Mitä tehdä liian isolle huoneelle?
Eli nyt on sellainen tilanne, että 16-vuotias on alkanut valitella liian suurta huonettaan. Huoneessa on nyt kirjahylly, sänky(leveys 90cm), kahden hengen sohva ja kirjoituspöytä, muutama naulakko ja peili. Vaatehuone on erikseen. Ongelma on nyt se, että kalusteet ovat huoneen reunoilla muotonsa takia ja keskellä huonetta on noin 25 neliömetriä tyhjää tilaa. Nuorempana huone oli hyvä leikkitilan yms. takia, mutta nyt tyttö onkin yllättäen tyytymätön. Toisaalta ymmärrän, sillä kyllähän tuolta puuttuu tietty intiimiys, kun huone kuitenkin on valehtelematta saman kokoinen kuin monien olohuone. Otan siis vastaan vinkkejä, kuinka saisimme huoneesta viihtyisämmän ja vähemmän tyhjän. Ja ei, tämä ei ole provo, vaan meillä yksinkertaisesti on liikaa tilaa.
Kommentit (34)
Mitä nuori itse ehdottaa ratkaisuksi?
Vierailija kirjoitti:
Asutteko vanhassa koulussa? Kuulostaa nimittäin ongelma samalta kuin serkkuni kotona. Huoneet "liian" isoja ja ikkunoita+ovia liikaa.
Ei asuta ei. Ihan itse erehdyttiin nuorena rakentamaan "hieman" liian iso talo.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nuori itse ehdottaa ratkaisuksi?
Haluaa uuden huoneen tai sitten huoneeseensa pitäisi tehdä remontti, jos emme keksi mitään muuta. Eipä sillä. Ei tässä huonetta pienentämään aleta vaikka kuinka haluaisi.
Riippuu tietty huoneen mallista mutta jos olisi pitkänmallinen jakaisin sen kahtia - tekisin "makuuhuoneen" jossa ainakin 120 cm sänky ja lipasto. Jaon voisi tehdä joko sohvalla tai vaikka sermillä/hyllyköllä jonka eteen sohva tulisi keskelle huonetta, siihen vielä sohvapöytä eteen. Eli tekisin toisesta puolesta huonetta "olohuoneen" työtiloineen.
Vaikea arvioida kun ei tiedä mittoja
Hei minä voin ratkaista tämän, mut kerro eka... tyttö vai poika, onko harrastuksia, saako huoneen muutos maksaa mitään, onko kiinnostusta ja taitoa nikkaroida jne. Siis että millä ehdoilla muutos on tapahduttava?
Tosin ehdin vastaamaan seuraavan kerran vasta illalla :)
.Alivuokralainen toiselle huoneen pulikkaaalle.
Voisiko laittaa toiseen huoneeseen? Meilläkin reilut 300 asuinneliötä, mutta lapsille huoneet on noin 10-15m²
Muutama iso viherkasvi täyttää ihan mukavasti.
Kyllä minäkin ehdottaisin huonekalujen uudelleen järjestelyä ja huoneen erilaisiin tiloihin jakamista. Sitä sohvaahan voi myös käyttää tilanjakajana.
Toihan on aivan unelmahuone! Itselläkin oli teininä 13-19v aika iso huone, 15 neliötä + vaatehuone (joka nyt kuulostaa tuohon verrattuna jo ihan koirankopilta :D), mutta jossain vaiheessa minullakin - kuten myös tiedän aika monta muuta joilla oli tää sama vaihe, että halus jostain syystä mahdollisimman pienen huoneen? En tiedä mikä vaihe se oli, mulla se oli ennen tähän 'isoon' huoneeseen muuttoa ja silloin mulla olikin kodin pienin huone joka sekin oli mun mielestä liian suuri.
Noin isoon huoneeseen itse erottelisin just vaikka sellasella Ikean 4x4 lokerohyllyllä välitilan ja toisella puolella olisi sänky ja toisella sitten oleskelu + työskentelytila. Tai sitten tämä työtila siellä hyllyn toisella puolella ja sänky sohvien ja muiden kanssa toisella.
Onko tytöllä jotain harrastuksia? Esim vaatteet / meikkaus / videoiden tekeminen / valokuvaus - tuonnehan saisi vaikka ns studionurkkauksen valaistuksineen. Entäs musiikkiharrastus, tilaahan on vaikka pienelle 'esiintymislavalle' :D Tai joku kauneudenhoito jne, niille saisi oman työpisteen.
Ihanaa kun teillä on noin iso koti, olispa itselläkin joskus varaa tarjota tuollaiset mahdollisuudet kun saa toivottavasti jonain päivänä omia lapsia :)
No on taas ongelma -.- isommat huonekalut, enemmän tavaraa. Olipa vaikea asia ratkaistavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko laittaa toiseen huoneeseen? Meilläkin reilut 300 asuinneliötä, mutta lapsille huoneet on noin 10-15m²
Missä teidän neliöt sitten on?
Meillä 235m2 ja kyllä makkarit on vähintään 15m2 (vanhempien 28m2)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjahyllyllä voisi jakaa tilaa tai verholla. Marko Paananen suunnitteli sisustusohjelmassaan parisänkynsä ympärille teltan. Miten olisi tuplaleveä sänky ja siihen katos tai sellaiset safariverhot ympärille?
Tuota tilanjakamista voisi kokeilla. Leveämpää sänkyä ei halua.
80 cm sänky on todella kapea. 120 ei ole liian iso sänky ja kuten yllä jo mainittiin sängyn pääty seinää vasten, ei sängyn kylki, kuten suomalaisissa pienissä huoneissa tapana.
Iso Fatboy tai pari lattialle, ei ole tilaongelmaa.
Tekemällä tehty ongelma, tässä on jotain muuta takana.
Asutteko vanhassa koulussa? Kuulostaa nimittäin ongelma samalta kuin serkkuni kotona. Huoneet "liian" isoja ja ikkunoita+ovia liikaa.