Kahden alkion siirto/NKL.mahdottomuusko?!
Jo edellisessä icsi:ssä toivoimme kahden alkion siirtoa,eivät suostuneet vedoten ensimäisen raskauteni verenpaineen nousuun ja lapsen pienipainoisuuteen syntyessä (3000gr). Nyt ollaan toisella kierroksella ja jälleen esitin toivomusta kahden alkion siirrosta mutta sama virsi taas,tuntuu ihan turhalta edes ehdottaa kahden alkion siirtoa.Viimeksi homma meni niin että 28 munasolusta ei jäänyt yhtään alkiota pakkaseen ja mikäli tilanne tulee olemaan nyt sama,tuntuu hurjalta,että eivät voisi siirtää kahta alkiota.Meidän pitää aloittaa koko hoito aina alusta saakka,kun pakkasessa ei mitään.
Kysyisinkin teiltä,kenelle siirretty NKL:llä kaksi alkiota,miten olette siihen tulokseen pääseet??? Tiedän,että NKL hoitaa kaksoisraskauksia ja polit kuormittuvat niistä,väkisinkin tulee mieleen haluavatko välttää ko.tilannetta olla siirtämällä kahta alkiota...
Kommentit (7)
Minulle on siirretty NKL:lla kerran kaksi alkiota. Nämä oli pakastettu samaan olkeen ja molemmat selvisivät sulatuksesta. Toinen IVF tuotti vain yhden alkion, silloinkin kuitenkin puhuttiin että kaksikin voidaan siirtää. Nyt kolmas IVF piinisvaiheessa ja oltiiin sovittu, että jos vaihtoehtona heittää alkio roskiin tai kohtuun, niin kohtuun. No taas saatiin vain yksi alkio eli ei tarvinnut miettiä!
Siis minä olen kyllä saanut itsekin vaikuttaa asiaan. Toisesta IVF:stä alkoi raskaus ja meni hyvin (ilman verenpaineita tms) tai ehkä mun kohdalla ei uskota niin kovasti onnistumiseen :) Kannattaa siis neuvotella vielä asiasta!!
Pajunkissa
Minulle tehtiin PAS luonnolliseen kiertoon ja kun kaksi oli sulatettu eikä sitä toista enää voitu pakastaa, sain itse valita, miten tehdään. Lääkäri sanoi suoraan, ettei suosittele kahden siirtoa, eikä olisi tehnyt sitä ollenkaan tuoresiirrossa, mutta ilmeisesti PAS ei sitten niin usein kuitenkaan tärppää. Valinta olikin aika vaikea siinä, mutta päädyin kuitenkin kahden siirtoon. Kaksi lasta siitä saatiinkin, mutta myönnän että raskaus oli ihan hirveä, vaikkei lapset olleetkaan vaarassa missään vaiheessa. Oma kroppa vaan ei tahtonut kestää alussa eikä lopussa (keskivaiheilla oli pari viikkoa auvoista aikaa).
Minulle siirrettiin toivomuksestani 1.IVF:n 1.PAS:ssa
2 alkiota. Aikaisemmin oli ollut puhetta, että siirtävät yleensä vain yhden alkion jos siirtoja ei ole vielä montaa takana. Suostuivat kuitenkin tässä 1.PAS:ssa siirtämään 2 alkiota kun ne oli pakastettu samaan olkeen ja molemmat selvisivät sulatuksesta. En sitä mitenkään erityisesti edes " vaatinut" , vaan olin vähän hymyssä suin aikaisemmin sanonut, että kaksikin saisi siirtää. Raskaus ei kuitenkaan tästä alkanut eikä myöskään seuraavasta PAS:sta, jolloin siirrettäviä alkioita olikin vain yksi.
2.IVF:n tuoresiirrossa siirrettiin vain yksi alkio ja olin siitä vähän pettynyt vaikken ollut kahta kyllä pyytänytkään. Nyt olen kuitenkin onnellisesti raskaana, viikko 13+2 menossa :)
Yleisesti ottaen voin sanoa, että olen ollut tosi tyytyväinen NKL:n ja aion mennä sinne myös synnyttämään!
Piti vielä kirjoittaa, että käsitykseni mukaan siirtävät IVF:n " tuoresiirrossa" yleensä vain yhden alkion koska raskauden mahdollisuus on suurempi. Pakastettuja alkioita siirretään helpommin kaksi (ainakin jos siirtoja on tehty jo useita).
Hei kysynpä aiheesta teiltä, kun te varmaan tiedätte... Asia ei koske ollenkaan itseäni, mutta erästä tutun tuttua. Hänelle siirrettiin juuri kaksi alkoita (ei NKL).
Eli kuinka todennköistä sitten on, että tulee kaksoset, jos kaksi alkiota siirretään? Ja mitä sitten tapahtuu, jos vain toinen onnistuu? Tulee jonkinmoinen vuoto siitä keskenmenneestä? Mutta välttämättä se ei tarkoita, että molemmat olisi menetetty? Ultrallahan tilannetta tietysti seurataan, että kuinka siellä on käynyt?
Tiedosta kiitollinen, Tua
Meille siirrettiin kaksi alkiota. He itse ehdottivat kahden alkion siirtoa, mutta luulen että syy siihen oli, että he eivät itsekään uskoneet siitä mitään tulevan. Alkiot olivat hitaita kaksisoluisia siirtovaiheessa ja tämä oli meillä jo kolmas hoito - ja negahan siitäkin tuli..... Joskus toinen alkoi voi kuulemma " avittaa" toisen kiinnittymistä.
Riskihenkilöille he eivät varmaan suostu siirtämään kahta. Hoitohistoria vaikuttaa varmaan suuresti ja alkioiden laatu ja limiksen paksuus ja....
Minulla ei ole kokemusta NKL:n toiminnasta, mutta olen kuullut että juuri nämä keskosia hoitavat sairaalat ovat kirjallisesti kehottaneet lapsettomuusklinikat siirtymään vain yhden alkion siirtoon. Kaksosraskaus on kuitenkin riskiraskaus, ja siinä voi käydä huonostikin, ja tällä tavalla ne haluavat vähentää kaksosraskauksia. Onhan ihan ymmärrettävää, että jos he ovat pyytäneet muita siirtämään vain yhtä alkiota, niin heidän on itsekin pidettävän tiukasti kiinni tästä.
Luin muuten jostain että eräälle ihmiselle oli yksityisellä klinikalla sanottu, että jos alkiot ovat luokkaa III niin voidaan siirtää 2, jos ovat I tai II luokkaa niin siirtävät vain yhtä. Ehkä se on joku epävirallinen nyrkkisääntö nykyään?
Hathor