Uusi työpaikka - onko tällainen toiminta mielestänne outoa?
Kyseessä on pieni yksityinen yritys. Mulle ei ole tehty työsopimusta, ehdoista on kyllä suullisesti sovittu. Työ vaatii myös salasssapitoa tietyiltä osin, siitäkään ei ole tehty mitään paperia, mikä on mielestäni hyvin huolimatonta työnantajan taholta. Toki asia on minulle selvä, mutta silti. En tiedä kuka varsinaisesti on esimieheni, ilmeisesti henkilö, jonka kanssa sovin töistä, mutta hän ei ole ollut paikalla kuin kerran koko viikolla. Ilmeisesti täällä ei ole tapana esimerkiksi soittaa ihmiselle ellei hän ole työpaikalla. Palkanmaksua varten varmaan täytyisi olla tiedot palkanlaskentaan - ei mitään tietoa minne sellaiset lähettäisin. Töitä hakiessani mulle kerrottiin että täällä on puhelinetu, mutta eipäs olekaan kun olen määräaikainen. Ei kai voida velvoittaa puhumaan omaan laskuun työpuheluita?
Keltään ei saa oikein vastauksia vaikka olen joka päivä kysellyt, kun kaikki paikalla olevat ovat rivityöntekijöitä. "Kattellaan" ja "X (=tuo oletettu esimies) varmaan kertoo kun tulee" ovat olleet vastauksia. Olen lähinnä pyöritellyt peukaloita tämän viikon kun ei ole esimerkiksi työssäni tarvittavaa ohjelmaa tietokoneella. Toki ensisijaisesti asiat pitää setviä työpaikalla, mutta eihän tällaisessa paikassa ole esim luottamusmiestäkään jos asiat (esim nuo sopimusasiat) on epäselviä.
Eikö olekin hieman outoa vai mitä mieltä olette? Olen aiemmin ollut isossa yrityksessä eikä siellä tosiaankaan ollut tällaista!
Kommentit (7)
Öö no on outoa. Veikkaan että palkanmaksun koittaessa voi tulla ongelmia. Miksi ihmeessä suostut tuollaiseen, esim olemaan ilman työsopparia? (Milläs suullisen todistat jos ei todistajia teidän lisäksi)
Huolestuttavaa on, jos työkaveritkaan eivät neuvo!
Mitä työsopimuksiin ja salassapitosopimuksiin tulee, yhdessä paikassa (jossa oli aika huithapeli pomo, nykyään talousrikollinen) tulostin mallit netistä, löin päivämäärän alle ja annoin pomolle allekirjoitettavaksi. Se tuumasi vaan, että jaaha, hyvä.
Joskus pitää olla oma-aloitteinen!
Olen ollut aika monessa pienessä paikassa ja joissain olen tehnyt työsopimukseni itse. Ihan vaan sen takia, että mulla on turvallisempi olo paperin kanssa.
Työpuheluita ei pitäisi joutua maksamaan itse. Toisaalta jos olet määräaikainen, niin ihmettelen myös, miksi sinun pitäisi antaa oma henkilökohtainen numerosi asiakkaiden tietoon? Sinulla pitäisi olla siellä erillinen työpuhelin, ei ole työnantajalle iso kustannus.
Yritä nyt nyhtää niiltä työkavereiltasi palkanlaskijan yhteystiedot. Oli se sitten tilitoimisto tms, niin pidä puolesi asiassa.
Minulle sanottiin töistä sovittaessa, että tehdään sopimus kun aloitan. Ei ollut sen tarkempaa puhetta minä ajankohtana mutta eikö tässä jo ole ollut riittämiin aikaa (viikko)? Mielestäni on ihan kummaa, ettei heti selvitetä uudelle työntekijälle henkilöstöasioita, palkanmaksua jne.
ap
En koskaan tekisi töitä ilman kirjallista sopimusta.
Vierailija kirjoitti:
En koskaan tekisi töitä ilman kirjallista sopimusta.
Mä olen tehnyt jo 15 vuotta samassa lafkassa :D
kyllä työsopimus olisi kiva olla. jos esimerkiksi hakee kelalta eduuksia, niin olisi tuo hyvä olla.
Olen töissä valtiolla. Nyt on mennyt 2 kk ilman tehtävänkuvaa, ilman esimiehen yhteydenottoa ja ilman töitä. Aluksi ei 3 viikkoon ollut työvälineitäkään, joten työkaverin koneelta (ja sähköpostistaan) pommitin esimiestä, IT-yksikköä ja henkilöstöpuolta saadakseni asiat kuntoon. Nyt vain odottelen, että jotain tapahtuisi.