Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisille luette iltasadun?

Vierailija
08.02.2016 |

Mua vituttaa, kun mies lukee joka ilta lapsille iltasadun, vaikka iltatoimet venyisivätkin. Kummallekin lukee vielä oman. Yleensä se on noin 10-25 sivua Aku Ankkaa per lapsi (2 lasta). Nyt juuri aloitti. Sanoin, että lukee nyt vain 2 x 10 sivua. Lapset pieniä koululaisia, huomenna on lasten herättävä kello 7.00. (Muina aamuina vasta 8:lta.)

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin 11-12 vuotiaaksi. Tosin meillä oli säännölliset nukkumaanmenoajat. Ja Akut luki itse.

Vierailija
2/15 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi omat sadut? Eikö voi esim vuoropäivinä päättää jos tulee riitaa sadusta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 vuotiaalle luemme vielä joka ilta.

Vierailija
4/15 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen sitä mieltä, että kun nukkuumaanmenot venyy, niin vois jättää siksi iltasadut pois jo.

Vierailija
5/15 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aku Ankkaa iltasaduksi?

Nyt on käsite hieman epäselvä teidän perheessä. 

Vierailija
6/15 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

7, 6 ja 3-vuotiaille luetaan yhteinen satu joka ilta. Välillä pienin saa vielä oma valitseman etukäteen. (Isompia ei hänen suosikit enää kiinnosta. )

Vierailija
7/15 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-v. ja vielä luetaan. Luetaan varmaankin vielä muutama vuosi. Ja meilläkin mies lukee, ja meilläkin on ollut puhetta siitä että nukkumaanmeno siirtyy välillä liian myöhäiseksi. Täytyy vaan aloittaa iltatoimet vähän aiemmin. 

Vierailija
8/15 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian lyhyeksi jää yöuni, jos pienille koululaisille aletaan lukea iltasatuja vasta klo 22.00. Miksi ne illat venyy? Iltasatu on ihan tärkeä ja rauhoittava rituaali, mutta miksi tenavat on vasta kymmeneltä sängyssä? Puoli yhdeksältä pitäisi jo olla sängyssä, jos aamulla nousu klo 7.00.

Vierailija
9/15 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta olisi ollut tosi ihana jos muistaisin että mulle on joskus luettu iltasatu. Joten kannustaisin vaan jatkamaan murehtimatta, varmasti lapsille jää hyvät muistot :)

Vierailija
10/15 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lue edes 3-vuotiaalle, koska hän haluaa laulaa sänkyyn päästyään :)

Kirjoja luetaan päivisin. Meillä näin ainakin tähän asti. Koululaiselle en enää lukisi. Jos siis osaa itse lukea.

Vierailija
11/15 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltasadulla (tai lukemisella ylipäätää ) on tutkitusti todella positiiviset vaikutukset lasten kehitykseen. Erityisesti isän lukemana. Vasta oli tutkimustietoa tästä julkisuudessakin.

Meillä luetaan 7-, 6- ja 3-vuotiaalle joka ikinen ilta iltasatu. Ja 95-prosenttisesti sen lukee isä. Jokainen lapsi saa vuorollaan valita ja jos ei halua kuunnella toisten valitsemaa niin voi mennä jo omaan sänkyyn. Ja niin pitkään luetaan iltasatu kun haluavat kuunnella. Mun mielestä Aku Ankka on aivan loistava vaihtoehto iltasaduksi. Senkin lukemista suosittelee Sauli Niinistöstä lähtien ja esim. Äidinkielen opettajat.

Mutta ap:n tapauksessa kyse on ehkä huonosta organisoinnista. Mitä jos iltatoimet aloitettaisiin sen verran aikaisemmin että iltasadun ehtii hyvin lukea ja silti lapseet oisivat nukkumassa aikaisemmin? Jäisi vanhemmillekin enemmän yhteistä aikaa, lapset saisivat riittävästi unta jne. Miltä kuulostaa?

Vierailija
12/15 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi vuotiaalle luen. Siinä käy vaan aika usein niin, että paikalle saapuvat myös teinitkin kuuntelemaan. Mikäs sen mukavampaa. Ei lueta mitään akuankkaa vaan ihan kirjoja, lapsi itse valitsee. Mauri Kunnaksen kirjoja, Vaahteramäen Eemeliä, Malttia ja Valttia, Kirsi Kunnaksen tai Kaarina Helakisan runoja (teinit tykkää näistä), Grimmin tai Andersenin satuja. Kirjastosta lainataan kun kyllästytään omiin.

Meillä iltapala on kahdeksalta ja yhdeksään mennessä ollaan jo kirjan ääressä. Tässä on se kiva puoli, että kun lapsille on ihan pienestä alkaen luettu, nyt teini-ikäiset lukevat välillä minun puolestani nuorimmaiselle iltasadun. Jos olen vaikka sairas tai en ole iltasatuaikaan kotona töiden takia. Mies ei lue, ei osaa kuulemma elävöittää satua niin kuin minä, vaan lukee omasta ja lapsen mielestä liian mekaanisesti.

Vierailija
13/15 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli 12 v kun ilmoitti, että lukee jotain mieluummin itse omassa huoneessaan. Siihen asti oli luettu pikkuveljen huoneessa yhteinen "iltasatu", meilläkin tuossa vaiheessa oli siirrytty Akkareihin, sitä ennen oli luettu jatkokertomuksina jotain "Kolme Etsivää"-kirjoja yms. Aiemmin tietysti satuja. Nuorempi poika kuunteli iskän iltalukemisia myös 12-vuotiaaksi.

Nuorin (tyttö) halusi myös alkaa lukemaan itse iltalukemisen viitosluokalla, eli taisi olla 11 v.

Meillä oli sääntö, että yhdeksältä nukkumaan ja mitä aiemmin ehtii sänkyyn, sitä pitempään tietysti luetaan. Aika hyvin toimi. Eli jos ehti jo puolelta sänkyyn, luettiin puoli tuntia.

Vierailija
14/15 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä löytyy suomeksi luettuja ja opettavaisia satuja ja iltasatuja lapsille:

https://www.youtube.com/@RasmuksenSeikkailut

Vierailija
15/15 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella vielä luettiin, ehkä 3-4 -luokalla jäi pois. Kouluiässä ei kuitenkaan luettu enää ihan joka ilta, kuten aiemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä