Tytär avautui parhaimmasta kaveristaan :( Neuvoja?
Sanoi että puhuu rumasti. Kun tytär selittää asiaa tämä kaveri saattaa sanoa "ei kiinnosta", " ihan sama" , "ole hiljaa".(olen tällaista inhottavaa kielenkäyttöä kuullutkin). Kertoo noloja tilanteita luokkakavereille jotka sattunut tyttärelleni.
Siis kuulostaa siltä että yksinkertaisesti kiusaa.
Tytär on aivan rikki ja miettii ystävyyttään kyseieen kaveriin. Hän ei ole oikein päässyt tutustumaan muihin täälä. Hieman ujohko kun on. Murrosiän kynnyksellä ollaan.
Miten tällaisessa tilanteessa toimitaan äitinä?
Olen nyt puhunut tyttäreni kanssa että tuollaista puhetta ei tarvitse sietää/kuunnella. Täytyy uskaltaa sanoa miltä mikäkin tuntuu, loukkaako tai tuntuuko pahalta että ei ole kivaa. Tällä kaverilla on tapana pyrkiä kyynärpäätekniikalla eteenpäin ja todella puhua ilkeästi toisille.
Äidin sydän meinaa särkeä kun näen että tyttärellä asia mietityttää paljon.
Kiitos että sain purkautua.
Kommentit (53)
Eipä tuossa muu auta kuin tyttären itse ottaa härkää sarvista ja sanoa suorat sanat kyseiselle "kaverille". Tuollainen käytös ei yleensä keskustelemalla parane, kusipää tajuaa yleensä kusipäisyytensä vasta kun saa samalla mitalla takaisin. Ja niin, kehota tytärtä etsimään uusia kavereita ja heivaamaan tollainen kakara helvettiin.
Minkä ikäisiä lapsia muuten on kyseessä?
Äiti vois jutella koulupsykologin ja luokanvalvojan kanssa asiasta.
Mun tyttärelläni oli tuollainen kaveri. Kävi koko ajan törkeämmäksi, ja tytär päätti katkaista välit siihen. Varmasti parhaimpia päätöksiä ikinä.
Sano, ettei kannata sisällyttää elämäänsä ihmisiä, jotka loukkaavat jatkuvasti eivätkä arvosta. Sano, että hän on niin mukava ja fiksu, että löytää kyllä oikeitakin ystäviä.
Toisaalta älä kuuntele mua. Mä en oo mikään kasvattaja, enkä tiedä, voiko noin nuorelle vielä sanoa niin, etenkin kun kyseessä on ujo tyttö. Voi lytätä itsetuntoa entisestään. Hankala tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Äiti vois jutella koulupsykologin ja luokanvalvojan kanssa asiasta.
Mitä tekee koulupsykologi asian eteen?
Hankala tilanne. Yritä saada tyttö rohkaistumaan tutustumaan muihin lapsiin, joiden kanssa voisi ystävystyä. En suosittele "antamaan samalla mitalla takaisin", sillä saattaa joutua ihan kunnolla kiusatuksi. Tämä kyynerpäätaktiikkatyttö voi kääntää muita tytärtäsi vastaan ikään kuin kostona ja sitten vasta tyttäresi onkin yksinäinen. Suosittelen siis etsimään uusia kavereita ja pikkuhiljaa feidaamaan tuommoisen urpon pois elämästään.
Tilanne on siinä mielessäkin hankala että tämä tyttö asuu aivan kulman takana eikä tässä lähellä ole oikein muita ikäisiään.
Siksi on hankala sanoa että älä ole hänen kanssaan kun kerta käyttäytyy ilkeästi.
Ei kyllä pidä sietää tuollaista joka tekee pahaa jatkuvasti mutta miten asian saisi ratkaistua parhaiten.
Jos kuulen vielä ilkeää puhetta kun kaveri on tyttären luona voinko napata tilanteesta kiinni ja puhutella tätä kaveria vai nolaako se tytärtäni?
-ap
Jos tilanne on oikeasti hankala niin miksi et voisi napata kaveria hihasta ja puhua tälle. Sitä paremmin varmaan toimii, mitä nuorempia ovat.
Kannattaa myös neuvoa tytärtä siten, että sanoo kaverille jos tämän kommentit tuntuvat pahalta. Ei ilkeästi tai vittuillen, mutta siten että osaisi puolustaa omia rajojaan.
Mistä näitä ilkeitä lapsia oikein tulee? Samaa olen pähkäillyt. Näen työni puolesta sivusta tällaista. Onko perheolot huonot?
Onkohan sillä kotona jotain ongelmia. Sillä kiusaajalla?
Voi ei! Meillä vähän samaa. Vanhempiinsa kun otin yhteyttä, sanoivat että "ei se tarkoita pahaa, jutellaan asiasta kotona". Ei tarkoita? Kyllä neljäsluokkalainen tarkoittaa!
Tällä manipuloivalla ja ilkeilevällä tytöllä on paljon kavereita ja jopa kiristää niitä olemaan kanssaan.
Miksi lapset ovat tollaisten kanssa? Luokan ilkein tyttö ja samalla suosituin. Osaa olla sitten kiero ja mielistelevä sopivassa kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos tilanne on oikeasti hankala niin miksi et voisi napata kaveria hihasta ja puhua tälle. Sitä paremmin varmaan toimii, mitä nuorempia ovat.
Kannattaa myös neuvoa tytärtä siten, että sanoo kaverille jos tämän kommentit tuntuvat pahalta. Ei ilkeästi tai vittuillen, mutta siten että osaisi puolustaa omia rajojaan.
Riittääkö se että tytär sanoisi tälle kaverille että mikä tuntuu pahalta ja mikä sattuu? Minusta tuntuu että tämä kaveri saattaa jopa alkaa käyttään "heikkoa kohtaa" hyväkseen ja saa vain lisää löylyä kiukaaseen.
Löytäisi tytär ne oikeat maagiset sanat.
Voi ei, onpas ikävää että tyttäresi kaveriksi sattunut tälläinen tapaus!
Hänen ystävänsä on kuitenkin nuori, eikä välttämättä ymmärrä kuinka vakava asia on kyseessä.
Onko koulussa psykologia/kuraattoria, jonka kanssa tytöt voisivat käydä juttelemassa yhdessä?
Todella ikävä tilanne tyttäresi kannalta. Painota tytällesi, ettei tuollaista kiusaamista tarvitse kenenkään sietää!
Sano suoraan tytölle kun on teillä kylässä että et pidä siitä miten tyttö puhuu. Ystävällisesti kuitenkin. Esimerkiksi..eipä kuulosta puheesi kovin reilulta. Ymmärtää helpommin kun joku sanoo suoraan.
Olen niin kiitollinen näistä kommenteista.
Äidin huoli lapsesta voi olla todella kova ja se sattuu äärettömästi kun ei sinänsä voi lapsen puolesta sitä koulua käydä.
Kiitos kaikille. Toivoisin että keskustelua vielä käydään ja jos jollakin on kokemusta asiasta.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Voi ei! Meillä vähän samaa. Vanhempiinsa kun otin yhteyttä, sanoivat että "ei se tarkoita pahaa, jutellaan asiasta kotona". Ei tarkoita? Kyllä neljäsluokkalainen tarkoittaa!
Tällä manipuloivalla ja ilkeilevällä tytöllä on paljon kavereita ja jopa kiristää niitä olemaan kanssaan.
Miksi lapset ovat tollaisten kanssa? Luokan ilkein tyttö ja samalla suosituin. Osaa olla sitten kiero ja mielistelevä sopivassa kohtaa.
Meillä myös valitettavasti. En osaa neuvoa muuta, kuin että kannattaa keskustella oman lapsen kanssa siitä mitä on hyvä ystävyys ja että tuollaisesta ilkeilevästä "kaverista" kannattaa pysyä mahd. kaukana. Ilkeällä kaverilla ei kukaan tee mitään ja ennemmin on vaikka yksin kuin huonossa seurassa.
Lapset ovat tuollaisen tyypin kanssa "kavereita", koska eivät halua joutua kiusaamisen kohteeksi. Jotain coolia tuossa tyypissä varmasti myös on ja se kiinnostaa muita.
Kannattaa oikeasti ottaa etäisyyttä, sillä mieti millainen tuo tyttö on teini-iässä.
Mulla oli tuollainen "kaveri" ylä-asteella. Sitä helvettiä kesti kokonaiset 3 vuotta, osasi olla niin ilkeä ja jos sanoin hänen mielestää jonkin asian väärin, saattoi hän olla puhumatta minulle ja jättää yksin koko päiväksi. Onneksi minulla oli myös muita kavereita.
Mutta ihmettelenitsekin näin jälkikäteen,että miten kestinkin kaiken niin hyvin ja miksi edes siedin tuollaista käytöstä. Jäänyt ikuiset arvet tuosta kaverista.
Ylä-asteen jälkeen ei olla oltu tekemisissä.
Mutta tosiaan juttele tyttäresi kanssa, ettei tuollaista käytöstä pidä sietää.
Onko lapsellasi harrastusta? Sitä kautta voisi löytää oikeita hyviä ystäviä joilla olisi samanlaiset kiinnostuksen kohteet?
Voimia!:)
Ap, juttele ensin oman lapsesi kanssa mitä tehdä: hänen on sanottava suoraan kaverilleen, että ei hyväksy tämän käytöstä ja se tuntuu hänestä kurjalta. Jos käytös tämän jälkeen pysyy samana, loukkaaminen on tahallista eikä kaveri voi vedota siihen, ettei tiennyt.
Jos tytöt ovat samalla luokalla, voit kurjan käytöksen jatkuessa ottaa yhteyttä opettajaan. Jos se ei auta vapaa-ajan tilanteisiin, voit ottaa yhteyttä tytön vanhempiin.
Yleensä vanhemmat eivät tiedä, jos lapsi käyttäytyy huonosti ja tällä on sosiaalisia ongelmia. Tyttö pitää nyt auttaa paremmille raiteille ennen pahinta murkkuikää. Jos ope tietää tästä, hän voi virkansa puolesta saada tytölle apua. Sinä voit myös opastaa tyttöä rauhallisesti ja tuohtumatta tilanteisiin puuttuen.
T. Kavden tytön äiti ja monia tilanteita nähnyt ja kokenut
Alakoululaisia kuitenkin?