Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkeä hei pyykinpesuun!

Vierailija
10.02.2016 |

Joskus taannoin luin keskustelupalstoja, liittyen pyykinpesuun. Pisti silmään, että muka kaikki pyykit pitäs pestä vähintään 60 asteessa... Siis mitä?! Eihän kaikki materiaalit kestä, saat sanoa heiheit silloin.. Ei kotioloissa tarvitse olla sairaala hygieniatasoa. Ja toinen on se, että ei kannata likapyykkiä säilyttää viikkoja pyykkikorissa oottamassa pesua, koska lika pinttyy sinä aikana tekstiilin, eikä lähde välttämättä pois sitten pesussa... Yms. Tälläiset aiheet.

Kommentit (1677)

Vierailija
1141/1677 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuvillan kuidut eivät avaudu alle 60 asteessa, ja sinne kuitujen sisään päässyt lika ei poistu. Tällöin likaiseksi jäänyt vaate kuluu nopeammin pois. Ja puuvillavaate kutistuu mitä kutistuu, joko yhdessä kuumassa pesussa, tai useammassa viileämmässä pesussa, lopputulos on sama, aika millä siihen päästään eri.

Minä olen tässä asiassa sen verran foliohattu, että uskon vaateteollisuuden lisäävän myyntiään laittamalla liian matalia lämpötiloja pesuohjeeseen, jolloin vaate menee huonoksi nopeammin. Tästä aiheesta on myös journalismia saatavilla. Eräs toimittaja oli kysynyt miksi merkin paidassa oli pesuohje 40 astetta, ja toisessa samanlaisessa paidassa pesuohje 30 astetta. Oli kuulemma 40 asteen laput loppuneet.

Minä pesen pyykit ja puuvillalakanat aina 95 asteessa. Pysyy pesukonekin hyvänä. Vaatepyykin yleensä hurautan pikapesulla, ja välillä sitten puuvillaiset t-paidat ym. kuudessakympissä.

Mulla oli myös designer-mekko jossa luki että vain kuivapesu. Katsoin lapun, 100% polyester. Pesin pyykkikoneessa, ei mennyt miksikään. Ei tarvinut edes silittää. Pesin mekon kymmeniä kertoja koneessa sinä aikana kun se mulle mahtui, sitten laitoin eteenpäin, kunto edelleen kuin uusi. Toisena esimerkkinä mulla oli talvitakki. Pesuohjeessa oli niin paljon merkintöjä etten ottanut niistä selvää, ja vein pesulaan. Pesulassa katsoivat, että ohjeen mukaan sitä ei saa pestä, mitenkään. Kemiallisia pesuja myöten kaikki pesutavat oli kielletty. Pistin koneeseen, koska takki oli niin likainen ettei sitä voinut käyttää joten menisi roskikseen joka tapauksessa. Tuli koneesta puhtaana ja täysin hyväkuntoisena takaisin.

1142/1677 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen aina 200 asteessa (leivin uuni)

Rannekellot halvalla - www.vuodenmies.com

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1143/1677 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesettekö vaatteita? Minä laitan roskiin ja ostan uuden tilalle. Ei pyykkikonetta eikä lämpötilahuolia!

Vierailija
1144/1677 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten ankeat markettivaatteet voi huoletta pestä 60° kaikki. Aivan sama minkä näköisiksi menevät. Eihän täällä pidetä mitään hienompaa vaatetta ja arempia materiaaleja. Ilmaston vuoksi ei mitään kauniita ohuita mekkoja ja minihameita voikaan pitää kuin joskus kesäaikaan (muttei niitä silloinkaan käytetä, kun mennään mökille verkkapuvussa). Ja se on tutkittu tieto, että vaatteita ostetaan eniten marketeista, siitä on turha urputtaa.

Voi toki pestä kaiken vähintään 60 ihan huoletta, varsinkin jos ei ole oma. Niinkuin tuttuni tekee lastensa vaatteille. Mummi ostaa ne suurinpiirtein kaikki ja tää pesee ne kuudessakympissä ja kuivaa kuivurissa vilkaisemattakaan ohjeita. Itse olen kuullut hänen kertovan tämän. Kuvat ja kimalteet lähtee lasten vaatteista, mutta kaikki on "ei välii" tai "hyvin ne näyttää kelpaavan". Totuus on toinen. Kerran niiden kanssa rannalla tämä kaivoi lapselle esiin paitaa, josta oli juuri pessyt edellisessä pesussa jonkun kuvan pois. Itkuhan siinä tuli lapselle. Siihen tää totes lapselleen, että tää nyt on se sama juttu, joka juuri keskusteltiin sen poni paidankin kohdalla, eli kun se pesukone on vaan niin tehokas.

Kerran olen ollut hänen luonaan kun hän on pesukoneen samalla täyttänyt. Nostelee vaatteita koneeseen nenäänsä nyrpistellen, toteaa yäk, laittaa kourallisen vanishiä ja 60 astetta pyörimään.

Vierailija
1145/1677 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lasten urheiluharrastuksissa nähnyt omin silmin, kuinka jotkut vanhemmat pesee jopa lasten pelivaatteista nimen ja numerokin pois, koska pesevät 60 kaiken. Sitten käydään sanomassa coachille, että saisiko Venlalle uuden paidan, koska Venalla on nyt paha mieli kun pelipaita pestiin ja kävi näin. Lopulta Venla saa uuden paidan, mutta kuukauden kuluttua siitäkin lähtee pesussa nimi ja numero. Seuraavalla kaudella Venlaa ei enää kiinnosta jatkaa harrastusta.

Vierailija
1146/1677 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lasten urheiluharrastuksissa nähnyt omin silmin, kuinka jotkut vanhemmat pesee jopa lasten pelivaatteista nimen ja numerokin pois, koska pesevät 60 kaiken. Sitten käydään sanomassa coachille, että saisiko Venlalle uuden paidan, koska Venalla on nyt paha mieli kun pelipaita pestiin ja kävi näin. Lopulta Venla saa uuden paidan, mutta kuukauden kuluttua siitäkin lähtee pesussa nimi ja numero. Seuraavalla kaudella Venlaa ei enää kiinnosta jatkaa harrastusta.

Vuosikausia pelivaatteita pesseenä tuohon on mahdotonta uskoa. Viimeinen lause viimeistään paljasti keksityn tarinan.

Pelivaatteet painettuine mainoksineen ja numeroineen ei mene 60 pesussa miksikään, paitsi puhtaaksi. Jos ne painokuviot saa haalistumaan, niin tod.näk. syyllinen on joku tahranpoistoaine mitä pyykkääjä on käyttänyt.

Kerran olen nähnyt peliasuissa värien sekoittuneen, siis pelivaatteen toinen väri liuennut valkoiseen osaan. En tiedä miten se on tapahtunut, mutta veikkaan että vaate on pesty uutena kylmällä?

Ottakaa mittari käteen ja vettä hanasta, kokeilkaa käsin miltä se 60 astetta tuntuu. Hyvin heikkoa tekoa on vaatteen oltava jos siitä lämpötilasta hätkähtää.

Vierailija
1147/1677 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne kaikki pöpöt kuole kuudeskympissä :D ja jos materiaalit kestää korkeampaa lämpötilaa, niin eihän ne siitä pilalle mee xD

Pesuaineella siinä oma tehtävänsä

Vierailija
1148/1677 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosikausia pelivaatteita pesseenä tuohon on mahdotonta uskoa. Viimeinen lause viimeistään paljasti keksityn tarinan.

Pelivaatteet painettuine mainoksineen ja numeroineen ei mene 60 pesussa miksikään, paitsi puhtaaksi. Jos ne painokuviot saa haalistumaan, niin tod.näk. syyllinen on joku tahranpoistoaine mitä pyykkääjä on käyttänyt.

Kerran olen nähnyt peliasuissa värien sekoittuneen, siis pelivaatteen toinen väri liuennut valkoiseen osaan. En tiedä miten se on tapahtunut, mutta veikkaan että vaate on pesty uutena kylmällä?

Ottakaa mittari käteen ja vettä hanasta, kokeilkaa käsin miltä se 60 astetta tuntuu. Hyvin heikkoa tekoa on vaatteen oltava jos siitä lämpötilasta hätkähtää.

Olen nähnyt tämän tapahtuvan sekä vanhempana, että myöskin junnujen valmentajana. Tarkkaan en toki tiedä, mutta vaatteen ja painatuksen materiaali varmaan pitkälti ratkaisee kuinka pesussa käy jos ohjetta kuumempaan mennään. Johan niissä vaatteissa pelkästään on valtava määrä eri materiaaleja eri lajeissa.

Joka tapauksessa erinäisiä paitoja ym tuli aikanaan jaettua satoja lapsille harrastuksissa. Aina joku vanhempi onnistui pyykkäämään kaiken painetun pilalle. Ihmettelin kovasti, että miten se oli mahdollista koska mulla oli käytössä monesti samanlainen paita kuin lapsilla ja hyvin kesti 60. Kerran heitin oman käytöstä poistuneen paitani 90 asteeseen siivousrättien mukana ja jälki oli täsmälleen sama kun mitä kentällä näki joidenkin lasten paidoissa.

Vierailija
1149/1677 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole lämpö vaan vimmattu hankaus tuntitolkulla ilman vettä, joka ne kuvat vie.

Vierailija
1150/1677 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voin vain suositella paineistettua järjestelmää, siinä saan kalsarit pestyä 120 asteessa jotta rannut irtoaa. Käytän hajullista ja hajutonta huuhteluainetta, näin sen pitää olla. Näissä kalsareussa viihtyy hyvin eikä ensimmäiseen 4-6 päivään ole tarvetta vaihtaa.

Vierailija
1151/1677 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gregor Kalsong kirjoitti:

Itse voin vain suositella paineistettua järjestelmää, siinä saan kalsarit pestyä 120 asteessa jotta rannut irtoaa. Käytän hajullista ja hajutonta huuhteluainetta, näin sen pitää olla. Näissä kalsareussa viihtyy hyvin eikä ensimmäiseen 4-6 päivään ole tarvetta vaihtaa.

vakavasti ottaen naiset käyttäkää pikkuhoususuojaa, miespuoliset käyttäkää paremmin alapääsuihkua

Vierailija
1152/1677 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen edellisen kirjoittaja ja mainitsematta jäi, että alushousut aina 60 (paitsi jotkin pitsihepeneet kun ei kestä) sukat yleensä 60.

pikkuhoususuoja

Vierailija
1153/1677 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tässä ketjussa on ainakin paljon ymmärtämättömyyttä. Kuuraan itseni aamuin illoin about juuriharjalla sekä vuoraan kainalot dödöllä ja silti aamulla laitettu puhdas paita käryää illalla kainaloista kuolemalta. Sen vaikka heti päältä pistäisi 40 asteen pesuun, ei haju häviä. Ainot tapa on 60 astetta ja valkoisilla paidoilla kerran kuussa 90 asteessa. Ei ole puuvillaiset paidat tästä kärsineet. En koskaan ostaisi ihoa vasten laitettavaa paitaa, joka pesuohjeen mukaan tuhoutuisi yli 30 asteen pesussa.

onko vaiharit alkaneet?

Vierailija
1154/1677 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puuvillan kuidut eivät avaudu alle 60 asteessa, ja sinne kuitujen sisään päässyt lika ei poistu. Tällöin likaiseksi jäänyt vaate kuluu nopeammin pois. Ja puuvillavaate kutistuu mitä kutistuu, joko yhdessä kuumassa pesussa, tai useammassa viileämmässä pesussa, lopputulos on sama, aika millä siihen päästään eri.

Minä olen tässä asiassa sen verran foliohattu, että uskon vaateteollisuuden lisäävän myyntiään laittamalla liian matalia lämpötiloja pesuohjeeseen, jolloin vaate menee huonoksi nopeammin. Tästä aiheesta on myös journalismia saatavilla. Eräs toimittaja oli kysynyt miksi merkin paidassa oli pesuohje 40 astetta, ja toisessa samanlaisessa paidassa pesuohje 30 astetta. Oli kuulemma 40 asteen laput loppuneet.

Minä pesen pyykit ja puuvillalakanat aina 95 asteessa. Pysyy pesukonekin hyvänä. Vaatepyykin yleensä hurautan pikapesulla, ja välillä sitten puuvillaiset t-paidat ym. kuudessakympissä.

Mulla oli myös designer-mekko jossa luki että vain kuivapesu. Katsoin lapun, 100% polyester. Pesin pyykkikoneessa, ei mennyt miksikään. Ei tarvinut edes silittää. Pesin mekon kymmeniä kertoja koneessa sinä aikana kun se mulle mahtui, sitten laitoin eteenpäin, kunto edelleen kuin uusi. Toisena esimerkkinä mulla oli talvitakki. Pesuohjeessa oli niin paljon merkintöjä etten ottanut niistä selvää, ja vein pesulaan. Pesulassa katsoivat, että ohjeen mukaan sitä ei saa pestä, mitenkään. Kemiallisia pesuja myöten kaikki pesutavat oli kielletty. Pistin koneeseen, koska takki oli niin likainen ettei sitä voinut käyttää joten menisi roskikseen joka tapauksessa. Tuli koneesta puhtaana ja täysin hyväkuntoisena takaisin.

Järkevä teksti. Ei minullakaan tulisi mieleen pestä lakanoita tai pyyhkeitä muussa kuin 90-95 asteen pesussa. Hyvinä ovat pysyneet.

Alusvaatteet ja sukat, t-paidat ja muut tuon tapaiset pestään 60 asteessa, jotta väri pysyy valkoisena/puhdistuvat kunnolla. Rintsikat ja herkän oloiset naisten paidat pesen pesupussissa 30-40 asteessa riippuen, mikä vaate on kyseessä. 

Olen pessyt aiemmin pesulaan viedyt toppatakit ja juhlamekot nykyisin omassa pesukoneessa ja mitään pahaa niille ei ole siinä tapahtunut.

Meillä on 7kg:n kone. Kuivausrumpukin on, mutta se tekee vaatteista kulahtaneita ja käytetyn oloisia, joten sitä emme pahemmin käytä. Pyykit kuivuvat telineessä ja henkareissakin ihan hyvin yön yli.

Vierailija
1155/1677 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin hikoon ja haisen niin paljon ettei mitään järkeä pestä mitään alle kuuden kympin. 

Vierailija
1156/1677 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole lämpö vaan vimmattu hankaus tuntitolkulla ilman vettä, joka ne kuvat vie.

On sillä lämmölläkin vaikutusta tai tuskin olen ainut jolle on käynyt niin, että kuva kestää 40 ongelmitta mutta kun 60 asteen pesu koittaa niin se lähteekin sen siliän tien. Koskee nimenomaan lasten vaatteita markettihintaluokassa.

Vierailija
1157/1677 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän ylpeänä collareita, joissa on pelinumero. Tuolla numerolla minä pelasin ...

Oikeasti se pelaaja oli lapseni noin 10 vuotta sitten. Aina ne on pesty 60 asteessa, ja todella useasti. Miten on selitettävissä , että numero on näkyvissä edelleen?  Olisiko syy se, että käytän aina paljon vettä ja lyhimpiä 60-asteisia ohjelmia, mitä koneesta löytyy.

Vaatikaa jotain laatua niiltä urheiluvaatteiltakin! Tässä ketjussa on todistanut joku muukin, että laatu kestää.  Onko pakko ottaa aina halvin tai se, jonka vaimon veli painaa autotallissa?

Vierailija
1158/1677 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on niin pas   kanen, että se lika pinttyy vaatteisiin?

Vierailija
1159/1677 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sillä lämmölläkin vaikutusta tai tuskin olen ainut jolle on käynyt niin, että kuva kestää 40 ongelmitta mutta kun 60 asteen pesu koittaa niin se lähteekin sen siliän tien. Koskee nimenomaan lasten vaatteita markettihintaluokassa.

Ehkä lastenvaatteitten laatu on todella heikentynyt niiden vuosien jälkeen, kun niitä pestiin meillä. Se on ainakin varmaa, että ei nyt enää hurauteta paljon vettä käyttävää villapesuohjelmaa ja 60- tai peräti 90-asteista pesua niin kuin ennen. Pesuaika oli alle tunnin. Nyt koneet hyrskyttävät 4 tuntia ilman vettä.

Vierailija
1160/1677 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hien haju ei lähde 40 asteessa. Siksi pesen 60 asteessa lähes kaiken. Vain aremmat materiaalit pesen alhaisemmissa lämpötiloissa. Meillä siis juurikin toi hiki oli aiemmin ongelmana, kun kaksi teini-ikäistä poikaa ja mies perheessä, jotka kaikki vielä urheilee. Kaikki vaatteet on kestäneet 60 asteen pesun tähän asti, vaikka suurimmassa osassa pesulapussa lukee 40 astetta. Enää ei vaatteet haise.

Tiiäkkönä että etikalla, ihan sillä tavallisella, lähtee 40 asteessa hiki vaatteista.

Löräys mukaan ja hoituu. Ei tartte olla "pyykkietikkaa", se on hönöille.

Etikalla lähtee se WC pönttökin ihan helposti pyyhkimällä puhtaaksi, ei tartte mitään ihme litkuja.

Jos putket tukkeentuu, koska sattuu olemaan laiska, eikä niitä huolla kerran kaks vuoteen,

niin on olemassa rae, jolla lähtee kaikki putket puhtaaksi, mutta se on vaarallinen aine se, eikä sen nimeä kannata mainita. Hönöille on putkimiehet ja muut bängit.