Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näkyykö tällainen alkoholinkäyttö maksa-arvoissa?

Vierailija
17.02.2016 |

Olen käyttänyt mielestäni runsaasti alkoholia viimeisen vuoden aikana, ja nyt pelkään että se näkyy tuloksissa (erilaiset maksa-arvo ym verikokeet: GT, ALAT, MCV). Asiasta tietävät, mitä luulette että alkoholinkäyttö tällaisilla määrillä nostaa arvoja? Nainen (ylipainoinen) n. 4-5 krt viikossa 4-6 ravintola-annosta alkoholia? Joskus myös päivittäin, joskus voi olla 3-7 päivää taukoa.
(Olen kyllä herännyt, että alkoholinkäyttöni on turhan suurta ja nyt sitä vähentänyt huomattavasti - enää menee noin 2 annosta 2-3 kertaa viikossa)
Käsittääkseni myös ylipaino voi nostaa noita arvoja?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pelkäät että se näkyy? Siis sua on ilmeisesti laitettu verikokeisiin ja nyt pelkäät että saat alkoholistin leiman? Ylipaino voi nostaa arvoja, jos on rasvamaksaa. Jos oikeasti juot nykyään vaan 4-6 annosta viikossa, niin eihän tossa pitäis olla ongelmaa enää.

Vierailija
2/18 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksilöllistä, ei voi päätellä pelkkien käyttömäärien perusteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa toipuu jos käyttää enää noinkin vähän. Se on ihan kohtuullinen määrä. Ylipainon piikkin voi laittaa vähän kohonneet arvot.

Vierailija
4/18 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näy.

Vierailija
5/18 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pelkäät että se näkyy? Siis sua on ilmeisesti laitettu verikokeisiin ja nyt pelkäät että saat alkoholistin leiman? Ylipaino voi nostaa arvoja, jos on rasvamaksaa. Jos oikeasti juot nykyään vaan 4-6 annosta viikossa, niin eihän tossa pitäis olla ongelmaa enää.

Juuri sitä pelkään! Olin hyvin stressaantunut ja join tosiaan useamman kerran viikossa puoli - 1 plo viiniä iltaisin. En ole mielestäni sillä tavalla alkoholisti, että olisin riippuvainen siitä, mutta liikaahan tuo määrä oli ja vaikutti negatiivisesti moneen asiaan (paino nousi, uni ei ollut hyvää jne.). En halua, että terveystietoihini tulisi mitään merkintöjä asiasta, koska tosiaan itse tajusin liikakäytön ja sen ihan ongelmitta pystyin vähentämään siihen, että otan lähinnä vain viikonloppuisin lasin tai pari.

AP

Vierailija
6/18 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIlloin sä olet vähentänyt? Jos viime viikolla, niin voi se näkyä. jos muutama kuukausi sitten niin ei enää näy vaikka ehkä olisi alunperin näkynytkin. Sitä, onko alunperin näkynyt, on tältä pohjalta mahdoton sanoa, se on aika yksilöllistä ja jopa sattumanvaraista.

Enemmän mä olisin huolissani siitä, minkä takia sä verikokeessa nyt olet. Siis jos on joku vaiva eli ongelma...

Vierailija
7/18 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän sama tilanne.Juon liikaa, sairastuin reumaan ja jouduin jäämään töistä pois.Tulot tippui aika roimasti.On kauhee stressi koko ajan ja vielä mies nälvii kun olen päivät kotona. Viimeksi olin paskakasa miehen mielestä. Mulla maksa-arvot noussut.Toi GT Kertoo kaikista eniten.Olin 7 vk juomatta ja GT palautui normaaliksi. Nyt olen taas juonut sen litran päivässä viiniä. Vielä todettiin masennus.Kävin A-klikalla puoli vuotta, eikä siitä ollut mitään hyötyä.Ainoastaan seurattiin noita verikokeita.

Vierailija
8/18 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla vähän sama tilanne.Juon liikaa, sairastuin reumaan ja jouduin jäämään töistä pois.Tulot tippui aika roimasti.On kauhee stressi koko ajan ja vielä mies nälvii kun olen päivät kotona. Viimeksi olin paskakasa miehen mielestä. Mulla maksa-arvot noussut.Toi GT Kertoo kaikista eniten.Olin 7 vk juomatta ja GT palautui normaaliksi. Nyt olen taas juonut sen litran päivässä viiniä. Vielä todettiin masennus.Kävin A-klikalla puoli vuotta, eikä siitä ollut mitään hyötyä.Ainoastaan seurattiin noita verikokeita.

No pistä nyt vaikka tuo paska mies pellolle näin alkuun.

Vierailija
9/18 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos lakkaisit etsimästä niitä juomisen syitä itsesi ulkopuolelta? Maailma ei aina kohtele silkkihansikkain, mutta itse sinä sen korkin kuitenkin loppujen lopuksi aukaiset. Sinä itse.

Vierailija
10/18 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei seiska, Miksi sä reuman takia jouduit jäämään töistä pois? Mulla on reumaperhe (isä, sisko, serkku, mummo ja oma lapsi) ja jotkut on siis olleet todella todella kipeitä, mutta kukaan ei ole jääny töistä pois, edes siinä vaiheessa kun tauti puhkesi ja tepsivää lääkitystä vielä haettiin. Ok ymmärrän, että vaikka hoitoalalla voi olla hankalaa, mutta voihan sielläkin saada väliaikaisen siirron paperihommiin? Mut sulla varmaan maksa-arvoihin vaikutti yhdessä juomisen kanssa myös lääkitykset. Reumalääkkeet ja alkoholi ei sovi yhteen just maksavaikutusten takia.

Vierailija
11/18 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri sitä pelkään! Olin hyvin stressaantunut ja join tosiaan useamman kerran viikossa puoli - 1 plo viiniä iltaisin. En ole mielestäni sillä tavalla alkoholisti, että olisin riippuvainen siitä, mutta liikaahan tuo määrä oli ja vaikutti negatiivisesti moneen asiaan (paino nousi, uni ei ollut hyvää jne.). En halua, että terveystietoihini tulisi mitään merkintöjä asiasta, koska tosiaan itse tajusin liikakäytön ja sen ihan ongelmitta pystyin vähentämään siihen, että otan lähinnä vain viikonloppuisin lasin tai pari.

AP

Suosittelen, että pidät viikon taukoja ja muutenkin vähennät koska JOS kokeissa näkyy pahastikin kohonneita arvoja niin se voi aiheuttaa juomista lisäävää ahdistusta. Tiedän kokemuksesta.

Vierailija
12/18 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei seiska, Miksi sä reuman takia jouduit jäämään töistä pois? Mulla on reumaperhe (isä, sisko, serkku, mummo ja oma lapsi) ja jotkut on siis olleet todella todella kipeitä, mutta kukaan ei ole jääny töistä pois, edes siinä vaiheessa kun tauti puhkesi ja tepsivää lääkitystä vielä haettiin. Ok ymmärrän, että vaikka hoitoalalla voi olla hankalaa, mutta voihan sielläkin saada väliaikaisen siirron paperihommiin? Mut sulla varmaan maksa-arvoihin vaikutti yhdessä juomisen kanssa myös lääkitykset. Reumalääkkeet ja alkoholi ei sovi yhteen just maksavaikutusten takia.

En ole tuo kelle vastasit.

Mutta nyt vähän valoja päälle. Reuma ja siihen liittyvät niveltulehdukset ja kivut ovat yksilöllisiä. Sairasloma on ehdottomasti paikallaan jos kivut haittaavat elämää kovasti. Ja pitää saada levätä. Et voi yleistää tuolla tavalla.

Hoitoalalla et voi noin vain siirtyä mihinkään paperihommiin. Eli jos et kykene työhön johon sinut on palkattu, niin sitten pitää jäädä saikulle.

Vierailija
13/18 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä et taida tajuta reumasta oikeasti mitään. Jos tajuaisit, et tuolla tavalla kyseenalaistaistaisi toisen syitä jäädä töistä pois.

Vierailija
14/18 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta nyt vähän valoja päälle. Reuma ja siihen liittyvät niveltulehdukset ja kivut ovat yksilöllisiä. Sairasloma on ehdottomasti paikallaan jos kivut haittaavat elämää kovasti. Ja pitää saada levätä. Et voi yleistää tuolla tavalla.

Hoitoalalla et voi noin vain siirtyä mihinkään paperihommiin. Eli jos et kykene työhön johon sinut on palkattu, niin sitten pitää jäädä saikulle.

Nojaa, työnantajahan on velvollinen tarjoamaan korvaavaa työtä. Kyllä se sieltä sen verran aina löytyy, jos itse aktiivisena menee kyselemään. Eri juttu jos ihan itse jättäytyy työelämästä pois.

Reumakivuista sen verran, että joo, jotkut näistä mun perhenejäsenistä on pahimmillaan olleet niin kipeitä, että eivätpääse omaan kotiinsa sisään, koska eivät pysty kääntämään avainta ovessa. MUTTA YKSIKÄÄN REUMAAN ERIKOISTUNUT ERIKOISLÄÄKÄRI EI OLE SUOSITELLUT LEPOA LÄÄKKEEKSI. Päinvastoin. kaikki tutkimukset osoittavat, että reumaatikon toimintakyky pysyy sitä parempana sitä pitempään, mitä vähemmän suostuu jäämään paikalleen.  Että normaali toiminta pitää liikeratoja ja niveliä paremmassa kunnossa pitempään ja hillitsee tulehduksia nopeammin. Että niin paljon pitää liikkua kuin suinkin pystyy.

Vierailija
15/18 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla työterveyslääkäri määräsi maksakokeet muiden ohella, kun väsymyksen takia kävin siellä. Juon säännöllisesti lähes päivittäin useamman annoksen alkoholia (useamman vuoden), eikä minun arvoissani näkynyt mitään poikkeavaa. En toisaalta juo koskaan kovin humalaan, vaikuttaisiko se? Olen myös melko nuori (alle 30)

Vierailija
16/18 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyy

Vierailija
17/18 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvoni olivat ALATia (arvona 43) lukuun ottamatta normaalit, eikä ALAT myöskään kovin korkea. Tästä on kuitenkin hyvä jatkaa tipatonta :) 

t. AP

Vierailija
18/18 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nojaa, työnantajahan on velvollinen tarjoamaan korvaavaa työtä. Kyllä se sieltä sen verran aina löytyy, jos itse aktiivisena menee kyselemään. Eri juttu jos ihan itse jättäytyy työelämästä pois.

Reumakivuista sen verran, että joo, jotkut näistä mun perhenejäsenistä on pahimmillaan olleet niin kipeitä, että eivätpääse omaan kotiinsa sisään, koska eivät pysty kääntämään avainta ovessa. MUTTA YKSIKÄÄN REUMAAN ERIKOISTUNUT ERIKOISLÄÄKÄRI EI OLE SUOSITELLUT LEPOA LÄÄKKEEKSI. Päinvastoin. kaikki tutkimukset osoittavat, että reumaatikon toimintakyky pysyy sitä parempana sitä pitempään, mitä vähemmän suostuu jäämään paikalleen.  Että normaali toiminta pitää liikeratoja ja niveliä paremmassa kunnossa pitempään ja hillitsee tulehduksia nopeammin. Että niin paljon pitää liikkua kuin suinkin pystyy.

No ei todellakaan ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi