Puolison perhe ja paino
Hermot menee! Olen normaalipainoinen nuori nainen, noin 65kg ja 170cm. Ilmeisesti suvussani/lapsuuden perheessäni on hyvät geenit ja/tai oikeat ruokailutottumukset, koska tässä painossa pysyminen ei tuota mitään tuskaa. Syön iloisesti sekaisin terveellisiä kasvispöperöitä ja kunnon herkkumättöä enkä kiinnitä painooni sen suurempaa huomiota. En ole mielestäni liian laiha tai liian lihava.
Mutta puolisoni ja varsinkin hänen perheensä. Puolisoni on kamppaillut paino-ongelmien kanssa lapsuutensa ja on nykyisin ihan naurettavan tarkka ruokavaliostaan. Suhde on vielä kohtuullisen uusi (olemme seurustelleet vasta vuoden, asuneet yhdessä muutaman kuukauden) mutta tästä tulee varmasti vielä sanomista. Syön aikalailla mitä sattuu (toki yritän usein kiinnittää huomiota terveellisyyteen) mutta puolisollani on epäterveellisen pinttyneet ruokailutavat. Hän ei herkuttele ja liikkuu pakonomaisesti.
Hänen perheensä ja lähisukunsa (ainakin ne, jotka olen tavannut) on ylipainoisia. Osa vähemmän, isompi osa enemmän. Ja saan kuulla jokaisella tapaamiskerralla, miten olen nirppanokka ja kuvittelen olevani parempi ihminen koska olen hoikka. Poikansa paino-ongelmat ovat jatkuneet jossain muodossa vuosikymmeniä, mutta minähän se tietenkin lietson tilannetta, koska olen niin pirun anorektinen ja veemäinen akka, etten paina +20kg enemmän kuin nyt.
Rakastan avopuolisoani, mutta tämä koko asia saa tunteet nousemaan pintaan jokaisessa leirissä. Kiitos ja anteeksi, olen purkautunut.
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä tässä oli ongelma, johon etsit vastausta?
Aiemmin läskin poikaystävän läskien sukulaisten käytös normaalipainoista naista kohtaan.
"Ja saan kuulla jokaisella tapaamiskerralla, miten olen nirppanokka ja kuvittelen olevani parempi ihminen koska olen hoikka. Poikansa paino-ongelmat ovat jatkuneet jossain muodossa vuosikymmeniä, mutta minähän se tietenkin lietson tilannetta, koska olen niin pirun anorektinen ja veemäinen akka, etten paina +20kg enemmän kuin nyt."
Ap, sinäkö tuossa yllä puhut läskeistä? Jos niin, en ihmettele koko juttua, sillä tuollainen ei voi olla näkymättä käytöksessäsi, kun läskittelet ihmisiä.
Ihmisen pitää syyttää aina jotakuta. Sinä olet vieras, joten sinun syyttämisesi on helppoa.
Paljon hankalampi on myöntää, että suvun ruokailutottumukset ja mahdollisesti liikuntatottumukset ovat virheelliset ja altistavat lihomiselle.
Joko siedät naurettavat kommentit tai vaihdat normaalipainoiseen mieheen, jolla ei ole a) traumaa ja b) traumaattisia sukulaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sinäkö tuossa yllä puhut läskeistä? Jos niin, en ihmettele koko juttua, sillä tuollainen ei voi olla näkymättä käytöksessäsi, kun läskittelet ihmisiä.[/quote
Ei ap, vaan ohis, joka tulkitsi täysin selkän viestin lukijalle, joka ei ymmärtänyt pointtia.
t. Sama ohis uudelleen
Vierailija kirjoitti:
Ap, sinäkö tuossa yllä puhut läskeistä? Jos niin, en ihmettele koko juttua, sillä tuollainen ei voi olla näkymättä käytöksessäsi, kun läskittelet ihmisiä.
Ap on kirjoittanut aloituksen ja nyt tämän viestin. Ole hyvä älä syytä muiden kirjoittelusta minua. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on kirjoittanut aloituksen ja nyt tämän viestin. Ole hyvä älä syytä muiden kirjoittelusta minua. Ap
En toki, halusin vain varmistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, sinäkö tuossa yllä puhut läskeistä? Jos niin, en ihmettele koko juttua, sillä tuollainen ei voi olla näkymättä käytöksessäsi, kun läskittelet ihmisiä.[/quote
Ei ap, vaan ohis, joka tulkitsi täysin selkän viestin lukijalle, joka ei ymmärtänyt pointtia.
t. Sama ohis uudelleen
Ehkä ei kannattaisi tulkkailla niin innolla toisten puolesta.
Kyllähän noista erilaisista ruokatavoista tulee numero, koska yhteisiä ruokailuhetkiä suvun kanssa tulee kuitenkin. Ja mulla ei sama tilanne, mutta miehen suku on todella lihavaa, siellä BMI kaikilla ehkä välillä 31 - n.45. Mun mies on tuo 31, joten sen ulkomuoto vielä muistuttaa kutakuinkin ihmistä.
Mun suku on kaikki normaalipainoisia. En sentään ole ilkkumista saanut, paitsi siitä kun en jostain sitkeistä kasslerpihveistä tykkää.
Mutta miehen ja anopin kanssa tulee sitten näitä keskusteluja, että anoppi pitää minulle luentoa, että kyllä lapsille pitää herkkuja antaa tai kasvavat vinoon. Meillä saa herkkuja. Vaan ilmeisesti anoppi kuvittelee, ettei syödä mitään eikä varsinkaan herkkuja. Ja syöttää niitä lapsille sitten aivan järjen ylittäviä määriä. Ja siihen minun taas on pakko puuttua, koska tätä tapahtuu monta kertaa viikossa ja se ei enää ole ookoo. Sitten minä olen hirveä nipo. Jostain syystä anoppi siis kuvittelee olevansa ruoka-asioissa parempi asiantuntija, vaikka on lihottanut koko oman perheensä aivan muodottomiksi järkäleiksi. Koiraa myöten. Ja mies tietysti ei haluaisi käydä äitiään vastaan.
Ja koska miehen opit ovat tuolta anopilta peräisin, niin meillä tietysti kotona käydään kiistoja siitä, että mikä on lapsille hyvä ja terveellinen & monipuolinen ateria. Ja nyt ollaan oltu 12 vuotta naimisissa ja miehen ruuan tekeminen on edelleen sitä, että laittaa makaronit kiehumaan ja makkaraa mikroon. Ja ikinä ei vieläkään tee salaattia kylkeen, vaan painuu makaronien keittämisen ajaksi vessaan. Olisi joskus kiva tulla valmiiseen pöytään. Mutta kun mies kutsuu syömään, niin minä totean, että jaahas, salaatti on vielä tekemättä ja alan sitten itse väsäämään sitä. Olenkin sitten 98-prosenttisesti vastuussa ruuanlaitosta. Hyvin on mies keksinyt miten siitä hommasta pääsee luistamaan. Käyttää tuota samaa taktiikkaa moneen muuhunkin: kun tekee homman mahdollisimman huonosti, niin pian sitä ei tarvi tehdä ollenkaan.
Tiedän tunteen. Mulla sama tilanne ennen, joka eskaloitui siihen etten halunnut nähdä miehen perhettä ja lopulta kyllästyin miehen sairaaseen ruokasuhteeseen.. Lopulta hän alkoi vahtimaan ja kommentontoimaan munkin syömisiä, vaikka painoni on täysin normaali..
En ollut edes ehtinyt ajatella miten käy, jos joskus päädytään saamaan lapsia. Kiitos nro 9. Ap.
Siis mikä tässä oli ongelma, johon etsit vastausta?