kannattaako ostaa nb-kokoisia kestoja?
Eli 2-6kg. Ensimmäinen lapsi tulossa ja olen " päättänyt" kaikkeni yrittää, että kestoilisin alusta asti. Nyt vaan mietityttää että kuinka nopeasti noi ton kokoiset jää pieneksi, eli jos on vain vaikka 2kk käyttöä, niin en viitsi montaa ostaa. Vaippakuoria olen lähinnä ajatellut, sisävaipaksi noin alkuun harsot.
Kommentit (9)
Tai tehdä itse vaikka hahtuvasta :)
Tosin omasta kokemuksesta voin sanoa että meillä nyt tyttö 3 kk:tta ja mittaa löytyy 59cm/6800g. Ja mie kyllä suosin noita muotoonommeltuja sisävaippoja, kun on ne niiiiiin kätsyjä =). Tosin meillä ei oo kun sellasii koko vaippaiän systeemejä (Popolini bravo) ja sit meillä kyl käytetään jo tuolla pullukkamasulla (ja ollaan käytetty jo kuukauden) L-koon vaippoja ja eivät kyl oo liian isoja.
Yhtään edes S-kokoa ei oo hankittu. Kannattaa kävästä tuolla kesovaippainfon sivuilla http://www.kestovaippainfo.fi/ ja sieltä saa kyl varmasti tarvittavan tiedon ja enemmänkin.
Ja hienoa että olet päättänyt kestoilla !
Meillä näin, poika nyt 7,5kk
Ostin aluksi me and maman starttipakkauksen, joka maksoi 145e, pääasiassa siis nauhavaippoja, joilla pärjää tosi hyvin ensimmäiset 2-3kk, sen lisäksi ostin esim. imse vimsen kokeilupakkauksia, joissa näitä koko vaippaiän sisävaippoja ja s-kokoisia kuoria.
Mun mielestä aluksi ei kannata ostaa paljoa, nauhavaipat+flanelliliina/harso/froteepala +kuori menevät hyvin. Ostin just ton Kissaluvsin nb joka oli enemmänkin söpöilyvaippa, mutta myöhemmin ei kovin imukykyinen..Tässä esim. mitä meandmama.fi sivuilta tuossa starttipaukkauksessa
Nauhavaippapaketti, jolla pärjää pitkälle: samat nauhavaipat käyvät koko vaippaiän! Hankittavaksesi tulevat myöhemmässä vaiheessa vain sopivan kokoiset vaippahousut. Paketti sisältää:
# 20 kpl nauhavaippoja
# 10 kpl harsovaippoja
# 10 kpl flanellivaippoja 40x40 cm
# 1 villavaippahousut kokoa 62/68
# 1 mikrokuituvaippahousut kokoa 62/68
# villanhoitoaineen
# 1 rulla paperisia hoitoliinoja
Paketin normaalihinta 162 euroa.
Näistä vielä käytössä harsot ja flanellit, nauhavaipat ei enää menny sit 3kk-jos lapsi liikuvainen. Eli siis noita muotoonommeltuja kannattaa ostaa vasta vähän isommalle lapselle..Nyt olen ostellut erilaisia muotoonommeltuja vaippoja ja käytettynäkin paljon, oppii tietämään mitkä hyviä ja mitkä sopivia omalle lapselle, niissäkin on niin laaja valikoima.
Jollakin 3-4kuorta pärjää aluksi tosi hyvin.
Mä ostin Tots Bots fleece kuoren 5-8kg ja Imse Vimsen pul-kuoria ja sit oli noi paketin villavaippahousut (jotka vastasyntyneelle ihanat, kun lämmittää mahaa) niin noi kuoret on nyt vasta jäämässä pieneksi eli 7,5kk olleet käytössä. Nyt ostin isompia kuoria. Mun mielestä noi koko vaippaiän sisävaipat muotoonommellut ovat vähän tönkköjä vastasyntyneelle, isoja vaikka säädettävissä. nyt menevät kyllä myöhemmin. kannattaa ostaa noita sisävaippoja tosiaan vaippakarkeoiden kirppiksiltä tai babyidean sivuilta käytettynä tai sit edullisemmin pakettien yhteydessä missä kuori+sisävappa+ehkä riisipap. useimmiten edullisempi. mutta mun mielestä noita muotoonommeltuja vaippoja kannattaa ostaa vasta vähän myöh. 3-4kk tai myöh.
Mä ostin tytölle aluksi 2kpl nb-bumby kuoria ja 2kpl S-bumby kuoria. Ja molemmat mahtuu edelleen. Mun mielestä kantsii hankkia nb-kuoret, jos haluaa kestoilla alusta asti. Ainakin meidän vauva aluksi hukkui S-kokoisiin kuoriin ja oli syntyessään 3770g eli ei mikään pieni. Nyt ovat olleet 3kk käytössä ja tosiaan nb:tkin menee vielä jonkun aikaa, tyttö nyt 6kg.
Ja harso vaan kuoreen niin hyvin pelittää aluksi.
Tsemppiä!
Vilma ja typy, tänään3kk
Bumbyn nb-vaipat oikeastaan edes laitokselta tullessa. Poika oli ponteva 4,2kg jötikkä jolla oli reisissä massaa jo syntyessä. Yhden nb-vaipan olin ostanut ja siiryi siskolle odottamaan hänen vauvan syntyä käyttämättömänä. Nyt käytössä vielä s-koko. Seuraavaksi siirrytään toivottavasti suoraan L-kokoon. Ei varmaan kannata ainakaan ostaa kovin montaa nb-vaippaa ennen vauvan syntymää. Ettei sitte ole liian pieni...
oli alussa harsoja ja kuoria. Kaikkia mahdollisia harsoja, mutta myös niitä laadukkaiksi mainostettuja Ruskovillan harsoja. Nyt kun poika 4 kk, muut harsot on puklurättikäytössä ja Ruskikset taskuvaipan täytteinä eli on ollut kannattava hankinta.
Ostin aluksi 2 kpl Bumpyn NB-kuoria ja ne oli mun mielestä erittäin kannattava hankinta myös. Menivät pojalle 3,5 kk asti. Suoraan niistä siirryin M-kokoon, eli yhden koon yli.
Lisäksi mulla oli 1 kpl Bambino Mio -kuoria, koko S, 5-8 kg, mutta se kävi 3kg-painoiselle pojalle alusta asti ja jäi pieneksi jo n. 5 kg kohdalla. Oli tosi matala malli. Kätsä kyllä ihan pikkuiselle, mutta ei yhdelle lapselle pitkäikäinen kuori.
Lisäksi yhdet hahtuvavillikset ja yhden Ruskovillan 60-senttiset. Molemmat käytössä edelleen 4kk ikäisenä.
Öisin meillä oli alusta asti Popolinon one size -vaippa, joka oli pienelle tietty valtava, mutta leveä haarus piti yön tuotokset hyvin sisällään. Päällä hahtuvavillikset.
Enemmän muotoonommeltuja tuli käyttöön joskus 2,5 kk-ikäisenä, ja silloin olivat kyllä tosi isoja, mutta samalla pitäviä. Leveä haaraosa piti maitokakat hyvin sisällään.
saar@:
Eli 2-6kg. Ensimmäinen lapsi tulossa ja olen " päättänyt" kaikkeni yrittää, että kestoilisin alusta asti. Nyt vaan mietityttää että kuinka nopeasti noi ton kokoiset jää pieneksi, eli jos on vain vaikka 2kk käyttöä, niin en viitsi montaa ostaa. Vaippakuoria olen lähinnä ajatellut, sisävaipaksi noin alkuun harsot.
Vauva kasvaa käsittämättömän nopeasti alussa. Harsot ovat loistavia, ne saa aina hyvin istumaan vastasyntyneelle. Voi olla vaikea löytää muotoonommeltua, joka alusta asti on niin napakka reisistä että pitää maitokakat. Pienemmilläkin harsoilla pärjää muutaman kuukauden loistavasti yöt ja päivät. Alussa vaippoja täytyy vaihtaa yleensä enemmän, kymmenenkin vaippaa päivässä, joten nb kokoisia pitäisi olla reilusti. Harsot halpoja, kuivuvat nopeasti ja ne voi hyödyntää myöhemmin vaikka superhelppokäyttöisten taskuvaippojen imuina.
Poika oli syntyessään kolmikiloinen rimppakinttu. S-kokoiset vaipat alkoivat sopia vasta parin kuukauden ikäisenä. Alkuun kestoilu oli vaikeaa, mutta helpottui hurjasti ajan myötä. Alkuun oma vauvani oli kova kakkaamaan, joten kokoajan sai olla esipesemässä maitokakkavaippoja. Nykyisin, kun poika on jo " iso" , niin eipä tuo kestoilu ole sen työläämpää, kuin kertakäyttövaipoilla vaipattaminenkaan. Nykyisin meillä on käytössä taskuvaipat. Kovasti tsemppiä!
Vaippamerkistä riippuu tosi paljon nuo koot. Meillä esim. PUL-kuorena Bummis Super Whisper Wrap kokoa S ja on nyt jäänyt pieneksi 3kk ikäisellä kun painoa on arvion mukaan jotain 6,5 - 7kg ja pituus yli 60cm. Sisävaipoissa meillä oli Kissaluvs koko NB/S yksi kappale kokeiltavana, aivan ihana ja toimiva vaippa, nyt jäänyt pieneksi. Muina sisävaippoina oli Snappi -froteevaippoja edullisuutensa takia (muistaakseni 6 e/kpl) ja niistä S-koko mahtui muutaman viikon ja M-koko jäi nyt pieneksi. Ihan hirmuisesti ei kannata hankkia muotoonommeltuja sisävaippoja, taskuvaippoja tai muita hienoja systeemeitä vastasyntyneelle, koska jäävät äkkiä pieneksi. Jos ottaa taas kasvunvaraa ja ostaa isompaa, on paketti järkyttävän iso pienelle ja saattaa myös falskata herkästi. Harsot ja muut perusjutut onkin alkuun ihan toimiva juttu ja siihen vain kuoret päälle. Kuorista suosittelen hankkimaan S-kokoa, jos kuori on liian iso ja sen takia löysä, vuotaa koko systeemi pommin varmasti. Kuoren kun pitää istua TOSI tiiviisti, paljon tiiviimmin kuin kertisvaipan. Kestovaipoilla on hyvä jälleenmyyntiarvo, joten osta huoletta S-koon kuoria muutamat.