Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harjoitussupistuksista

17.02.2006 |

Pikaisesti kysäisen teiltä ennen töihin lähtöä:

Kuinka tiuhaan teillä on noita harjoitussupistuksia? Minulla on mennyt nyt aivan mahdottomaksi, kun vatsanahka kiristyy aina kun lähden liikkeelle. Kesto saattaa olla useita minuuttejakin, jos en pysähdy lepäämään välillä. Minusta tämä ei enää ole ihan normaalia.

Tämä on jo neljäs raskauteni, enkä ole aiemmin tällaista kirraamista kokenut näillä viikoilla. Rumba alkaa jo aamulla, vaikka pari viikkoa sitten se oli vasta iltaongelma. Töissä olen ollut sairasloman jälkeen jo jonkin aikaa, mutta ei tämä kyllä oikein hyvältä vaikuta.

Luotanko vain siihen, että harjoitussupistukset on harjoitussupistuksia?

Kevis rv 25 +3

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi viikolla yritän taas mennä töihin ja jos supistelee, niin sitten kuulema pitää mennä lääkärillä käymään, että tarkistetaan kohdunsuun tilanne.

Vierailija
2/7 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ylimääräisissä lääkärintarkastuksissa ja otin rauhallisesti, kun niitä saattoi tosiaan tulla melkein koko päivän 10 minuutin välein ja olin tietysti tosi huolissani kun olin jostain lukenut että saisi tulla vain 10 päivässä että on " normaalia" . Kohdunkaulan tilanteeseen niillä ei ollut mitään vaikutusta, tyttö syntyi käynnistyksellä 42+3. Terveydenhoitaja sanoi että toiset vain tuntevat nuo lihaskiristykset helpommin kuin toiset...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minun neuvolassa toivoivat, että jäisin lomalle supisteluiden takia, vaikkei muutoksia kohdunkaulalla. Olinkin sitten kaksi viikkoa (eivät edes tarjonneet lyhyempää) ja supparit rauhoittuivat. Lääkäri seurasi kohdunsuuta 2vk:n välein! Nyt suppareita taas on ja en aio enää lomalle, koska vointi hyvä ja kohdunkaula ennallaan.

Vähän kaks pippuinen juttu... Mutta se on varmaan totta, että kaulaa avaavat supparit tuntuu selvästi siellä kohdunsuulla. Mutta ilmeisesti myös tavan harj.supparit voi avata kohdunkaulaa etenkin alle 30rv:lla. Kannattaa siis tarkistuttaa..

Vierailija
4/7 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta!

Minulla alkoivat supistelut rv 19 paikkeilla, mistä lähtien olen ollut pätkiä töissä ja palannut aina takaisin sairaslomalle. Jokapäiväinen pitkäkestoinen supistelu ei kuulemma ole " normaalia" ja minulla väsymys, pitkät työpäivät ja tuo " tavallinen" supistelu sai iltaisin aikaan jo todella kipeää supistelua.

Ensimmäisen ja toisen sairaslomajakson välissä en uskonut neuvolalääkäriä vaan kieltäydyin sairaslomasta - sitten sainkin viikoksi tosi pahan supistelukierteen (myös kipeitä supisteluja), joka nyt on helpottanut kotona ollessa. En tosin kykene käymään asioilla, kävelyllä, tms. muutamaa tuntia pidemmissä pätkissä kun jo kiristää pahasti ja pakko palata lepoon. Nyt minulla on kontrolli 2 vk:n välein ja sairaslomaa 2 vk:n jaksoissa.

Kun supistelee, niin silloin pitää ottaa kevyemmin ja tarpeen mukaan levätä. Olen kuullut kauhutarinoita siitä, kuinka oman kehon merkkejä ei ole kuunneltu ja sitten onkin maattu loppuraskaus sairaalassa kohdunsuu auenneena ja lapsivedet pihalla.

Mutta jokaisen tilanne on kai erilainen kuten myös kokemus siitä, mikä on " supistelua" . Lääkäriään kannattaa kuitenkin kuunnella ja mieluummin levätä ne muutamat kuukaudet - ovat kuitenkin tärkeämpiä lapselle kuin työnantajalle (vaikka koville se ottaakin jättäytyä pois työelämästä jo näin varhain).

Naana rv 24+2

Vierailija
5/7 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa alkoi supistuttaa tuossa n. 27 vkolla. Teen töitä tietokoneella, mutta välillä pitää hypätä siellä täällä. Ja aina, kun liikahdinkin, supistutti. Olin maha ihan kovana suunnilleen koko ajan. Pari päivää asiaa ihmeteltyäni soitin neuvolaan. Siellä täti otti homman tosissaan ja käski kotiin. Sain työpaikkalääkäriltä viikon sairaslomaa, nyt neuvolalääkäri on jatkanut ja olen saikulla aina äitiysloman alkuun asti.

Kotona on helpottanut, ei niin enää supistele. Mutta huomaa kyllä heti, jos on stressaavampaa tai kävelee pitempään, niin heti rupeaa supistelemaan. Vaikka kuuluuhan sekin asiaan!

Ilmeisen tosissaan ne kuitenkin kai neuvolassa nämä supistelujutut ottavat! Soittaessani ajattelin, että käskevät ottamaan rauhallisemmin ja katselemaan tilannetta.

Vierailija
6/7 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

rv 20:n paikkeilla. Ja kun en uskonut neuvolalääkäriä, että oikeasti pitää rauhottua ja rentoutua, niin rv 25 eteenpäin makoiltiin kotisohvalla, juotiin hirmuisesti nesteitä ja ramppasin vähän väliä neuvolassa tarkastuksella (1-2 krt viikossa, välillä äityi tosi kipeiksi supparit). Kivuttomat harjoitussupparit pehmitti ja lyhensi kohdunkaulan lähes olemattomiin. rv 36 sai luvan olla jo normaalimmin (vauvan oletettiin olevan iso). Tasan 37+0 syntyi pieni tyttö (2792 g, 45 cm). Kyllä ne harjoutussupparitkin kannattaa ottaa tosissaan, jos ne vaivaa kokoajan/pahenee ja jos neuvolasta käsketään lepäämään... Saapahan käpertyä ihan vain oman navan ympärille ja keskittyä vauvan tuloon omaan tahtiin, ilman työkiireitä ;)

Vierailija
7/7 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käväisin töissä ja olo oli entisenlainen: pieninkin liikkuminen sai aikaan pitkiä supistuksia. Maanantaina on neuvola iltapäivällä, luultavasti sitten jään sairaslomalle. Nyt ainakin tuntuu siltä, ettei ole mitään järkeä ajaa 140 km:n työmatkaa ja kärvistellä sitten töissä supistusten tahtiin. Toivottavasti ovat myös neuvolassa samaa mieltä...

Viikonlopun voinkin ottaa levon kannalta. Rentouttavaa viikonloppua myös muille odottajille!

Kevis