Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä sen tietää onko ihminen vain ujo introvertti vai onko sillä aspergerin oireyhtymä?

Vierailija
12.02.2016 |

Tietysti aspergereita on monenlaisia. Mutta jos se olisi sellainen hiljainen syrjäänvetäytyvä kuten ujo introverttikin. Niin mikä silloin on ero?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymällä?

Vierailija
2/20 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sää voit valita kumpi on kivempi silloin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. se, että As-ihmisille on usein hankalaa päätellä, kuinka sos. tilanteissa tulisi toimia. He saattavat siis töksäyttää tylyjäkin kommentteja tarkoittamatta loukata tms. Introvertti usein tietää liiankin hyvin, mikä on odotusarvona erilaisissa sos. tilanteissa, mutta usein alisuoriutuu tai vaatii lämmittelyä/turvallisen ympäristön päästäkseen vauhtiin.

Vierailija
4/20 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Ujo on ujo mutta muuten normaali. Burgeri taas muistaa jotain junien aikatauluja tai piin desimaaleja. Puheessa voi myös yrittää iskeä vitsiä ja sarkasmia väliin ja katsoa tajuuko toinen

Vierailija
5/20 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksen mukaan aspergerit eivät todellakaan ole mitenkään automaattisesti ujoja ja hiljaisia. Pikemminkin harrastetaan juurikin tuota muiden mielestä julmaakin töksäyttelyä ilman varsinaista ilkeilyn tarkoitusta ja vaikkapa pitkiä monologeja esimerkiksi ruuveista (tai mistä vaan - pääasia on kuitenkin, että muilla ei oikeastaan ole suunvuoroa eikä puhuja ns. hoksaa, kuinka moni on nukahtamaisillaan - se pitää yleensä sanoa).

Vierailija
6/20 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se tarkalleen pitäisi tietää? Huvittaako muuten vain alkaa määrittelemään ihmisiä vai haluatko tietää miten esim. lähestyä tietyn asian tiimoilta tms.?

Vierailija
7/20 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se tarkalleen pitäisi tietää? Huvittaako muuten vain alkaa määrittelemään ihmisiä vai haluatko tietää miten esim. lähestyä tietyn asian tiimoilta tms.?

On olemassa ihminen, joka on puhunut minulle näistä sosiaalisten tilanteiden vaikeuksista, eikä hän käsittääkseni ole jutellut aiheesta muiden kanssa. Yritän miettiä mistä päin hän voisi alkaa tilannetta purkamaan. Ap

Vierailija
8/20 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa ihminen, joka on puhunut minulle näistä sosiaalisten tilanteiden vaikeuksista, eikä hän käsittääkseni ole jutellut aiheesta muiden kanssa. Yritän miettiä mistä päin hän voisi alkaa tilannetta purkamaan. Ap

Ohjaa ammattiauttajalle.

Vierailija
9/20 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulla varmaan unohtui yksi pilkku, ja tarkoitit kirjoittaa "ujo, introvertti vai onko sillä aspergerin oireyhtymä"

Ujo ja introvertti eivät ole synonyymejä...

t. ujohko ekstrovertti.

Vierailija
10/20 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Vierailija
11/20 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sinulla varmaan unohtui yksi pilkku, ja tarkoitit kirjoittaa "ujo, introvertti vai onko sillä aspergerin oireyhtymä"

t. ujohko ekstrovertti.

Näinpä. Itseasiassa ujous on usein juuri ekstroverttien piirre. Introvertit leimataan ujoiksi vaikkeivat he sitä olisikaan.

Vierailija
12/20 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. ujohko ekstrovertti.

Näinpä. Itseasiassa ujous on usein juuri ekstroverttien piirre. Introvertit leimataan ujoiksi vaikkeivat he sitä olisikaan.

Mutta ei siis sillä, etteikö introverttikin voisi olla ujo. Sori tuplapostaus ja ot.

Vierailija
13/20 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjaa ammattiauttajalle.

Kyllä. Ja etsin siihen perusteluja. Ja aihe on laaja, mutta juuri nyt tänä iltana mietin asiassa tätä yhtä yksityiskohtaa. Ap

Vierailija
14/20 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
15/20 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti aspergereita on monenlaisia. Mutta jos se olisi sellainen hiljainen syrjäänvetäytyvä kuten ujo introverttikin. Niin mikä silloin on ero?

En itse ainakaan pitäisi siitä, että joku alkaisi tekemään diagnoosia. Voithan kysyä onko ujous, hiljaisuus tms. ongelma ja voi kertoa itse mitä haluaa kertoa. Olen itse hiljainen ja pärjään noin yleensä sos.tilanteissa, tiedän että monet työkaverit pitävät minua ujona - en vain erityisemmin ole kiinnostunut isoista porukoista joissa kukin puhuu omaa asiaansa. Kohtelias voi olla jokatapauksessa, useimmat eivät ole ja se on häiritsevää.

Vierailija
16/20 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele joku uusi sana välillä. Tiedätkö mikä on skolioosi? Jauha vaikka siitä viisi seuraavaa vuotta. 

Vierailija
17/20 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Hennan kohdalla on? En tunne häntä paremmin, mutta hänellä on mukavia ja lämminhenkisiä tarinoita aina. Joskus hän saattaa myös suutahtaa, mutta leppyy nopeasti. Se on aivan normaalia.

Vierailija
18/20 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ujo ei välttämättä ole introvertti eikä introvertti ujo.

Vierailija
19/20 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten Hennan kohdalla on? En tunne häntä paremmin, mutta hänellä on mukavia ja lämminhenkisiä tarinoita aina. Joskus hän saattaa myös suutahtaa, mutta leppyy nopeasti. Se on aivan normaalia.

Ja näillä mukavilla ja lämminhenkisill'ä tarinoilla hän on onnistunut hankkimaan itselleen lähestymiskiellon erästä henkilöä kohtaan.. Normaalia?

Vierailija
20/20 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hlrw kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse ainakaan pitäisi siitä, että joku alkaisi tekemään diagnoosia. Voithan kysyä onko ujous, hiljaisuus tms. ongelma ja voi kertoa itse mitä haluaa kertoa. Olen itse hiljainen ja pärjään noin yleensä sos.tilanteissa, tiedän että monet työkaverit pitävät minua ujona - en vain erityisemmin ole kiinnostunut isoista porukoista joissa kukin puhuu omaa asiaansa. Kohtelias voi olla jokatapauksessa, useimmat eivät ole ja se on häiritsevää.

Kiitos näkemyksistäsi! Sehän siinä juuri on, että en minä ole pätevä tekemään diagnoosia. Mutta asioista olen hänen kanssaan puhunut, ja osassa sosiaalisia tilanteita hän ei pärjää ja hän kokee sen itse ongelmaksi. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi