Koulu pyytää materiaalia käsitöihin, onko tämä yleistäkin?
Ekaa kertaa tuli minulla vastaan. Pyydetään "käytöstä poistetut vanhat farkut" ja henkari. No ihan kiva joo, kierrätys kannattaa aina... Mutta noin periaatteesta, voiko koulu tosiaan pyytää oppilasta tuomaan materiaalia?
Meillä ei ole käytöstä poistettuja farkkuja. Ne on viety kierrätykseen tai laitettu roskiin. Meillä perheessä ei juuri kukaan käytä edes farkkuja... Eli pitääkö tässä nyt lähteä kierrätyskeskukseen ostamaan farkut? Juu ei paljoa maksa, mutta periaate? Mitä sitten seuraavaksi pyydetään? Henkareitakaan ei ole ylimääräisiä, eli ostappa nyt sitten paketti niitäkin ihan vaan koulun käsityön takia. Juujuu, niitä on hyvä olla muutenkin enemmän eli ei siinä nyt ns. turhuuteen raha mene.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Kysyin, että onko tämä yleistä. Mutta kiitos, takuu-av kamaa, olen nyt siis nillittäjä joka ei olisi itse osannut ratkaista tätä isoa ongelmaa enkä arvosta kierrätystä :D. Mutta hyvä kun tyhmää valistitte. Mitäpä tekisin ilman av-palstaa.
P.S. en minä viitti Turkuun lähteä henkareita hakemaan, matkaa tulisi edes-takaisin yli 500 km. Toiste ehkä sitten.
Ahh, iki-ihana av-marttyyri. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi hyvänen aika. Ehkei se koske teitä joilla ei niitä ole, vaan ne joilla on voivat tuoda.
No voi hyvänen aika. Kyllä viestissä oli selkeä ohje tuoda materiaalit. Ei ollut mainintaa siitä että jos ei ole ei tarvitse.
Luitko muuten kysymyksen? "Onko yleistä että...?"
Meidän muksun piti viedä noin nyrkin kokoinen kivi. Kai niitä koulun pihassakin olisi ollut, mutta pyysivät kotoa.
Kuka niitä sinne koulun pihaan tuo vuosittain lisää jos kymmeniä menee per luokka? Taivaaltako niitä tippuu..
Vierailija kirjoitti:
Kysyin, että onko tämä yleistä. Mutta kiitos, takuu-av kamaa, olen nyt siis nillittäjä joka ei olisi itse osannut ratkaista tätä isoa ongelmaa enkä arvosta kierrätystä :D. Mutta hyvä kun tyhmää valistitte. Mitäpä tekisin ilman av-palstaa.
P.S. en minä viitti Turkuun lähteä henkareita hakemaan, matkaa tulisi edes-takaisin yli 500 km. Toiste ehkä sitten.
Kauppoja on varmaan sielläpäinkin...käypä katsomassa jakavatko ne ylijäämähenkareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi hyvänen aika. Ehkei se koske teitä joilla ei niitä ole, vaan ne joilla on voivat tuoda.
No voi hyvänen aika. Kyllä viestissä oli selkeä ohje tuoda materiaalit. Ei ollut mainintaa siitä että jos ei ole ei tarvitse.
Meidän muksun piti viedä noin nyrkin kokoinen kivi. Kai niitä koulun pihassakin olisi ollut, mutta pyysivät kotoa.
Oliko ohjeessa että on kiellettyä etsiä sitä kiveä vaikka koulun pihasta?
Jos farkku maksaa yli 10€ / metri (en tiedä, millä hinnalla saavat tilattua koululle, mutta Eurokankaassa 15,90/m), niin kyllä siitä hintaa tulee ihan kiitettävästi. Ja jos samalla pääsee kotoa ylimääräisistä kuluneista / rikkinäisistä farkuista eroon, niin mikäs siinä. Varsinkin, kun enää ei saisi tekstiilejä heittää sekajätteeseen (luin tämän jostakin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan sitä ei etsitty kouluaikana, vaan etsintä jätettiin kotitehtäväksi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä tiedä oliko opella ämpärillinen kiviä niitä varten joiden vanhemmat ei sellaista kyenneet hankkimaan.
Ap. sun viestistäsi paistoi negatiivisuus. Olisit voinut neutraalistikin kysyä onko muiden lapset vieneet kotoa tarvikkeita koulun käsitöihin tms.
Vierailija kirjoitti:
Jos farkku maksaa yli 10€ / metri (en tiedä, millä hinnalla saavat tilattua koululle, mutta Eurokankaassa 15,90/m), niin kyllä siitä hintaa tulee ihan kiitettävästi. Ja jos samalla pääsee kotoa ylimääräisistä kuluneista / rikkinäisistä farkuista eroon, niin mikäs siinä. Varsinkin, kun enää ei saisi tekstiilejä heittää sekajätteeseen (luin tämän jostakin).
Tuossa voi myös olla kyse siitä, että se kangas on jo ommeltu housun muotoon...eli ei materiaalia vaan tuunausprojekti ja henkarilla seinäkoristeeksi tms.
Minusta se on ok. jopa suositeltavaa, sillä lapsi oivaltaa, että vanhastakin voi tehdä uutta ja saahan lapsi käsityönsä omaksi.
Koulujen määrärahat on todella tiukoilla, eikä kaikkea mitä opetussuunnitelmassa on, voida toteuttaa ja kärsijänä on oppilas.
Meilläpäin Marttaliitto keräsi talkoovoimin villalankoja ja kankaita koulun käsityötunneilla oppilaille ja itsekin olen vienyt ylimääräiset kangastilkut ja lankojen jämät koululle ja päiväkodille.
Mitä jos ap. laitat oman kortesi kekoon ja käyt ostamassa muutamalla eurolla farkut ja lapsesi vie ne koululle, jolloin annat omalla esimerkillä lapsellesi mallin yhteisestä hyvästä.
Laita ostoilmoitus tori.fihin vaikka. eurolla parilla tai jopa ilmatteeks voi saada.
Vierailija kirjoitti:
No anna osoite, niin lähetän sun lapselle pari henkaria täältä.
Voi kun turhista mainoshenkareista pääsisi noin helposti eroon. Mua ärsyttää kun joskus vaatteita ostaessa sellainen laitetaan kysymättä kassiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotitehtäviä meillä lapsille tulee lähes päivittäin. Olen ajattellut että ne on melko tavallisia.
Oikeasti nyt: ilmoita sille opelle, että teiltä ei ikävä kyllä löyty farkkuja eikä henkaria. Asia on sillä selvä, mutta ehkä jonkun muun oppilaan kotona olisi niitä enemmän.
Miksi pitää tehdä ongelma asiasta, joka ei ongelma ole?
Yleistä on, että "saa tuoda" tai toivotaan, että tuodaan, mutta yleistä ei voi olla "pitää tuoda".
Ihan hyvä idea. Kannustaa kierrättämiseen ja luovuuteen. Tuskin he odottavat, että farkkuja/hengareita vartavasten ostetaan. Monet kaupan lahjoittavat hengareita ja jos omat vanhat farkut on jo kierrätykseen viety niin löytyisikö tutuilta/kavereilta?
Koulujen määrärahat ovat niin olemattomat nykyisin, että lähinnä siellä piirreltäisiin vessapaperirulliin jos ei tällaista sallittaisi.
Ajattele positiivisesti opettajasta, joka viitsii ja jaksaa luoda oppilaiden kanssa. Mielenkiintoista tietää, mitä saavat aikaiseksi.
On yleistä. Monessa paikassa myös materiaalimaksu, koska kouluilta on viety viimeisetkin rahat. Sitä saa mitä tilaa, vai miten se meni;)
Se on ihan hyvä, että lapsille opetetaan kierrätystä koulussa, mutta ei meiltä mitään vanhoja farkkuja löytyisi antaa kun ollaan jo ihan omatoimisesti kaikki kierrätetty. Henkareitakaan ei olisi ylimääräisiä antaa. Lapsuudesta muistan sen, että kouluun piti kerran viedä joulukortti ja sitten toisen kerran lautasliina joitakin askarteluja varten.
Olin yläasteella 2000-luvun alussa, ja meillä pyydettiin ostamaan itse hamekankaat, jos ei koululta löytynyt sopivaa jämäpaloista. Eli jos tyytyi tekemään jostain epämääräisestä kankaasta hameensa niin se oli ihan ok, mutta jos halusi siitä käyttökelpoisenkin niin joutui sitten itse maksamaan. Kukaan ei kuitenkaan pakottanut mitään viemään.
Mites ne tsekkas sen, että on tuotu nimenomaan kotoa, eikä vaikka jostain rannasta? Tai sieltä koulun pihasta?