Meillä menee ainaki tonni ruokaan kuussa??!
Asutaan miehen kanssa kahdestaan ja K-plussa pistelappusen perusteella olen huomannut, että lähikauppaan menee kauheasti rahaa ja tämän lisäksi mies käy Lidlissä. Sen lisäksi kaikki muut hankinnat ja vuokra niin ei hyvä heilu.
Ostetaan pääosin hedelmiä ja kasviksia (ei luomu), täysjyväriisit/-pastat/potut, pakastekasviksia ja marjoja, yogurttia kerralla kunnon pönttö ja yritetään melko halvalla päästä eli ei sitä kalleinta edes.
Miten paljon teillä muilla menee rahaa ruokaan ja mitä hankitte?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Ei meilläkään iso vuoka jauhelihaperunalaatikkoa riitä kuin päiväksi. Meillä on 5-henkinen perhe. Ruokakauppaan meni viime vuonna n. 900€/kk. Ihan tavallista kotiruokaa syödään. Kasviksia ja hedelmiä menee tämän kokoisella perheellä aika kiitettävästi. Meidän olisi mahdollista säästää, jos söisimme puuroa aamupalaksi. Nyt meillä syödään leipää ja hedelmiä. Leivät ja leivänpäälliset tulevat tosi kalliiksi.
Just sama.
Puuro säästäisi, mutta kun 3/5 saa pahan olon aamupuurosta, niin syödään suosiolla leipää, munakasta tai maustamatonta jugurttia + marjoja. Yhdelle lapselle teen paristi viikossa puuron mikrossa, koska hän siitä pitää ja kokee sen pitävän nälkää.
Toistaiseksi ei ole hiatannut, mutta jos tulisi tilanne, jossa pitäisi pihistellä, niin leivänpäällisistä se varmaan ekana lähtisi.
Onhan se kahdelle aika paljon. Haluatko tosiaan tietää, miksi teidän ruokalaskunne on niin suuri?
Tässä muutamia vihjeitä:
- Mitä te ostatte? Laita kuitit - siis ihan jokaisen! - talteen ja katso, mitä kaikkea siinä on. Iltapäivä- ja aikakauslehtiä, sukkahousuja, hygieniatarvikkeita, virvokkeita ym. sellaista, joka ei ole ruokaa?
- Meneekö ruokaa paljonkin hukkaan?
- Suunnitteletteko ostoksia tarjoukset hyödyntäen vai ostatteko mitä eteen sattuu?
Vierailija kirjoitti:
Asutaan miehen kanssa kahdestaan ja K-plussa pistelappusen perusteella olen huomannut, että lähikauppaan menee kauheasti rahaa ja tämän lisäksi mies käy Lidlissä. Sen lisäksi kaikki muut hankinnat ja vuokra niin ei hyvä heilu.
Ostetaan pääosin hedelmiä ja kasviksia (ei luomu), täysjyväriisit/-pastat/potut, pakastekasviksia ja marjoja, yogurttia kerralla kunnon pönttö ja yritetään melko halvalla päästä eli ei sitä kalleinta edes.Miten paljon teillä muilla menee rahaa ruokaan ja mitä hankitte?
50-70 euroa kuussa ja ihan perustarpeita ostelen, eli juureksia, vihanneksia, munia, juustoa, lihaa, kalaa, jne.
Kaikki teen itse, siis myös leivät. Juomana vesi.
Meitä 2 aikuista ja menee tommoset 300-400€ per kk kauppaan. Mukana aina jotain shampoota, talouspaprut, leivinpaperi tms. Mut ei nekään vie paljoa per kk.
Kyllä teillä on isot kulut ruokakauppaan. Ellei oo sit paistia harvakseltaan. Ja fileitä.
Meillä on viisihenkinen perhe, jossa yksi teinipoikakin jo ja meillä menee noin tonni kuussa ruokaan. Hedelmiä ja vihanneksia ostetaan ja nitä on koko ajan saatavilla. En tiedä, mitä kaviaaria te koko ajan syötte...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä menee mutta paljon. Meillä kaksi teinipoikaa ja niillä aina nälkä.
Naurattaa nää tee iso laatikko ja syö sitä kaksi päivää. Meillä se iso laatikko riittää yhdelle aterialle.Jos mä puhun tekeväni ison laatikon, niin tarkoitan ainakin 2,5 -kiloista. Kyllä siitä kaksi päivää syö. Meillä neljä lasta ja kaksi aikuista. Mitoittakaa sen oman perheen mukaan se mikä on teille "iso".
Eilen tein lasagnen, jossa oli litra maitoa ja 800g jauhelihaa.. kaikki meni. 5 henkinen perhe, jossa yksi yläkoululainen ja kaksi alakoululaista lasta. Isomaa vuokaa en saa mahtumaan enää uuniin.
Meillä menee kans paljon ruokaan, noin tonni kahdestaan miehen kanssa. Rakastan ruokaa, varsinkin terveellistä, monipuolista ruokaa! Ostelen hyviä jyviä, kauden hedelmiä ja kasviksia, yrttejä, öljyjä, herkullista kalaa, leivon herkkuja, kokeilen uusia tuotteita. En todellakaan keksi, mikä muu olisi parempi käyttökohde. Ruuasta saan niin paljon vastinetta rahoille. Aistinautintoja, hyvää oloa ja ravintoa. Mitä tarkoitusta varten pitäisi säästää vaikka muutama satanen päivittäisistä nautinnoista, kun arkea on kuitenkin ihmisellä elämässä eniten?
Meillä menee ruokaan n. 1500 e/ kk, pääasiassa asioidaan cittarissa, jonkun verran prismassa ja vähän lidlissäkin. Meillä on 5-henkinen perhe, lapset teini-ikäisiä.
Itse teen töitä kotona, joten syön lähes kaikki ateriatkin kotona, mies syö töissä ja vanhin koulussa, jossa on ihan ok ruokaa. Ainakin täällä peruskouluruoka on surkeaa, joten teen iltapäiväksi kevyen lounaan lapsille. Päivällinen syödään sitten illalla ja se on aina kolmen ruokalajin ateria. Arkisin ihan perusraaka-aineista, viikonloppuna teen vähän monimutkaisempia ruokia. Lihan määrä ruokavaliossa on aika pieni, vaikka sitä syödäänkin lähes joka päivä. Broileria ei syödä ollenkaan, kalaa useamman kerran viikossa. Leivät leivon itse, marjat on omasta takaa ja syksyllä myös juureksia ja kesällä vihanneksia omasta kasvihuoneesta.
Ehkä kolmasosa ruuastamme on luomua, tykkäämme juustoista, joten niitä syödään jälkiruokana ainakin pari kertaa viikossa. Kasviksia ja hedelmiä syödään paljon. Valmisruokia emme syö koskaan, ellei siihen lasketa joskus sattunaisesti käytettyjä ranskiksia tai harvoin kaupan leipää. Pullo viiniä menee viikonlopun aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä menee mutta paljon. Meillä kaksi teinipoikaa ja niillä aina nälkä.
Naurattaa nää tee iso laatikko ja syö sitä kaksi päivää. Meillä se iso laatikko riittää yhdelle aterialle.Jos mä puhun tekeväni ison laatikon, niin tarkoitan ainakin 2,5 -kiloista. Kyllä siitä kaksi päivää syö. Meillä neljä lasta ja kaksi aikuista. Mitoittakaa sen oman perheen mukaan se mikä on teille "iso".
Eilen tein lasagnen, jossa oli litra maitoa ja 800g jauhelihaa.. kaikki meni. 5 henkinen perhe, jossa yksi yläkoululainen ja kaksi alakoululaista lasta. Isomaa vuokaa en saa mahtumaan enää uuniin.
2 vuokaa? Ensin toinen, sitten toinen. Niin mä teen.
Meillä menee ruokakauppaan n. 400-500 € kuussa (sisältää pesuaineet, shampoot, saippuat. vessa- ja talouspaperit yms), 2 aikuista ja 10 ja 12 v aina nälkäiset lapset. Vanhemmat syö töissä lounaan, niihin menee lisäksi n. 300 € / kk. Tämä on valinta helppouden vuoksi, meistä ei vaan ole ottamaan eväitä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostetaan pääosin hedelmiä ja kasviksia (ei luomu), täysjyväriisit/-pastat/potut, pakastekasviksia ja marjoja, yogurttia kerralla kunnon pönttö ja yritetään melko halvalla päästä eli ei sitä kalleinta edes.Miten paljon teillä muilla menee rahaa ruokaan ja mitä hankitte?
50-70 euroa kuussa ja ihan perustarpeita ostelen, eli juureksia, vihanneksia, munia, juustoa, lihaa, kalaa, jne.
Kaikki teen itse, siis myös leivät. Juomana vesi.
Nyt kyllä kiinnostaa.
Syökö tällä rahalla siis yksi henkilö 7 päivää viikossa kaikki ateriat? Vai onko tässä taas poistettu työpaikan lounas ja riistaa pakkasessa?
Viikkobudjetti ruoalle on tässä mallissa n. 12-20 €. Siis viikkobudjetti. Ymmärrän, että pienikulutuksinen sinkkunainen saa vaikkapa paketillisesta jauhelihaa osan neljään ruokaan (ajatellen esim. 100 g jauhelihapihvi), mutta silti. Ja tässä siis sanotaan, että perustarpeita lihaa, kalaa, munia, juustoa, juureksia ja vihanneksia, eli linssien liottelu ei riitä selitykseksi.
Voiko tuolla rahalla oikeasti ostaa esim. laadukasta lihaa tai kalaa?
Kiinnostaisi vähän kuulla edes päivä/viikkotasolla mitä tällaisella rahalla kaikki ateriansa rahoittava syö? saati pidemmällä aikavälillä. Silakka on joo halpaa ja halvin nauta-sika jauheliha ja ne ovat erinomaisia ruokia, mutteivät mitään ruokavalion kulmakiviä kuitenkaan, ei ainakaan terveellisen sellaisen.
Ei se laadukkampi liha ole sen terveellisempi kuin halvempikaan. Eikä ruuan kalleus tee siitä sen terveellisempää. Hohhoijaa. Kala toki maksaa ja voisi sanoa että se on ainoa joka on sekä kallista että terveellistä. Toki silakkaa saa halvalla.
Suomalaisten yksi suurista ongelmista on se, että ympäri vuoden täytyy saada kaupasta kotimaista kurkkua ja tomaattia ja lehtisalaattia, eikä sesonkikasviksia hyödynnetä ollenkaan. Ne on paljon halvempia ja maistuvatkin paremmalle. Ostakaa satokausikalenteri.
T. 2 aikuisen talous, ruokaan+kodin tarvikkeisiin 350-450€/kk
Eiväthän perusruoka-aineet paljoa maksa, mutta kaikki hyvä maksaa.
Me ostamme tuoreita yrttejä, hyviä salaatteja, paljon kasviksia, hedelmiä, pähkinöitä, siemeniä, kalaa, äyriäisiä, laadukkaita öljyjä, luomulihaa, kunnon juustoja, hyvää viiniä jne.
Meiltä lapset ovat jo lentäneet pesästä, tapaamme heitä lauantaibrunssilla. Jos summaa ruokamenot, niin brunssiin menee n.400€/kk, työpaikkalounaisiin 240€/kk, ruokakauppa, halli ja kauppatori n.860 eli 1500 menee ilman viinejä.
Elämä on lyhyt, jos suinkin on varaa, niin kannattaa tehdä sitä, mistä saa vastinetta rahoilleen. Meillä se on hyvä ruoka, luonnossa liikkuminen ja matkustelu.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten yksi suurista ongelmista on se, että ympäri vuoden täytyy saada kaupasta kotimaista kurkkua ja tomaattia ja lehtisalaattia, eikä sesonkikasviksia hyödynnetä ollenkaan. Ne on paljon halvempia ja maistuvatkin paremmalle. Ostakaa satokausikalenteri.
T. 2 aikuisen talous, ruokaan+kodin tarvikkeisiin 350-450€/kk
Mihinkä tutkimukseen tämä nk.fakta perustuu? Mitä mä oon nähnyt kaupassa, niin kyllä ihmiset ostaa paljonkin sesonkikasviksia. Itse ostan myös. Ostan kyllä aina LISÄKSI sitä kurkkua ja tomaattia, koska meillä on jyrsijöitä, joiden suurta herkkua ne on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on se säästö? Ja sitten syödään seuraavana päivänä samaa, mutta kuivunutta, ruokaa. Ehkä mä teen sen vuuan nr 2 sitten vaikka parin viikon päästä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös, vähän yli 1000€/kk. Syömme terveellisesti ja monipuolisesti, enkä pahemmin katso hintoja kaupassa. 7-henkinen perhe, jossa kaksi aikuista, kaksi pitkää urheilevaa teiniä ja kolme alakoululaista.
Luulisin teidän olevan todella lihavia, vaikka söisitte mitä, jos saatte kulutettua ruokaan noin paljon rahaa kahdestaan.
Häh. Monet tosiaan kattoo sen hinnan mikä menee esim s-ryhmälle. Ainakin itse saatan hyvin ostaa kerralla vaikka 120 eurolla muumilakanoita jos käyn prismalla. Tollein se tonni menee tosi nopeasti.
En nyt tiedä, vastasitko just mulle, vai ap:lle :)
Mut joo. Käytän aina joko S- tai Plussa-korttia, niin on helppo seurata rahan menoa. Meidän perheen menot Prismaan ja muihin S-ryhmän kauppoihin on n. 2000€ kuukausittain aika säännöllisesti. S-tilillä pystyy aika kätevästi seuraamaan kulutuksen jakautumista ja sieltä näen helposti, että ruokakulumme ovat 900-1100€/kk, sisältää pesuaineet ja koiran ruoat. Nuo ylimääräiset menot ovat sit vaatteita, kodin tarvikkeita, joululahjoja, polttoainetta ym. hankintoja.
Mut mä ostankin aina kaikista suurimmat pakkaukset kaikkea, mitä kaupasta löytyy ja pidän kotona kattavaa kuiva-aine/pakastevarastoa, niin on helppo pitää ruokapuoli kunnossa ja menot suht kurissa. Joinain kuukausina menee n. 300€ enemmän, kun täydennän varastoja kerralla täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on se säästö? Ja sitten syödään seuraavana päivänä samaa, mutta kuivunutta, ruokaa. Ehkä mä teen sen vuuan nr 2 sitten vaikka parin viikon päästä....
Ajankäyttö + uuni on jo valmiiksi kuuma eli säästyy sähköä + isompi satsi esim. lihaa maksaa yleensä vähemmän kuin monta pientä satsia.
Vierailija kirjoitti:
Ei se laadukkampi liha ole sen terveellisempi kuin halvempikaan. Eikä ruuan kalleus tee siitä sen terveellisempää. Hohhoijaa. Kala toki maksaa ja voisi sanoa että se on ainoa joka on sekä kallista että terveellistä. Toki silakkaa saa halvalla.
No nyt sä olet kyllä väärässä. Mitä halvempi ruoka, sitä huonommin se on tuotettu.
Jos mä puhun tekeväni ison laatikon, niin tarkoitan ainakin 2,5 -kiloista. Kyllä siitä kaksi päivää syö. Meillä neljä lasta ja kaksi aikuista. Mitoittakaa sen oman perheen mukaan se mikä on teille "iso".