Jos lainakatto tulee 1.7.
Niin vielä kesäkuussa voi saada lainaa kun on henkilotakaaja esim oma vanhempi mukana? Eikös tuo lainakatto tiputa myös asuntojen hintoja?
Kommentit (18)
Lainat
Säästöt
Eläkesäästöt
Lainakattoon kannattaa varautua hyvissä ajoin
13.2.2015 Säästö+Laina
Asuntolainan enimmäismäärää rajoitetaan lainakatolla vuoden 2016 kesästä lähtien. Etukäteissäästämisestä tulee asunnonostajalle entistäkin tärkeämpää.
Lainakatto tarkoittaa, että asuntoa ei voi ostaa kokonaan velaksi käyttämällä ainoastaan ostettavaa asuntoa vakuutena.
[pahvilaatikko possut]
Kuva Istockphoto.com
Lainakatto tulee voimaan 1.7.2016. ”Sen jälkeen myönnettävä asuntolaina voi olla enintään 90 prosenttia lainan vakuuksien arvosta. Jos kysymys on ensiasunnon kaupasta, laina voi olla enintään 95 prosenttia vakuuksien arvosta”, kertoo johtava lakimies Elina Kirvelä Finanssialan Keskusliitosta.
Kymmenen prosenttia (tai ensiasunnossa viisi prosenttia) asunnon hinnasta pitäisi pystyä kattamaan säästöillä tai muilla vakuuksilla kuin ostettavalla asunnolla, Elina Kirvelä sanoo. Hän arvioi, että tavallisesti puuttuva osuus katetaan säästämällä etukäteen.
Asuntolainan vakuutena on lähes poikkeuksetta asunto. Asunnon vakuusarvoksi on useimmissa pankeissa pitkään hyväksytty enintään noin 70 % (Nordeassa enintään 75 %) asunnon ostohinnasta.
Usein asunnon lisäksi tarvitaan siis muitakin vakuuksia. Ensiasunnon ostajilla varsin yleisesti lisävakuutena käytetään esimerkiksi vanhempien asuntoa. Sen sijaan melko yleisesti käytettyä henkilötakausta ei Elina Kirvelän mukaan hyväksytä vakuudeksi, kun lainakattoa lasketaan.
ESIMERKKI: Olet ostamassa 100 000 euron hintaista asuntoa. Pankki hyväksyy asunnon vakuusarvoksi 70 000 euroa, muita vakuuksia (ei henkilötakauksia) sinulla on 30 000 euron arvosta. Vaikka vakuuksia on sadantuhannen arvosta, pankki voi myöntää sinulle asuntolainaa enintään 90 000 euroa.
Jos olisit ostamassa ensiasuntoa, pankki voisi myöntää sinulle asuntolainaa enintään 95 000 euroa.
Lainakatto koskee käytännössä useimmin juuri ensiasunnon ostajia. Erityisesti heille tulee entistä tärkeämmäksi säästää asuntoa varten etukäteen.
Eihän pankki voi antaa jos tuo on lakisääteistä.
No mikä ongelma tuossa nyt on? Jos on rahaa ostaa asunto niin saa asunnon. So simple.
Heh hauska vitsi. Kuinkahan monella on oikeasti rahaa asunnon ostoon? Itse olen juuri valmistumassa ammattiin eikä todellakaan mitään säästöjä ole voinut päästä kertymään. Ne rahat menevät sitten töiden alettua vuokraan, mitkä voisin laittaa myös oman asunnon maksuun.
Jotenkin suloista ajatella, että vielä 20 vuotta sitten ihmiset säästi ensin ja osti vasta sitten kämpän. Nyt ei millään voi säästää, kun eläminen on niin kallista ja vuokrat korkealla.
Edelleenkin sen asunnon saa ilman säästöjä, jos on antaa reaalivakuudet (kiinteistöjä, asunto-osakkeita) lainan vakuudeksi.
Miksi pudottaisi asuntojen hintoja? Kyllä on ihmisiä joilla on 10% säästettynä asunnon hinnasta.
Kuka ostaisi asunnon täysin ilman varoja? En ymmärrä. Nollalla ostamaan, outoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pudottaisi asuntojen hintoja? Kyllä on ihmisiä joilla on 10% säästettynä asunnon hinnasta.
Varmasti on mutta monella ei ole. Ostajaehdokkaat hupenevat.
Mäkään en nyt ihan ymmärrä mikä tässä on niin ihmeellistä. Mun mielestä 10 % (ensiasunnon ostajalle 5 %) asunnon hinnasta on itse asiassa aika pieni summa, joka kyllä pitäisi pystyä säästämään, jos kerran asunnon meinaa hankkia.
Ja sanon tämän köyhyysrajan alapuolella elävänä vuokralaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti on mutta monella ei ole. Ostajaehdokkaat hupenevat.
Aivan sama. Etelän kasvukeskusten asunnoilla on silti aina ostajia.
Kyllä, asuntojen hinnat laskevat koska ihmisillä ei yksinkertaisesti ole asunyosäästöjä. Huono juttu kiinteistökuningattarille..
Vierailija kirjoitti:
Mäkään en nyt ihan ymmärrä mikä tässä on niin ihmeellistä. Mun mielestä 10 % (ensiasunnon ostajalle 5 %) asunnon hinnasta on itse asiassa aika pieni summa, joka kyllä pitäisi pystyä säästämään, jos kerran asunnon meinaa hankkia.
Ne samat rahat jotka menee vuokraan vois laittaa oman asunnon ostoon. Tällä laonakattosysteemillä vuokranantajat eli rikkaat sijoittajat rikastuu entisestään. Köyhän on vaikea säästää jos kerta raha menee vuokraan
Eikös monien ensiasunnon ostajien käyttämän ASP-lainan ehtona jo pitkään ole ollut, että säästössä on 10 % asunnon hinnasta?
Tämä kuulostaa hyvältä. Ostankin asunnon vasta kesällä tai syksyllä kun pääsee paremmin tinkaamaan. :)
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, ettei pankki voi antaa enää joustoa vakuuksista. Omarahoitusosuutta ei jatkossakaan välttämättä tarvita, jos vakuudet saadaan kasaan esim. valtiontakauksella ja vanhempien asunto panttaamalla. Takauksia tuskin moni pankki enää hyväksyy asuntolainoilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne samat rahat jotka menee vuokraan vois laittaa oman asunnon ostoon. Tällä laonakattosysteemillä vuokranantajat eli rikkaat sijoittajat rikastuu entisestään. Köyhän on vaikea säästää jos kerta raha menee vuokraan
Jaa että tähän mennessä köyhä on voinut saada asuntolainaa noin vain?
Ainakaan mun tuloilla ei voi saada sellaista lainaa, jolla pystyisi hankkimaan asunnon, eli vuokralla asuminen on ollut se ainoa vaihtoehto ihan ilman lainakattoakin.
mikä tää juttu on