Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keliaakikon oireet gluteenista!

Vierailija
10.02.2016 |

Söin toissapäivänä vahingossa puolikkaan tavallisen suolakeksin. Illalla alkoi pahoinvointi ja väsytys.. parin tunnin päästä oksensin kaikki päivän aikana syömäni ruuat ulos. Nyt edelleen väsyttää ja mahaa kouristelee ja polttaa. Närästää ja tuntuu että koko pää on ihan sumussa. Ja eilen ja tänään on myös ollut todella ahdistunut olo.

Eli kysymys, voiko pelkkä noinkin pieni määrä gluteenia saada tälläiset oireet aikaan? Vai onko tää kuitenkin jotain tautia?

Pian 2 vuotta oon ollut täysin gluteenittomalla ruokavaliolla.. kunnes kävi tää toissapäiväinen moka..

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliaakikkojen oireista en mene sanomaan mitään. Gluteeniyliherkillä taas oireet voi vaihdella, osin jopa mennä psykosomaattiseksi. En kiellä etteikö gluteeniyliherkkiä ole, mutta kun löytyy niitä jotka vain trendin vuoksi ajoittain ovat gluteenittomalla ja sitten ei. Nämä muodin vuoksi syöjät voivat hämärtää käsitystä mitä on keliakia. Tuo ahdistunut olo ei kuulosta siltä että se johtuisi gluteenista. Vatsatauteja on monenlaisia sekä myös pilaantunutta ruokaa. Keliaakikko ei varmaan itse vahingossa mene syömään mitään suolakeksejä ellei joku valehtele tuoteselosteissa.

Vierailija
2/7 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keliaakikkojen oireista en mene sanomaan mitään. Gluteeniyliherkillä taas oireet voi vaihdella, osin jopa mennä psykosomaattiseksi. En kiellä etteikö gluteeniyliherkkiä ole, mutta kun löytyy niitä jotka vain trendin vuoksi ajoittain ovat gluteenittomalla ja sitten ei. Nämä muodin vuoksi syöjät voivat hämärtää käsitystä mitä on keliakia. Tuo ahdistunut olo ei kuulosta siltä että se johtuisi gluteenista. Vatsatauteja on monenlaisia sekä myös pilaantunutta ruokaa. Keliaakikko ei varmaan itse vahingossa mene syömään mitään suolakeksejä ellei joku valehtele tuoteselosteissa.

Oho sori, luin todella huonosti otsikon enkä huomannut että sanoit olevasi keliaakikko. Tarkoituksenani ei ollut dissata, jos oikeasti söit vahingossa tavallista keksiä. Ahdistuneisuus ei kyllä edelleenkään mielestäni vaikuta gluteenin aiheuttamalta, mutta ymmärrän että ahdistaa jos on mennyt syömään jotain mikä ei elimistölle sovi. Hyvä puoli oli että oksensit, ehkä suolistoosi ei mennyt keksistä paljoakaan. Vauriota tulee sitten mitä tulee, sille ei enää voi mitään. Seuraa tilannetta ja jos entiset oireet (ennen diagnoosia) palaa tai olosi huononee, mene lääkäriin!

Toivottavasti sinulla on vain vatsatauti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihan gluteeni-oireilta kuulostaa. Puolikas keksi on oikeasti iso määrä keliaakikolle. En itse sairasta, mutta äitini kyllä ja samanlaisia oireita hälle tulee.

Vierailija
4/7 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalilta kuulostaa.

Ite oksensin viimeksi kun erehdyin ottamaan kaksi haarukallista tavallista makaronia ennenkun tajusin mokani. Menen aina ihan vetämättömäksi ekan tunnin sisällä syönnistä, siis ei tahtois ees hereillä pysyä ja 2-3 h päästä syönnistä oksennan useita kertoja tunnin parin ajan. Sen jälkeen tulee taas kova väsymys.

Siitä sitten vasta alkaa helpottaa. Mulla oireet on voimakkaita ollu aina, keliakia todettu pikkulapsena jo. Veikkaan että reaktio on senkin takia voimakas, kun keho on jo niin tottunut olee vuoskymmenet ilman gluteenia.

Sitten taas joillain ei tuu oireita lainkaan, mummollani keliakia todetiin vasta 75 vuotiaana ja ei käsittääkseni saa mitään selviä oireita jos erehtyy ruuastaan. 

Vierailija
5/7 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite oksensin viimeksi kun erehdyin ottamaan kaksi haarukallista tavallista makaronia ennenkun tajusin mokani. Menen aina ihan vetämättömäksi ekan tunnin sisällä syönnistä, siis ei tahtois ees hereillä pysyä ja 2-3 h päästä syönnistä oksennan useita kertoja tunnin parin ajan. Sen jälkeen tulee taas kova väsymys.

Siitä sitten vasta alkaa helpottaa. Mulla oireet on voimakkaita ollu aina, keliakia todettu pikkulapsena jo. Veikkaan että reaktio on senkin takia voimakas, kun keho on jo niin tottunut olee vuoskymmenet ilman gluteenia.

Sitten taas joillain ei tuu oireita lainkaan, mummollani keliakia todetiin vasta 75 vuotiaana ja ei käsittääkseni saa mitään selviä oireita jos erehtyy ruuastaan. 

Mietin, että oletko pakottanut itsesi oksentamaan heti ( esim.sormet kurkkuun) jos olet huomannut että olet vahingossa syönyt gluteenia , että onko tämä vähentänyt oireita? Tiedän  että oksentaessa ei koko vatsalaukku välttämättä tyhjene kokonaan, mutta varmaan vähentäisi varmaan epätoivotun aineen määrää elimistössä.

Vierailija
6/7 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin, että oletko pakottanut itsesi oksentamaan heti ( esim.sormet kurkkuun) jos olet huomannut että olet vahingossa syönyt gluteenia , että onko tämä vähentänyt oireita? Tiedän  että oksentaessa ei koko vatsalaukku välttämättä tyhjene kokonaan, mutta varmaan vähentäisi varmaan epätoivotun aineen määrää elimistössä.

Kerran harkitsin sitä. Lähinnä koska iski ihan jäätävä paniikkiahdistus kun muisti sen hirveen olotilan muutaman vuoden takasesta aiemmasta erehdyksestäni. Se paniikki iski aika pahasti, koska se olotila on aina ihan kamala lopulta, ja kun sen jo etukäteen tietää tulevan.. hyh.

En sitten kuitenkaan tehnyt sitä, ei pystynyt :P Tuollakin kerralla se oksennuskin kuitenki tuli lopulta 3 tunnin päästä syömisestä, kehoni tyhjentää aina itse itsensä. Onnekseni erehdyn harvoin, useampi vuosi menee yleensä siinä välissä hyvin

Vierailija
7/7 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Itselläni myös oireina oksentaminen muutaman tunnin sisällä gluteenin syömisestä. Ja itselläni tullut oksennus niinkin pienestä määrästä kuin muutamasta vehnäjauhoja sisältäneestä karkista. On muutaman kerran käynyt niin, että on tullut aivan kamala olo ja oksennus. Ja aina selvinnyt että gluteenia olen jostain saanut. Tuon jälkeen minulle tulee ihokeliakian oireita ja aftoja. Lisäksi mieli on maassa: "miksi en tarkistanut sitä ja tuota tuoteselostetta?". Ja muutenkin on ihan vetämätön olo useamman päivän. Eli ihan tutuilta kuulostavat oireesi tämän keliaakikon korviin. Toisaalta jotkut keliaakikothan jopa viis veisaavat ruokavaliosta ja syövät tavallisia pullia sun muuta, kun välittömiä oireita ei ole. Eli yksilöllistä on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän