Kamala tuo juoruketju! Miksi jotkut ihmiset kertovat toisista tahalleen täysin keksittyjä juttuja?
Sitä olen aina ihmetelly. Itse jos jotain puhun, puhun tasan totuuden muista ihmisistä. En ikinä ole keksiny mitään perättömiä juttuja kenestäkään. Ja itsekin olen joutunu täysin perättömien juorujen kohteeksi yläasteella. En käsittäny silloin enkä käsitä vieläkään näin päälle kolmekymppisenä.
Eli miksi keksitte ihan perättömän tarinan jostain ihmisestä? Mitä te siitä saatte? Mitä jos jäätte kiinni valheestanne, ettekö silloin häpeä silmät päästänne ja menetä kaverinne epäluotettavana paskanpuhujana?
Kommentit (9)
Koska ovat ilkeitä ja typeriä, siksi. Surullistahan tuo on.
Uskon, että usein lähtevät pikemminkin väärinkäsityksestä kuin tahallisesta valheesta.
Joku on nähnyt jotain jossain ja kertoo sen seuraavalle, muutaman tyypin jälkeen tarina on aivan toinen kuin alunperin. Jokainen on vieläpä lisännyt omat arvelunsa joka kierroksella ja seuraava helposti esittää ne faktana.
Tuli mieleen esim. siitä rauhanturvaajasta, joka oli ollut työkomennuksella, että siinä juuri voisi olla väärinkäsitysten vyyhti kyseessä ja sitä tukemassa miehen totaalinen poissaolo sopivasti.
Kummallista on noissa täysin perättömien juorujen levittämisessä on se, että jos joku ei ole yhtään juorutun kaltainen, eikö se käänny juoruajaa vastaan jossain vaiheessa? Ihmiset kuitenkin useimmat vaistoavat mitä kukin oikeasti on, niin hyvässä kuin pahassa.
Ihminen helposti huumaantuu itsestään ja tietystä vallan tunteesta. Juoruilija saa aina huomiota, tunteen siitä että voi ohjailla tapahtumien kulkua. Se, että se juoru ei kestä totuutta, on sivuseikka. Tärkeintä on se, että juoru on väline saada se mitä haluaa.
Juoruilijan seurassa on usein hankala olla. Ei vähiten siksi että tietää että seuraava juoru on todennäköisesti minusta itsestäni, sitten kun lähden huoneesta.
Saimme perjantaina työyhteisöön uuden työntekijän. Ensimmäisenä teki mieli varoittaa häntä niistä kahdesta kaikkein miellyttävimmän oloisesta työkaverista, että ne on oikeasti tosi vaarallisia. Aivan kuin niissä olisi kaksi persoonaa; se joka hymyilee kaikille ja se pahansuopa, ilkeä persoona joka tulee esiin eri tilanteissa. Että älä luota siihen hymynaamariin, tää ihminen voi hyvin tervehtiä sua aamulla maireasti hymyillen ja sitten mennä järkkäämään sulle potkuja tupakkapaikalle haukkumalla sua esimiehelle.
Totta. Juoruilu on kamalaa, sitä yritän itse välttää ja tunnen nykyisin lähes aina huonoa omaatuntoa, jos tulee juoruttua. Siksi sitä yritän vältellä entistä enemmän. En muista kyllä koskaan jääneeni kiinni juoruamisista.. miltähän se tuntuisi, jos jäisi kiinni, kaveri pyytäisi selitystä asialle ja oikaisua tms. Hävettäisi varmaan.