päihderiippuvainen äiti
Hei. Olen 17-vuotias tyttö ja olen nyt googletellut tässä monta kuukautta netistä, että löytäisin neuvoja ja kanssa-eläjiä. Mutta turhaan, joten tulimpa tänne kysymään neuvoa. Äitini käyttää lääkkeitä väärin. Joko liikaa/tai sellaisia, mitkä eivät ole omia. Äiti on silloin sekava, puhuu outouksia, on aggressiivinen, vailla järkeä. Kun otan asian puheeksi, niin saan kuulla, että olen kiittämätön, kusipää ja sekopää. Koska hänellä "ei ole minkään sortin ongelmaa". Joka kerta syntyy vain lisää ja lisää tekosyitä, miksi lääkkeitä voi napsia. Ilmoittaisin tästä jonnekin, jos en olisi alaikäinen. Nimittäin tiedän, että lastenkoti kutsuu, jos äitini passitetaan laitokseen. Toivon asiallisia neuvoja.
Kommentit (5)
Se apu on vähän sellainen paketti, eli jos ilmoitat asiasta ja saat äitisi hoitoon, joudut todennäköisesti itse lastenkotiin ellei sinulla ole toista vanhempaa, jonka luokse mennä.
Mutta mitä haittaisi olla vähän aikaa lastenkodissa? Olet ihan kohta täysi-ikäinen, eikä sinun muutenkaan siellä tarvitsisi kauaa olla. Jos äidin kanssa on pelottavaa olla samassa taloudessa, voi olla ihan hyvä ilmoittaa asiasta eteenpäin. Vaikka äitisi suuttuisikin, tekisit kaikesta huolimatta myös hänelle palveluksen.
Moi! Googleta päihdelinkki.fi, siellä on yhteistietoja addiktien omaisille tarkoitetuista tukiryhmistä. Et sä vielä niin aikuinen ole, että sunntarvitsisi ihan omillaan pärjätä, joten yritä tuota kautta saada apua ja tukea? Kaikesta huolimatta hyvää kevään odotusta ja kaikkea hyvää sulle! 👍
Mikä lääke?
Olen itse äiti ja ollut Stilnoct-koukussa; sain sitä unettomuuteen alun perin johon se ei auttanut, mutta sen sijaan päihdytti silleen kevyesti, että tuli paljon parempi olo kuin esim. alkoholista ikinä, sain energiaa, näläntunne katosi jne. En tosin tullut koskaan aggressiiviseksi vaan päinvastoin, iloisemmaksi ja sosiaalisemmaksi. Silloin perustelin itselleni, etten ollut väärinkäyttäjä koska lääke oli mulle määrätty; en vaan enää ottanut sitä illalla vaan aamulla ;/
Ei tuosta ollut helppoa sinnitellä irti, onnistui lopulta vaan sillä, että sanoin lääkärille että "annokset on nousseet ja haluan taukoa" jolloin ei enää uusinut reseptiä. Tuossa vaiheessa tajusin itse pelottavan selvästi että homma ei enää kauaa pysy lapasessa, ja mulla oli pienet lapset joiden kanssa olin yksin.
Tsemppiä sulle kauheasti, en paljon osaa neuvoa, jos äitisi ei itse tiedosta ongelmaa.Tai ei myönnä, se on oikeasti kamala myöntää paitsi muille, ennen muuta itselle :( Ainakin itselle tapahtui niin salakavalasti.
Jos olet 17-vuotias, niin et sinä kauaa joutuisi olemaan lastensuojelun asiakkaana. Täysi-ikäisenä saisit tehdä mitä haluat.
Älä jää katsomaan äitisi rappiota. Ehkä ilnoituksesi saisi hänetkin heräämään todellisuuteen. Jos ei saa, niin et menetä mitään.
Ansaitset turvallisen kodin ja turvallisia aikuisia lähellesi. Tee ilmoitus äidistäsi.
No mitä neuvoja tai millaista apua haluat? Et voi toivomalla parantaa addiktia. Ilmeisesti kotona on kuitenkin siedettävää, jos et halua sitä apua, mitä ilmoittamalla saisit?