Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vanhenee velka ihan oikeasti joskus?

Vierailija
19.02.2016 |

Mulle tuli perintätoimistosta kirje velasta vuodelta 2004. Tuo on käynyt ulosotossa ja perinnässä. Nyt taas perinnässä. Vanhenee tuo velka koskaan vai pallotellaanko sitä edes takas ulosoton ja perinnän välillä?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen ihmetellyt itsekin kun availlut miehen kirjeitä. Eikö niissä pitäisi joku aikaraja olla kauan noita perintäkuluja saa kasvattaa?

Ohi ketjun, mutta toivottavasti sinulla on miehesi lupa avata hänen kirjeitään, on muuten viestintäsalaisuuden rikos, jos avaa toisen kirjeitä ilman lupaa.

Naurattaa nämä viestintäsalaisuuihmiset, jotka löytävät tiensä ketjuun kuin ketjuun. Minä avaan mieheni kirjeitä, saatan lukea jopa hänen tekstiviestejään tai vastata hänen puhelimeensa, samoin kuin hän minun. Käytän jopa hänen verkkopankkiaan silloin tällöin kysymättä etukäteen ja siirrän sieltä rahaa tai maksan laskuja (ilmeisestä syystä, miehellä on ulosotossa vanhoja velkoja, joten ei osaa hoitaa raha-asioitaan), olenko nyt varas? Ai niin, tilaan hänelle verokortitkin hänen verkkopankkitunnuksillaan ja huolehdin ettei tule mätkyjä, olenko tehnyt nyt veropetoksen ja identiteettivarkauden?

No olet. Olet rikkonut viestisalaisuutta, toisen verkkopankkitunnusten käyttäminen ei ole sallittua...mutta ei tuo nyt taida olla identiteettivarkaus kun et itsellesi saanut hyötyä. Mies on rikkonut pankin kanssa tekemänsä sopimuksen ja pankki voi irtisanoa verkkopankkisopimuksen.

Voi itku. Kyllä minä nyt niin kärsin omantunnontuskissani kun olen näin vakavan rikoksen tehnyt. Voi tätä häpeää.

Vierailija
22/23 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, kenelle olet velkaa. Jos olet velkaa valtiolle, velka vanhenee, esim. verovelka 5 vuodessa. Jos olet velkaa yksityiselle, joka muistaa panna perinnän aina uudelleen vireille, se ei vanhene lainkaan. Silloin voi yrittää hakeutua maksujärjestelyyn, jossa sovitaan että esim. 60 % veloista vanhenee, jos pystyt hoitamaan 40 % tietyssä ajassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos olet velkaa yksityiselle, joka muistaa panna perinnän aina uudelleen vireille, se ei vanhene lainkaan."

EI TOTTA! Ohessa tietoa.

Velka vanhenee lopullisesti yleensä 15 vuodessa

Vuoden 2008 alusta astuivat voimaan säännökset velkojen lopullisesta vanhentumisesta. Säännöksiä täydennettiin vuoden 2015 alusta voimaantulleilla muutoksilla.

Säännökset koskevat yksityishenkilöiden rahavelkoja. Nämä velat vanhentuvat lopullisesti 

15 vuodessa ulosottoperusteen (tuomion) antamisesta

20 vuodessa velan erääntymisestä, jos velkojana on yritys tai yhteisö

20 vuodessa ulosottoperusteen (tuomion) antamisesta, jos ulosottoperusteessa tarkoitettu velkoja on yksityishenkilö

20 vuodessa ulosottoperusteen (tuomion) antamisesta, jos korvaussaatava perustuu rikokseen, josta velallinen on tuomittu vankeuteen tai yhdyskuntapalvelukseen

25 vuodessa velan erääntymisestä, jos velkojana on yksityishenkilö.

Tuomioistuin voi antaa päätöksen ulosottoperusteen täytäntöönpanokelpoisuuden määräajan pidentämisestä 10 vuodella, jos velallinen on olennaisesti vaikeuttanut velkomista (esim. kätkenyt tai lahjoittanut omaisuuttaan tai salannut tietoja tai antanut vääriä tai harhaanjohtavia tietoja taloudellisesta asemastaan). Määräajan jatkamiskanne tulee nostaa 2 vuoden kuluessa alkuperäisen ulosottoperusteen täytäntöönpanokelpoisuuden määräajan päättymisestä.

----------------

-jos velkaa koskeva ulosottoperuste (tuomio) on annettu ennen 1.3.1993, 15 vuoden vanhentumisajan mukainen määräaika on kulunut umpeen  1.3.2008  ja jos vanhentumisaika on ollut 20 vuotta, määräaika on kulunut umpeen 1.3.2013.

-Jos ulosottoperuste (tuomio) on annettu 1.3.1993 tai sen jälkeen, määräaika (15 tai 20 vuotta) lasketaan lopullisen tuomion antopäivästä.