Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hypnoosi – mistä siinä oikein on kyse?

Vierailija
18.02.2016 |

Katsoin Youtubesta parin vuoden takaisen videon, jolla hypnotisoija tuli vierailevaksi luennoijaksi amerikkalaiseen yliopistoon. Hypnotisoija pyysi lavalle vapaaehtoisia opiskelijoita, hypnotisoi heidät ja laittoi heidät tekemään ihan hulluja juttuja.

Muut opiskelijat yleisössä nauroivat. Hypnotisoidut eivät ymmärtäneet, vaan olivat ihan tosissaan. Aina kun hypnotisoija käski heidät takaisin "uneen", heidän silmänsä menivät kiinni ja päänsä retkahti sillä istumalla tai seisomalla. He eivät teeskennelleet.

Yhdessä vaiheessa hypnotisoija antoi yhdelle miespuoliselle opiskelijalle suggestion nähdä yksi toinen opiskelija hirviönä tms., ja iso mies juoksi karkuun tätä toista opiskelijaa itkien ja parkuen, kauhu silmissään.

Mitä helkkaria?? Olen aina luullut että hypnotisointi-jutut on pelkkää näyttelyä ja vitsiä, mutta viimeistään nyt uskon, että kyse on jostain muusta... Mutta mistä? Miksei tästä ilmiöstä puhuta enempää?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/22 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No johan nyt on hemmetti. Onko tämä aihe joku tabu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun ei siitä varmaan täällä olijat tiedä tarpeeksi. Mutta kun nyt mielenkiintosi heräsi niin, mitä mieltä olet tästä?

Vierailija
4/22 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan taatusti on ollut näyttelyä tuollaiset esitykset.

Oikea hypnoositila on syvyydeltään vaihteleva transsi, johon voi päästä ihan ominkin avuin esim. meditoimalla tai opettelemalla keskittymään niin vahvasti esim. tiettyyn muistoon että ulkomaailma "unohtuu".

Vierailija
5/22 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ihmiset on helpommin hypnotisoitavissa kuin toiset. Mutta kullä se on todellista. Sen muistan lukeneeni, ettei kukaan tekisi hypnoosissa sellaista, mitä ei tekisi myös hereillä / tajuissaan, ts murhaisi toista ihmistä, jollei sille olisi jo valmiiksi matala kynnylä

Hypnoosi auttaa joitakin ihmisiä myös esim riippuvuuksien tai pelkotilojen hoidossa.

Eri asia sitten nuo show-esitykset, joissa osanottajat on usein vslittu etukäteen. Samaa kuin taikureilla.

Vierailija
6/22 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset ihmiset on helpommin hypnotisoitavissa kuin toiset. Mutta kullä se on todellista. Sen muistan lukeneeni, ettei kukaan tekisi hypnoosissa sellaista, mitä ei tekisi myös hereillä / tajuissaan, ts murhaisi toista ihmistä, jollei sille olisi jo valmiiksi matala kynnylä

Hypnoosi auttaa joitakin ihmisiä myös esim riippuvuuksien tai pelkotilojen hoidossa.

Eri asia sitten nuo show-esitykset, joissa osanottajat on usein vslittu etukäteen. Samaa kuin taikureilla.

Siis matala *kynnys

Vierailija
7/22 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain muutama prosentti ihmisistä voi vaipua oikeaan hypnoosiin ja silloinkin pitää olla vahva usko siihen, että hypnoosi toimii

Vierailija
8/22 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut joskus kymmenen vuotta sitten pari kertaa kevyessä hypnoosissa. Ainakin luulen muistavani ja tietäväni kaiken, mitä tapahtui. Siinä minulle annettiin sellainen juttu, että kun laitan sormet tiettyyn asentoon, se rauhoittaa minua. En mene mitenkään yliluonnollisen rauhalliseksi, mutta kyllä jos sattumalta muistan asian niin juuri tuo asento sormissa saa aikaan vielä edelleenkin jotain vaikutusta kehossa.  

Vierailija
9/22 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun ei siitä varmaan täällä olijat tiedä tarpeeksi. Mutta kun nyt mielenkiintosi heräsi niin, mitä mieltä olet tästä?

Olen nähnyt tuon videopätkän aiemminkin. Minusta siinä on kyse Britneyn reaktiosta omaan teennäisyyteensä. Hän kuvaili ensin vaikeaa elämänvaihettaan teinimäisellä sanalla 'weird', mutta ymmärsi välittömästi, että kyse on teennäisyydestä eikä aidoista tunteista. Hän toi esiin jatkuvaa taipumustaan esittää ja teeskennellä korostamalla tätä automaattista reaktiotaan ja lopuksi torumalla itseään: "Strong Britney!". Britney siis tiesi, ettei hänen aina tarvitse olla vahva ja teeskennellä, että kaikki on hyvin. Tämä oivallus sai hänet itkemään. Diane Sawyer on taitava haastattelija, joka on saanut monet tähdet paljastamaan aidot tunteensa.

Tiedän, että on ihmisiä, jotka uskovat joidenkin viihdemaailman tähtien olevan salaa hypnotisoituja "ihmiskuoria", mutta itse en usko noihin salaliittoteorioihin. Viihdemaailmassa varsinkin lapsitähtenä kasvaminen on itsessään psyykkisesti hajottavaa monelle. Nuorten tähtien sekoilu selittyy sillä.

Vierailija
10/22 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita linkki siihen videoon, siis kun hypnotisoija menee yliopistoon?

Vierailija
11/22 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita linkki siihen videoon, siis kun hypnotisoija menee yliopistoon?

Siitä on jo monta kuukautta, kun katsoin videon, mutta melko varmasti se oli tämä:

.

Vierailija
12/22 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen joka haluaa mennä hypnoosiin, menee hypnoosiin. Näin sanovat psykologit. Vain pieni osa ihmisistä on niin seikkailunhaluisia ja luottavaisia, että haluavat mennä hypnoosiin.

Vierailija
13/22 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa syviä hypnooseja ja kevyitä hypnooseja. On olemassa sopimuksenvaraisia hypnoositiloja, joissa osapuolet ovat sopineet hypnotisoinnista käyttäen sanaa 'hypnoosi', ja sitten on olemassa hypnoosin peruskriteerit täyttäviä tiloja, joita osapuolet eivät kutsu hypnoosiksi.

Jälkimmäinen, epädramaattinen ja arkinen hypnoosi, on yleinen eivätkä ihmiset tyypillisesti miellä sitä hypnoosiksi, vaikka hypnoosin peruskriteerit täyttyvät.

Esimerkki tästä.

Lähdin vuosia sitten, nuorena opiskelijana, kaverini seuraksi joogaa ja meditaatiota käsittelevälle ilmaisluennolle. En ollut itse kiinnostunut aiheesta, koska olin enemmän kristinuskoon suuntautunut, mutta kaverini oli kiinnostunut nimenomaan itämaisista uskonnoista. Hän oli luvannut tarjota minulle pizzan, jos tulen mukaan :) Paikalla, kirjaston auditoriossa, oli lisäksemme n. 30 ihmistä.

Kesken luennon luennoitsija, joka oli joogi, kehotti kaikkia paikalla olevia sulkemaan silmät ja asettamaan kädet milloin minkäkin "chakran" päälle keholla. Toisin sanoen, joogi alkoi antaa suggestioita, vaikkei hän käyttänytkään sanoja 'suggestio' tai 'hypnoosi'. Kehotuksia antaessaan joogin ääni oli hiljainen ja pehmeä.

Kun katsoin ympärilleni, kaikki muut ihmiset auditoriossa olivat sulkeneet silmänsä ja tekivät käsiliikkeitä joogin kehotusten mukaan! Se oli jotenkin creepy tilanne. Kuului aina kahinaa, kun joogi kehotti siirtämään kädet toiseen kohtaan, esim. päälaen ylle, ja ihmiset tottelivat.

Itse en ollut mennyt hypnoosiin, joten en menetellyt joogin antamien suggestioiden mukaan. Ja se syy, miksi en ollut mennyt hypnoosiin, oli se, etten halunnut! Ei sen kummempaa. Valitsin toisin.

Hypnoosia tutkineet psykologit sanovatkin, että jos ihminen haluaa mennä hypnoosiin, hän menee, mutta jos hän ei halua, hän ei mene.

Sen muistan tuossakin tilanteessa, että minun täytyi erikseen päättää, etten tottele joogin kehotuksia. Päätös edellytti tietoista ajattelua tehdä toisin kuin kaikki muut ympärillä ja toisin kuin kehotetaa, ja tähän tietoiseen päätökseen liittyi pieni epämukavuuden hetki.

Ihminen on taipuvainen pitämään eri syistä auktoriteettiasemassa olevien henkilöiden kehotuksiin sekä enemmistön toimintaan mukautumista miellyttävämpänä ja helpompana kuin toisin valitsemista. Tämä inhimillinen taipumus on hyvä pitää mielessä.

Vierailija
14/22 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen joka haluaa mennä hypnoosiin, menee hypnoosiin. Näin sanovat psykologit. Vain pieni osa ihmisistä on niin seikkailunhaluisia ja luottavaisia, että haluavat mennä hypnoosiin.

Oikeastaan ne psykologit sanovat, että siihen hypnoosiin pitää uskoa, että se toimisi

Vierailija
15/22 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, lue psykiatri Hannu Lauerman kirjat. Niissä hän käsittelee hypnoosia. Älä usko tähän huuhaahan, mitä tässä ketjussa on kirjoitettu

Vierailija
16/22 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hypnoosi on ihan realiteetti. Ihmisiä, jotka eivät lääketieteellisistä syistä voi käyttää anestesiaa, on leikattu pelkässä hypnoosissa, jossa on annettu kivuttomuus-suggestio. He eivät tunne kipua leikkauksen aikana, niin uskomatonta kuin se onkin. Tästä aiheesta on tullut tiededokkarikin tv:stä muutamia vuosia sitten.

Vierailija
17/22 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hypnoosi on ihan realiteetti. Ihmisiä, jotka eivät lääketieteellisistä syistä voi käyttää anestesiaa, on leikattu pelkässä hypnoosissa, jossa on annettu kivuttomuus-suggestio. He eivät tunne kipua leikkauksen aikana, niin uskomatonta kuin se onkin. Tästä aiheesta on tullut tiededokkarikin tv:stä muutamia vuosia sitten.

Youtubessa on videoita ihmisistä, joille annetaan hypnoosi vaativan hammaskirurgisen operaation ajaksi eikä nukutusta tai puudutusta tarvita. Hypnoterapeutti istuu koko ajan potilaan vierellä ja antaa suggestioita.

Vierailija
18/22 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

katso sivusto tieteellinen hypnoosiyhdistys http://www.hypnoosi.net/index.html

tai siten artikkeli http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mieli/hypnoosi_ei_ole_huuhaata tai

http://www.terve.fi/terveyden-abc/hypnoosilla-eroon-kivusta-ja-unettomuudesta

kriittinen näkökulma hypnoosin käyttöön  https://www.psychologytoday.com/articles/200910/the-trouble-hypnosis

Itse en menisi mihin tahansa hypnosoitavaksi, henkilön mielestäni tulisi olla lääketieteellisesti koulutettu jos hypnoositerapiaa tekee. katso haittavaikutukset http://www.mayoclinic.org/tests-procedures/hypnosis/basics/risks/prc-20019177

Näistä showhypnooseista voi saada traumoja jos on kaikkien naurettavana lavalla. En menisi tuollaiseen edes katsojaksi vaikka englannissa vuonna 1995 katsottiin, että ei tulisi haittoja http://www.hypnos.info/pages/stage.html

Vierailija
19/22 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käyttänyt hypnoosia nukahtamisvaikeuksiin. Tietoinen rentoutuminen auttaa todella paljon ja tietynlainen ajatusten tyhjeneminen.

Kerran kokeilin hypnoosia, jossa hypnotisoitiin kymmeneksi minuutiksi liikkumattomaksi. Se oli ihmeellinen tunne. Toisaalta tiesin, että jos oikeasti haluaisin liikkua niin voisin liikkua - esimerkiksi hätätilanteen sattuessa, mutten mitenkään muuten liikkunut. En osaa selittää sitä tunnetta. Ikäänkuin olin kymmenen minuuttia vankina oman kehoni sisällä. Viimeisien minuuttien aikana alkoi jopa hieman pelottaa, vaikka kuitenkin koko ajan tiesin, että jos oikeasti tulisi hätä niin voisin liikkua.

Kokeile itse: https://www.youtube.com/watch?v=MBSpCmQWVW4

Kuten aiemmin on mainittu, tämä ei toimi jos ei itse halua joutua hypnotisoiduksi ja ole avoimin mielin sen suhteen. Jos mietit koko ajan, että "Mitä tässä nyt pitäisi tapahtua, no eipä tapahdu mitään, en tunne mitään erikoista", niin olet jo tehnyt väärin.

Hypnotisoija ei ole se, joka sinut hypnotisoi vaan sinä itse olet se aktiivinen tekijä. Ajattele se ikään kuin hypnotisoija antaisi sinulle puuta, nauloja, sahan jne ja kertoisi sinulle, miten saat rakennettua niistä linnunpöntön. 

Jos kuuntelet ohjeita ja teet niin kuin sinulle sanotaan, sinulla on edessäsi linnunpönttö.

Mutta jos epäilet, että noinkohan noista saa mitään aikaiseksi, etkä edes tee asioita ohjeiden mukaan, ei tulostakaan synny.

Vierailija
20/22 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

uuuuuuuuuuuuuuuun

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi