Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko heittää teinin ulos talosta kun täyttää 18?

Vierailija
04.02.2016 |

Ja mitä siitä voi seurata vai voiko mitään? Ei kai täysi-ikäistä ole velvollisuutta elättää kattonsa alla?

Kommentit (164)

Vierailija
101/164 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se on, että niin kauan kun ihminen on nuori hän on hyvä ja kaikki huonot asiat mitä hän elämässään tekeekin on aina vanhempien vika.  Ei ole laiskuutta, ei ilkeyttä, ei saamattomuuta, ei päihde ongelmaa vaan ainoastaan ihminen jolla on huonot vanhemmat. Sillä hetkellä kun hän saa vaikka lapsen roolit vaihtuvat, hänestä yhtäkkiä saatetaankin nähdä hänen oikea luonteensa. Se ihan sama, joka hänellä on ollut siitä asti kun oli 13. Laiska ja välinpitämätön äiti tai isä jolla on ehkä jopa alkoholi tai huume ongelma. Mutta oli sitten 18 tai 58 niin aina hän voi aina syyttää niitä vanhempiaan omista teoistaan. Ja muut komppaavat kuinka kaikki aikusen ihmisen teot hautaan asti ovat lopulta jonkun muun aiheuttamia (äidin lähinnä tietenkin).  Äiti joka ei osannut olla sitä mitä täydelliseltä kasvattajalta ja synnyttäjältä kuuluu odottaa, jos kerran lapsia on mennyt tekemään.

Ap:n lasta on kasvattanut koko kylä. Koulut, sukulaiset, ystävät, naapurit, sukulaiset some ja netti. Mutta ainoa jonka päälle kaadetaan paskaa on tietenkin äidit. Koska jotenkin kaikkien muiden vaikutuksille teinit ovat immuuneja.

Vierailija
102/164 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakastava äiti. :)

Kyllä minä sitä edelleen rakastan, mutta nyt kun lentää koulustaankin pihalle en todellakaan ala katsella sitä että pelaa yökaudet ja nukkuu päivät, ei osallistu kotitöihin ja menee ja tulee miten lystää. Ja pienemmät sisarukset oireilevat tätä jatkuvaa riitelyä ja joutuvat kuuntelemaan kiroilua ja huutoa. Että kertokaapa ihmeessä mitä itse tekisitte tässä tilanteessa. -ap

Nyt kun on vielä alle 18v niin ottaisin yhteyttä terveyskeskukseen ja pyytäisin lähetettä psykiatrialle, ei selvästikään ole normaalia teini-ikää.

Äiti voisi myös käydä juttelemassa psykiatrilla jos selviäisi vaikka miksi lapsi oireilee noin. Muutenhan psykiatri vetäisee diagnoosin hihasta jota voi käyttää aseena lasta vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/164 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ap. lapsestasi lastensuojeluilmoitus. Vai oletteko jo heidän asiakkaana?

Jospa sieltä löytyisi ongelmaan ratkaisu, joskus sieltäkin nuori saa ratkaisun elämään. Et varmasti ole yksin ongelmien kanssa.

Vierailija
104/164 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen vanhempi tekee noin?

Normaali vanhempi. Itsekkin lensin pihalle kun täytin 18 vuotta.

Ei siinä ollut mitään keskusteltavaa vaan isä kantoi minun tavarani ulos ja äiti pyysi tai käski antamaan asunnon avaimet hänelle.

Vierailija
105/164 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä ollut mitään keskusteltavaa vaan isä kantoi minun tavarani ulos ja äiti pyysi tai käski antamaan asunnon avaimet hänelle.

Älä vaan tee lapsi jos normaali on noin pahasti vääristynyt,

Vierailija
106/164 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

dgdfg kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Minulla ja vaimollani on 3 lasta. Rakkaita lapsia jokainen. Mutta ei ole vanhempien tehtävä elättää täysi-ikäistä ihmistä omassa asunnossaan.

Vierailija
107/164 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

dgdfg kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Minulla ja vaimollani on 3 lasta. Rakkaita lapsia jokainen. Mutta ei ole vanhempien tehtävä elättää täysi-ikäistä ihmistä omassa asunnossaan.

Täysi-ikäisyys =/= aikuinen 

Kun 17-vuotias täyttää 18, niin tuleeko hänestä automaattisesti sinun silmissäsi kaikkeen valmis oleva, vastuuntuntoinen aikuinen? Aikamoista kapeakatseisuutta. 

Vierailija
108/164 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas näitä kasvatusasiantuntijoita. Heitä ulos mutta auta asunnon kanssa, varsinkin jos on kiire aikataulullisesti. Voin kertoa et muo ei oo eläissäni kasvatettu pikkulapsivaiheen jälkeen oikeestaan ollenkaan. Itse olen kaikki päättänyt, mennyt lukioon ja siitä päivästä lähtien maksanut lukiokirjani. Ja sitten kaiken muun, koska kirjoja varten oli hankittava eka duuni, jonka ihme kyllä onnistuin saamaan (alaikäisenä puhumalla itseni sisään!!). Enkä ole kaveripiirini ainoa, joka on saatettu pois kotoa niin pian kuin mahdollista. Vanhemmilla ei ole vastuuta lapsesta enää 18-vuotissyntymäpäivän jälkeen. Onneksi olin tosiaan jo ala-asteelta lähtien tottunut hoitamaan omat asiani. Aikuisen ihmisenä on lapsesikin siihen täysin kykenevä.

Lykkyä tykö, elämä opettaa

Vierailija
109/164 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

dgdfg kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun 17-vuotias täyttää 18, niin tuleeko hänestä automaattisesti sinun silmissäsi kaikkeen valmis oleva, vastuuntuntoinen aikuinen? Aikamoista kapeakatseisuutta. 

No on se kumma kun ihminen täyttää 18 vuotta. Asunto on ostettu ja auto on ostettu, ajokortti maksettu ja vielä ne asumiskulut maksetaan! Niin miksi ihmeessä aikuinen ihminen ei voi muuttaa siihen asuntoon? Vaan pitää jäädä vanhempien asuntoon asumaan!?

On ihme touhua tämä maailma nykyisin. JA kuka on kieltänyt sitä lasta tulemasta käymään vanhempien luona? Kuka?

Paljonko tässä maailmassa pitää tukea ja auttaa normaalia aikuista ihmistä?

Vierailija
110/164 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tainneet rakastavan äidin kasvatustaidot olla aika puutteelliset, tai sitten kasvatus on jätetty kadun tehtäväksi, kun tulos on , mikä on. Poimi nyt vaan kypsät hedelmät!

Vierailija
111/164 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin nuoren aikuisen näkökulmasta.. Mulla on kavereita jotka notkuu edelleen kotona ja saa kaiken valmiina. Jos on omia tuloja, ne juodaan viikonloppuisin ja ostellaan turhaa krääsää. Vaikka ei olisi omia tuloja niin rellestetään ja ryypiskellään iskän lompakolla. Puhelinliittymätkin edelleen vanhempien nimissä.

Ikää on kaikilla kuitenkin jo 20. Kotona kiukutellaan ja haistatellaan, aina on ruokaa tarjolla ja talous turvattu kun ei mitään tarvitse itse kustantaa.

Kaikilla näillä on yhteistä se, että kotona on palluteltu. Aina on ollut uudet pelit ja vehkeet, äiti vie ostoksille, isä antaa reilut kuukausirahat. Teininä eivät saaneet sanktiota mistään - mulle kosahti kuukausi kotiarestia kun ryypiskelin, kaks viikkoa haistattelusta. Viikkoraha oli vitosen, sekin loppui 17-vuotiaana.

Inhottaa katsella sellasta että vielä parikymppisenä vanhemmille kiukutellaan kuin 13-vuotiaana. Mikään ei riitä. Mä oon tyytyväinen kun saan itse vuokran maksettua ja heikkoina päivinä saa käydä vanhemmilla syömässä.

Vierailija
112/164 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä sitten olet ruikuttamassa täällä? Niinkun saat paljoa apua jos kiellät kaiken mitä muut sanovat.

Vierailija
113/164 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti voit, mutta sitten voitkin miettiä mitä lapsesi siitä ajattelee. Vaikka perheessänne olisi vaikeaa ei teidän ongelmat noin ratkea vaan pahenee. Hanki sille lapselles apua vielä kun voit.

Vierailija
114/164 |
04.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.nettinappi.fi/tietoalue/laki-nuorelle/vanhempien-oikeudet-ja…

"Huoltajilla on velvollisuus elättää lastaan 18-vuotiaaksi asti. Opiskelijan huoltajilla on kuitenkin tietyissä tapauksissa elatusvelvollisuus pidempään, vaikka opiskelija olisikin täysi-ikäinen."

Eli riippumatta siitä missä nuori asuu voi vanhemmilla olla velvollisuus maksaa hänen opiskeluunsa liittyviä kuluja. 

http://www.vauva.fi/keskustelu/1431641/ketju/jos_18v_muuttaa_pois_kotoa…

https://www.thl.fi/web/lastensuojelun-kasikirja/tyoprosessi/erityiskysy…

Koulutusavustus

Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuneista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt 18 vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuvista kustannuksista.
Laki lapsen elatuksesta 3 § 2 momentti (Finlex)

Jos koulutusavustus vahvistetaan ennen kuin lapsi täyttää 18 vuotta, lapsen edustajana toimii lapsen lähivanhempi. Täysi-ikäinen lapsi vaatii koulutusavustusta itse ja voi kohdistaa vaateensa kumpaankin vanhempaansa. Koulutusavustus maksetaan 18 vuotta täyttäneen lapsen omalle tilille.

Oikeuskäytännössä on katsottu vakiintuneesti, että koulutusavustus voidaan vahvistaa lukion käymisen ajaksi, koska lukion katsotaan kuuluvan kansalaisten peruskoulutukseen. Koulutusavustus voidaan vahvistaa myös ammatilliseen koulutukseen, mutta kynnys siihen on korkeampi. Koulutusavustuksen vahvistaminen edellyttää aina tapauskohtaista harkintaa siitä, onko vahvistaminen kohtuullista. Harkinnassa on otettava huomioon myös lapsen omat mahdollisuudet vastata koulutuskustannuksistaan esimerkiksi opintorahalla, opintolainalla tai työnteolla.

Koulutusavustuksen määrään ei voida suoraan soveltaa elatusapua koskevia säännöksiä, vaikka koulutuskustannuksiin luetaankin suoranaisten opintomenojen lisäksi myös koulutuksen aikaiset elinkustannukset. Sen sijaan esimerkiksi harrastuksista aiheutuvat kustannukset eivät pääsääntöisesti kuulu koulutusavustuksella katettavaksi.

Vierailija
115/164 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastava vanhempi olisi heittänyt se jo vähän aikaisemmin ulos. Alaikäisen asioita hoitaisi moni taho, mutta 18 vuotias voi joutua pahaan jamaan.

Vierailija
116/164 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi heittää pihalle, mutta esim. taloudellisesti on huoltaja velvollinen auttamaan 21 ikävuoteen asti.

Velvollisuudet loppuu vanhempien osalta täysi-ikäisyyteen. Silloin on vastuussa itsestään. Auttaa voi vaikka 30, jos haluaa, mutta velvollisuutta ei ole.

Ja se poikkeus: vanhemmilla on elatusvelvollisuus myös täysi-ikäiseen lapseensa, mikäli tämä on opiskelija, vielä pari vuotta täysi-ikäistymisen jälkeen.

Vierailija
117/164 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala tilanne. Isoin ongelma on kuitenkin tällä nuorella ihmisellä. Hän ei voi hyvin. Siihen pitäisi saada apua. Keskustelkaa ammattiauttajien kanssa.

Vierailija
118/164 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kirjallinen häätöilmoitus, muuttoaikaa esim. 3 kuukautta. Lapsesi tarvitsee tätä hakiessaan kaupungin vuokrakämppää. Kun hän on muuttanut, hän voi hakea Kelasta asumistukea ja sossusta toimeentulotukea. Et ole vastuussa vuokrasta tms. kunhan et erehdy laittamaan nimeäsi mihinkään vuokrasopimukseen. 

Mikäli lapsesi olisi opiskelija ja sinulla olisi taloudellisesti turvattu toimeentulo, tällöin olisit velvollinen avustamaan rahallisesti.

Mielestäni teet lapselle karhunpalveluksen, mikäli annat hänelle edelleen rahaa hänen muutettuaan pois. Sen sijaan voisitte mennä yhdessä ostamaan jotain oleellista, siis pölynimuria, mikroa yms. 

Voit ottaa avaimet pois tai olla ottamatta. Toivota kuitenkin tervetulleeksi käymään!

Vierailija
119/164 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

dgdfg kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sen kypsymisen ja kasvatuksen pitäisi tapahtua sitä ennen... koska se 18 juuri täyttänyt saattaa itsekin ottaa tavaransa ja lähteä maailmalle. Eli kyllä, 18v pitäisi olla vastuuntuntoinen aikuinen ainakin lain mukaan.

Vierailija
120/164 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi lähti 18 vuotta täytettyään ja mukaansa sai laskun joka ikisestä markasta ja eurosta jonka on tullut kustantamaan. Alkaa lyhentämään velkaansa kun sitten kun saa töitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi