Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia Joensuun Ellistä?

Elli you suck
15.02.2016 |

Olisiko kellään samanlaisia kokemuksia Joensuun Ellistä kuin itselläni tällä hetkellä? Olen ollut Ellin toimintaan tyytyväinen asunnossa asumisen aikana, mutta nyt pois muutettuani ärsyttää pahemman kerran.

Muutin siis reilu vuosi sitten Ellin perheasuntoon, ja nyt helmikuun alussa uuteen kotiin. Ellillä on säännöt loppusiivouksen tekoon, jotka kattavat kaiken uuninpesusta imurointiin ja ikkunoiden pesuun. Loppusiivousta tehdessäni tosiaan siivosin kaiken omasta mielestäni kunnolla, palautin avaimet ja siinä se. Siivouksen jälkeen Elli tekee kämppään tarkastuksen, ja jos kaikki on kunnossa, palauttaa takuumaksun. Ajattelin kaiken olevan kunnossa, kunnes Elliltä tulikin sähköpostia, jossa sanottiin takuumaksusta 300€ pidätettävän siivouskuluja 210€! Syiksi mainittiin ikkunoiden puutteellinen pesu, keittiön tasojen ym likaisuus (rasvapöly vaatinut litotusta ja hinkkausta) sekä kylpyhuoneen pesu. Olen oikeasti ihan hämmentynyt ja raivoissani tästä! Loppusiivoukseeni kuului muunmuassa se, että kylppärin pesin lattiasta kattoon pesuaineella ja sienellä hangaten nurkkia myöten, joten siellä ei pitäisi olla jäljellä tahraakaan, ikkunat pyyhin ikkunanpesuun tarkoitetuilla pyyhkeillä (olivat ennen pesuakin suhteellisen puhtaat) ja keittiön tasot, kaapit ym pesin ja pyyhin pesuaineella jopa useamman kerran. Ja silti siivouslaskua näiden vuoksi on nyt pidätetty tuon 210€. Onko jollain samanlaisia kokemuksia Elliltä? Mielestäni mitään perusteita melkein koko takuuvuokran pidättämiseen ei ole, enkä tiedä mitä voin tehdä asialle. Reilu 200 euroa on kuitenkin opiskelijalle iso summa, ja sen vuoksi todellakin pidin huolen että asunto on siivottu täydellisesti. En käsitä muutenkaan miten pidätettävä summa on noin valtava, jos kyseessä olisikin olleet viestissä mainitut siivoukset. Vertaistukea ja neuvoja siis kaivataan jos joltain niitä löytyy :(

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anybody?

Vierailija
2/26 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oisko sitten niin että sinne on tullut asumaan joku "rillit huurussa" -tyyppi joka valittaa kaikesta. Olen asunut Ellillä aikoinaan ja ei mitään ongelmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntui joskus että Hoasila oli enemmän sääntö kuin poikkeus takavarikoida osan takuuvuokrasta vaikka perussiistiin kotiin oli perusloppusiivous tehty.

Vierailija
4/26 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta reilulta tuo Ellin toiminta. Sinuna en alistuisi. Oletko ollut yhteydessä heihin ja tehnyt selväksi oman näkemyksesi asiasta? Parasta olisi varmaan mennä ihan paikan päälle sinne, jos mahdollista.

Vierailija
5/26 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole kokemusta Ellin toiminnasta, mutta olen kuullut monelle käyneen juuri noin....

Vierailija
6/26 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi sama toisen vuokranantajan kanssa. Mulla oli itseasiassa käyneet siivoojat tekemässä loppusiivouksen ja kun kevät oli, niin tilasin ikkunanpesunkin että olis sitten uudella asukkaalla kiva.. Kiva siinä sitten, kun oot jo valmiiksi maksanut satasia siivouksesta, kuulla että vuokranantaja olis pidättämässä vielä vuokravakuudenkin..

Mutta! Hätä ei ole tämän näköinen. Lain mukaan vuokranantajan on ilmoitettava etukäteen kirjallisesti, jos vakuus pidätetään, ja vuokranantajan on myös perusteltava ja käytännössä osoitettava, miksi vakuutta ei palauteta. Ota yhteyttä sinne Elleihin ja vaadi heiltä todisteet vakuuden pidättämiseen, kerro tilanteesi ja että jynssäsit kyllä asunnon puhtaaksi. Itse jouduin vähän tappelemaan, mutta huijarivuokranantaja luovutti kun uhkasin kuluttajavirastolla.

Omasta mielestäni vaikuttaa siltä, että monet vuokranantajat yrittävät vetää vakuudesta edes osan välistä siinä uskossa, ettei vuokralainen jaksa tapella asiasta.

Vierailija
7/26 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oisko sitten niin että sinne on tullut asumaan joku "rillit huurussa" -tyyppi joka valittaa kaikesta. Olen asunut Ellillä aikoinaan ja ei mitään ongelmaa.

Minullakin pelkästään hyviä kokemuksia Joensuun Elliltä, loppusiivous hyväksyttiin hyvin sekä solussa että myöhemmin perheasunnossa.

Vierailija
8/26 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja (ap?) jatkaa:

Laitoin Ellille ilmoituksen saatuani sähköpostia, jossa kerroin oman kantani siivousasiaan ja kerroin etten ymmärrä koko tilannetta ja kyselin mikä asunnossa käytännössä on ollut likaista, sillä sen kuitenkin kunnolla siivosin. Vastauksena tuli sitten tänään Elliltä viesti, jossa sanottiin pähkinänkuoressa näin: "Siivousfirman mukaan asunto piti käytännössä siivota kokonaan. Keittiö oli ollut aivan rasvapölyssä ja vaatinut paljon liotusta ja hankaamista. Kylpyhuone vaatinut myös paljon liotusta ja hankaamista, sillä siellä oli runsaasti saippua/kalkkijäämää sekä pinnoissa että hanassa jne. Uusi asukas ei ilman siivousta olisi voinut asuntoon muuttaa.", ja siivousfirma oli kuulemma ottanut asunnosta valokuvia joten Joensuun Elli on automaattisesti siis kuulemma tässä asiassa oikeassa. Ja itse olen edelleen suoraan sanoen että mitä vittua, MITEN? 

En ole mitenkään suurpiirteinen ihminen tällaisissa asioissa tai vaadi rahoja itselleni ilman että olisin täysin varma siivoukseni tasosta, ja asia suututtaa jo sen verran että laitoin Ellille jälleen vastauksen, jossa kävin läpi siivoukseni askel askeleelta. Liitän siitäkin nyt osan tähän, jos jollakin olisi siitä kommenttia tms. 

Ellin siivousohjeet: Pyyhi lattiat, seinät ja ovet kostealla. Pyyhi kaapit ja laatikostot. Puhdista uuni, liesi, liesikuvun rasvasuodatin. 

--> Oma siivoukseni keittiössä kattoi ikkunoiden pesun, laatikoiden ja kaappien sisältöjen pyyhkimisen ja hankaamisen kodinpuhdistussuihkeella, samaten näiden ovet. Tasot sekä hyllyt pestiin samalla tavalla, varmuudenvuoksi vielä useampaan kertaan. Uuni pestiin, hella ja liesituuletin pyyhittiin ja putsattiin. Jääkaappi ja pakastin hoidettiin asianmukaisesti. Lattia imuroitiin ja pyyhittiin, seinät pyyhittiin.

--> Oma siivoukseni kylpyhuoneessa kattoi perusteellisen pesun, jossa pesin/huuhtelin ensin suihkun avulla kylppärin lattian imuroinnin jäljiltä, ja sen jälkeen hankasin sen siivoamiseen tarkoitetulla sienellä ja yleispuhdistusaineella nurkasta nurkkaan. Seinät pyyhin kostealla liinalla ja pesuaineella. Siivosin vessanpöntön joka puolelta, samoin lavuaarin pyyhin ja hankasin puhdistusaineella. Suihkun siivosin puhdistusaineella samaten. Pyyhin kylpyhuoneesta pölyt ja puhdistin lattiakaivon. Pesin peilikaapin sisältä ja ulkoa, ja asunnon kylppärissä sijaitsevan toisen kaapin.

Missä siis mahdollisesti olisi rasvapölyä tms jäljellä sen verran, että asunto oli asuinkelvoton? Mielestäni olen toiminut täsmälleen niin kuin siivousohjeissa on mainittu, ja lähtiessäni asunnosta en esimerkiksi olisi kylpyhuonetta voinut paremmin kuurata näillä tiedoilla ja taidoilla mitä minulla itselläni siivoamisesta on, ja sen vuoksi olen aikalailla raivoissani siitä, että jo valmiiksi pienestä opiskelijabudjetista lähtee nyt tuo päälle parisataa ilman että edes ymmärrän miten olisin muka voinut siivota asunnon jollain tavalla paremmin. En tiedä ovatko Ellin ohjeet jollain tavalla puutteelliset sitä katsoen miten tosellisuudessa tarkastatte asunnon siisteyden, mutta mielestäni olen siivoamisen hoitanut asianmukaisesti. Kylpyhuoneessa mainittuja kalkkijämiä en edes omin silmini ole koko hemmetin kylppärissä havainnut! Asunto ei missään tapauksessa olisi siivouksen jäljltä ollut muuttokelvoton tai sotkuinen. Varmastikaan en saanut jokaisesta nurkasta joka ainoaa pölypalloa pois yksinäni, mutta esimerkiksi vihjailut siihen että keittiö muunmuassa olisi ollut törkyinen, ei mielestäni vastaa todellisuutta millään lailla. On mielestäni kohtuutonta, että opiskelijoille asuntoja välittävä yritys toimisi tällä tavoin, jos olen heidän ohjeitaan noudattanut kohta kohdalta ja itse ollut lopputulokseen monen monen tunnin siivousurakan jäljiltä sen verran tyytyväinen, että uskoin vahvasti olevani valmis. Olin kyllä tietoinen, että siivouskulut veloitetaan minulta jos asunto ei ole asianmukaisessa kunnossa lähtiessäni, joten voitte uskoa että siellä parhaani tein saadakseni takuumaksuni kokonaisena takaisin.

Anteeksi valitus, vituttaa. Eniten se, että en voi käytännössä tehdä asialle mitään: ilman todisteita kunnollisesta siivouksestani tässä on vain sana sanaa vastaan suht ison yrityksen kanssa, ja heitä ei kiinnosta minun rahatilanteeni tai mielipiteeni asiaan. Paikanpäälle en kuulemma voi asiaa tulla selvittämään, vaan asia hoidetaan sähköpostitse jos minulla vielä valitettavaa asiasta on. Outoa, sanoisin, mutta näillä mennään kai.. Mutta joo, pointsit sille joka jaksoi edes lukea :)

Vierailija
9/26 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh :( Mä oon aiemmissa asunnoissa ottanut kuvia siivouksen jälkeen, kaiken varalta. Enpä oikein osaa muuta neuvoa, kuin että ei kannata luovuttaa, yritä vielä taistella. Hitsit, muakin rupes nyt pelottaa kun asun Ellillä et mikähän kohtalo mulle tulee siivouksen kans :/

Vierailija
10/26 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa jokainen aina valokuvat itsellenne loppusiivouksen jälkeen. Moni vuokranantaja koettaa kusettaa vuokralaista pitämällä vakuusmaksun.

On myös mahdollista, että kusettaja on tässä se yritys, joka käy tarkistamassa huoneiston kunnon ja laskuttaa (muka) tehdystä siivouksesta, vaikka mitään siivottavaa ei olisi ollutkaan.

Ota yhteys vaikka kuluttaja-asiamieheen tms.

Moni vuokranantaja ajattelee, että vakuusmaksu kuuluu aina automaattisesti heille. Siis joillain vuokranantajilla sellaisesta on tullut tapa. Ja jotkut yksityiset ovat ehkä jo tuhlanneetkin ne rahat, joten on kivempi koettaa keksiä vikoja asunnon kunnosta.

Mutta muistithan kuitenkin, että pelkkä pyyhkiminen ei riitä, jos lopputulos ei ole puhdas? Eli ei riitä, että pyyhit jotain kolmesti, jos likaa on silti jäljellä ja lika vaatisi kuurausharjan kunnon liotuksineen?

Vierailija
11/26 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun nyt Ellin asunnossa, ja tämä kämppä oli kyllä aika sotkuisessa kunnossa kun tähän muutimme - edelliset asukkaat eivät olleet kunnolla siivonneet, mutta eipä heille siitä varmaankaan laskua tullut (oletan, että tarkastaja ei kerennyt edes käydä ennen kuin muutimme tähän...). Tarkastaja kävi vierailulla vasta pari päivää sen JÄLKEEN kun me olimme tähän muuttaneet.

Mutta kiitos "vinkistä", pitääkin itse koittaa siivota todella hyvin sitten, kun tästä muuttaa pois!

Ikävää, että sinulle kävi noin, vaikka olit siivonnut ihan hyvin (?) :(

Vierailija
12/26 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan perushuttua Ellillä.

Kun muutettiin yhteen poikaystäväni kanssa, niin poikakaveri sai yksiöstään myös tuon ilmoituksen, että takuuta ei palauteta siivottomuuden takia. Poikaystäväni pyysi siivoojien ottamia valokuvia todisteeksi, ja pitkän väännön jälkeen saikin kuvia nähtäväkseen. Kuvissa ei ollut nähtävissä juuri yhtään tahroja tai likaa. Lisäksi tajusimme, että kuvat eivät edes olleet poikaystäväni yksiöstä. Ellillä kun on eri asunnoissa eri värisiä laattoja keittiöiden seinissä, vaikka muuten kyseisen talon asunnot ovat keskenään samanlaisia. Poikaystävälläni oli ollut vihreät laatat keittiön seinässä, mutta kuvien keittiössä näkyi vaaleanpunaiset laatat. Kuulemma valokuvat olivat menneet siivoojilla sekaisin....

Vierailija
13/26 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni molemmat tarkastukset läpi. Pyysin käymään ennen poismuuttoani, jotta saatoin olla kuulemassa ja tarvittaessa siivoamassa itse. Pinnat olivat sisään muuttaessani siistit, joten ne olivat myös helpot pitää puhtaina asumisen aikana, eikä tullut ylimääräsitä hässäkkää poismuuttaessakaan.

Kahdessa eri Joensuun Ellin asunnossa asunut

Vierailija
14/26 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä kuvat nähtäville ja päivämäärät milloin on käyty siivoilemassa. Kuten edellinen kirjoittaja tuossa kertoi niin kuvat voineet mennä sekaisin tai esim. joku väliaikaisesti asunnossa majoitettu sikaillut kunnolla.

Itsellä ei ollut ongelmia takuuvuokran palautuksessa.

Vierailija
15/26 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on jo aikaa, mutta yksi opiskelukaveri joutui maksamaan Ellille seinien maalauksen. Ei ollut laittanut niihin mitään uusia nauloja jne, vaan ripustanut kaiken jo valmiiksi seinissä olleisiin nauloihin. Ei ollut kuvia, joten milläs todistat.

Omasta loppusiivouksesta ei tullut palautetta, vaikka ikkunatkin jäi pesemättä kun pakkasta oli yli 20 astetta. Muistelen kyllä että opiskeluaikaan (vajaa kymmenen vuotta sitten) liikkui jo Ellistä näitä juttuja, ja itseäkin vähän stressasi. Otin kyllä kuvat tyhjästä kämpästä sekä sisään että pois muuttaessa juurikin siksi jos olisi joutunut vääntämään.

Vierailija
16/26 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole ollut mitään ongelmia Joensuun Ellin kanssa. Pois muuttaessa siivosin yksiöni hyvin.

Jos asuntoa ei ole siivonnut säännöllisesti ei se riitä että tasoja vähän pyyhkii ennen poismuuttoa, vaan ne täytyy kunnolla siivota

Vierailija
17/26 |
20.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään hyvää sanottavaa Joensuun Ellistä. Opiskelija-asuntola, jossa ei noudateta yleisiä järjestyssääntöjä (esim. joku pesi mattoja ja rikkoi pesukoneen vaikka asiasta huomautettiin useasti), hiljaisuutta tai kunnioiteta naapureitten asumisrauhaa. Tuli oltua ainakin itse niin epäonninen että sai naapuriksi pari häiriköivää nuorta, joiden hupia oli paukutella ympäri vuorokautta kaappeja naurujen kera, matkia kaikkea, paiskoa ovia, bilettää hiljaisuuden jälkeen oman mielen mukaan. Nyt on onneksi sentään superhyvä asunto, jossa myös parempi äänieristys että voi keskittyä myös opiskeluun eikä tarvitse mennä muuanne opiskelemaan muiden takia.

Vierailija
18/26 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska paikka. Älkää käyttäkö.

Vierailija
19/26 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää luovuttako asuntoa ennen kuin yhdessä vuokranantajan ja parin oman kaverin kanssa olette todistettavasti tarkastaneet asunnon ja saaneet mieluiten kirjallisena todistuksen tai ne kaverit kuulee että vuokranantaja hyväksyy asunnon siivouksen olevan kunnossa..

Vierailija
20/26 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä pano!