Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkeä hei pyykinpesuun!

Vierailija
10.02.2016 |

Joskus taannoin luin keskustelupalstoja, liittyen pyykinpesuun. Pisti silmään, että muka kaikki pyykit pitäs pestä vähintään 60 asteessa... Siis mitä?! Eihän kaikki materiaalit kestä, saat sanoa heiheit silloin.. Ei kotioloissa tarvitse olla sairaala hygieniatasoa. Ja toinen on se, että ei kannata likapyykkiä säilyttää viikkoja pyykkikorissa oottamassa pesua, koska lika pinttyy sinä aikana tekstiilin, eikä lähde välttämättä pois sitten pesussa... Yms. Tälläiset aiheet.

Kommentit (1677)

Vierailija
801/1677 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up. Mielenkiinnosta kysyn, että missä iässä teillä lapset alkoi käyttämään pesukonetta ja menikö oppi hyvin perille siltä osin, että 60 astetta pesuohjeesta piittaamatta?

Vierailija
802/1677 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka väittää että pöpöt kuolee vasta 60C korkeammissa lämmöissä, oletteko koskaan kuulleet PESUAINEESTA?  Ihme harhaluulo että virukset tai bakteerit kuolee PESUKONEESSA vasta 90C lämmössä, kun ihan 40C pesu riittää a) puhdistamaan vaatteen, tai vaikka maskit, mitä likaa, viruksia, bakteereita siinä onkin niin ne tulee PESTYKSI eli huuhdotuksia pois jo tuossa lämpötilassa, ja jos jotaain jäisi, niin pesuaineiden tensidit ne tappaneet jo meneen kertaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/1677 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
804/1677 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen 60 asteessa vaatteet ja 90 asteessa pyyhkeet ja petivaatteet. 

Vierailija
805/1677 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stringit pestävä toisinaan 90 asteessa, koska hygienia.

Vierailija
806/1677 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mikään ympäristöteko ostaa 9 kilon konetta hilavitkuttimilla.

Ei niin, järkevämpi on käydä nyrkkipyykillä joen rannassa!

Vierailija
807/1677 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän vain pesupähkinöitä, etikkaa, ja huuhteluainetta.

Vierailija
808/1677 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stringit pestävä toisinaan 90 asteessa, koska hygienia.

Kuuma vaatetus tarvii kuuman pesun.

Vierailija
809/1677 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

👍

Vierailija
810/1677 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän, lähes aina 60 asteisessa pesen. Sitä alemmat pesuvedet saavat Sanytol - desinfiointiaineen tai etikkaa seurakseen. 40 asteisessa vedessä pestyt vaatteet ovat aika no go, jos haluaa varmistua siitä, että ympäristöstä tarttuvat bakut eivät muhi seuraavaksi ihollasi... Toisaalta, mä olenkin bakteerikammoinen jo ihan diagnoosiin asti.

Vierailija
811/1677 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka väittää että pöpöt kuolee vasta 60C korkeammissa lämmöissä, oletteko koskaan kuulleet PESUAINEESTA?  Ihme harhaluulo että virukset tai bakteerit kuolee PESUKONEESSA vasta 90C lämmössä, kun ihan 40C pesu riittää a) puhdistamaan vaatteen, tai vaikka maskit, mitä likaa, viruksia, bakteereita siinä onkin niin ne tulee PESTYKSI eli huuhdotuksia pois jo tuossa lämpötilassa, ja jos jotaain jäisi, niin pesuaineiden tensidit ne tappaneet jo meneen kertaan.

Oletko koskaan kuullut LIASTA? Lika on se, jota pyritään saamaan pesussa pois, ja siinä samassa menevät mikrobitkin. Kaikki rasva ei liukene vielä 40 asteessa. Muutenhan ihminenkin alkaisi sulaa kovassa kuumeessa. Jos ei ole riittävästi kuumaa vettä, tarvitaan kovia kemikaaleja. Se taas ei ole ensinkään ekologista, ja sitähän tällä nykymallilla haetaan. 

Minun mielestäni vesi on kuumanakin paljon luontoystävällisempi puhdistusaine kuin kemiallinen desinfioiva pesuaine

Vierailija
812/1677 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän vain pesupähkinöitä, etikkaa, ja huuhteluainetta.

Mihin sinä huuhteluainetta tarvitset, jos käytät etikkaa?

Minä käytän pähkinöiden ja etikan lisäksi likaisempiin vaatteisiin mäntysuopaa tai mäntynestesaippuaa - tietenkin paljon kuumaa vettä.

Vierailija
813/1677 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen kaikki 200 asteessa. Mulla on paineistettu pesukone kiehumisen estämiseksi.

Vierailija
814/1677 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Up. Mielenkiinnosta kysyn, että missä iässä teillä lapset alkoi käyttämään pesukonetta ja menikö oppi hyvin perille siltä osin, että 60 astetta pesuohjeesta piittaamatta?

Silloin oppivat, kun hankkivat oman pesukoneen. Aika hyvin se oppi perille meni, mutta jo kotona osasivat pestä itse ne vaatteet, jotka eivät olisi kestäneen äidin pesua.

Vierailija
815/1677 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin oppivat, kun hankkivat oman pesukoneen. Aika hyvin se oppi perille meni, mutta jo kotona osasivat pestä itse ne vaatteet, jotka eivät olisi kestäneen äidin pesua.

Täähän onkin hyvä jos äidin suorittama pyykinpesu kuudessakympissä sopivasti motivoi teinejä omatoimiseen vaatehuoltoon siinä pelossa, että äidin pesuun päätyessään teinivaatteiden glitterit ja strassit tekee mystisen katoamistempun.

Vierailija
816/1677 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

keltainen pyykki erikseen.

ja ikärasistiset sekoilijat kovempaan linkoukseen.

Vierailija
817/1677 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täähän onkin hyvä jos äidin suorittama pyykinpesu kuudessakympissä sopivasti motivoi teinejä omatoimiseen vaatehuoltoon siinä pelossa, että äidin pesuun päätyessään teinivaatteiden glitterit ja strassit tekee mystisen katoamistempun.

Itse ainakin pidän 60 asteen käyttöä varsinkin lastenvaatteille sen verran tärkeänä, että sitä kestämättömät koristeet saakin lähteä pesussa. Tämä siis koskee arkivaatteita, paremmat toki ohjeen mukaisesti.

Vierailija
818/1677 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekniset ulkovaatteet mihin on painettu jälkijättöisesti jotain voi olla yllätyksellisiä kun ne pestään. Kokemusta on :) Liukkaan kankaan pinnalla kun on joku vettä ja likaa hylkivä käsittely ja siihen päälle on vielä kiinnitetty painatukset, niin riskit on olemassa, että painatukset lähtee pestessä sen siliän tien. Epäilemättä voi olla timanttiset hetket edessä pyykärille kun näin käy jollekin taitoluistelu sankarin superhypertärkeälle joukkuetakille.

Varsinkin kun kaksi painatusta päälletysten, suosittelen pesupussia muillekin.

Vierailija
819/1677 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pesee 30 asteen vaatteet ja muut 60 asteessa, niistä häviää kaikki pehmeys. En usko että tavallisissa paidoissa, sukissa ym. on niin paljon pöpöjä, etteivät puhdistu alemmissa asteissa. Paitsi ehkä jos lattia on täynnä jotain koirankakkaa, mutta sellaisissa kodeissa ei varmaan pyykeistäkään pidetä kovin hyvää huolta.

Vierailija
820/1677 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö. Mihin se pehmeys muka pesussa katoaisi? Jos vaatteet tuntuvat kovilta pesun jälkeen, kyse on huonosta kuivumisesta. Huomaa eron helposti rummuissa kuivattujen pyyhkeiden pehmoisuudessa verrattuna telineellä kuivuneisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi