Milloin ja missä sekä minkä ikäisenä kävit ensimmäisen kerran ravintolassa syömässä?
Muistatko mitä tilasit syödäksesi ensimmäisellä ravintolareissullasi?
Itse olen isossa perheessä kasvanut ja syntynyt 60-luvun alussa, mutta muistelen, että ensimmäiset kerrat ravintolassa olivat vanhempieni ja sisarusteni kanssa, ja joskus 70-luvun puolella, jolloin ravintoloissa alettiin tarjoilla lounasaikaan ns. seisovasta pöydästä ruokaa. Menimme sunnuntaisin läheisen lomakylän ravintolaan syömään lounasaikaan seisovan pöydän antimia. Ensimmäisen kerran tavallisen ravintola-aterian pöytään tarjoiltuna muistelen nauttineeni keskikokoisen kaupungin ravintolassa, ja muistaakseni tilasin Wieninleikkeen ranskalaisissa perunoilla.
Kommentit (37)
Olin joku parikymppinen, juuri omilleni muutanut, opiskelijakaupungissa. Varmaan pizzaa söin. Meidän lapsuuden perheessä ei ravintoloissa käyty. Olen syntynyt 70-lunun lopulla. Nyt jälkeenpäin tuntuu kyllä ihan hullulta miten pimennossa sitä olikaan kasvanut tuossa(kin) suhteessa. Omien lasten kanssa ollaan käyty ravintoloissa usein, vuoden iästä alkaen.
Niin nuori olin etten muista itse, ja sen jälkeen ollaan käyty perheen kanssa säännöllisin väliajoin syömässä hienossa ravintolassa esimerkiksi jonkun synttäreiden, vuosipäivän tms kunniaksi. 90-luvulla syntynyt, perhe keskiluokkaa eli mitenkään rikkaita ei vanhemmat ole.
15-vuotiaana 80-luvun puolivälissä olin pitseriassa.
Pitäisikin kysyä. Niin pitkälle kuin muistan söimme usein ravintoloissa. ehkä eivät ihan vauvana vieneet minua ravintolaan, mutta varmaan toisella vuodella jo ainakin, eli 1980.
19- tai 20-vuotiaana poikaystävän seurueen kanssa ja jotain possuruokaa taisin tilata.
Joskus ihan naperona olen käynyt ensimmäisen kerran ravintolassa, luonnollisesti perheen kanssa, en muistikuvia.
Ensimmäisen kerran kävin ravintolassa ilman aikuisia täyttäessäni 13 vuotta. Sain tarjota ruuan parhaalle kaverilleni, kävimme siis Saludissa (Tampereella) syömässä 90-luvun alussa. Äitini varasi pöydän ja soitti vielä erikseen ravintolaan varmistaakseen, että meitä kohdellaan asiallisesti nuoresta iästä huolimatta.
Viimeiset kaverisynttärit olin pitänyt vuotta aiemmin ja tuo oli sitten vähän niin kuin niiden korvike jolla sain juhlistaa synttäreitäni.
Joskus lapsena, alle kouluikäisenä (vanhempani kävivät ulkona syömässä noin kerran kuukaudessa tai kahdessa ja minä pääsin sitten mukaan satunnaisesti "vähän vanhempina"). En muista mitä söin, mutta muistan miten olisin mieluummin halunnut olla setäni luona, jossa yleensä olin hoidossa vanhempien ulkona syömisen ajan. :D
7 lisää: söin jotain pihviä ranskalaisilla ja hyvää oli. Jälkkäriksi otettiin muistaakseni jäätelöä.
Luokkaretkellä 8-vuotiaana. Sai valita pizzaa tai hampurilaista. Olin ihan pihalla, kun ei ollut mitään tietoa miten ravintolassa ollaan ja saako siellä esim vettä. Seuraava kerta oli kutosella taas luokkaretkellä, kun käytiin hampurilaisravintolassa. Sitten taisinkin olla täysi-ikäinen kun kävin poikaystävän kanssa Rossossa.
Kotikotona ei liikoja (yhtään) harrastettu ravintoloita, eikä viitsitty käytöstapoja opettaa. Meni pitkään opetella ne muista mallia katsomalla :(. Syntynyt olen -80.
Kuinka tämän voisi muistaa? Sama kun kysyisi muistaako kun ensimmäisen kerran sai tissiä.
Vierailija kirjoitti:
Olin joku parikymppinen, juuri omilleni muutanut, opiskelijakaupungissa. Varmaan pizzaa söin. Meidän lapsuuden perheessä ei ravintoloissa käyty. Olen syntynyt 70-lunun lopulla. Nyt jälkeenpäin tuntuu kyllä ihan hullulta miten pimennossa sitä olikaan kasvanut tuossa(kin) suhteessa. Omien lasten kanssa ollaan käyty ravintoloissa usein, vuoden iästä alkaen.
:) Aivan sama juttu itsellänikin tuon ravintoloissa käymisen suhteen. Omat, jo aikuiset lapseni veimme ravintolaan jo vauvaikäisinä 80/90-luvulla. Piltti-purkkiruokaa syötimme ravintolapöydässä, kun me vanhemmat itse söimme ravintolaruokaa milloin mitäkin pihvistä pitsaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tämän voisi muistaa? Sama kun kysyisi muistaako kun ensimmäisen kerran sai tissiä.
;):D HEH; ei nyt toki ihan sama asia ole kuin tissimaidon imuttelu.
Vierailija kirjoitti:
:) MILLOIN ravintolassa on ollut tarjolla tissimaitoa?
Olen syntynyt 70-luvun alussa. Ravintolassa kävin ensimmäisen kerran 18-vuotiaana, paikka oli Rosso ja otin pitsan :)
Vanhempani eivät koskaan käyneet ravintolassa syömässä, koska äiti oli kotiäiti ja teki aina ruuat. Itse asiassa äiti taisi käydä ensimmäisen kerran ravintolassa 60-vuotiaana, kun veimme hänet sinne.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tässä monikin muistanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:) MILLOIN ravintolassa on ollut tarjolla tissimaitoa?
Taidat olla aika nuori jollet muista lama-ajan topless-ruokaravintoloita. Vähän tosin "tiskin takaa" piti tilata ja tietää kommervenkit.
Asuin pienessä kaupungissa ja siellä oli Pika-baari niminen lounasravintola. Siellä kävin isän kanssa niinä sunnuntaina, kun äiti oli sairaalassa töissä. Tämä oli 50-luvulla. Tarjolla oli ainakin jotain maukasta pataa tai kaalikääryleitä.
Vuonna -62 , kun olin 11v, muutettiin suurempaan kaupunkiin ja siellä oli jo monta ravintolaa. Kun oli joku juhlapäivä, mentiin Atlakseen syömään. Isä tilasi aina kyljyksiä, äiti usein wieninleikkeen ja minun suosikkini oli paistetut muikut ja voiperunat.
Varmaan 12-13v kaverin kanssa Joensuussa hampurilla nimisessä hampurilaispaikassa söin kasvishampurilaisen😉 82 tai 83 oli tämä. Lapsuudenperheen kanssa ei harrastettu ravintoloita, en tiedä miksi?? Hyvästä ruuasta nautiskelijoita vanhempani kuitenkin ovat aina olleet.
Omat lapset on päässeet ravintolaan ihan pienestä pitäen
Olen syntynyt 63 ja kotoisin Kainuusta pieneltä paikkakunnalta. Emme perheen kanssa käyneet koskaan ravintolassa syömässä "koska se on niin kallista".
Ekan kerran söin ravintolassa Helsingissä rautatieasemaa vastapäätä olleessa Wienerwaldissa 17-vuotiaana. Olimme isolla porukalla matkalla Saksaan ja tulleet yöjunalla Helsinkiin, jossa meidän piti viettää päivä, sillä Finnjet lähti vasta illalla. Porukassa oli kokeneempia ravintolakävijöitä ja kuuntelin mitä muut tilaa ja tilasin itse samaa. Se oli jotain kanajuttua. Juomaksi tuoremehua.
Muutama vuosi myöhemmin lähdin opiskelemaan ravintolakouluun, jotta saisin ravintolakokemusta lisää.
En muista mitä söin mutta olin alle kaksivuotias ja Coussica-ravintolassa Tampereella 70-luvulla.