Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS Kuukausiliite: Perhematka Auschwitziin

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää kuukausiliitteen jutut on aina tosi hyviä, pitääpi siis lukaista.

Vierailija
2/29 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin sen aamupäivällä ja oli ihan mielenkiintoinen juttu. Hieman ärsytti se teinien asenne siinä aluksi, mutta taisi kuitenkin antaa niille ajattelemisen aihetta. Haluaisin itsekin käydä tuolla joku päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käynyt tuolla kaverini 13-v. teinipojan kanssa. Oli hänestä kiinnostavaa ja näytti vähän mietityttävän. Hyvä juttu että nuoret tuntee historiaa.

Vierailija
4/29 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttäviä poikia ja jotenkin tekopyhä kirjoittaja. Ja otsikossa olisi pitänyt olla "vei kolme poikaansa lomalla keskitysleirille" eikä "vei kolme poikaansa lomalle keskitysleirille". Mutta kyllähän tuolla jälkimmäisellä saa enemmän klikkauksia.

Vierailija
5/29 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttu, kuten Kuukausiliitteen ja Malmbergin jutut yleensäkin. Antoi ajattelemisen aihetta.

Tuo juttu oli muuten erinomainen kuvaus taas siitä kuilusta, mikä on hyvissä ja huonoissa perheissä kasvaneiden nuorten välillä... Perhe katsomassa yhdessä Schindlerin listaa, juttelemassa Hannah Arendtista ja iskän kertomukset reilireissuista Neuvostoliittoon, siinä on lapsille vähän toisenlaiset eväät elämään kuin mitä monet muut pystyvät antamaan. Ei sillä että liittyisi varsinaisesti asiaan, mutta nousi taas mieleen juttua lukiessani. Monet eivät ehkä käsitäkään, miten iso ero on sillä, syntyykö lapseksi koulutettuun helsinkiläisperheeseen vai jonnekin pikkukaupungin lähiöön. 

Vierailija
6/29 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelin miten useamman vuoden saksan lukija ei muka tiedä verbiä machen. Onko vika oppilaassa vai opetuksessa?!

Vierailija
7/29 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen aina tykännyt näistä kuukausiliitteen jutuista, mutta tässä tosiaan kirjoittajalla jotenkin ärsyttävä asenne käsiteltäessä noita poikiaan.

Vierailija
8/29 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli suloinen kohta kun joku niistä pojista sanoi kysyttäessä, voisiko Auschwitz toistua, että ei voi, ei ainakaan kymmenen vuoden sisällä.

Kuinka sitä itsekin ajatteli pienenä ajasta niin erilailla kuin nyt vanhempana. Kymmenen vuotta tuntui silloin joskus ikuisuudelta, tietysti, jos se on lähes se aika jonka on itse ollut olemassa. Tavallaan ymmärtää miksi lapsille ja teineillekin melko läheinenkin historia saattaa tuntua niin kaukaiselta.

Vierailija
9/29 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilkka Malmberg on heittämällä Suomen paras toimittaja.

Vierailija
10/29 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen aina tykännyt näistä kuukausiliitteen jutuista, mutta tässä tosiaan kirjoittajalla jotenkin ärsyttävä asenne käsiteltäessä noita poikiaan.

Mitä tarkoitat kirjoittajan asenteella? Ne pojathan niitä ärsyttäviä oli välillä, kun olivat niin teinejä ja näsäviisaita, eivätkä alkuun oikein ymmärtäneet mihin olivat menossa.

En ole tiennytkään että teinit viljelevät nykyään jotain ebin = epic win paskaa. Niin typerän kuuloista.

Vierailija
11/29 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hannah Arendtista näyttää muuten olevan elokuva YleAreenassa.

Vierailija
12/29 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Minäkin olen käynyt siellä poikieni kanssa. Aihe on järkyttävä ja siihen voi mainiosti tutustua netin ja dokumenttien välityksellä, ei siellä paikanpäällä mielestäni niin paljoa nähtävää ole.

Vierailija
13/29 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joissakin piireissä yleistä, että A-kielenä on saksa? Kielivalinta saattaa hieman selittää tässä sitä, miksi 10-vuotiaskin vietiin Auschwichiin ja Birkenauhun.

Vierailija
14/29 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut juttua vielä, mutta ko. museoon on ikäraja 14. Muuten veisin ehkä omatkin lapseni sinne. Kovin herkkää lasta en veisi ollenkaan ennen kuin on aikuinen, itsekin aikuisena ihmisenä näin painajaisia käytyäni siellä.

Vierailija
15/29 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Minäkin olen käynyt siellä poikieni kanssa. Aihe on järkyttävä ja siihen voi mainiosti tutustua netin ja dokumenttien välityksellä, ei siellä paikanpäällä mielestäni niin paljoa nähtävää ole.

Itse en ole siellä käynyt, mutta onhan se nyt eri asia katsoa kuvia tai videota kuin olla paikanpäällä ja aistia sen paikan tunnelma, niinkuin tuossa tekstissäkin mainittiin sen teloitusseinän kohdalla. Jotkut saattaa nähdä sen vain seinänä, mutta joillakin se menee syvemmälle, kun sisäistää mitä juuri siinä on aikoinaan tapahtunut, niinkuin se 10-vuotias ymmärsi.

Vierailija
16/29 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse käynyt siellä, enkä todellakaan veisi lapsiani! Järkyttävä paikka, jota ei täysin voi tajuta ennen kuin siellä käy.

Vierailija
17/29 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksalainen FG, joka sai vasta yli 90-vuotiaana syytteen/tuomion:

http://www.hs.fi/ulkomaat/a1436924890384

työskenneltyään A:ssa  FG todisti 1960-luvulla toista A:ssa ahertanutta vartijaa vastaan ja yllätys: Tämä tunnusti ja tuumaili, jotta " ei osaa selittää miksi toimi niin"

Eli huvikseen ammuskeli naisia rintaan kaasukammion portilla. Nautti muiden kauhusta kun ykskaks ampui jonkun.  Luuli jotta on rankaisematon vaan niimpä todistikin vierellä seissyt FG häntä vastaab. Kuoli vankilassa ammuskelija.

Vierailija
18/29 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kbhjikhbj kirjoitti:

Saksalainen FG, joka sai vasta yli 90-vuotiaana syytteen/tuomion:

http://www.hs.fi/ulkomaat/a1436924890384

työskenneltyään A:ssa  FG todisti 1960-luvulla toista A:ssa ahertanutta vartijaa vastaan ja yllätys: Tämä tunnusti ja tuumaili, jotta " ei osaa selittää miksi toimi niin"

Eli huvikseen ammuskeli naisia rintaan kaasukammion portilla. Nautti muiden kauhusta kun ykskaks ampui jonkun.  Luuli jotta on rankaisematon vaan niimpä todistikin vierellä seissyt FG häntä vastaab. Kuoli vankilassa ammuskelija.

Mikä on FG?

Vierailija
19/29 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erinomainen juttu. Omien poikiensa kautta peilaa minusta hienosti nykypolven tietämystä ja arvoja, mutta lämpimästi. Käsittelee asioita luovasti käännellen ja yhdistellen. Ja minusta oivallinen ja osuva piikki elitistiselle medialle: vastakkainasettelu juntti, tietämätön rasistimaalainen ja elitistinen kaiken hyväksyvä älymystömedia ei ole hedelmällinen. Kulttuurien törmäyksiä ei minusta kannata lakaista piiloon, eikä myöskään faktaa, että maahanmuuttoa joudutaan tulevaisuudessa rajoittamaan ja ohjailemaan EU-tasolla. Tämä kriisi on alkua, ilmastomuutos vie maan hedelmättömäksi suurella osalla Afrikkaa (tämän satokauden kuivuudet vasta alkua), hallitsematon kansainvaellus on onnettomuus kaikille.

Vierailija
20/29 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun mielestä rasismi ei kuulu natseja käsittelevään juttuun. Ja yläpeukkuja. Tosissaan?