Persoonallisuustyyppi ja tulot
En oikein jaksa tätä "olen introvertti eikä minun tarvi jaksaa mitään sosiaalista" -lätinää mutta kuvan perusteella näyttäisi että persoonallisuustyyppi on sidoksissa tuloihin. Menestymiseen (uralla menestymiseen siis, ja sitä kautta palkkakehitykseen) kuitenkin tarvitaan jonkinlaisia sosiaalisia taitoja ja ulospäinsuuntautuneisuutta. Mikä ei sinänsä ole suurikaan yllätys. En tiedä sen tarkempaa infoa otannan koosta yms., kunhan osui silmiin tuo kuva netissä.
https://image-store.slidesharecdn.com/0f367c4f-0c73-4b2a-8712-6b2db350e…
Kommentit (7)
Persoonallisuustyyppi on mitä on, vain menestys muuttuu. Tällä tarkoitan sitä että työ ja omat intressimme muokkaavat käsitettä menestynyt. Jos menestys on rahaa niin business ja myynti taitaa olla rahakkain ala. Olet menestynyt Jos teet rahaa ja myyt. Myyt vain persoonallasi Eli tarvitset sosiaalisia taitojasi. Voit olla myös lahjakas koodari joka saa muutettu bitit kivisateeksi. Voit tienata kivasti mutta varsinaista kuuluisuutta ei tipu kuin ehkä kollegojen parissa. Joten mitä on oikeastaan menestys?
Kyllä introverttikin pystyy olemaan sosiaalinen. Hän tarvitsee vain vastapainoksi aikaa latautua omassa rauhassaan.
Kuulostaa ihan järkeenkäyvältä. Nykypäivänä suurin osa töistä on kuitenkin vain oman työnsä tarpeellisuuden perustelemista.
Vierailija kirjoitti:
Persoonallisuustyyppi on mitä on, vain menestys muuttuu. Tällä tarkoitan sitä että työ ja omat intressimme muokkaavat käsitettä menestynyt. Jos menestys on rahaa niin business ja myynti taitaa olla rahakkain ala. Olet menestynyt Jos teet rahaa ja myyt. Myyt vain persoonallasi Eli tarvitset sosiaalisia taitojasi. Voit olla myös lahjakas koodari joka saa muutettu bitit kivisateeksi. Voit tienata kivasti mutta varsinaista kuuluisuutta ei tipu kuin ehkä kollegojen parissa. Joten mitä on oikeastaan menestys?
Juuri tuon takia lisäsin pointin menestymisestä mitattuna palkkana. Se nyt on ainakin mitattavissa. Totta kai on erilaisia abstrakteja menestymisen kokemuksia mutta niitä on paha mennä vertaamaan. Sen kummemmin asiaa tuntematta voisin kuvitella että nuo I-tyypit skaalan oikeassa päässä ovat just koodareita ja sen sellaisia.
Olen sosiaalinen, innostuva ja innovatiivinen, mutta myös hyvin analyyttinen. Empaattinen en ole, mutta osaan kuunnella ja ymmärrän ihmisten motiiveja. Palkka 5600 ja bonarit päälle. Siis nyt kun olen keventynyt töitä ja suunnannut energiaani enemmän vapaa ajan aktiviteetteihin. Aiemmin tienasin enemmän mutta työ sitoi totaalisesti. Minua kiinnostaa muukin kuin pelkkä työ, siksi ns. down siftaan.
Minut on testattu ties kuinka monta kertaa eri menetelmillä. Aina saman suuntainen tulos. En jaksa kaivella kirjainyhdistelmiä tähän hätään esille. Enkä pystykään, kun ovat työpaikalla ja teen mökiltä etätöitä. Hieno auringonnousu parhaillaan. Ai että hanki kimaltaa ja teeriparvi napsii silmuja rantapuissa.
Totta, että introverttejä tyyppejä ei työelämässä arvosteta niin paljon kuin he ansaitsisivat. Sosiaaliset tyypit esimiehinä, projektipäällikkönä, myyntitykkeinä tai asiantuntijoina kuorivat introvertti nörttien tuottaman kerman päältä.
Vierailija kirjoitti:
Totta, että introverttejä tyyppejä ei työelämässä arvosteta niin paljon kuin he ansaitsisivat. Sosiaaliset tyypit esimiehinä, projektipäällikkönä, myyntitykkeinä tai asiantuntijoina kuorivat introvertti nörttien tuottaman kerman päältä.
Olen itse introvertti ja ajattelin joskus näin. Tosiasia kuitenkin on, että minua vain viedään kuin litran mittaa kaupankäyntitilanteissa. Ei työelämässä ole mitään valmiiksi ansaittua. Jättäydyin joku vuosi sitten pois palkkatöistä ja kyllähän se aluksi pelotti. Vähän omaksi yllätyksekseni elintasoni on vain noussut, vaikka puheista päätellen sitä voisi kuvitella makaavansa katuojassa.
Nykyään vähän ihmetyttääkin miten sitä on suostunut istumaan kuukauden aivot tulessa, jotta on saanut janarin kotiinsa kahdeksi päiväksi tekemään jonkun yksinkertaisen jutun. Verotiedoilla mitattuna olenkin nykyään köyhä, mutta ei se itsestäni tunnu siltä.
Mä en usko tuohon. Johtuu siitä, että erilaisten personallisuustyyppien lisäksi on erilaisia uratyyppejä, joissa taas tarvitaan erilaisia ominaisuuksia. Useimmissa riittäävähän keskivertoa surkeampikin sosiaalinen taito - siis sellainen, että nyt käyttäytyy asiallisesti muita ihmisiä kohtaan - jos asiantuntemus muuten on kohdallaan.