Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tietävätkö kaikki 9. luokkalaiset mitä haluavat opiskella?

Vierailija
09.02.2016 |

Mun lapsi ei tiedä vieläkään. Aikoo hakea sellaiseen koulutukseen, joka on vaihtoehdoista paras. Ei siis tykkää alasta, mutta ei tiedä mitä muutakaan tekisi.
Hän on aina ollut tuollainen, ei ole osannut päättää eikä hän ole ikinä tykännyt mistään harrastuksesta niin paljon, että olisi yhden kauden jälkeen halunnut jatkaa.
Lukiota ehdotin, mutta sekään ei kiinnosta pahemmin.
Todella tylsää ettei toisella ole mitään suunnitelmaa mistä voisi nauttia. Enkä mäkään tiedä mihin häntä ohjaisin, lukioon ehkä miettimään, mutta sielläkin pitää tehdä hommia tosissaan, jos haluaa siitä olevan jotain hyötyä.
Oposta ei ollut mitään hyötyä. Tai no, löysivät sen yhden linjan mikä voisi EHKÄ kiinnostaa.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsi menee sinne minne pääsee ja toivottavasti jaksaa edes jotain tehdä. Ihan sama mitä haluaa ja tekee,kunhan tekee eikä lorvi.

Vierailija
22/32 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli silloin aikoinaan ne jotka meni lukioon, koska ei tienneet mitä tehdä ja ne jotka ei olisi pärjänneet lukiossa joten valitsivat jonkun alan amiksesta. Kai siellä joukossa oli muutama joilla oli unelma-ammatti jo päätetty, mutta aika vähän. 9-luokkalainen on kuitenkin niin nuori vielä.

Itse kuvittelin koko yläasteen että joskus menen yliopistoon. Suoritin lukion (hyvin) ja sitten ei enää kiinnostanutkaan. Hain neljälle täysin erilaiselle alalle amk:hon. Olin hetken siellä kunnes lopetin. Olin 21 kun tajusin mitä haluan ja 23 kun valmistuin amiksesta. Jos mulle olisi ysillä joku ehdottanut tätä alaa olisin vaan nauranut. Ei ollut yhtään mun juttu silloin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli silloin aikoinaan ne jotka meni lukioon, koska ei tienneet mitä tehdä ja ne jotka ei olisi pärjänneet lukiossa joten valitsivat jonkun alan amiksesta. Kai siellä joukossa oli muutama joilla oli unelma-ammatti jo päätetty, mutta aika vähän. 9-luokkalainen on kuitenkin niin nuori vielä.

Itse kuvittelin koko yläasteen että joskus menen yliopistoon. Suoritin lukion (hyvin) ja sitten ei enää kiinnostanutkaan. Hain neljälle täysin erilaiselle alalle amk:hon. Olin hetken siellä kunnes lopetin. Olin 21 kun tajusin mitä haluan ja 23 kun valmistuin amiksesta. Jos mulle olisi ysillä joku ehdottanut tätä alaa olisin vaan nauranut. Ei ollut yhtään mun juttu silloin.

Sä tajusit kuitenkin nuorena, mitä haluat. Meillä on liuta nelikymppisiä ammatinvaihtajia, osa tietysti pakosta, kun entinen ammatti ei tarjoa töitä, mutta suuri määrä ihmisiä, jotka ovat vasta nelikymppisinä tajunneet työskentelevänsä alalla, joka ei anna heille mitään.

Vierailija
24/32 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se helpottaisi hirveästi, kun olisi enemmän kesätyöpaikkoja. Nuoret pääsisivät kokeilemaan erilaisia aloja ja ehkä tietäisivät paremmin ysillä mitä mahdollisesti haluavat tehdä työkseen. Meillä kahden vuoden aikana kolme nuorta hakenut kaikkiin mahdollisiin kesätöihin, no nuorin oli varmaan liian nuori minnekään, mutta musta oli hienoa, että halusi hakea. Vanhin lapsista sai kesätöitä pariksi viikoksi. Tällä seudulla oli vielä käynnissä projekti, joka yritti taata kaikille nuorille töitä. =/

Mun ollessa nuori, halukkaille löytyi aina jotain työtä. Mansikanpoiminnasta lehtien jakoon ja jäätelön myynnistä kauppojen hyllyttäjäksi. Nyt on tilanne toinen ja se vaikeuttaa nuoria keksimään mikä on se oma ala.

Vierailija
25/32 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuonikäiset halua opiskella mitään.

Vierailija
26/32 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kanssa arvottu ja leivottu ja ilmeisesti haluaa sähköpuolen kaksoistutkinnon.

Lukio ja lentomekaanikko oli muut vaihtoehdot.

Vierailija
27/32 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ysin kävijä on jo pari vuotta halunnut oikikseen. Ottanut selvää mitä tulisi opiskella ja haastatellut kummivanhempiaan( ovat juristeja). Vanhemmilla ei osaa eikä arpaa näihin suunnitelmiin K.a 9.8 ja pääkaupunkiseudulla arvostetussa koulussa.

Niin päättäväinen tyttö etten yhtään ihmettele suunnitelman toteutumista.

Vierailija
28/32 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurinosa ei tiedä yliopistossakaan mitä haluaa opiskella.

Vierailija
29/32 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni on lukion ekalla, eikä tiedä vieläkään, että mihin haluaisi kouluttautua. No, tässä on vielä muutama vuosi aikaa. 

Vierailija
30/32 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
31/32 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni meni lukioon innoissaan, parin kuukauden kuluttua koko seiskaluokan ja kasin vaaninut masennus iski takaisin vielä pahempana. Lukio meni päin h...ttiä suoraan sanoen ja nyt se sitten pyörii tuossa kotona. Harmittaa ihan älyttömästi :/

Vierailija
32/32 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tiedä, musta tuntuu että tyttären kaveripiirissä on enemmön niitä joilla ei ole mitään hajua mitä aikovat tehdä 9lk jälkeen.