Päivittäin rytmihäiriöitä joihin liittyy yskitys
Eli ensin tulee lyhyt rytmihäiriö, ei varsinainen tykytyskohtaus vaan ennemminkin epäsäännöllinen rytmi. Hyvin lyhyt. Sitten vähän yskittää ja menee ohi. Kesto kokonaisuudessaan ehkä 10sek. Tulee mihin aikaan tahansa päivästä, ei ainoastaan levossa. Rytmihäiriöitä ollut vaihtelevasti viimeisen parin vuoden ajan. Joskus myös tykytyskohtauksia, mutta ei viime aikoina. Ei ole tutkittu, en ole käynyt lääkärillä asiasta. Olen hyväkuntoinen, alle 40-vuotias ja perusterve. Pitääkö tätä nyt lähteä selvittämään vai annanko olla? Ei häiritse elämää kuitenkaan.
Kommentit (7)
Mulla on sama ongelma, tosin rytmihäiriöt tulevat pääsääntöisesti levossa tai unessa (herään niihin). Olen myöskin reippaasti alle 40-vuotias, hoikka, tupakoimaton ja tiettävästi perusterve(?) nainen.
No voithan käydä EKG:ssä vaikka TK:saa jos rupeaa häiritsemään. En olisi huoiissani, nuo ovat varmaan hyvälaatuisia.
Hyvänlaatuista lisälyöntisyyttä todennäköisesti. Jos ei taju mene ja liikkua jaksat entiseen malliin eikä suvussa ole ikäviä sydänjuttuja nuorella iällä, ei perustutkimuksia kummempaa tarvita. Eli tavallinen ekg, Hb, elektrolyytit ja kilpirauhasarvo yleensä katsotaan. Valvominen, alko, kofeiini, stressi, flunssat ym tuppaa noita lisäämään, säännöllinen liikunta vähentää.
Liikun säännöllisesti eli juoksen ja pelaan n. 3x vko. Kävelen päivittäin 4km. En tupakoi, alkoa 12-24cl viiniä /vko. Suvussa verenpainetautia, väliseinäaukkoja, flimmeriä. En ole ollut flunssassa viimeisen puolen vuoden aikana. Aamuyöstä en nuku hyvin, eli herään pieniinkin ääniin ja vaikea nukahtaa uudelleen. Ehkä pitää sitten käydä ekg:ssä, vaikka tuskinpa saadaan rytmihäiriötä juuri silloin paperille.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sama ongelma, tosin rytmihäiriöt tulevat pääsääntöisesti levossa tai unessa (herään niihin). Olen myöskin reippaasti alle 40-vuotias, hoikka, tupakoimaton ja tiettävästi perusterve(?) nainen.
Ai niin! Ja en käytä alkoholiakaan juuri koskaan. Nykyään tosin liikun lähinnä arkiliikunnan verran (matkat töihin osittain kävellen jne.). Unet ovat jääneet huonoiksi oarin viime vuoden ajan, sillä perheessä on pieniä lapsia, jotka heräilevät öisin. Suvussakaan ei ole tiettävästi ollut alle 60-70-vuotiailla sydänvaivoja. Ja kilpirauhaskoe, perusverenkuva, sokeri- ja rasva-arvotkin hiljattain mitattiin ja ne olivat ok. EKG:ssä olen käynyt kahdesti, mutta tuolloinhan se häiriö ei edes ollut päällä, niin tulos oli normaali/hyvä. Tosiaan yhdessä vaiheessa niitä häiriöitä oli melkein päivittäin. Olen kyllä huomannut, että maltillinen liikunta ja vähäsuolainen ruoka sekä omegakolmosten syömisen välttäminen mahdollisesti ehkäisevät itselläni niitä kohtauksia.
mulla ollut nuoresta asti, vaarattomia. Suvussa esiintyy. Voit kysyä lääkäriltä, jos huolettaa. Syö magnesiumia ja vältä stressiä. Yskiminen on ok, yskällä elimistö voi saavuttaa oikean rytmin. Sydänkohtauksenkin yllättäessä on itse asiassa suositeltavaa alkaa yskiä kovaa, koska se voi tahdistaa sydäntä.