Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko monikkoraskauksissa enemmän pahoinvointia?

16.02.2006 |

Tätä aihetta käsiteltiin kyllä tuossa muutamaa riviä alempana hieman eri otsikolla, mutta silti kyselen onko mitään faktaa siitä että monikkoraskauksissa pahoinvointi alkaisi aiemmin tai olisi rajumpaa kuin muulloin? Minulla on clomifenin ansiosta raskaus alkanut, rv 5 vasta ja jo viikon ajan ollut tosi kehno olo: ympäri vuorokauden etoo ja yököttää.

Raskaustestikin oli positiivinen poikkeuksellisen varhain minulle (kp27) kun kahdessa aiemmassa raskaudessa plussat tulivat vasta lähempänä kp 40. Aika tavalla siis nyt jännittää, montakohan vauvaa masussa on kasvamassa. Clomin takiahan ei olisi mikään ihme vaikka olisi useampi " kyytiläinen" . Ultraan olen menossa puolentoistaviikon kuluttua, joten sen aikaa tätä jännitystä on kestettävä.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikkoraskauksissa on todellakin pahoivointi yleisempää, ja se voi olla voimakkaampaa. Johtuu istukkahormonin (?) suuremmasta määrästä. Mutta kaikilla ei pahoinvointia välttämättä ole ollenkaan (esim. minulla ei juurikaan ollut), ja toisaalta, yksösodottajakin voi kärsiä järkyttävästä pahoinvoinnista.

Ultrattiinko sinulla clomikierron aikana, montako munasolua oli kasvamassa? Minulla näkyi vain yksi munasolu, mutta kaksoset tuli: identtiset. ;)

Vierailija
2/15 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ei ultrattu, kun ei lääkäri kehoittanut enkä osannut itse sellaista vaatia. Ovistestejä tein ja niillä kyllä bongailin plussaa useampana päivänä. Heti ekasta clomikierrosta tärppäsi. Minun esikoiseni on myös clomiraskauden hedelmää, silloinkin tärppi tuli heti ekasta clomikierrosta.

Silloinkaan ei ultrattu kasvavien munasolujen määrää. Nyt on vaan tosiaan paljon rajummat pahoinvoinnit ja varhaisemmilla viikoilla, joten ei voi olla miettimättä olisiko tuplaonni tai jopa triplat tulossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hurjaa, ettei ultrata clomien aikana! Siellähän voi periaatteessa olla vaikka miten monta munasolua irtoamassa! Ja kun Clomit lisää vielä sitä identtistenkin riskiä (vähän, mutta kuitenkin). Aika edesvastuuttomalta tuntuu kyllä, että niitä määrätään ilman ultria...

En siis mitenkään halua pelotella, kunhan mietin. :)

Vierailija
4/15 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollenkaan pahoinvointia missään vaiheessa, mutta tässä tuplaodotuksessa muut raskausoireet tulivat hyvin varhain ja hyvin selkeinä kylläkin..

Vierailija
5/15 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuplia oottaessa ihan järjetön ällötys ekat neljä kuukautta. En oksennellut, mutten myöskään voinut syödä mitään, tai no, elin viinirypäleillä ja vesimelonilla, ne oli ainoat joita pystyin edes vähän syömään. Pahoinvointi alkoikin aiemmin kuin yksösiä oottaessa, muutamaa päivää ennen plussaamista. Loppuraskaudesta sain vaivakseni kauhean närästyksen jota en saanut millään kuriin, enkä sit voinu viimeistenkään viikkojen aikana juuri mitään syödä =(

Vierailija
6/15 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi kaksosraskaus viidennestä kierrosta clomeja ja jo viikolta 5 aivan järkyttävä yökötys. Se oli sellaista 24 h per päivä laatua, ei tarvinnut oksentaa kuin pari kertaa, mutta melkein koko ajan oli sellainen oksennusta enteilevä veden tunne suussa. Paino laskikin aluksi sen takia, etten saattanut paljon syödä muuta kuin hedelmiä ja jogurttia. Sitten toiseltä kuukaudelta kunnon (aika suolaiset...) kotiruuat auttoivat, sekä edelleen hedelmien napostelua. Suklaata ja kahvia en sietänyt kunnolla koko pahoinvoinnin aikana, vaikka yleensä ovat suuria himojani!

Pahoinvointi loppui sitten vaan kuin seinään viikolla 14 ja sen jälkeen ei ole yököttönyt.

Eli voi olla kaksosista johtuvaa, se selviää sitten ultrassa :)

Onnea odotukseen!

Piiki 30+6

Vierailija
7/15 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

emo78:

Aika hurjaa, ettei ultrata clomien aikana! Siellähän voi periaatteessa olla vaikka miten monta munasolua irtoamassa! Ja kun Clomit lisää vielä sitä identtistenkin riskiä (vähän, mutta kuitenkin). Aika edesvastuuttomalta tuntuu kyllä, että niitä määrätään ilman ultria...

En siis mitenkään halua pelotella, kunhan mietin. :)

--------------------------------------------------------------------------------------

ELi heiman hämmennyin viestistäsi. Olen itse ollut siinä tiedossa, että identtisyys on sattumaa. Sitä ei lääketiedekään kykene selittämään.

Erimunaiset kaksoset tosin on yleensä seurausta esim clomifenin käytöstä, koska lääkitys stimuloi useampia munasoluja irtoamaan.

Onko tietosi uusi clomifenin vaikutuksesta identtisyyteen, jos tälläistä tietoa on niin haluasin siihen tutustua...

Vierailija
8/15 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Identtisyyshän on normaalisti sattumaa, hedelmöityshoidot kuitenkin lisäävät niiden todennäköisyyttä. Keinohedelmöityksessä (IVF/IVM/PAS) todennäköisyys kasvaa, ja Clomifen-hoidoissakin jonkin verran. (Liitty kai munasolujen " ylimääräiseen" stimulointiin.)

Minulla oli Clomifen-kuurista kasvamassa yksi munasolu, ja lopputuloksena identtiset kaksoset. Useampikin lääkäri on raskauden aikana kertonut tästä " lisääntyneestä riskistä" , aiemmin en minäkään ollut moisesta kuullut.

Mitään tutkimustietoa en ole koskaan nähnyt, ja jos sellaista jollakin on, niin lukisin minäkin mielelläni!

Vierailija
9/15 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo-o, pahoinvointi sen kuin vain yltyy. Hädin tuskin pysyy ruuat enää sisällä ja ruokahalu on kyllä ihan nollassa, mitkään välipalat ei tunnu auttavan. Todella ikävää tällainen olo, yhtään en osaa iloita tai nauttia alkaneesta raskaudesta. Anteeksi tämä valitus, on vaan niin ristiriitainen olo kun tätä raskauttahan sitä on yli kaiken halunnut viimeisen vuoden ajan ja nyt onkin näin kurja olo. Toivottavasti alkaisi kohta helpottaa, muutoin on sairaalareissu edessä kun paino laskee aikamoista vauhtia.

Kiitos kaikille kokemustenne jakamisesta. Tulen kertomaan ultrakuulumiset 27.2 jos jotakuta kiinnostaa.

Vierailija
10/15 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa just samanlaiselta kuin mulla. Clomeilla alkoi raskaus, ilman ultrausta. Oli joulutauko sairaalassa eikä yhdyntäkieltoa annettu, eikä clomien " sivuvaikutuksista" edes kerrottu. Raskaustesti plussas aika varhain ja pahoinvointi alkoi todella rajuna...ja loppui vasta 38 viikolla synnytettyäni ihanat kaksopojat!!!Siis kaikki raskausoireet " tuplasti" voimakkaammat kuin esikoista odottaessa ja siksi jo ennen ekaa ultraa aavistelin jotain. Raskausaika olikin todella rankka tuon jatkuvan pahoinvoinnin takia ja painokin nousi vain 1,5 kg, mikä ei tosin haitannut kun olin ylipainoinen. Mutta siitä selvittiin ja meillä on nyt elämää talossa runsain mitoin...

Vierailija
11/15 |
21.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ymmärrän sun tunteet tosi hyvin. Se jatkuva huono olo on aika masentavaa, kun pitäisi olla ilonen. Mutta kun se on todella raskasta...mihinkään ei voinut lähteä edes kotona kun oksennukset lenti pitkin auton rattia, mikään ei helpottanut. Odotin vain iltaa että pääsin nukkumaan ja yksi päivä oli takanapäin. Esikoistani en kyennyt hoitamaan, vaan hoitopaikka piti löytää naapurista. Sinne lapsi käveli yksin, itse katsoin vain ikkunasta. En siis kyennyt saattamaan häntä 100 metriä, järkkyä!!!Kukaan ei voi ymmärtää miten paha olo voi olla, kuin olis ollut oksennustaudissa 8 kuukautta. Ja tosi fiksu mieslääkäri lohdutti, etä pahoinvoitni loppuu 12-15 viikoilla. Ja pah, pystyin eka kerran syömään kunnolla poikien syntymän jälkeisenä päivänä. Se hyvä puoli siinä oli, että edes vauva-aika ei tuntunut niin rankalta kuin se odotus. Mutta mua kiinnostaa erittäin paljon sun ultrakuulumiset...saat valittaa oloasi, ainakin minä tiedän mitä se on, ;-)

Vierailija
12/15 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..tähän kysymykseen että mulla oli todella epäluuloinen olo ennenkuin liikkeet alkoi tuntua. Vointi oli niin hyvä että epäröin, olenko raskaana ylipäänsä ollenkaan. Ei siis tuplapahoinvointia. Ja raskaustestinkin viivat oli aina vaan haamuja...

Vierailija
13/15 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan huokaista helpotuksesta, ei ole monikkoraskaus. Älkää nyt monikkoperheelliset ymmärtäkö edellistä lausetta väärin, toki olisin iloinnut monikkoraskaudesta, mutta henk.koht. terveydelliset seikkani huomioon ottaen on hyvä asia että kohdalleni ei tullut monikkoraskaus. Sykekin ultrassa löytyi, joten kaikin puolin oli mieltä helpottava ultra. Pahoinvointi on edelleen kovaa, eikä lääkäri siihen osannut mitään erityistä sanoa. Päivä kerrallaan on sinnitelvätä eteenpäin ja toivottava, että kyllä tämä pahoinvointi tästä joskus helpottaa. Kiitos sinulle platy ymmärtäväisistä sanoistasi, auttoivat paljon.

Vierailija
14/15 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin kaksosraskaus alkoi clomeilla, mutta pahoinvointia ei ollut missään vaiheessa. Raskaus meni muutenkin loistavasti, jollei loppuajan närästystä ja käsien puutumista oteta lukuun.

Vierailija
15/15 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa yksöisraskaudessakin voin pahoin johonkin rv 16 asti, mutta tässä tuplaraskaudessa se kesti rv 20 asti ja alkoikin jo vähän aiemmin, rv 5. Pahoinvointi oli myös niin kokonaisvaltaista, että jouduin sairaslomalle rv 16-20, koska yleiskunto oli mennyt jo niin alas, etten jaksanut enää mitään. Sen jälkeen vähän helpotti, mutta etominen jatkui jollain tasolla koko raskauden ajan. Laihduin raskauden aikana 13 kg, koska en voinut syödä kunnolla koko aikana (mutta vauvat kasvoivat ihan normaalisti silti ja syntyivät rv 38+4 2680g painavina molemmat).

T: Piia