Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En siedä enää äitiäni...

Vierailija
19.02.2016 |

En oikein tiedä miten tämän koko homman muotoilen tähän mutta lyhyesti koitan..
Olen kolmekymppinen yksinhuoltaja.
Äitini on ollut suurena apuna lapseni hoidossa. Mutta en ole koskaan saanut vanhemmiltani sellaista henkistä tukea mitä olisin tarvinnut, ja nuoruuteni oli vaikea, sairastin.
Isäni on hyvin sairas tällä hetkellä, elinikää ei tod näk ole pitkään enää. Asiat hänen kanssaan on selvittämättä välillämme.. Olen kuitenkin mielessäni antanut anteeksi kaiken minkä hän teki. Hän hylkäsi meidät, perheensä. Siihen meni pitkä aika että viha katosi, ainakin kymmenen vuotta näin ajallisesti ajatellen.
Asiani koskee nyt suhdettani äitiini, joka on ollut ennen hyvin läheinen minulle. Kuitenkin, kaikki muuttui lapseni syntymän jälkeen ja koko ajan pahempaan.
En tiedä mitä ihmettä käyn nyt läpi, mutta hänessä ärsyttää kaikki, en pysty analysoimaan tätä itselleni, mutta en vaan voi sietää häntä enää! Olen ihmeissäni mistä nämä tunteet tulevat, syyllistän itseäni jatkuvasti miten voin tuntea näin..
Voiko tämä johtua siitä että tarvitsen häntä ja siksi ärsyynnyn niin suunnattomasti, kun haluaisin olla täysin riippumaton kenestäkään ihmisestä. Sekö tämän ärsytyksen nostaa pintaan jatkuvasti. Hän on LIIAN läheinen? Olen myös miettinyt onko lapsuudessani tapahtunut jotain mikä olisi alkanut ahdistamaan nyt myöhemmällä iällä, mutten muista mitään.
Tilanne on mennyt siihen että kumpikaan meistä ei siedä toisiaan. Minusta tuntuu ihan rehellisesti että äitini vihaa minua nykyisin, ja se tuntuu musertavalta.. Uskon että hän on kuvioissa vain ja ainostaan lapseni vuoksi, ja lapsi on luonnollisesti kiintynyt isovanhempiinsa.
Päivät kun hän on kanssamme tuntuu menevän pilalle, koko ilmapiiri on välillämme myrkyttynyt eikä minua huvita tehdä mitään hänen läsnäollessa, minulta ikäänkuin katoaa energia. Olen miettinyt vihaisena että katkaisen välit kokonaan, mutta en voi lapseni vuoksi. Eikä minulla ole muita läheisiä täällä. Olen hiljattain käynyt läpi raskaan eron ja työni on henkisesti kuormittavaa, olen tarvinnut hänen apuaan viime aikoina paljon.
Olisiko kellään neuvoja miten lähteä purkaan tätä tilannetta...?
Tiedän joo, että pitäisi nöyrtyä ja mennä puhumaan hänelle, pyytää anteeksi kaikkea loukkaamisia ja tiuskimista, se vain tuntuu jotenkin suunnattoman vaikealta, kun en tiedä mistä tämä hirveä tunne kumpuaa.. En osaa myöskään keskustella hänen kanssaan tästä, pystyn kyllä puhumaan kaikesta muusta, mutta en osaa puhua hänen kanssaan tällaisesta asiasta, tuntuu aivan ylivoimaiselta. Hän on myös jotenkin marttyyriluonteinen.. Lapsuudessani ei puhuttu vanhempien kanssa koskaan tunteista, isä oli aina kaukainen. Anteeksi sekava teksti, tässä puhelimella näpyttelen

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juuri siitähän se johtuu, että olette läheisiä ja että olet riippuvainen. Sinä olet epävarma, mikä on luonnollista, ja projisoit epävarmuutesi ja kaiken sen, mitä itsessäsi pelkäät, äitiisi - näet hönet tavallaan kaiken sen kuvana, mitä alitajuisesti pelkäät olevasi. Sekin on luonnollista ja usein nousee esii juuri ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen, mitta hyvä asia tai erityisen kypsä piirre sinussaa se ei ole.

Ei sun tarvitse nöyrtyä, sun pitää kasvaa. Kasvaa huomaamaan, että ei tarvitse olla täydellinen ollakseen riittävä. Ei sun äitisi tarvitse, eikä sun tarvitse eikä sen sun lapsenkaan tarvitse. Eikä tarvitse pärjätä yksin, jos kerran muitakin on. Se olisi vähän sama kun yrittäisi kivineinän läpi vaikka vieressä olisi ovikin.

Vierailija
2/7 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä, pisti ajattelemaan, tuo on varmaankin totta. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut samantyyppinen tilanne. Minulla se johtuu siitä, että en täytä äitini toiveita - hän on yrittänyt itse olla täydellinen äiti, mutta teki minusta jossain määrin ahdistuneen ja syömishäiriöisen, veljeni on pahemmin psyykkisesti sairas. Isäni oli väkivaltainen, äitini ei suojellut meitä riittävästi. Itse hän harrasti varmaan tahattomasti henkistä pahoinpitelyä, koska oli itse perfektionisti. Nyt hän suorittaa isoäitiyttä samalla lailla, ja siihen kuuluu vaatia minulta täydellistä äitiyttä. Minun kuulumiseni eivät häntä kiinnosta pätkääkään, lapset menevät kaiken edelle, ja vaikka itseäni on lapsena hakattu, ja olen katkaissut sen kierteen, niin äitini pitää minua hirviönä, jos edes huudan lapsille joskus harvoin.

Olen lakannut odottamasta liikoja äidiltäni - annan hänen olla lasten kanssa, ja puran omaa sydäntäni miehelleni ja ystävilleni. Puutun äidin huseeraukseen vain, jos asia koskee lasten turvallisuutta. Asia on tasaantunut. Kaipaan välillä äitiäni sellaisena kuin sain hänestä turvaa ja seuraa joskus aiemmin, mutta näin menee maailma. Osaltaan asia varmaan johtuu siitäkin, että äiti vanhenee, vaikka on hyväkuntoinen. Ehkä seitsemänkymppisen mieli ei enää jousta ja muutu tyttären toiveiden ja tarpeiden mukaan, ei kannata hakata päätä seinään. Ja itsekin nyt nelikymppisenä on vähemmän tarvitseva äidin suhteen, kuin parikymppisenä, ja niinhän sen kuuluu mennäkin.

Vierailija
4/7 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ikinä onkaan mahdollisesti tapahtunut lapsuudessasi tms - niin anna olla ja päästä irti. Keskity tulevaan, tähän hetkeen, sillä käyt muutenkin raskasta aikaa läpi ja menneisyyden penkominen ei edistä asiaa. Äitisi ei lapsuudessasi varmastikkaan ollut täydellinen äiti, niin kuin et varmaan sinäkään (eikä kukaan, mutta parhaamme yritämme)? Uskon, että jos rentoudut, hellität ja "annat olla", niin välisi äitiisikin paranevat ajan myötä. Äitisi virheiden kaivelemisen sijaan keskity olemaan hyvä äiti lapsellesi. Ole myös iloinen, että äitisi hoitaa ja auttaa lastenhoidossa. Jos hän heittäytyy liian marttyyrimaiseksi esim lastenhoidon suhteen, niin silloin on hyvä pitää taukoa näkemisestä ja mahdollisesti pyytää lastenhoitoapua muualta.

Vierailija
5/7 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan äitini kanssa hyvin läheisiä ja voidaan puhua kaikesta, mutta vain niin kauan, kun etäisyyttä on tarpeeksi. Puhumme puhelimessa melkein päivittäin, mutta jos vietämme aikaa samassa tilassa liian kauan, syttyy riita ennen pitkää. Olisiko mahdollista joko ottaa etäisyyttä tai jos se ei onnistu niin jutella tästä asiasta ja päättää, että molemmat yrittävät hillitä tunteensa ja kunnioittaa toisen mielipidettä.

Vierailija
6/7 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan

Vierailija
7/7 |
20.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpäs osaa auttaa... minäkin inhoan sekä äitiäni että miestäni. Äitiin voi kätevästi pitää etäisyyttä, mies on hankalampi juttu. Ero tietysti auttaisi, mutta kun omat periaatteet ja lasten toive sotii sitä vastaan...