Kotoa pois muutto
Olen 19 vuotias. Täytän kesällä 20 vuotta. Haluaisin muutaa kotoota pois ja olen puhunut asiasta vanhempien kanssa. Vanhemmat sanovat, että en pärjäisi omilleen muutossa, koska en saa rahaa mistään. Käyn tekemässä keikkatyötä hoitoalalla ja olen säästänyt kaiken rahan. Vanhemmat eivät anna muuttaa ja sanovat , että muutat sitten kun olen valmistunut koulusta. Opiskelen lähihoitajaksi ja valmistun 2017 maaliskuussa, mutta en todellakaan jaksa siihen asti asua kotona. Vanhempien mielestä rahallisesti en pärjäisi koska olen vielä opiskelija. Olen selittänyt , että olen täysi-ikäinen ja ette voi vaikuttaa muuttooni. Olisi tarkoitus ennen kesää muuttaa poikaystävän kanssa. En tiedä mitä tehdä? Auttakaa
Kommentit (6)
Vanhempasi saattavat olla oikeassa, mutta täysi-ikäisenä sinun ei tarvitse välittää siitä. Senkus muutat.
20 vuotta täytettyäsi vanhempien tulot eivät vaikuta opintotukeesi, eikä vanhemmilla ole muutenkaan oikeutta määrätä koska saat muuttaa omaan kotiin.
Hyvin monet ikäisesi joutuvat muuttamaan pois kotoa opiskelujen vuoksi. Kyllä sinä pärjäät, mutta vanhempasi ovat sikäli oikeassa, että kotona asumalla sinun ei tarvitse ottaa opintolainaa. Mikäli sinulla on keikkatöitä, et välttämättä tarvitse sitä vaikka omillasi asuisit.
Vanhemmillesi taitaa muuttosi olla vaikea paikka, mutta sinä olet aikuinen, sinä päätät. Kyllä he siitä leppyvät aikanaan.
Itse muutin pari viikkoa ennen ku täytin 20v, koska sen täytettyni ei enää vanhempien tulot vaikuttanu opintotukeen.
Hyvin pärjäsin kun sain täydet tuet ja nostin maksimimäärät opintolainaa. (Jota tosin maksan takasin varmaan vielä kolmekymppisenäkin.)
Etköhän vielä vuoden jaksa vanhempien luona? Rahallisesti järkevämpää. Saat lisää rahaa säästöön ja onhan se mukavampi muuttaa omaan kotiin sitten kun on töitä ja vakitulot. Ei tarvitse huolehtia riittävätkö rahat vuokraan ja ruokaan. Itse muutin nuorena omilleni ja välillä oli tosi tiukkaa rahojen kanssa. Saatoin syödä viikkotolkulla pelkkää riisiä.
Auttakaa missä? Saat opintojen aikana tukea myös asumiseen, sinulla on säästöjä, muutat poikakaverin kanssa eli on toinenkin maksaja. Mihin tarvitset apua?