Lyhyt 10-vuotias pituudestaan kärsivä poika
Minulla on 10-vuotias (tänä vuonna 11-vuotta täyttävä) poika, joka on juuri ja juuri 130 cm pitkä. Poika on aina kasvanut hitaasti, mutta erityisesti viime ajat. Nyt hän on neljännellä luokalla koulussa j häntä luullaan yleensä esikoululaiseksi/päiväkodissa olevaksi kokonsa puolesta. Koulussa kaverit vähintään päätä pidempiä ja poikaa kiusataan paljon pituutensa puolesta. Nyt hän itkee iltaisin ja on masentunut kun ei vaan kasva. Koulussa sanotaan vain, että seurataan seurataan. Nyt aion kuitenkin viedä pojan yksityiselle endokrinologille, jotta saisin hänelle kunnon tutkimukset miksei kasva. Olisiko jollain kokemuksia lyhyestä lapsesta ja tai kasvuhormonihoidosta?
Kommentit (42)
Olen 11,4v poika ja viime syksynä olin 141,5 terveystarkastus mittauksessa. Talvella olin 143-145cm. Nyt on Toukokuu ja olen vain 142cm? :( Painoa kyllä tulee, mutta pituus vaan yht’äkkiä tömähto paikalleen.
Ottaa päähän nämä "miksei koulu tee mitään"-kommentit! Lapsilla on huoltajat, Suomessa on terveyskeskukset julkisella puolella ja lääkäreitä ykdityisellä puolella. Mikset ole jo aiemmin vienyt lääkäriin, jos olet terveydestä huolissaan?? Ei koulu ole mikään terveyskeskus tai sairaala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vähän sama tilanne, tosin poika on kyllä 140cm pitkä mutta siis samanikäinen ja selvästi luokkansa lyhimpiä niin tytöissä kuin pojissakin. Mikä on lapsen kasvuennuste ja milloin isä on kasvanut murrosiän kasvupyrähdyksen? Onko lapsi kuitenkin kasvanut tasaisesti koko ajan, omalla kasvukäyrällään? Jos ei, se lekuri on varmaankin erinomainen vaihtoehto.
Ainoa, mihin ihan samantien saadaan korjaus on toi kiusaaminen, yhteys kouluun: opettajaan ja rehtoriin. Seuraavaksi siellä kiusataan punatukkaista tai ruskeasilmäistä tai liian laihaa/ lihavaa.
Mitä? Onko 140cm 4.luokkalaisella pojalla vähän?
Meillä on tuon kokoinen, eikä kukaan ole koskaan sanonut, että olisi lyhyt. Luokalla on monta samanpituista, lyhempääkin.
No en tiedä mitä jättiläisiä siellä sitten muut ovat, mutta poika on luokan kolmen lyhyimmän joukossa, kaksi muuta ovat tyttöjä. Samoin on lyhimpiä sekä futis- että korisjengissään.
Kuinka pitkät yöunet ovat? Minkä verran harrastaa liikuntaa viikossa? Tuttavaperheen lapsi kilpailee SM tasolla ja lääkäri epäili liian kovan harjoittelun hidastaneen lapsen pituuskasvua.
Vierailija kirjoitti:
Olen 11,4v poika ja viime syksynä olin 141,5 terveystarkastus mittauksessa. Talvella olin 143-145cm. Nyt on Toukokuu ja olen vain 142cm? :( Painoa kyllä tulee, mutta pituus vaan yht’äkkiä tömähto paikalleen.
Kasvua seurataan terveystarkastuksissa ja tarvittaessa ylimääräisissä tarkastuksissa. Jos huolta on, niin asiaa tutkitaan tarkemmin. Kasvu ei ole tasaista, välillä tilee spurtti, välillä tauko. Mittaaminenkaan ei ole tarkkaa.
Oma poikani on jo 14 v ja vain vähän sinua pidempi. Ihan normaali ja kasvu tasaista. Koulussa on muitakin alle 150 cm 14 v poikia. Toki kasvua tällöin seurataan puolen vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Ottaa päähän nämä "miksei koulu tee mitään"-kommentit! Lapsilla on huoltajat, Suomessa on terveyskeskukset julkisella puolella ja lääkäreitä ykdityisellä puolella. Mikset ole jo aiemmin vienyt lääkäriin, jos olet terveydestä huolissaan?? Ei koulu ole mikään terveyskeskus tai sairaala.
Koulussa mitataan säännölisesti lapsen pituus. Siellä on myös dataa muiden samanikäksten kasvusta... luulisi sen lähetteen poikkeavasta pituuskasvusta menevän kouluterveydenhuollon kauttakin.
Meilläkin oli lyhyt poika koko peruskouluajan, aina luokan lyhyimpiä. Ala- ja yläkoulun aikana oli vuosia, kun kasvua ei tullut juuri ja juuri kuin se 1 cm. Nyt sitten lukioaikana esim. viimeisen vuoden mittaan on kasvanut 12 cm. On tällä hetkellä 178 cm ja näyttäisi siltä, että kasvu jatkuu.
Tosin en ollut huolissani siksi, että itsekin olin koko peruskouluajan joko lyhyin tai toiseksi lyhyin, miehellä sama.
Kiusaaminen olisi vaan saatava kitkettyä pois ehdottomasti. Tekee pahempaa tuhoa pojalle kuin pituutensa. Kannataisi se priorisoida lääkärin edelle, vaikka varmaan lääkärissäkin voi käydä.
N 168 cm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulussa mitataan säännölisesti lapsen pituus. Siellä on myös dataa muiden samanikäksten kasvusta... luulisi sen lähetteen poikkeavasta pituuskasvusta menevän kouluterveydenhuollon kauttakin.
En ymmärrä vieläkään, että miksei huoltajat hanki toista mielipidettä heti, jos kouluTERVEYDENHOITAJAN mielipide on jäänyt askarruttamaan. Edelleen suoraan vaan lääkäriin ja käyttää sen energian siihein eikä ihmettelyyn ja päivittelyyn vauva-palstalla, että "koulu ei tee mitään". Voisitko käyttää tuota fraasia jatkossa vain opetukseen tai kasvatukseen liittyvistä ongelmista - ei terveyden- tai sairaanhoitoon liityyvistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä vieläkään, että miksei huoltajat hanki toista mielipidettä heti, jos kouluTERVEYDENHOITAJAN mielipide on jäänyt askarruttamaan. Edelleen suoraan vaan lääkäriin ja käyttää sen energian siihein eikä ihmettelyyn ja päivittelyyn vauva-palstalla, että "koulu ei tee mitään". Voisitko käyttää tuota fraasia jatkossa vain opetukseen tai kasvatukseen liittyvistä ongelmista - ei terveyden- tai sairaanhoitoon liityyvistä.
Juuri näin. Koulun tulee tietenkin puuttua kiusaamiseen, mutta kouluterveydenhoito on osa terveydenhoitoa, ei koulua. Ilmeisestikään siellä ei huolta ole kasvusta herännyt. Viidennellä luokalla tulee toki koululääkärin tarkastus. Jos sinne saakka ei jaksa odottaa, niin terveyskeskukseen vaan. Samat pituuskäyrät ne sielläkin on tiedossa mitkä kouluterkkarillakin.
Suosittelen itsetunnon tukemista ja itsensä hyväksymisen opettelua. Elämässä luultavasti tulee vastaan vielä paljon muitakin asioita, joissa lapsesi ei vastaa yhteiskunnan ihannetta ja niiden kanssa pitää vaan oppia olemaan sinut.
Itselläni on myös lyhyt poika, kuudennella luokalla hän oli 143 cm pitkä, piakkoin sen jälkeen alkoi kasvupyrähdys. Ennustepituus on 170 - 175 cm ja se on kyllä ihan täysin normaali miehen pituus, sanoi palstamammat mitä tahansa. Monissa muissa maissa se on jopa pitkähkö.
Kun nykyään hyväksytään erilaiset ihonvärit, homo- ja lesbosuhteet, muunsukupuolisuus ja vaikka mitä, miksi ihmeessä ei voisi hyväksyä myös lyhyitä miehiä?
Itse olen 161 cm ja mieheni 173 joten ihan loogista ettei pojastammekaan pitkää tule. Hänkin on saanut kuulla veikkauksia, että olisi paljon ikäistään nuorempi yms. Varsinaiseen kiusaamiseen pitää puuttua, noille pieleen menneille arvailuille vaan vaan hymähtää tai naurahtaa ja keskittyä taas muihin asioihin.
Huomaa lapsesi vahvuudet, kehu niitä. Vietä paljon aikaa lapsesi kanssa niin että hän huomaa että nautit hänen seurastaan. Kehota häntä keskittymään niiden kaverisuhteiden ylläpitämiseen, joissa hän tulee hyväksytyksi omana itsenään.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen itsetunnon tukemista ja itsensä hyväksymisen opettelua. Elämässä luultavasti tulee vastaan vielä paljon muitakin asioita, joissa lapsesi ei vastaa yhteiskunnan ihannetta ja niiden kanssa pitää vaan oppia olemaan sinut.
Itselläni on myös lyhyt poika, kuudennella luokalla hän oli 143 cm pitkä, piakkoin sen jälkeen alkoi kasvupyrähdys. Ennustepituus on 170 - 175 cm ja se on kyllä ihan täysin normaali miehen pituus, sanoi palstamammat mitä tahansa. Monissa muissa maissa se on jopa pitkähkö.
Kun nykyään hyväksytään erilaiset ihonvärit, homo- ja lesbosuhteet, muunsukupuolisuus ja vaikka mitä, miksi ihmeessä ei voisi hyväksyä myös lyhyitä miehiä?
Itse olen 161 cm ja mieheni 173 joten ihan loogista ettei pojastammekaan pitkää tule. Hänkin on saanut kuulla veikkauksia, että olisi paljon ikäistään nuorempi yms. Varsinaiseen kiusaamiseen pitää puuttua, noille pieleen menneille arvailuille vaan vaan hymähtää tai naurahtaa ja keskittyä taas muihin asioihin.
Huomaa lapsesi vahvuudet, kehu niitä. Vietä paljon aikaa lapsesi kanssa niin että hän huomaa että nautit hänen seurastaan. Kehota häntä keskittymään niiden kaverisuhteiden ylläpitämiseen, joissa hän tulee hyväksytyksi omana itsenään.
Tämä! Itselläni on poika, nyt jo aikuinen, joka on alle 170cm. Onneksi hänelle on kehittynyt hyvä itsetunto, joten pituus tai sen puute ei merkitse hänelle mitään. Eikä sen takia ole kiusattu. Minunkin mielestä kiusaaminen on nyt se ensisijainen asia, johon pitää puuttua.
Onko vanhemmilla ollut myöhäinen murrosikä?
Oma poika oli kouluiässä lyhyt, mutta alkoi kasvaa sen jälkeen kun tuli 12-14v iässä pieni ylipainovaihe joka sai hormonitoiminnan käyntiin. Sukulaispojilla sama juttu. Kouluterveydenhuolto oli huolissaan painosta, sukulaisäidit sanoivat että kuuluu murrosiän ja kasvun käynnistymiseen, siihen tarvitaan vähän rasvaenergiaa. Ja kasvuhormoni käynnistyy unen aikana.
Armeijassa tuli vielä pituutta ja nyt on solakka 185cm nuori mies.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuossa iässä tulee väliaikaisesti painoa, se käynnistää murrosiän. Ja taitaa olla mittausvirhe. Muista nukkua hyvin ja muista että joillekin tulee paljon pituutta vielä armeijassa.
Ravinto kuntoon, niin ei tarvitse jälkikäteen miettiä olisiko täysipainoisella, itsetehdyllä, monipuolisella, laadukkaalla kotiruoalla saanut senttejä lisää. Lihaa, kalaa, kanaa, kasviksia, hedelmiä, marjoa. Pois karkit, sipsit, limut.
Ei mitään huuhaata, d-vitamiini esim. luustovitamiini. Eli aurinkoon vaan 15 min per aurinkoinen päivä.
jslfkslfk kirjoitti:
Ravinto kuntoon, niin ei tarvitse jälkikäteen miettiä olisiko täysipainoisella, itsetehdyllä, monipuolisella, laadukkaalla kotiruoalla saanut senttejä lisää. Lihaa, kalaa, kanaa, kasviksia, hedelmiä, marjoa. Pois karkit, sipsit, limut.
Ei mitään huuhaata, d-vitamiini esim. luustovitamiini. Eli aurinkoon vaan 15 min per aurinkoinen päivä.
Kunnossa on, mutta poika on silti (10 v) 137 cm pitkä ja 10-20 cm lyhyempi kuin muut luokan pojat ja itseasiassa tytötkin. Pari tyttöä on lyhyempiä.
Tuolla joku sanoo että lihominen käynnistää hormonitoiminnan, mutta miten saada lapseen rasvaa? Tai miten saada syömään enemmän? On todella liikunnallinen, syö terveellisesti ja monipuolisesti, mutta rasvaa ei kerry sitten yhtään. Vaikka takana olisi puolipäivää jalkapalloturnauksia tai koulumatkapyöräilyt (8 km), koulun liikuntatunti, vapaa-ajan liikuntaa/ treenit, niin silti tuolla lapsella ei ole ikinä sudennälkä, ei ikinä ole ollut. Syö ihan todella pieniä annoksia.
Veisin lääkäriin. Omassa suvussa on mies, joka sai kasvuhormonia lapsena ja sen ansiosta ei jäänyt ihan superlyhyeksi. Lyhyt hän on edelleen, mutta olisi jäänyt todella pieneksi muuten.
Meillä 10v poika on 129cm ja luokkansa toiseksi lyhin. Painoa on 24kg.
Pikkuveli on 3v nuorempi ja menee jo pituudessa ohi. Painossa meni ohi jo kauan sitten.
Toistaiseksi ei kuitenkaan olla huolestutti. Kasvaa kun kasvaa jos kasvaa.
Kouluterveydenhoitaja määräsi joko juomaan paljon maitoa tai syömään kalsium-tabletteja. Tuskinpa nuo kuitenkaan pituutta tuovat.
Meidän pituudet ovat 178 ja 155. Mies oli koko ala-asteen luokkansa pisin, eli kasvoi nopeasti.
Itse olin koko ala asteen taskukokoinenn pituudessa ja painossa. Kuudennella alkoi kasvupyrähdys joka jatkui lukioon. Lopulliseksi pituudeksi tuli 175 senttiä!
En veisi ko. lääkärille. Huono maku jäi suuhun eikä sovi lastenlääkäriksi.
Älä kiusaa. Minulla on ollut tokaluokkalaisia 5kpl ja lyhyin oli 110cm ja pisin 145 cm. Toiset kasvavat myöhemmin ja toiset aiemmin. Kasilla pituudet ovat olleet 154-175cm ja aikuisena jokainen on normaalipituinen eli tytöt yli 165 cm ja pojat yli 180cm.