Liikkuessa korkea syke. Onko muita, joilla näin?
Kun juoksen, hiihdän tai pyöräilen, nousee sykkeeni helpohkosti 180-195 nopeudelle. Rasitustasoon nähden melkoisesti siis. Onko muita, joilla sama ongelma? Oletko selvittänyt mistä voisi kohdallasi johtua?
Kyselee hämmentynyt liikkuja
Kommentit (23)
syke muuta näyttää kertovan. Harratan aktiivisesti liikuntaa ja pienikin rasitus nostaa sykettäni melkoisesti.
ap
Itselläni on sydämen rytmihäiriöitä ja nopea syke. Se on levossakin 60-90. Se on kuitenkin synnynnäinen ominaisuus: olen välillä ollut tosi hyvässäkin kunnossa, mutta se ei ole sykkeeseen vaikuttanut.
Mulla kuitenkin siis tutkittiin rytmihäiriöiden yhteydessä rasituskoe. Lääkäri sanoi, että mulla on sellainen sydämen reagointitapa, että se rasituksessa ja stressitilanteessa nousee sykkeeltään nopeasti. Se siis reagoi herkästi. Mutta se syke tasaantuu liikunnan/stressin jatkuessa normaaliksi. Tuolle oli joku hieno termikin, mutten millään muista sitä... Mutta vaaraton ilmiö (kuten ne rytmihäiriönikin, muuten).
Eli kannattaisikohan sinunkin käydä rasituskokeessa? Jatkuuko tuo syke sinulla noin korkeana pitkään vai onko se alkureaktio?
apuna varmaan vaan on se,et hidastat juoksun kävelyyn ja hiihdät ja pyöreilet hitaammin,että pysyt matalemmalla sykkeellä ja kunnon kohotessa lisäät vasta vauhtia...
hidastan vauhtia. Kävellessäkin syke on 160-170. Huoh. Olen normaalipainoinen (hoikka) ihminen. Rasitus ekg lienee paikalla, mutta mitä kautta testeihin kannattaa pyrkiä?
ap
Tuohon VOI nimittäin terveyskeskuslekuri ekaksi suhtautua niin, kuten tässä osa sulle vastanneista, että " sulla on vaan huono kunto" . Mutta ei tuo nyt ihan normaalilta kuulosta, että sulla on hyvä kunto ja silti tuollainen syke kävellessäkin.
Onko vanhemmillasi jommallakummalla muuten korkea syke? Minulla esim. äidillä on (syö sen vuoksi betasalpaajia) ja olen sen perinyt.
-se rytmihäiriöinen-
syömään beetasalpaajaa rytmihäiriöihin. Edelleen vaivana silloin tällöin, mutta ei haitaksi asti.
ap
Kuinka kauan jaksat jatkaa tuolla sykkeellä? Oletko hyvin hengästynyt tuolloin?
normaalisti, samon leposykkeen vaihtelut. Jaksan liikkua noin tunnin sykealueella 180-190. Olo on hyvä, kun syke pysyy alle 185, mutta hengästyttää, kun nousee yli.
ap
Onkohan naisessa jotain vikaa...???
mutta jos oot esim 30. Melko korkea on,koitapa pelkästään kävellä,millä sykealueilla liikkuu. Kokeile ihan rauhallista kävelyä.
Kävellessäkin syke nousee korkealle, kuten tuolla aikaisemmin kirjoittelin. Kuinka korkealle teidän sykkeet nousee, kun liikutte (juoksette, hiihdätte, jumppaatte tms.?)
ap
siis maksimisyke on korkea. Mulla (ikä 30) juostessa nousee kovassa vauhdissa, jota jaksan vain minuutin yli 180. Pyrin juoksemaan alle 130 sykkeellä, joka on aika vaikeaa kyllä. Jos juoksisin/jumppaisin melko mukavalla teholla, sykeon 150-165, sen jälkeen liikunta on jo rasittavaa.
kyllä se tuntuu rasittavalta ja hengästyttävältä. Tuo 180 siis tulee mulla mittariin nopeasti ja sillä tasolla jaksan liikkua tarvittavan määrän (yleensä tunnin).
jopa korkeampi kuin 202? Miten tuo on mitattu?
en ole uskaltanut ihan ääri-äärirajoille asti mennä. Ajattelin, että voisi olla muutaman sykkeen korkeampi, ei enempää. Pitäisi ilmeisesti sekin testi tehdä labraoloissa.
ap
Sehän on vaan loistava asia, mitä korkeampi on. Suomi24 on hyvät juoksuaiheiset sivustot, jossa paljon asiantuntijoita. Kannattaa kysellä, onko kohtalotovereita?
Hyvin jaksan silti urheilla. Tohtori kutsui maksimisykettäni kivasti " sydänkohtaukseksi."
Ei näytä treenaamallakaan laskevan.
Eli mitä huonompi kunto, niin sitä korkeammalle sykee nousee. Minulla syke nousee jumpassa, jossa paljon juostaan ja hypitään korkealle, mutta 166 taitaa olla maksimi. En ole mitenkään kamalan hyväkuntoinen kuitenkaan.
Jos sinulla ei ole sellaista, niin voisiko sydämessäsi olla jotain " vikaa" ? Tuo syke on kyllä käsittämättömän korkea.