Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosionomi, psykologi vai sosiaalityöntekijä?

Vierailija
16.02.2016 |

Mitä alaa suosittelisitte alanvaihtajalle, jolla perusopinnot psykologiasta käytynä (kaikista kursseista 3 eli ihan ok mennyt). Haluaisin työskennellä suhteellisen itsenäisesti ja erityisesti mielenterveysongelmat kiinnostavat (tarkemmin vielä persoonallisuuspsykologia yms.), pidän "neuvontatehtävistä" ja mieluisa työympäristö koulu tai sairaala. En ole matemaattisesti lahjakas, joskin harjottelu varmasti auttaisi. Pääsykokeisiin täytyisi lukea osa-aikahommien sivussa (töitä 20-30h/vk). Arvon palstaraati, mihin hakisin?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mihinään näistä. Kaikissa liian huono palkka työn vaativuuteen ja raskauteen nähden. Keksi muuta.

Vierailija
42/63 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiologia/sos.tieteet ylipäätään kiinnostaa kanssa, sinne pääsisin vaihtamaan pääainettakin muutaman kurssin jälkeen, mutta sieltä tuskin työllistyy paremmin kuin omalta alaltani :-S Valtio-oppi tai pol.hissa joskus pyörinyt päässä vaihtoehtoina, mutta mites työllistyminen? Onko näiden opiskelijoita paikalla? Kiitos kaikille jo vastanneille, sosionomi on nyt pudotettu pois vaihtoehdoista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä mihinään näistä. Kaikissa liian huono palkka työn vaativuuteen ja raskauteen nähden. Keksi muuta.

Jaaha, kuten? 

Vierailija
44/63 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa erilaisia sairaaloita.

Sosionomit kelpaa mielestään kaikkeen,lastentarhan opettajiksikon.On vähän vaikea nähdä sillä koulutuksella terveydenhuollossa tulevaisuutta.Esim yliopistosairaaloihin ei ole asiaa eikä mihinkään kelalle palveluita myyviin kuntoutuslaitoksiinkaan.Sosionomi voo toki olla ohjaaja jossain kehitysvammaisten hoitokodissa tai vastaanottokeskuksessa.Todellisuudessa koulut ja puolustusvoimat yms. palkkaa kuraattoriksi sosionomin vain,jos VTM tai YTM ei ole saatavilla.

Vierailija
45/63 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiologia/sos.tieteet ylipäätään kiinnostaa kanssa, sinne pääsisin vaihtamaan pääainettakin muutaman kurssin jälkeen, mutta sieltä tuskin työllistyy paremmin kuin omalta alaltani :-S Valtio-oppi tai pol.hissa joskus pyörinyt päässä vaihtoehtoina, mutta mites työllistyminen? Onko näiden opiskelijoita paikalla? Kiitos kaikille jo vastanneille, sosionomi on nyt pudotettu pois vaihtoehdoista. 

Jos sosiologia ja sosiaalitieteet yleisesti kiinnostaa, niin ehdottomasti valitset sosiaalityön opinnot. Alalla on paljon suuntautumisvaihtoehtoja ja käytännössä täystyöllisyys. Vielä kun sosiaalialan ammattihenkilöstöä koskevat lakiuudistukset tulevat voimaan, niin työllisyys paranee entisestään. Tulevaisuudessa esim. sosionomeja ei voi enää palkata edes määräaikaiseksi sijaiseksi sosiaalityöntekijän virkaan, koska ammattinimikkeet suojataan.

Usko mua, olen yhteiskuntatieteiden maisteri ja tohtori, joka romahtaneen työllisyystilanteen takia opiskeli itselleen jälkikäteen sostyön pätevyyden. Ei ole kaduttanut!

Vierailija
46/63 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, kuten? 

Ekonomi, lakimies tai  lääkäri esimerkiksi. Ihan yhtä vaikeaa päästä opiskeleen kuin psykaa mutta paljon paremmat tulonäkymät ja monipuoliset työmahdollisuudet. Ja opettajankin opinnot järkevämmät kuin nämä psykologit ja muut, kun kuitenkin parempi palkka ja pitkät lomat. Jos kerta koulumaailmakin kiinnosti. Opo? Kun sitä neuvontaa kaipasit.

Vierailija
47/63 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sosiologia ja sosiaalitieteet yleisesti kiinnostaa, niin ehdottomasti valitset sosiaalityön opinnot. Alalla on paljon suuntautumisvaihtoehtoja ja käytännössä täystyöllisyys. Vielä kun sosiaalialan ammattihenkilöstöä koskevat lakiuudistukset tulevat voimaan, niin työllisyys paranee entisestään. Tulevaisuudessa esim. sosionomeja ei voi enää palkata edes määräaikaiseksi sijaiseksi sosiaalityöntekijän virkaan, koska ammattinimikkeet suojataan.

Usko mua, olen yhteiskuntatieteiden maisteri ja tohtori, joka romahtaneen työllisyystilanteen takia opiskeli itselleen jälkikäteen sostyön pätevyyden. Ei ole kaduttanut!

Vielä pitää lisätä tähän, että sosiaalityöntekijän pätevyydellä ja muutaman vuoden soveltuvalla työkokemuksella voi vielä jatkokouluttautua psykoterapeutiksi, joka on myös ainakin työllisyysnäkökulmasta varteenotettava vaihtoehto. Tällä hetkellä terapeuteista ainakin on pulaa, ja lisätutkinto antaa mahiksen ryhtyä vaikka yrittäjäksi. Myös tulevat sote-uudistukset todennäköisesti merkitsevät, että sosiaalipalveluiden yksityistäminen vapautuu nykyisestä, mikä tuo uudenlaisia vaihtoehtoja sosiaalityöntekijän työllistymiselle. Tällä hetkellähän sosiaalityön suurin työllistäjä on kuntasektori, koska sosiaalipalveluiden tuottaminen on (toistaiseksi) lailla säädetty julkisen sektorin velvollisuudeksi.

Vierailija
48/63 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosiaaliala on mainio nykypäivänä ja totta psykoterapeutiksi voi jatkokouluttautua!ehdottomasti suosittelen :) 

Vierailija
49/63 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko psykoterapeuttiopinnot kaikki maksullisia koulutuksia?

Vierailija
50/63 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, kuten? 

Ekonomi, lakimies tai  lääkäri esimerkiksi. Ihan yhtä vaikeaa päästä opiskeleen kuin psykaa mutta paljon paremmat tulonäkymät ja monipuoliset työmahdollisuudet. Ja opettajankin opinnot järkevämmät kuin nämä psykologit ja muut, kun kuitenkin parempi palkka ja pitkät lomat. Jos kerta koulumaailmakin kiinnosti. Opo? Kun sitä neuvontaa kaipasit.

Älä nyt hyvä ihminen opettajan opintoja kenellekään suosittele! Oletko yhtään seurannut uutisia tehdyistä ja tulevista koulutusleikkauksista?! Ensi vuonna on tarkoitus leikata 210 miljoonaa. Koko kouluverkkoa karsitaan kovalla kädellä. Erityisopettaja tosin taitaa edelleen olla ammatti, jossa on työllisyys on hyvä, mutta niinpä tuntuu olevan vaihtuvuuskin. Tosi rankka ja usein epäkiitollinen ammatti, missään nimessä en suosittelisi psykologin tai sosiaalityöntekijän koulutuksen sijaan.

Joo, lääkärit työllistyy hyvin, mutta aloittajalla ei ollut matemaattista kiinnostusta, joten voi olla aika turha suositus.

Ekonomien ja lakimiesten kohdalla työllistyminen riippuu todella paljon erikoistumisalasta ja tietysti ekonomien kohdalla varsinkin talouden suhdanteista. Äkkiseltään sanoisin, että ihminen, jonka kiinnostuksen kohteet ovat psykologia ja yhteiskuntatieteet ei ehkä ole kauhean motivoitunut juristin tai ekonomin opintoihin.

Vierailija
51/63 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä mihinään näistä. Kaikissa liian huono palkka työn vaativuuteen ja raskauteen nbähden. Keksi muuta.

Jaaha, kuten? 

Eh, kaikki eivät ole rahan ja loman perään? Voitko uskoa, että joillakin on sisäinen palo johonkin työhön?

Kyllä mä luulen, et ap itse jo tietää mihin ryhtyy. Psykologeilla on tosi monipuolinen työkenttä, mutta työ menee yleensä vähän enemmänkin pinnan alle kuin mitä toivomasi ohjaus ja neuvota ovat. Ja osaat varmaan itse arvioida, onko sinulla kapasiteettia edes päästä psykologiaan sisään. Voit kokeilla, ja jos et pääse, asia lienee lopullisesti sillä ratkaistu?

Sossu on varmaan jees, ja toi opokin kuulostaisi kivalta vaihtoehdolta sinulle.

Vierailija
52/63 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat ja maksavat useita tuhansia euroja.

Vierailija
53/63 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat ja maksavat useita tuhansia euroja.

Yleensä terapiaopinnot maksaa työnantaja, käsittääkseni osaksi sen takia täydennyskoulutuksen valintakriteerinä on soveltuva työkokemus terapeuttisesta työstä.

Vierailija
54/63 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä mihinään näistä. Kaikissa liian huono palkka työn vaativuuteen ja raskauteen nbähden. Keksi muuta.

Jaaha, kuten? 

Eh, kaikki eivät ole rahan ja loman perään? Voitko uskoa, että joillakin on sisäinen palo johonkin työhön?

Kyllä mä luulen, et ap itse jo tietää mihin ryhtyy. Psykologeilla on tosi monipuolinen työkenttä, mutta työ menee yleensä vähän enemmänkin pinnan alle kuin mitä toivomasi ohjaus ja neuvota ovat. Ja osaat varmaan itse arvioida, onko sinulla kapasiteettia edes päästä psykologiaan sisään. Voit kokeilla, ja jos et pääse, asia lienee lopullisesti sillä ratkaistu?

Sossu on varmaan jees, ja toi opokin kuulostaisi kivalta vaihtoehdolta sinulle.

Opo olisi mieluinen kyllä, mutta ei käsittääkseni enää kouluteta muuta kuin täydennyskoulutuksena. Harmi. Ihmisen varhaiskehitys on myös mieluinen aihe minulle, mutta onko lto koulutus liian erilaista, jos olen kiinnostunut enemmän ns. terapiatyöstä sillä saralla? Ylipäätään tuo terapiatyö on sellainen mieluinen, pääseekö sitä sos.työntekijä millään saralla harjoittamaan? Siis tuo psykoterapeutti on kyllä kiinnostava, mutta epäilyttää tuo hinta ja saako töitä. Harmittaa jos en psykaan kokeile sisälle, mutta vielä enemmän harmittaa jos ei pääse ja on taas tuhlannut yhden vuoden. Tuhannet kiitokset jälleen kaikille. 

Vierailija
55/63 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se psykaan pääseminen on todella vaikeampaa kuin kauppikseen pääseminen. Ainakin minulle. Psykologiasta aikoinaan haaveilin, mutta ovet eivät sinne auenneet juuri sen tilastomatematiikan takia. Sisään otetaan 5% hakijoista. Pääsin kylläkin varasijalle ja laskin aivoni pihalle, mutta en toisaalta ole matemattisesti keskivertoa älykkäämpi. Itseasiassa meidän valmennuskurssin opettaja sanoi, että hakekaa ihmeessä kauppikseen tällä matemaattisella osaamisella, jos yhtään kiinnostaa :)

Vierailija
56/63 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se psykaan pääseminen on todella vaikeampaa kuin kauppikseen pääseminen. Ainakin minulle. Psykologiasta aikoinaan haaveilin, mutta ovet eivät sinne auenneet juuri sen tilastomatematiikan takia. Sisään otetaan 5% hakijoista. Pääsin kylläkin varasijalle ja laskin aivoni pihalle, mutta en toisaalta ole matemattisesti keskivertoa älykkäämpi. Itseasiassa meidän valmennuskurssin opettaja sanoi, että hakekaa ihmeessä kauppikseen tällä matemaattisella osaamisella, jos yhtään kiinnostaa :)

On kyllä harmi, että matematiikkaa painotetaan niin paljon haussa. Jollain se kai on silti eroteltava hyvät parhaista, joten ehkä minustakaan ei tule sivuaineopiskelijaa kummempaa. Saako kysyä mihin päädyit opiskelemaan?

Vierailija
57/63 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, kuten? 

Ehkäpä kaikki ei halua olla lääkäreitä, ekonomeja tai juristeja. 

Vierailija
58/63 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse opiskelen sosiaalityötä juuri sen takia, että sillä koulutuksella pääsee niin moniin töihin. Suosittelen! Vaihda pääainetta/hae uusiksi ja sittenhän saat myös hyväksiluettua silloin noi psykan opinnot :) moni meillä lukee juuri sivuaineena psykaa. Riippuu toki myös minkälaisesta opiskelusta itse pitää, mutta jos sosionomi vs sosiaalityöntekijä opintoja miettii, niin kyllä jälkimmäinen on fiksumpi ratkaisu.

Osaisitko vielä kertoa onko sosiaalityöntekijöille kesätöitä/osa-aikaisia tarjolla oman alan parista jo opintojen aikana? Sosiaalityöhön ei käsittääkseni (tai ainakaan meillä) oteta pääaineen vaihtajia. 

Ite opiskelen nyt kolmatta vuotta sosiaalityötä Kuopiossa ja nyt ekaa kertaa pääsen sijaistamaan kesäksi , tämän paikan sain koulun kautta ( kolmas harkka). On ainakin osa opiskelukavereista päässyt aiempina kesinä esim. Toimeentulotukihakemuksia kirjaamaan jne. Toisaalta tuonne toimeentulotuki juttuun otetaan suurimmaksi osaksi tradenomi-opiskelijoita. Osa opiskelukavereista on jatkanu osa-aikasena kesätyöpaikoillaan.

Helpointa työllistyminen on pienillä paikkakunnilla ja ylläripylläri Helsingissä :D

Vaikka valmistuu sosiaalityön pääaineopiskelijana ei se tarkoita, että susta tulee sosiaalityöntekijä. Osa työskentelee esimerkiksi henkilöstöhommissa yrityksissä. Ainakin ite suosittelen lukemaan sivuaineina jotain muuta kuin kasvatustieteitä taikka psykaa, tätä komboa on joka toinen opiskelija. Pitää pystyä erottautumaan massasta!

Vierailija
59/63 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse opiskelen sosiaalityötä juuri sen takia, että sillä koulutuksella pääsee niin moniin töihin. Suosittelen! Vaihda pääainetta/hae uusiksi ja sittenhän saat myös hyväksiluettua silloin noi psykan opinnot :) moni meillä lukee juuri sivuaineena psykaa. Riippuu toki myös minkälaisesta opiskelusta itse pitää, mutta jos sosionomi vs sosiaalityöntekijä opintoja miettii, niin kyllä jälkimmäinen on fiksumpi ratkaisu.

Osaisitko vielä kertoa onko sosiaalityöntekijöille kesätöitä/osa-aikaisia tarjolla oman alan parista jo opintojen aikana? Sosiaalityöhön ei käsittääkseni (tai ainakaan meillä) oteta pääaineen vaihtajia. 

Ite opiskelen nyt kolmatta vuotta sosiaalityötä Kuopiossa ja nyt ekaa kertaa pääsen sijaistamaan kesäksi , tämän paikan sain koulun kautta ( kolmas harkka). On ainakin osa opiskelukavereista päässyt aiempina kesinä esim. Toimeentulotukihakemuksia kirjaamaan jne. Toisaalta tuonne toimeentulotuki juttuun otetaan suurimmaksi osaksi tradenomi-opiskelijoita. Osa opiskelukavereista on jatkanu osa-aikasena kesätyöpaikoillaan.

Helpointa työllistyminen on pienillä paikkakunnilla ja ylläripylläri Helsingissä :D

Vaikka valmistuu sosiaalityön pääaineopiskelijana ei se tarkoita, että susta tulee sosiaalityöntekijä. Osa työskentelee esimerkiksi henkilöstöhommissa yrityksissä. Ainakin ite suosittelen lukemaan sivuaineina jotain muuta kuin kasvatustieteitä taikka psykaa, tätä komboa on joka toinen opiskelija. Pitää pystyä erottautumaan massasta!

Minulla on siis jo kaupallinen perustutkinto ja ainakin henkilöstöhallinnon kokonaisuuden ajattelin suorittaa kauppiksen puolelta, jollain tavalla taloustiedekin voisi kiinnostaa. Millaisia harkkapaikkoja opiskelijoilla ylipäätään on, onko kaikki tyyliin sos.toimistoissa ja kelassa?

Vierailija
60/63 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on siis jo kaupallinen perustutkinto ja ainakin henkilöstöhallinnon kokonaisuuden ajattelin suorittaa kauppiksen puolelta, jollain tavalla taloustiedekin voisi kiinnostaa. Millaisia harkkapaikkoja opiskelijoilla ylipäätään on, onko kaikki tyyliin sos.toimistoissa ja kelassa?

Sosiaalityöntekijät eivät käytännössä koskaan tee asiakastyötä Kelassa, joten ei siellä tehdä myöskään asiakastyön harjoitteluita. Jossain Kelan tutkimusyksikössä saattaa päästä tekemään maisterivaiheen harjoittelua. Ainakin Tampereella eka harjoittelu pitää tehdä pätevän sosiaalityöntekijän ohjaamana, joten suurin osa tekee harjoittelut joko kunnan sosiaalitoimessa tai sairaanhoitopiireillä, jotkut harvat kolmannella sektorilla. Mutta onhan sitä kunnankin sisällä melkoinen kirjo, kun on aikuissosiaalityö, päihdetyö, mielenterveystyö, lastensuojelu avo-, sijais- ja jälkihoitoineen, työttömyyden hoito, vanhustyö, vammaistyö, maahanmuuttajatyö...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan