Riittääkö, että on ajokortti vai pitääkö hankkia myös henkilökortti?
Tähän asti on ajokortti kelvannut kaupoissa ja muualla.
Onko sinulla molemmat ja vielä passi kolmantena?
Kommentit (18)
Mulla taas on henkilökortti muttei passia. Kun sillä saa matkustaa eu:n sisällä enkä ole lähiaikoina matkustamassa mihinkään kauemmas, niin passi olisi turha. Ja henkilökortti on niin pieni että se on aina mukana.
Mulla pelkkä ajokortti, jolla pääsen matkustamaan myös pohjoismaihin. Riittää aivan hyvin. Mikäli haluaa matkustaa esim. Viroon täytyy hakea henkilökortti tai passi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas on henkilökortti muttei passia. Kun sillä saa matkustaa eu:n sisällä enkä ole lähiaikoina matkustamassa mihinkään kauemmas, niin passi olisi turha. Ja henkilökortti on niin pieni että se on aina mukana.
Viroon tarvitsee passin. Eli tämän takia henkkarit ei riitä mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viroon tarvitsee passin. Eli tämän takia henkkarit ei riitä mulle.
Paitsi että henkkarit käy myös. Väärää tietoa annoin.
Tässä lista maista joissa henkilökortti käy passin sijasta:
Alankomaat
Belgia
Bulgaria
Espanja
Irlanti
Iso-Britannia
Italia
Itävalta
Kreikka
Kroatia
Kypros
Latvia
Liettua
Liechtenstein
Luxemburg
Malta
Portugali
Puola
Ranska
Romania
Saksa
San Marino
Slovakia
Slovenia
Sveitsi
Tšekki
Unkari
Viro
Vierailija kirjoitti:
^ Täh, entä Ruotsi?
Pohjoismaissa (Ruotsi, Norja, Tanska ja Islanti) ei tarvita matkustusasiakirjaa, mutta henkilön on aina vaadittaessa kyettävä osoittamaan henkilöllisyytensä ja se, että hän on jonkin Pohjoismaan kansalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^ Täh, entä Ruotsi?
Pohjoismaissa (Ruotsi, Norja, Tanska ja Islanti) ei tarvita matkustusasiakirjaa, mutta henkilön on aina vaadittaessa kyettävä osoittamaan henkilöllisyytensä ja se, että hän on jonkin Pohjoismaan kansalainen.
Ok, tämäpä hyvä tietää.
Minulla on ajokortti, henkilökortti ja passi. Passi on senverran iso, että sitä ei viitsi kuljettaa laukussa. Ajokortti ei kelpaa joka paikassa henkilöllisyyden varmentajaksi, joten siksi henkilökortti. Mm. pankissa on sitä kysytty ja rahaa vaihtaessa ei kelvannut ajokortti.
Ohis, mutta minusta on käsittämätöntä, ettei EU-ajokortti muka ole virallinen henkilötodistus, vaikka siinä on henkilötunnus ja naamakuva yms. Jos virallisessa henkilökortissa on jotain, mitä ajokortissa ei ole niin eikö sen voisi samalla vaivalla lisätä ajokorttiinkin? Naurettavaa pelleilyä.
Ajokortti osoittaa vain ko. henkilön ajo-oikeuden.
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta minusta on käsittämätöntä, ettei EU-ajokortti muka ole virallinen henkilötodistus, vaikka siinä on henkilötunnus ja naamakuva yms. Jos virallisessa henkilökortissa on jotain, mitä ajokortissa ei ole niin eikö sen voisi samalla vaivalla lisätä ajokorttiinkin? Naurettavaa pelleilyä.
Siitä puuttuu mm. kansalaisuus. Siinä lukee vain missä maassa kortti on myönnetty/missä henkilö on syntynyt. Suomalaisen ajokortin voi saada myös ei-kansalainen. En sitten tiedä miksei kansalaisuutta voisi lisätä ajokorttiin? Mutta jos ajokortista tehtäisiin virallinen henkilöllisyystodistus, pitäisi sen myöntäminen siirtää taas takaisin poliisille (nythän sen myöntää Trafi/Ajovarma OY).
Helpointa olisi varmaan se, jos ajokortin tiedot saisi yhdistettyä passiin tai henkilökorttiin. Saahan henkilökorttiin lisättyä kela-kortinkin.
Mulla on ajokortti. En ole vielä törmännyt tilanteeseen (pankissakaan) missä se ei olisi riittänyt. Kuusi vuotta sitten oli vielä risainen pahvikortti, ja hyvin kelpasi sekin vielä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ajokortti. En ole vielä törmännyt tilanteeseen (pankissakaan) missä se ei olisi riittänyt. Kuusi vuotta sitten oli vielä risainen pahvikortti, ja hyvin kelpasi sekin vielä.
Pahvikortti ei kelpaa enää turvallisuussyistä, mutta useimmat pankit hyväksyvät muovisen ajokortin.
Tutustukaa poliisin sivuilla, mitä sanotaan ajokortista ja henkilökortista.
Minullakaan ei ole muuta kuin ajokortti ja siitä joku pankki on urputtanut jo monta vuotta sitten, mutta on se toisaalta kelvannutkin monessa paikassa. On tietysti pelkkää saamattomuutta, etten ole lähtenyt hankkimaan passikuvia ja sitten henkilökorttia. Passilla en tee mitään, koska en harrasta ulkomaanmatkailua.
Mulle jäi epäselväksi, että missä vaiheessa siellä lupapalvelussa täytyy käydä sen jälkeen kun on lähettänyt kuvan ja hakemuksen netin kautta.
Ajokortti ei ole virallinen henkilöllisyystodistus. Henkkarit on mielestäni täysin turha keksintö kun on passi. Passin saa halvemmalla kuin henkkarit ja lisäksi se on monikäyttöisempi. Ainoa huono puoli passissa on sen koko. Ei mahdu kätevästi lompakkoon. Mulla itselläni on sekä ajokortti että passi.