Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaksosia odotellaan

10.10.2006 |

Sain tänään, rakenneultrassa tietää odottavani kaksosia. Aika hurja fiilis. Olisi kiva jutella muiden vastaavassa tilanteessa olevien ja esim. kaksoset synnyttäneen kanssa. " Ilmoittautukaahan" tänne tai kertokaa mulle jos täällä oli jo jokin kaksosia odottavien palsta.

envis rv 18+5

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa kaikki kaksosten odottajat taas!

Oli päässyt tää meidän ketju vähän tippuun, ja itsekään en ollut käynyt täällä aikapäiviin.

kerronpa siis vähän kuulumisia, tehkää te muutkin samoin :)

Maha on kasvanut hirveää kyytiä. Viikolle 18 asti se oli kohtalaisen pieni ja vieraille huomaamaton eikä painoa ollut tullut muutenkaan kovin paljoa, mutta nyt masu tuntuu venyvän joka viikko enemmän ja enemmän.

Vauvojen liikket tuntuvat jo ihanasti ja potkuja näkyy jo vatsan päällekin, hurjaa, että voi ihan jo nähdä miten ne siellä masussa möyrii ja muljahtelee! Kaikki on sujunut erittäin hyvin tähän mennessä. Käyn töissä ja koulussa edelleen, pitää vaan nyt huolehtia että saa nukuttua tarpeeksi.

Minusta tuntuu että olen korviani myöten täynnä ihmisten päivittelyjä siitä työmäärästä mitä kaksoset tuovat mukanaan! Osa sukulaisista oli jo meidän puolesta suunnitellut kaikkea miten meidän sitte kannattais mm. asuminen järjestää. Kai niitä hirvittää se, että ollaan kohtalaisen nuoria ja ensimmäiset lapset tulossa. Itse en kuitenkaan oo jaksanu murehtia, odotan vauvoja innolla. Sehän nyt on sanomattakin selvää että työtä tulee olemaan paljon, ei siihen päivittelyt auta. Olen itse hoitanut lapsia lähes koko ikäni, joten vaipan vaihdot ja muut ei tuu ihan uutena juttuna ja sitä paitsi, onhan sellaisissakin perheissä kovasti työtä ja vanhemmilla jaksamista, missä on vauvoja syntynyt esim. vuoden välein. Miksi kaksoset nähdään niin kaaaaamean eriskummallisena ja vaativana tilanteena.

Oli ihana kuulla erään kaksosten äidin eka sanat kun hän kuuli minun odottavan kaksosia, hän siis sanoi ensimmäisenä että kyllä siitä selviää, ettei se niin kamalaa ole mitä niin monet pelottelee.

Itse ainakin uskon että jo asenteella on vaikutusta siihen miten jaksaa. Voihan se olla että on sitte kaks koliikkivauvaa huutamassa yöt ja päivät, silloin sitä varmaan saattaa haistattaa pitkät positiivisille asenteelle. Mutta ideahan on kuitenkin se ettei nyt tässä vaiheessa lähdettäis jo piruja maalaamaan sienille. Odotan siis mielenkiinnolla mitä tuleman pitää.

Ai niin muuten, sekin on hassua, kuinka paljon on saanut vastata niihin kysymyksiin, kun ihmiset kuulevat meidän odottavan kaksosia, niin heti kysytään että onko meillä suvussa kaksosia ja toinen vakiokysymys on että mitä sukupuolta meidän tuplat on. Ei näissä uteluissa mitään pahaa oo, mut ehkä sitä on jo kyllästynyt vastaamaan samoihin kysymyksiin.. Heh.

Kirjoitelkaahan kuulumisia, minusta olisi myös erittäin mielenkiintoista lukea kaksosten synnyttäneiden synnytyskertomuksia; miten kaikki sujui, asennot ja toimenpiteet jne.

Iloista odotusaikaa kaikille!

envis rv 23+3

Vierailija
2/15 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, oon tainnu käydä siellä joskus katsoon, mutta sillon ei ainakaan mitään löytyny... Täytyypä käydä uudelleen... thanks

Vierailija
4/15 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin raskaus edennyt mukavasti; pikkuiset kasvavat hienosti; neiti B tosin hieman pienempi mutta onneksi kasvaa hienosti omalla käyrällään. Ultrassa ravaan joka kolmas viikko; ensi kerran jälkeen vissiin joka toinen, joka sopii minulle mainiosti; menisin joka viikko jos niin vaadittaisiin. Liikkeitä tunnen päivittäin, ja tunnen selvästi kumpi siellä on hereillä, mutta aika hiljaiset/varovaiset ovat, kuten oli myös esikoinen. Masu kasvanut kivasti ja alkaakin olla tiellä monesti, etenkin esikoista pukiessa/sylittelyssä. Etenkin iltapäivällä tuntuu ikävältä ja kävely on hieman vaivalloinen; taidan jutella sairaslomasta ensi ultran yhteydessä, ja toivoisin jääväni pois töistä viimeistään rv 28. Lienee suositeltava aika jäädä kotiin..? Ajattelin pitää esikoisen hoidossa saikulle jäädessäni, ja yritän levätä mahdollisimman paljon (pienien remonttihommien ohessa..) - mikä ei tule olemaan helppoa kun en ole " lepäävää sorttia" ..

envis: oletko käynyt/menossa johonkin synnytysvalmennukseen? NKL tarjotaan synnytysvalmennus kaksosia odottaville, mutta ryhmät valitettavasti täynnä joulu- ja tammikuun osaltal. Helmikuusa löytyisi paikkoja, mutta uskon että olen silloin jo synnyttänyt.. Olisi ihan mukavaa käydä jossain juttelemassa synnytyksestä, pitää tutkia josko jossain muualla tarjotaan sellaista. Tietääkö kukaan? Pääkaupunkiseudulla siis asumme.

OK, gotta go, esikoinen heräsi päikkäreiltään. Hyviä vointeja kaikille!

avellana rv 23+5 (ja poika 1v9kk)

Vierailija
5/15 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojat syntyivät 18.10. Synnytyskertomus löytyy synnytys-puolen marrasmurujen synnytyskertomuksista. Arki on lähtenyt rullaamaan nyt ihan hyvin, joskin välillä tulee hetkiä, jolloin iskee epätoivo, kun 2-3 lasta huutaa yhtä aikaa juuri, kun yritän tehdä ruokaa tms. Yöunet on vähissä, 4-5h yössä taitaa olla mun yleisin unisaalis, mutta jotenkin sillä pärjää, on niin touhua täynnä nämä päivät, ettei ehdi edes miettiä väsymystä. Mutta ei tämä tosiaankaan niin karmeaa ole, kuin voisi luulla. Jotkut asiat kyllä vaativat paljon aikaa ja vaivaa (syötöt, uloslähtö), mutta varmaankin helpottuvat ajan myötä vähitellen. Mummo oli apuna ekat 2 viikkoa, mutta nyt on mennyt melkein viikko ihan hyvin ilman apuakin. Ruoat tulee tehtyä, pyykit pestyä, vain siivous jää vähän huonolle nykyään.

Alia ja pojat

Vierailija
6/15 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tota en oo vielä käyny missään valmennuksessa, kyllä varmaan sit käyn kun se tulee ajankohtaiseksi täällä meidän seudulla, eli varmaan kohta.. :)

En ollut edes ajatellut mitään erikseen kaksosille suunniteltua synntysvalmennusta, se olisi kyllä hienoa, mut ei täällä meillä päin varmaan popula riitä sellaiseen.

Itse olen käynyt vasta yhdesti ultrassa, eli silloin viikolla 19. Sanoin silloin heti että mua ei sitte ylimääräiset tutkimukset ja laukkaaminen lääkärillä kiinnosta, niin kauan ku kaikki on ok. Laittoivat sitte seuraavan ajan vasta kuuden viikon päähän, eli se ois sitte 22. päivä. Oishan se toisaalta aina kiva nähdä vauvat ultrassa, mutta meillä se tehdään äitiyspoliklinikalla ja joka kerrasta pitää maksaa poliklinikkamaksu. Ei se rahallinen puoli kuitenkaan niin suuri juttu oo, mää vaan jotenkin vierastan sairaaloita ja toiveenakin oli synnyttää luomusti.. Mut näihin toiveisiin luonnollisestikin tulee vähä muutoksia, kun kaksosraskaus luetaan lähes aina riskiraskaudeksi ja seuranta on tarkempaa, ja eipä silti, vauvojen turvallisuushan sillä vaan pyritään takaamaan. Kuitenkin, haluaisin olla mahdollisimman vähän tekemisissä sairaalan kanssa, mikäli siihen ei ole tarvetta, eli että kaikki on mennyt hyvin.

envis rv. 23+3

Vierailija
7/15 |
13.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta onko teillä ollut minkäänlaisia " tuntemuksia" , että kaksoset tulossa ennen kuin olette tietäneet? Itsellä toinen raskaus ihan aluillaan (rv 7+1?) ja jotenkin on sellainen olo, että olisko siellä kaksi (lähinnä pelkään sitä...). Maha nimittäin nyt jo pömpöttää (tiedän, ei pitäisi), vaikka paino kilomäärissä on tippunut ja lisäksi huono olo, mitä esikosta ei ollut (tosin raskaudet on erilaisia). Mulla äitin sisaruksissa kaksoset ja isän sisaruksissa myös.

Ehkä tää nyt vaan on " pelkoa" , että siellä on kaksi, mutta kertokaapa silti oliko mitään " ennakkoaavistuksia" .

Vierailija
8/15 |
13.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei se mitään off topic ole, saahan sitä kysyä. Olen tähän vastannutkin joillakin palstoilla, mutta kerronpa nyt ihan mielelläni taas kokemuksiani.

Minulla nää kaksoset ovat siis esikoiset, joten ei oikeen ollut vertailupohjaa muihin raskauksiin nähden. Alussa, nviikoilla 8-12 pahoinvointi oli ihan älyttömän kamalaa! Se ilmeni niin, että muuten pärjäsi, mutta jos sattui tulemaan nälkä (mitä tapahtui n1,5 tunnin välein), niin sitä seurasi välittömästi paha olo ja oksentelu. Tämä oli minulle outoa, sillä ennen raskautta olin tottunut syömään vähän miten sattuu, eikä useammankaan tunnin syömättömyys ollut aiheuttanut minulle edes heikotusta. Nyt nälkä oli sietämätöntä, ja vaikkei vatsassa olisi enää edes ollut mitään, saiu nälän tunne silti oksentamaan ja yökkimään pelkkiä mahanesteitä. Silloin tuli välillä surkuhupaisasti ajateltua, että onkohan tulossa kaksoset, kun on pahoinvointiakin ainakin kuin ois kahden eestä vähintään(tosin ei ollu vertailupohjaa siis)! Pahoinvoinnin vuoksi laihduin muutaman kilon eikä painonnousu muutenkaan ole ollut mitenkään hurjaa. Töissä eivät naiskollegani olleet uskoa viikkoja joskus 16:lla viikolla kun mulla kuulemma oli niin pieni maha. Hauskaa ettei neuvolan tätikään hoksannut mitään, kun sydänääniä kuunnellessamme ne vaihtelivat parin minuutin sisällä 135-150.

Viikon 18 jälkeen on maha alkanut kasvaa nopsaa ja on suhteessa hiukan isompi kuin samassa vaiheessa olevilla yhtä odottavilla. Mutta tosiaan tuonne viikolle 19 asti ei painoa ollut tullut lähtöpainoon nähden kuin n.3kg

Enpä oikeen muuta osaa sanoa, kaikki on muuten sujunut niin " oireetta" ja ongelmitta, ettei tosiaan osattu kaksosia epäillä. Silloin kun mentiin rakenneultraan sanoi kätilö kuitenkin heti huomanneensa että onpa mulla iso maha ensisynnyttäjäksi, että täytyy olla joko kaksoset taikka viikkojen laksut päin prinkkalaa.

Tämmöstä.

envis rv23+4

Vierailija
9/15 |
14.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikille !

Käytiiin ultrassa viimeviikolla ja saatiin yllärinä tietää kaksosista, ylläri oli melkoinen ja tunteet todella pinnassa.

Meillä ei pahemmin kaksosia suvussa ole ja kaikki on innoissaan. Meillä on pieni poika jo entuudestaaan, joten haastetta lisää.

Identtisiä en usko, että ovat, mutta ei sitä tiedä - saako sen selville seuraavassa ultrassa viikolla 18? Tais olla molemmilla oma napanuora.

Kätilö kaiketi huomasi heti, mutta tarkasteli ensin toista pikkuista ja sanoi sitten reippaasti, ja " katotaan sitten tämä toinen" - meinasin pudota hoitopöydältä, kun ultrasi ensin vattan päältä. Kuvia antoi mukaa viis, jotta todella tajutaan tilanne. Voi että ollaankin onnellisia.

Onko teillä ollut vatsansupisteluja jo. Mulla on heti, jos mieli kiihtyy tai on kiire johonkin - rauhasssa saa mennä ja hitaasti.

Onko jotakin muuta tuplaraskauteen liittyvää, jota kokeneemmat voivat valaista ja neuvoa?

N-77 rv 13+6

Vierailija
10/15 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

me saimme tietää tuplaraskaudesta jo ekassa ultrassa, ja oli kyllä mahtava fiilis. Verenpaine oli paripäivää uutisesta koholla : )

Onnea teille matkaan.

Meillä rakenne ultrassa selvisi uusia riskejä, jotain feto-fetaalivuotoa, pelottaa. Uusi ultra parin viikon sisään.

Samoilla viikoilla mennään rv 18+6 täälläkin, siis tänään keskiviikkona.

Vierailija
11/15 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, siis hienoa että löytyi joku toinenkin, ja vieläpä on tismalleen samoilla viikoilla!

Me ei käyty siinä ekassa ultrassa, kun vaan aateltiin ettei sillä meille niin oo merkitystä, nyt sitte ku on raskaus jo melkeen puolessa välissä niin tuli aika yllärinä toi tuplauutinen! Sit se kätilö sanoi sen jotenkin samaan tyyliin kuin esim. että onpa kaunis ilma ulkona eli totes: " Kuule, täällä onkin sitte kaks!"

Kaikki näytti päällisin puolin olevan ok, oli hienoa katsella niitä pikku ihmisiä, jotka heitti kuperkeikkaa ja potki toisiaan.

Toivottavasti sinulla ei kuitenkaan ole nyt mitään kovin vakavaa kyseessä. Tutkimuksiahan nyt sitten piisaa normaalia enemmän, joten siinä mielessä tarkemmassa syynissä ollaan, ja havaitaan mahdolliset ongelmatkin paremmin. Uskon kyllä että varmaan vähä huolettaa, kun on sen perushuolen lisäksi tieto ettei kaikki oo ihan niinku pitäs. Tsemppiä kovasti!

Palataan asiaan!

envis

Vierailija
12/15 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupla-onnea molemmille.

-m- rv 19

Vierailija
13/15 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on jo jonkin aikaa samasta uutisesta, jonka kuulin viikoilla 8+0. Identtiset pojat olisi tulossa ja kaikki on mennyt hienosti. Mitä nyt oma olo on ollut aivan karmea jo pitkän aikaa. Mutta eipä tässä ole enää kuin maksimissaan 2 viikkoa, sitten käynnistetään, jos (ja kun) haluan.

Sulla pyörii varmaan monta kysymystä päässä, joten kysy pois, jos voisin jotenkin auttaa.

Alia ja pikkuoravat rv36+2

Vierailija
14/15 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saimme tietää tuplista rv 9 kun kävin ultrassa vuotojen takia. Sitä ennen olin käynyt rv 7 kurkkaamassa että raskaus oli oikeassa paikassa, mutta näkyi vain yksi. Meillä tuplikset on identtiset, ja rakenneultrassa varmistui että tytöntylleröitä :))

Envis: aika hurja saada tietää noin myöhään odottavansa kaksi :) Osasitko aavistaa mitään, esim. masun kasvun takia? Minulla pullahti selvä vausamasu esille n rv 15, kun taas esikoisen kanssa alkoi näkyä vasta puolessavälissä. Nyt olen suunnillee sen kokoinen kuin esikoisen kanssa rv 37 jolloin hän syntyi :/ Tosin olin silloin aika pienivatsainen, minulla riittää pituutta. Tunnetko jo liikkeitä? Minä harvoin, enkä edes päivittäin.

Tuplafan: toivottavasti kaikki osoittautuu olevan hyvin seuravassa ultrassa! Onneksi kaksosraskauksia seurataan tarkemmin, etenkin jos identtiset tulossa (onko näin teillä?). Ilmoittelethan sitten kuulumisia!

Alia: olet päässyt pitkälle raskaudessasi, onneksi olkoon :) Itse olen todella hermoheikko raskaana, ja esikoisen kanssa juoksin jatkuvasti tarkistamassa että kaikki OK, joten tämä tuplaraskaus on minulle henkisesti raskas, etenkin kun kyseessä identtiset. Onko teillä raskaus sujunut hyvin, ilman identtisille tyypillisiä ongelmia? Ovatko teidän pojat saman kokoisia? Meillä neiti B on hieman pienempi kuin neiti A (191g vs 223g, vastasivat vk 17+2 vs 18), mutta lääkäri ei pitänyt sitä vielä huolestuttavana. Kontrolliultra parin viikon kuluttua.

Onnellista loppuraskautta meille kaikille :)))

avellana ja Thelma & Louise rv 19+2 (LA 7.3)

Vierailija
15/15 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus on sujunut ihan hyvin. Vauvoilla ja kohdulla on ollut kaikki kunnossa koko raskauden ajan (neuvolan täti juuri sanoi, että minuthan on kuin tehty kaksostenodottajaksi :)). Mainitsemasi painoerot kuulostavat täysin normaaleilta. Noilla viikoilla painoeroa on ollut meilläkin 20-40g. Tätä nykyä painoeroa pojilla on noin 230g, mikä on ihan normaalia sekin.

Alia ja pikkuoravat rv36+3