Esimiestä kiusaava työntekijä
Olen esimiehenä työpaikassa, jossa yksi työntekijä (vanhin ja pisimpään talossa ollut) kiusaa minua jatkuvasti. Jo syksyllä yksi työntekijä kysyi, että miten jaksat tuota.
Kiusaaminen ilmenee mm.
-Harvoin moikkaa kun tulee töihin tai lähtee töistä
-Ei arvosta mitään päätöksiä tai töitä joita teen
-Puhuu pahaa toisille työntekijöille ja myös joillekin asiakkaille alentavaan sävyyn
-Aina kun tapaa minun esimieheni haukkuu ja puhuu pahaa minusta
-Jättää töitä tekemättä, eikä välitä huomautuksista
Viimeisin oli kun olin sairaana eli minulla oli vain vähän kuumetta, mutta nuha, kurkkukipu, jatkuva aivastelu ja lihaskivut olivat aivan järkyttävät. Jouduin lähtemään kesken päivän pois ja tätä ennen olin jo ollut 2viikkoa kipeänä töissä, mutta en niin kipeä, että olisi tarvinnut olla pois töistä, niin tämä työntekijä on kaikille sanonut myös minun esimiehelleni etten ole edes oikeasti kipeä, vaikka olen sairaslomalla (3päivää).
Tämä oli "kiva" kuulla, kun viimeisen kahden viikon aikana olin itse flunssassa, kummatkin lapset sairasti ja saivat myös korvatulehdukset jälkitautina ja mies sairasti, enkä ollut kuin päivän poissa töistä ja muille päiville sain isovanhemmat/mieheni hoitamaan lapsia. Lopulta sairastuin itse niin pahasti etten jaksanut kuin särkylääkkeen avulla olla muutaman tunnin jalkeilla ja töissä jo muutama asiakaskin sanoi, että onkohan sinun paikka tuossa kunnossa töissä.
Nyt on tilanne se, että alan olemaan väsynyt tähän jatkuvaan rääkkiin. Tämä alkaa vaikuttaa nyt voimakkaasti työmotivaatiooni, vaikka muuten viihdyn työssäni erinomaisesti ja sinne on kiva mennä, niin aina on takaraivossa, että mitähän seuraavaksi tämän yhden ihmisen taholta taas tulee.
Tämä vaikuttaa myös siihen, että pelkään, että sairastun tai lapset sairastuu, sillä en uskalla olla sairaslomalla tämän jälkeen.
Onko muilla ollut vastaavaa? Mitä tekisitte minun tilanteessa?
Kommentit (19)
Ottaisin asian puheeksi suoraan hänen kanssa. Kertomasi mukaan asia ei sillä muuttuisi kyllä, joten seuraavaksi omalle esimiehelle sitten asia tietoon. Voitko antaa varoitusta?
Osaatko hommasi? Vai joutuuko tämä vanhin koko ajan taustalta 'vahtimaan' että hommat menevät sinun tavallasi oikein?
Osaatko tehdä päätöksiä ja tartutko ongelmakohtiin?
Jos tunnet että oikeasti olet oikea ihminen oikeassa paikassa, ota työntekijä keskusteluunja selvitä mistä tilanne johtuu.
Itselläni on osaamaton ja epävarma esimies josta varmaan tuntuu että työntekijät kiusaavat. Työntekijät vaan ovat kyllästyneitä siihen että eivät saa työrauhaa vaan joutuvat korjailemaan esimiehen tekemiä päätöksiä jatkuvasti.
Epäasiallinen käytös lomake, hänelle tiedoksi.
Pyydä lopettamaan juoruaminen sinun sairastelusta.
Pyydä omaa esimiestäsi nauhoittamaan keskustelut tämän kiusaajan kanssa, kuuntelette sitten vähän tarkemmin ja kyselette kiusaajalta yksityiskohtia.
Takuulla on nainen tämä kiusaaja.
Esimiehenä sinun vastuusi on ottaa asia puheeksi tämän kiusaajan kanssa. Työpaikalla ei saa kiusata ketään, ei edes esimiestä. Ja ilman muuta keskustelet asiasta oman esimiehesi kanssa. Jos työpaikkakiusaaminen ei lopu, voidaan edetä varoitusmenettelyn kautta. Mut nyt tää kiusaaja on päässyt sun ihon alle ja käyttää todellista valtaa teidän töissä. Sinä yrität miellyttää häntä tekemisilläsi jne. Tuon täytyy loppua!!
Nyt teet silviisii että selvität miten varoitus- ja irtisanomiskäytännöt menee työpaikallanne. Alat pitää tarkkaa kirjaa kaikista sen urpon laiminlyönneistä, ovat meinaan laillinen irtisanomisperuste. Tee näin koska siten turvaat selustasi myös oman esimiehesi suhteen.
Ota asia puheeksi sen urpon kanssa ja kerro että työtehtävien toistuva laiminlyöminen on irtisanomisperuste ja tässä tuleekin siihen liittyen huomautus. Kun se alkaa mussuttaa voit antaa sille kopion laiminlyöntilistasta. Kun se yrittää provosoida älä provosoidu. Pysy rauhallisena vaikka mitä tulisi, kirjaa muistiin pahimmat törkeydet.
Jos meno ei muutu, toimi kuten edellä ja seuraavaksi sitten varoitus. Jos meno ei muutu, irtisano.
Ainakin yleensä homma meneen pääpiirteissään näin. Mutta selvitä siis itseäsi ja alaistasi koskevat pykälät ennen kuin aloitat nämä toimet. Laiminlyöntien ohella kirjaa myös alaisen muut törkeydet. Osa muista alaisista saattaa suuttua mutta olet esimies, sulle maksetaan isompaa palkkaa osittain juuri sen takia että välillä joudut tunkemaan kätesi höyryävään läjään.
Kyllä se siitä, ei irtisanomen kivaa ole mutta joskus se on vaan ainoa vaihtoehto.
Tulin täysin toiselta alalta tähän työhön, mutta olen saanut omalta esimieheltäni kiitosta siitä miten otin heti hommat haltuun. Eli osaamaton en ole, olen tehnyt muutoksia, mutta ne ovat kaikki sellaisia joita myös oma esimieheni on toivonut minun tekevän.
Sanon asioista, aina kun on sanottavaa, mutta olen aina ystävällinen. Tämä työntekijä oli jo syksyllä haukkunut minua siitä toiselle työntekijälle, että mikä minä luulen oikein olevani kun komentelen häntä. Hän koki komenteluksi sen, että huomautin asioista joissa rikottiin sääntöjä (turvallisuus & siisteys).
Myös edeltäjälläni oli tämän saman ihmisen kanssa ongelmia.
Puhuminen on tämän ihmisen kanssa on lähes mahdotonta, koska hän ei ota mitään negatiivista palautetta vastaan ja saattaa suuttua tai huutaa. Huomautin tästäkin kerran, ettei työpaikalla voi käyttäytyä näin, niin hänen vastaus oli, että hän on kotona samanlainen. Ja selitin perinpohjin, että saatan minäkin kotona kiutella jos kiukuttaa, mutta en voi työpaikalla toimia samoin, eikä kukaan aikuinen voi.
Olen ihminen joka tulee kaikkien kanssa toimeen, mutta nyt olen löytänyt ihmisen, jonka kanssa en näytä tulevan ja suoraan sanoen en tiedä mitä tehdä. Välillä mietin jopa irtisanoutumista, jotta pääsisin eroon tästä ihmisestä, mutta toisaalta koen sen luovuttamisena tilanteesta, johon en itse ole syyllinen.
Mietin, että otan henkilön puhutteluun ja kerron antavani varoituksen ja jos tämä ei lopu vien asian esimieheni kautta eteenpäin. Olen tähän asti pidättäytynyt varoituksen antamisesta, koska tiedän minkä vihan se hänessä aiheuttaa.
Ap
Seuraavat yt- neuvottelut. Tiedät kenet haluan pihalle.
Kyllä kiusaaja on nainen.
Ja oma esimieheni sanoi minulle, ettei tämän ihmisen puheita minusta voi ottaa vakavasti. Mutta vaikka esimieheni ja työntekijät eivät ottaisi niin joku tuntematon, kuten asiakas voi ottaa.
ap
kjkljkkj kirjoitti:
Tulin täysin toiselta alalta tähän työhön, mutta olen saanut omalta esimieheltäni kiitosta siitä miten otin heti hommat haltuun. Eli osaamaton en ole, olen tehnyt muutoksia, mutta ne ovat kaikki sellaisia joita myös oma esimieheni on toivonut minun tekevän.
Sanon asioista, aina kun on sanottavaa, mutta olen aina ystävällinen. Tämä työntekijä oli jo syksyllä haukkunut minua siitä toiselle työntekijälle, että mikä minä luulen oikein olevani kun komentelen häntä. Hän koki komenteluksi sen, että huomautin asioista joissa rikottiin sääntöjä (turvallisuus & siisteys).
Myös edeltäjälläni oli tämän saman ihmisen kanssa ongelmia.
Puhuminen on tämän ihmisen kanssa on lähes mahdotonta, koska hän ei ota mitään negatiivista palautetta vastaan ja saattaa suuttua tai huutaa. Huomautin tästäkin kerran, ettei työpaikalla voi käyttäytyä näin, niin hänen vastaus oli, että hän on kotona samanlainen. Ja selitin perinpohjin, että saatan minäkin kotona kiutella jos kiukuttaa, mutta en voi työpaikalla toimia samoin, eikä kukaan aikuinen voi.
Olen ihminen joka tulee kaikkien kanssa toimeen, mutta nyt olen löytänyt ihmisen, jonka kanssa en näytä tulevan ja suoraan sanoen en tiedä mitä tehdä. Välillä mietin jopa irtisanoutumista, jotta pääsisin eroon tästä ihmisestä, mutta toisaalta koen sen luovuttamisena tilanteesta, johon en itse ole syyllinen.
Mietin, että otan henkilön puhutteluun ja kerron antavani varoituksen ja jos tämä ei lopu vien asian esimieheni kautta eteenpäin. Olen tähän asti pidättäytynyt varoituksen antamisesta, koska tiedän minkä vihan se hänessä aiheuttaa.
Ap
Tällaisina aikoina on jokaista avointa työpaikkaa kohti kymmeniä ellei peräti satoja hyvä hakijoita. Miksi siedät tuollaista mussuttajaa. Olet esimies, tee velvollisuutesi.
Olen ollut vastaavassa tilanteessa. Oman kokemuksen perusteella annan hyvän neuvon: ole tarkkana sen työntekijän kanssa. Katso tarkkaan, mitä hän tekee, sillä minun tapauksessani kyseinen henkilö osoittautui peräti rikolliseksi.
Toinen hyvä neuvo: pyydä palaveri, jossa on kyseinen henkilö, sinä ja joku ylempi esimies ja ota asiat käsittelyyn, ns. nosta kissa pöydälle. Ennen sitä pidä kirjaa tapahtumista, eli merkitse aika, paikka, ketä paikalla ja mitä tarkalleen tapahtui. Merkitse erityisesti kaikki ne tilanteet, joissa on ollut asiakas läsnä, sillä niillä on merkitystä työnantajan kannalta ja asiakkaille erittäin kiusallisia.
Niistä saat todisteet tapahtumille. Jos tämä ei riitä, varaudu jo etukäteen siihen, että seuraavalla kierroksella mukana on työterveys, ammattiliitto ja työsuojelu. Ehkä sinun kannattaisi jo ensimmäiseen palaveriin pyytää paikalle oman ammattiliittosi luottamushenkilö, jotta et ole siellä yksin.
T. eräissä sellaisissa palavereissa istunut
Siksi, että olen yrittänyt olla kärsivällinen,kiltti ja reilu. Ja suoraan sanoen ajattelin, että tämä juttu tasoittuu, kun aikaa kuluu. Tällä paikkakunnalla tämä henkilö tuskin työllistyisi, sillä joka 5.on työtön.
Opiskelen itse yliopistossa työni ohessa, joten tämä ei tule olemaan lopullinen työni toisin kuin hänen, joten mietin sitäkin.
Mutta nyt on minun kärsivällisyys ja mitta täynnä, en jätä asiaa tähän.
ap
Olen ollut samassa tilanteessa. Mitkään puhuttelut eivät auttaneet koska tämä alainen tiesi tasan tarkkaan ketä kannatti firmassa mielistellä. Otin loparit. Yksi elämäni parhaita päätöksiä! Toki oli muitakin syitä lopputilin ottamiseen, mutta tuo jatkuva kiusaaminen kyllä vaikutti todella vahvasti omaan jaksamiseen.
11# miten sinun juttusi päättyi?
ap
kjkljkkj kirjoitti:
Siksi, että olen yrittänyt olla kärsivällinen,kiltti ja reilu. Ja suoraan sanoen ajattelin, että tämä juttu tasoittuu, kun aikaa kuluu. Tällä paikkakunnalla tämä henkilö tuskin työllistyisi, sillä joka 5.on työtön.
Opiskelen itse yliopistossa työni ohessa, joten tämä ei tule olemaan lopullinen työni toisin kuin hänen, joten mietin sitäkin.
Mutta nyt on minun kärsivällisyys ja mitta täynnä, en jätä asiaa tähän.
ap
Sitä suuremmalla syyllä tyyppi pihalle. Ei ole sinun eikä työnantajasi velvollisuus tarjota työpaikkaa huonolle työntekijälle kun parempia ja työhaluisempia on tarjolla.
Jos sä annat tunteiden häiritä tehtävääsi, HR on tehnyt pahan virheen palkatessaan sinut.
Lopeta lässyttäminen ja tee tehtäväsi. Kasaa kirjallisena todisteet kaikesta, konsultoi sua vanhempia/ylempiä ja tarvittaessa suoritat ensimmäisen ärähdyksen. Pyydä yläkerran kaverilta ohjeistusta.
En anna tunteiden häiritä, mutta tottakai aina mietin tekojeni seurauksia ja siksi olen kestänyt ehkä turhankin pitkään. Mutta kuten sanoin niin nyt on mitta täynnä. Tällä kyseisellä ihmisellä ei ole näköjään mitään rajoja.
ap
Sulla on pska esimies ja lisäksi itsellesi on epäselvää mikä sun työn kuva on. Sinä johdat. Työtehtävistä kieltäytyminen on minimissään varoituksen paikka. Käskyt sähköpostilla, niihin kuittauspakko ja aina koska homman pitää olla tehty. Ei sun kuulu olla sen kaveri vaan pomo. En viitti edes kuvitella mitä siitä tulisi jos alkaisin asentajien kanssa neuvottelemaan joka kerran, että mikähän homma herroille kelpaisi. Ja asiakkaalle pskan puhuminen firmasta tai sen työntekijöistä on suoraan kenkää.
Wanha datakääpä kirjoitti:
Sulla on pska esimies ja lisäksi itsellesi on epäselvää mikä sun työn kuva on. Sinä johdat. Työtehtävistä kieltäytyminen on minimissään varoituksen paikka. Käskyt sähköpostilla, niihin kuittauspakko ja aina koska homman pitää olla tehty. Ei sun kuulu olla sen kaveri vaan pomo. En viitti edes kuvitella mitä siitä tulisi jos alkaisin asentajien kanssa neuvottelemaan joka kerran, että mikähän homma herroille kelpaisi. Ja asiakkaalle pskan puhuminen firmasta tai sen työntekijöistä on suoraan kenkää.
Ilmeisesti työssäsi on vain miehiä. Toiminen miesten kanssa on varmasti helpompaa ja suorempaa. Tämä kyseinen nainen on mielestäni kiero, koska on minulle ollut viime viikot mukava edessä ja samaan aikaan puhunut koko ajan pahaa ja arvostellut minua ja työtäni selkäni takana. Minä arvostan suoraa puhetta. Olen tätä henkilöä puhutellut jo viime vuoden puolella kahteen otteeseen näistä tekemättä jääneistä asioista. Hetken aikaa taas paransi tapojaan ja sitten taas alkoi tämä.
Tällä viikolla pidän hänelle puhuttelun ja kerron suoraan, että mitä tästä seuraa ja etten enää katso sormieni läpi mitään.
Täytyy sanoa, että vaikka oli muuten mukava viikonloppu perheen kanssa, niin oli samaan aikaan paha mieli ja ahdistus tästä asiasta.
ap
Kai sinä esimiehenä tiedät, mitä tuollaisessa tilanteessa tehdään? Vai etkö todella tiedä?