Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MYOMAT ja Esmya-lääke - mitä se lääke siis maksaa? (HS)

Vierailija
04.02.2016 |

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko myomaan lääke? En voi lukea Hesaria määrättömästi, joten mistä on kyse?

Vierailija
2/17 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tää hesarin juttu kopsattuna:

Myoma on hyvin yleinen hedelmällisessä iässä olevien naisten vaiva. Jossain elämänsä vaiheessa sen sairastaa jopa joka toinen nainen. Ultraäänitutkimuksilla pienetkin myomat saadaan entistä paremmin näkyviin.

Hankalampia oireita myomista tulee noin joka kolmannelle naiselle, arvioi naistentautien erikoislääkäri Ritva Hurskainen.

Myoma on kohtuun kehittyvä lihaskasvain. Kohdun seinämän lisäsolu lähtee kasvamaan ja jakaantumaan.

Myomia on kolmenlaisia. Lihaskasvain voi olla kohtuontelossa limakalvon alla, kohtulihaksessa tai se voi suuntautua vatsaonteloon. Kasvaimena se on hyvänlaatuinen.

”Suurimpia ongelmia aiheuttavat limakalvon alaiset myomat. Ne aiheuttavat runsasta vuotoa ja välivuotoja, mutta ongelmia voi tulla myös virtsaamiseen, jos myomat painavat virtsarakkoa tai ulostukseen, jos paine kohdistuu peräsuoleen”, Hurskainen sanoo.

Runsaista vuodoista voi seurata anemiaa.

Tytöillä ja hyvin nuorilla naisilla myomat ovat harvinaisia, mutta niitä voi alkaa ilmestyä jo kahdenkymmenen ikävuoden jälkeen. Kolmekymppisillä myomia on jo enemmän. Eniten myomia on 40–50-vuotiailla naisilla. Vaihdevuosien jälkeen ne alkavat usein kutistua itsestään, eikä uusia enää tule samassa määrin.

Vaikea ongelma myomista voi tulla perheestä haaveileville nuorille naisille, koska ne voivat vaikeuttaa raskaaksi tuloa. Myomat eivät kuitenkaan estä raskautta. Viidellä prosentilla raskaana olevista naisista on myoma. Lihaskasvain saattaa lisätä keisarinleikkauksen ja synnytykseen liittyvän runsaan verenvuodon todennäköisyyttä.

Myomalle on monta hoitomuotoa. Jos perhe on jo hankittu ja myomat ovat suuria tai niitä on useita, kohtu voidaan poistaa leikkauksella. Myomat voidaan myös höylätä pois kohdun sisältä tai poistaa tähystysleikkauksella.

Perinteisten hoitomuotojen rinnalle Euroopan lääkevirasto on hyväksynyt uuden Esmya-nimisen lääkkeen. Se kutistaa jo olemassa olevia myomia ja ehkäisee uusien kasvua. Lääkehoitoa voidaan jatkaa kolmen kuukauden jaksoissa useita kertoja, jos hoitotulos on hyvä.

”Myoman hoidossa on kokeiltu useitakin lääkkeitä, mutta niissä on ollut sivuvaikutuksia. Esmyassa sivuvaikutuksia on vähemmän. Sen haittapuoli on melko korkea hinta”, Ritva Hurskainen sanoo.

Myoman synnyn taustaa ei tiedetä. Se tiedetään, että hormonit, erityisesti estrogeeni, edistävät myoman kasvua. Hurskaisen mukaan myomalle on olemassa myös perinnöllistä alttiutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulemma kallis?

Vierailija
4/17 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hintatiedot (12.12.2015) ja pakkauskoot     Korvatta-

vuus Vastaavat

valmisteet

tabletti 5 mg  28 fol  183.55€  6.56€/kpl 

http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=27106&i=GEDEON+RICHTER_ESMYA

Eli onhan tuo aika hirveän hintaista yhteiskunnalle ja ihmiselle itselleenkin, ennen kuin lääkekatto tulee täyteen... Alle kuukauden satsi melkein 200 euroa. 

Vierailija
5/17 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/17 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeä hinta! Vain varakkaat saavat hoidettua terveyttään, taas?

Vierailija
7/17 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä lääke, liian kallis.

Mä sain onneks kaverilta lääkkeet, kun sen tapauksessa oli päädytty sitten kuitenkin kohdun poistoon. Mä säästyin leikkaukselta ton lääkkeen ansiosta, lähtötilanteessa myooma oli n. 5 sentin kokoinen. Esmyan pienensi sitä ja loput höylättiin pois.

Vierailija
8/17 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä suunnittelen esmya-kuuria mutta pelkään ja mietityttää.. menkkojen kanssakaan en voi elää tiputtaa hb:n ja onhan se raju vuotokin rasittavaa. miksei lääkäri maininnut mulle mitään ettei esmyaa saa syödä jos on rintasyöpä..? enhän tiedä onko mulla mutta jos onkin piilevänä..??

onko kohdunpoisto paras ratkaisu, mutta mitkä sen seuraukset sitten...?? oon lapseton vaihdevuosi-ikää lähestyvä.. mutta kymmeniä menkkoja edessä :(

Vierailija
9/17 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tutustua kohdunpoiston aiheuttamiin ongelmiin ja tehdä sitten vasta päätös suostuuko vaiko ei.

Vierailija
10/17 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInulta on kohtu poistettu 8 vuotta sitten myomien vuoksi. Paras päätöksen koskaan. Kivut, säryt ja vuodot loppuivat, ei koskaan enää tunnetta kuin synnyttäisit sohvaa samalla kun valut kuin Niagara-putous! Ei mitään komplikaatioita.

Vierailija
11/17 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei jaksais.. kirjoitti:

mä suunnittelen esmya-kuuria mutta pelkään ja mietityttää.. menkkojen kanssakaan en voi elää tiputtaa hb:n ja onhan se raju vuotokin rasittavaa. miksei lääkäri maininnut mulle mitään ettei esmyaa saa syödä jos on rintasyöpä..? enhän tiedä onko mulla mutta jos onkin piilevänä..??

onko kohdunpoisto paras ratkaisu, mutta mitkä sen seuraukset sitten...?? oon lapseton vaihdevuosi-ikää lähestyvä.. mutta kymmeniä menkkoja edessä :(

Monet syöpälääkkeet voivat altistaa toiselle syövälle. Hoito tehdään kokonaisarvion pohjalta ja eiköhän lääkäreillä ole ollut melko hyvä varmuus, ettei ylimääräisiä riskitekijöitä ole.

Vierailija
12/17 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei viestittäjä numero 8

Reseptilääkkeiden myynti ja/tai toiselle luovuttaminen on rikos. Rikokseen syyllistyvät molemmat.

Rikokseen yllätys taas kielletään säännöissä

Vierailija
13/17 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hintatiedot (12.12.2015) ja pakkauskoot     Korvatta-

vuus Vastaavat

valmisteet

tabletti 5 mg  28 fol  183.55€  6.56€/kpl 

http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=27106&i=GEDEON+RICHTER_ESMYA

Eli onhan tuo aika hirveän hintaista yhteiskunnalle ja ihmiselle itselleenkin, ennen kuin lääkekatto tulee täyteen... Alle kuukauden satsi melkein 200 euroa. 

Paitsi ettet käyttänyt laskuria, tuosta saa peruskorvattavuuden, 40 %, hinnaksi jää 106 euroa

Vierailija
14/17 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketa vaikka Yliopiston Apteekin laskurilla, tuo on lääkkeen lähtöhinta, siihen todella saa edellisen kirjoittajan mainitsemani 40%:n KELA-korvauksen

15/17 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on höylätty myoomia pois. Lopulta kyllä poistettiin kohtu, kun uusiutuivat herkästi kilpaa polyyppien kanssa endometrioosin säestyksellä.

Tuntuu tuon artikkelin luettua tuo höylääminen edelleenkin houkuttelevammalta toimenpiteeltä kuin tuon lääkkeen syöminen, jos siis vielä olisi tarvetta moiselle.

Vierailija
16/17 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko esmya syöpälääke..???

Vierailija
17/17 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jättää Esmyan syönti ja ottaa yhteyttä lääkäriin. Esmya voi aiheuttaa maksavaurioita

(Googlaa hakusanoilla esmya ja maksa€

https://www.mediuutiset.fi/uutiset/esmya-laakkeesta-kaynnistyi-turvalli…