Lks:ssa vauvaa ei saa kantaa sylissä vaan pukataan sängyssä
Jos äiti pyörtyy (jota voi ihan hyvin synnytyksen jälkeen tapahtua) tai ovi avataan niin, että osuu takana kävelevään äitiin, niin vauva on turvassa sängyssääm. Tays tosiaan poistaa vauvan sägyt??? Kannattaisi nostaa meteli!!
Kommentit (18)
Minkä takia ne sängyt poistuu? Ei nyt luulis ihan järjettömän iso kustannus sellainen muovinen kaukalo olevan, eivätkä juurikaan kulu käytössä.
Turvallisuusnäkökohta rahan lisäksi mukaan kirjoitti:
Jos äiti pyörtyy (jota voi ihan hyvin synnytyksen jälkeen tapahtua) tai ovi avataan niin, että osuu takana kävelevään äitiin, niin vauva on turvassa sängyssääm. Tays tosiaan poistaa vauvan sägyt??? Kannattaisi nostaa meteli!!
Ensin Turku ja nyt sitten Tamperekin vai? Toivottavasti ei yleisty muissa sairaanhoitopiireissä toi vierihoidon ihannointi.
Netistä ei muuten löydy mistään minkäänlaisia lähteitä siihen että vauvansängyt poistuisivat yhtään mistään sairaalasta.
Sääliksi käy väsyneitä synnyttäjiä Turussa ja Tampereella, jos toi vauvasänkyjen poistaminen pitää paikkaansa.
Mulla mennyt ohi tämä. Siis missä ne vauvat sitten nukkuu?
Vierailija kirjoitti:
Äidin kanssa samassa kapeassa sairaalasängyssä.
Ja sitten luetaan lehdistä, miten synnytyksen jälkeen umpiväsynyt äiti tukehdutti vauvansa ahtaassa sairaalasängyssä kääntymällä lapsiparan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Sehän on vaarallista ja takaa sen ettei tuore äiti pysty nukkumaan hetkeäkään.
Siis vauvaa ei saa kantaa eikä ole sänkyjä vauvoille = sellaisia kaukaloita, joissa voi työnnellä?
Eli kuinka sitten vauvoja siirretään paikasta toiseen esim silloin, kun pikkuista pitää punnita ennen ja jälkeen syöttöjen? Kutsutaan hoitaja siirtämään, vai?
Mistä tällaiset huhut ovat lähtöisin, eli onko jossain sattunut jollekin vauvalla joku tapaturma synnärillä?
No, ehkä täällä ollaan menossa amerikanmalliin, että sairaalasta ei saa poistua omin jaloin kävellen vaan tapaturmariskin vuoksi joku (vapaaehtoinen?) kärrää pyörätuolissa. Vaikka kai kaatumisriski on siinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä parikymmentä vuotta sitten oli erikseen kielletty vauvan pitäminen omalla sängyllä muuta kuin imetyksen ajan, ja vaippaa ei ensinkään saanut omien lakanoitten päällä vaihtaa!
Mä luulin että tää on vain Tyks:n juttu. Tuosta Tays:n vierihoitopolitiikasta en ole kuullutkaan.
Kaksi lasta osittain perhepedissä imettäneenä ja nukkuneena pidän tuota idioottimaisena. Se sairaalasänky on kapea, tyyny luistaa miten sattuu ja hyvää, pitävää, asentoa on mahdoton löytää. En minä uskaltanut nukkua vastasyntynyt vieressä sairaalassa, en edes tokan lapsen kohdalla, vaikka edellisestä synnytyksestä oli alle pari vuotta ja kokemukset vastasyntyneestä tuoreena mielessä. Ihan eri asia on nukkua omassa sängyssä vauva vieressä. Tai perhehuoneen paremmalla patjalla.
En nukkunut edes kolmannesta vauva vieressä. Kotisänky on ihan eri asia!! Onko sen sängyn petaaminen ja pyykkien peseminen niin kallista. Nostakaa meteli, jos näin yritetään!
Tyksissä vauva on omassa sängyssä jos häntä pitää siirtää osastolta toiselle. Muuten sänkyjä ei tosiaan ole. Itselleni se ei ollut ongelma, hyvin mahduttiin ja nukuttiin samassa sängyssä, ja on kiva olla lähekkäin. Kotonakin nukutaan vierekkäin, paitsi päivällä vauva nukkuu pinnasängyssä.
Hämmentävää, molemmat tavat ovat yhtä outoja! Lapselle paras paikka on ihokontaktissa vanhempansa kanssa, joten kantamiskielto tuntuu älyttömältä. Myös vauvan sängyn puuttuminen on outoa, vauva ilmeisesti jätetään sängylle yksin, kun on menee vessaan tai suihkuun.
Osa äideistä voi olla todella väsyneitä jos takana on monen vuorokauden valvominen. Siinä ei mitkään hormoonit auta enää huomioimaan vauvaa ja omia liikkeitä, jos on jo oikeasti sydärin partaalla ja saa hetkeksi nukahtaa. Pianhan siinä kuitenkin on aina joku sirkeä hoitaja herättämässä milloin mistäkin syystä.
Kummallista, että ainakin lks:n vauvalassa vauvat sai rääkyä keskellä yötä itsensä näännyksiin eikä se hoitajia hetkauttanut, mut sitten siinä äidin vieressä omassa kaukalossa olisikin niin kamalan traumaattista nukkua, vaikka äiti taatusti hoitaa lastaan paremmin kuin hoitaja.
Tämäkin on varmasti vain yksi keino lyhentää osastollaoloaikoja. Kun lapselle ei anneta lisäruokaa eikä äidin anneta nukkua, niin äiti on hyvin nopeasti hyvin kypsä lähtemään osastolta oli missä kunnossa tahansa.
Samaa mieltä. Mulla itse asiassa menikin synnärillä taju kankaalle. Onneksi vauvaa oli kielletty kantamasta koko sillä osastolla.