Miksi toinen vähättelee jos hehkutan jotain asiaa?
:( Mistä johtuu että toinen haluaa pilata fiiliksen vähättelemällä?
Kommentit (14)
Hehkutat liikaa samaa asiaa ja liian pitkään?
Toinen on kateellinen, ei ole kiinnostunut aiheesta josta sinä olet kiinnostunut ja fiiliksissä. :/
Tuntee myötähäpeää kun käyttäydyt kuin teini.
Tähän voisi kerrankin sopia se kuuluisa av-vastaus: kateus! Toisaalta syy voi olla sinun tavassasi hehkuttaa asioita myötähäpeään asti, isoon ääneen ja koko maailmalle. Jos sinä käyttäydyt normaalisti, vika on kaverissasi.
Kateus ei ole ainoa mahdollinen selitys.
Esimerkki: Hehkutat äidillesi sitä, että pääsit lähihoitajakoulutukseen. Äitisi sanoo: "Aijaa... Etkö sinä siitä oikeustieteestä puhunut? Mikset sinne hakenut?"
Ei ole kateellinen lähihoitajakoulutukseen pääsemisestä.
Suomessa ei ole tapana hehkuttaa ja kehua, "kel onni on se onnen kätkeköön". Sitä pidetään vaivaannuttavana ja hehkuttajaa ylpistelevänä. Mieheni on saksalainen ja siellä on asian suhteen ihan eri kulttuuri. Mieheni usein vitsailee että jos suomalainen sanoo "ihan kiva" hän tarkoittaa "tosi hyvä".
Törmäsin samaan, veikkaisin kateutta.
Suorittajakaverini on suorittanut itsensä uran kannalta hienoon tilanteeseen mutta esimerkiksi omaa asuntoa yms. ei ole.
Mulla on asuntolaina ja perhetilanne ehkä sitä mitä tää tyyppi haluais mutta muuten asiat vähän kiikun kaakun.
No, nähtiin pitkästä aikaa ja kerroin kun kysyttiin että töissäkin on tullut onnistumisia viime aikoina, johon suorittaja heti keulimaan omilla paljon merkittävämmillä aikaansaannosillaan.
Ensin olin allapäin kun tuntui niin mitättömältä se minulle tärkeä onnistyminen, mutta sitten tulin siihen tulokseen että kaveri on joko sosiaalisesti taidoton, tai sitten kade niistä asioista jotka minulla ovat hyvin - eräänlainen kunnianosoitus siis sekin.
10 jatkaa:
Millainen suhde sinulla on latistajaan, Ap? Onko kaverisi "auttaja".
Tällaisista asetelmista irtaantuminen voi olla vaikeaa, etenkin jos auttajan itsetunto on kiinni omassa paremmuudentunnossa...
Hehkutus vaatii vähän tilannetajua.
Esimerkkejä: Kaveri on juuri jäänyt työttömäksi ja sinä saat elämäsi duunin. Miettisin pari kertaa ennen kuin alan asiaa hehkuttaa.
Kaveri on väsynyt äiti jolla on konstit loppu vilkkaan lapsen kanssa. Sinä hehkutat jatkuvasti omaa kullannuppuasi joka osaa käyttäytyä, etenkin kun olet niin hyvä kasvattaja.
Kaverilla on taloudellisesti tiukkaa, sinä hehkutat jatkuvasti uusista vaatteista ja lähettelet hankinnoistasi jopa valokuvia hänelle.
Itse olen vaatimaton luonne ja ajattelen juuri niin suomalaisesti että kel onni on se onnen kätkeköön.
Olen huomannut että ne jotka pitää kaikkein eniten meteliä itsestään ja hehkuttaa joka välissä sitä kuinka hyvin pyyhkii on todellisuudessa niitä jotka on kaikkein onnettomimpia.
Parisuhde jossa oltiin niin onnellisia, josta on rakkauskuvia some pullollaan, päättyykin eroon ym.
En ole kateellinen luonne, omassa elämässä on kaikki hyvin, mutta ärsyttää välillä juuri ylenpalttinen hehkutus asioista. Iloitsen aidosti ystävien ja tuttujen onnistumisista ja olen heistä ylpeä. Mutta kun ystäväni hehkuttaa miestään joka on häntä yli 20 vuotta vanhempi mielenterveysongelmainen juoppo joka katoaa viikoiksi omille teilleen niin se lähinnä ärsyttää.
Kateus.