Järkeä hei pyykinpesuun!
Joskus taannoin luin keskustelupalstoja, liittyen pyykinpesuun. Pisti silmään, että muka kaikki pyykit pitäs pestä vähintään 60 asteessa... Siis mitä?! Eihän kaikki materiaalit kestä, saat sanoa heiheit silloin.. Ei kotioloissa tarvitse olla sairaala hygieniatasoa. Ja toinen on se, että ei kannata likapyykkiä säilyttää viikkoja pyykkikorissa oottamassa pesua, koska lika pinttyy sinä aikana tekstiilin, eikä lähde välttämättä pois sitten pesussa... Yms. Tälläiset aiheet.
Kommentit (1677)
Meillä pestään kaikki vaatteet 20-30°C, lakanat ja pyyhkeet 60°C
Pesisin niin mielelläni edes 50°, mutta Samsung ei suostu lämmittämään vettä koskaan tarpeeksi, ellet laita 90° ohjelmaa, muuten junnaa jollain alle 30°. Huijattu olo, eikä pysty enää perumaan kauppoja. Sama kuivausrummun kanssa. Ainoat mihin toimii suht hyvin on pyyhkeet. Molemmat koneen rypistävät tuhannen ryppyyn kaikki. Persketti!
Vierailija kirjoitti:
Saan varmaan hirveästi alapeukkuja kun kysyn "tyhmiä", mutta voisiko joku v*ttuilematta vastata että voiko puolikkaan koneellisen pestä "täyden koneellisen" ohjelmalla? Laitteen ohjekirja jäi muutossa jonnekin ja valmistajan sivuilta ei ole apuja. Pesukoneessa on siis ns. "täyden koneen" ohjelma, joka käyttää enemmän vettä, sillä varmasti huuhtoisi paremmin niin putket kuin vaatteet, mutta voiko laite mennä rikki siitä että pyykkiä ei olekaan kuin ehkä sen puolet?
Riippuu koneesta. Uudehkot koneet punnitsevat pyykit ja sen mukaan käyttävät vettä. Itse pesen välillä normaalia vähemmän pyykkiä, mutta täyden koneen ohjelmalla aina.
Saako sitä painoa pyykkiin siten, että laittaa vaatteiden kanssa vettä rumpuun? Käyttäisikö kone tällä tavalla vettä enemmän?
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Saako sitä painoa pyykkiin siten, että laittaa vaatteiden kanssa vettä rumpuun? Käyttäisikö kone tällä tavalla vettä enemmän?
Tuskin, kyllä siellä on anturit, jotka toimii veden pinnan korkeuden mukaan. Eli märät pyykit imee vähemmän vettä, joten kone ottaa lopulta vähemmän vettä.
Vierailija kirjoitti:
Hien haju ei lähde 40 asteessa. Siksi pesen 60 asteessa lähes kaiken. Vain aremmat materiaalit pesen alhaisemmissa lämpötiloissa. Meillä siis juurikin toi hiki oli aiemmin ongelmana, kun kaksi teini-ikäistä poikaa ja mies perheessä, jotka kaikki vielä urheilee. Kaikki vaatteet on kestäneet 60 asteen pesun tähän asti, vaikka suurimmassa osassa pesulapussa lukee 40 astetta. Enää ei vaatteet haise.
Hien haju lähtee kyllä 40 asteessa, kunhan ei käytä mitään alle 60 minuutin pikaohjelmia ja laittaa riittävästi pesuainetta. No ehkä ei lähde jos on huono pesukone..
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmiset ymmärrä, että edelleenkään kaikki materiaalit ei kestä korkeita lämpötiloja? Tietysti jos vaan omistaa puuvillaisia tekstiilejä, niin kestäähän ne jopa 95 astetta...
Monesta kohtaa lukenut, niin moni ei ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin oon ihmetellyt tätä. Meillä pestään kaikki tavalliset vaatteet 40 asteessa, miehen treenikamppeet 60 asteessa ja lakanat ja pyyhkeet sitten jopa 90 asteen pesulla. Aina tulee puhdasta, jos on tahroja niin sitten sekaan tahranpoistoainetta.
Mä en millään raaski alkaa pestä vaatteita 60 asteessa jos ohjeena on 40 astetta. Harmittaisi suuresti jos menisikin pilalle. Muutenkin yritän vaalia vaatteita jotta niillä olisi mahdollisimman pitkä käyttöikä.
Mikä tässäkin on, kun on alapeukutettu? En ymmärrä..
Paidan kainalot voi voidella pesuaineella etukäteen ajoissa
'Likoamaan' . Käsin käy läpi nämä
Kohdat ennen huuhtelua. Ei tarvi
Kuumaa.
Kandee kokeilla suihkuttaa paitojen ja puseroiden kainalot laimennetulla etikka liuoksella ennen pesua. Yksi kolmannnes etikkaa ja loput vettä. Dödön jamähajut on pahinta. Ne saa koko pestyn pyykin haisemaan tuholaismyrkyltä ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmiset ymmärrä, että edelleenkään kaikki materiaalit ei kestä korkeita lämpötiloja? Tietysti jos vaan omistaa puuvillaisia tekstiilejä, niin kestäähän ne jopa 95 astetta...
Monesta kohtaa lukenut, niin moni ei ymmärrä.
Vaihtoehtoina voi olla pilalle pesty tai likaiseksi ja haisevaksi pesuissa jäänyt vaate. Onko lopputuloksen kannalta paljonkaan väliä, kummasta syystä sen joutuu heittämään pois.
Moni meistä valitsee sellaisia vaatteita, jotka kestävät pesua. Ei meillä ole mitään pakkomiellettä pestä villa- ja tekokuituvaatteita liian kuumassa. Mutta kas kummaa, vahingossa koneeseen joutunut silkkivaate tai 'villasukka' tuleekin aivan 90 asteen pesusta aivan hyvässä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Onpas tämä nyt riidanaihe : pyykinpesu. Mitä jos jokainen huolehtisi itse kuinka pyykkinsä pesee?
Huolehtii, mutta ongelma ovat pesukoneet. Niillä ei vaan saa enää puhdasta vaatteitten pesuohjeitten mukaisilla on ohjelmilla. Sitten me muut kärsimme hajuista, kun eräät eivät osaa / viitsi / välitä /halua pestä vaatteitaan puhtaiksi.
Kaffepulla kirjoitti:
Pistin alapeukkua sanoakseni "ei kannata". Muistan kun yhdet hippikaverit "säästi" pesukonetta lisäämällä sinne itse lämmintä vettä ja rikki meni koko kone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin oon ihmetellyt tätä. Meillä pestään kaikki tavalliset vaatteet 40 asteessa, miehen treenikamppeet 60 asteessa ja lakanat ja pyyhkeet sitten jopa 90 asteen pesulla. Aina tulee puhdasta, jos on tahroja niin sitten sekaan tahranpoistoainetta.
Mä en millään raaski alkaa pestä vaatteita 60 asteessa jos ohjeena on 40 astetta. Harmittaisi suuresti jos menisikin pilalle. Muutenkin yritän vaalia vaatteita jotta niillä olisi mahdollisimman pitkä käyttöikä.
Mikä tässäkin on, kun on alapeukutettu? En ymmärrä..
No ehkä joku on ajatellut, että 40 ei riitä pyykille ja 60 ei riitä treenikamoille.
60 on itseasiassa aika kuuma, sillä polttaa itsensä.
Alapeukku voi tarkoittaa niin montaa asiaa. Ihan vaikka, että "en pese noin alhaisissa lämpötiloissa." Se on jonkun mielipide, mutta ei totuus. Jos nykyajan teknisiä treenikamoja esim miettii, niin valmistaja ei varmastikaan 90° lämpötilaa suosittele.
Kokemusta, että pesukoneesta tulleet pyykit — myös jo 40 asteessa — tuoksuvat raikkaalta. Mutta kuivausrummusta otettuna haisevat ummehtuneelta ja hieltä, kuin märkä hikinen treenipyyhe tai likainen märkä koira. Mikä avuksi? Olen putsannut kuivausrummun wipes-liinoilla. Vesisäiliön ja nukkasihdin joka kerran jälkeen tyhjennän.
Käytössäni on yleensä nestemäinen, hajustettu pesuaine tai joskus pesutabletti, sekä hajustettu huuhteluaine. Pyykinpesukoneen puhdistan sille tarkoitetulla jauheella ja 90 asteen pesulla usein.
Mutta mitä ihmettä teen kuivausrummulle?!??
Koneet ovat alle 5 vuotta vanhoja, molemmat Samsung.
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta, että pesukoneesta tulleet pyykit — myös jo 40 asteessa — tuoksuvat raikkaalta. Mutta kuivausrummusta otettuna haisevat ummehtuneelta ja hieltä, kuin märkä hikinen treenipyyhe tai likainen märkä koira. Mikä avuksi? Olen putsannut kuivausrummun wipes-liinoilla. Vesisäiliön ja nukkasihdin joka kerran jälkeen tyhjennän.
Käytössäni on yleensä nestemäinen, hajustettu pesuaine tai joskus pesutabletti, sekä hajustettu huuhteluaine. Pyykinpesukoneen puhdistan sille tarkoitetulla jauheella ja 90 asteen pesulla usein.
Mutta mitä ihmettä teen kuivausrummulle?!??
Koneet ovat alle 5 vuotta vanhoja, molemmat Samsung.
Lopeta hajustetun huuhteluaineen käyttö. Ei sovi kuivausrumpun kanssa yhteen.
Minulla on parisängyn päällä Luhda Pilvi päiväpeitto-vitivalkoinen ja muhkea. Pesuohje 30 astetta.pesin 40 asteessa tuli erittäin puhtaaksi ja edelleenkin on muhkea.
Kiitos, viestin nro 778 kirjoittaja! :) Tässä se Samsungin kuivausrummun tunkkaisesta hajusta kirjoitellut. Täytyypä kokeilla vaihtaa hajusteettomaan huuhteluaineeseen tai kokeilla ilman huuhteluainetta kokonaan pärjätä. :)
Muita kokemuksia / vinkkejä?