KARKOTETUT -dokumentista
Katsoin juuri kyseisen dokumentin;
Ja luin sitten enemmän tuosta Petterin kuolemasta. Kuuntelin lapsena Avainta sekä Steen1:stä mutta koska Petskun tapaus sattui mun ollessani lapsi, en ole osannut yhdistää suomiräppäreiden kappaleiden henkilöä/henkilöitä tällaisiin aikanaan laajalti uutisoituihin juttuihin.
Petteri kerkesi 20-vuotiaaseen mennessä menettää poikalapsensa (tietääkö kukaan mihin pieni lapsi kuoli?) sekä istua vankilassa, karata sieltä useampaan kertaan ja tekemään lukuisia rikoksia. Tokikaan en hämmästele, ei ollut pojalla elämässä hyvät kortit kun äidissä ainakin olisi ollut toivomisen varaa. Mitähän mahtaa Villelle kuulua nykyään? Krisse kuoli dokumentin kuvauksien aikana ja Pepellä oli päivät luettuina kasvaimen vuoksi. Deresa vaikutti ihanan reippaalle vaikka hurjia juttuja joutui hänkin todistamaan (muun muassa veljensä itsemurhan).
Kommentit (29)
Dokumentin henkilöistä en tiedä mitään, mutta oli kyllä mielenkiintoinen dokumentti. Kuvasi hyvin tätä luokka-yhteiskuntaa.
Mun mielestä on hyvä että tämmösiä dokkareita tehdään niin pääsee tylsistyneet keskiluokan edustajatkin vähän katsomaan millaisia ihmisiä niissä lähiöissä asuu :D
Myönnän että toi on hyvä dokumentti, mutta itse lähiössä kasvaneena/vieläkin sellaisessa auvana en näe dokumentissa oikein mitään kun tuo on niin tavallista, vastaavia tarinoita/jopa pahempia on Suomi pullollaan. Joku helsinkiläinen lähiö missä ei ole mitään, no stadissa kun toi joukkoliikenne pelaa niin miksi ei voi mennä vaikka keskustaan jossa nuorille olisi paremmin tekemistä/järjestettyä toimintaa? Täällä landen lähiöissä on oikeasti tympeää kun itse kaupunkikin on ihan kuollut ja työttömyyden riivaama.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on hyvä että tämmösiä dokkareita tehdään niin pääsee tylsistyneet keskiluokan edustajatkin vähän katsomaan millaisia ihmisiä niissä lähiöissä asuu :D
Myönnän että toi on hyvä dokumentti, mutta itse lähiössä kasvaneena/vieläkin sellaisessa auvana en näe dokumentissa oikein mitään kun tuo on niin tavallista, vastaavia tarinoita/jopa pahempia on Suomi pullollaan. Joku helsinkiläinen lähiö missä ei ole mitään, no stadissa kun toi joukkoliikenne pelaa niin miksi ei voi mennä vaikka keskustaan jossa nuorille olisi paremmin tekemistä/järjestettyä toimintaa? Täällä landen lähiöissä on oikeasti tympeää kun itse kaupunkikin on ihan kuollut ja työttömyyden riivaama.
Dokumentti itsessään oli aika tavallinen läpileikkaus (mielestäni, itse olen kasvanut kahden eri kaupungin lähiössä, toinen näistä on hesassa), mutta itseäni kiinnostaa dokumentin takana oleva tarina, Petterin tarina, jota ei avattu vaan vähän sivuttiin. Olisi toki mukava tuon dokkarin katsomisen jälkeen tietää miten Villellä tai Deresalla menee, kun molemmat vaikuttivat lähtökohdistaan huolimatta, aivan fiksuille nuorille.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miltä vuodelta tää on?
Dokkari on tullut ulos vuonna -98, Petteri taisi tosin kuolla jo -93 (en nyt ulkoa muista, dokkarin lopussa vilahtaa vuosi).
Edelleen huhuilen jos joku tietäisi jotain! Harmi kun otsikosta tuli niin tylsä ettei tänne kukaan eksy! :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on kaikenlaisia tarinoita nähty täällä Vantaalla ja ikävimmät ovat sitten päätyneet papattiin Myyrmannissa.
Vierailija kirjoitti:
Miltä vuodelta tää on?
1996-97 vuosina kuvattu
Hei olen Deresan poika Niko kaikille tyypeille kuuluu hyvää ja pepe kuoli sydänkohtaukseen 2003 ja mutsiki elää iha normaalii elämää mun ja siskojen kaa ja dokumentistä tulossa joulun alla radio haastettelu mitä deresalle ja villelle nykyään kuuluu!
Yle Areenan radio-ohjelmista löytyy Perttu Häkkisen Itä-Helsinki-trilogia ja 2/3-osassa on Deresan haastattelu.
2021 ja tämä on uusintana Areenalla. Koskettava dokkari ja olisi tosiaan hienoa, jos päähenkilöille kuuluisi vielä hyvää. Toivon heille nuoruutta helpompaa aikuisuutta <3
Katsoin tän eilen, tuli uusintana. Ja on näköjään Areenassakin.
Muistan, kun näin tän ekan kerran silloin tuoreeltaan. Jännä, kun silloin Villen äiti näytti mielestäni aika vanhalta. Mutta nyt, kun itse olen varmaan vanhempi kuin hän tuossa, niin huomaan, että hänhän oli ihan nuori ihminen.
Ahdisti katsoa silloin ja ahdisti nyt.
Todella hieno dokumentti Hienoa oli varsinkin se ettei tähän oltu tungettu mitään dramatisointia vaan tämä oli ihan häpeilemättömän suoraa materiaalia.
Käsittämätön määrä kuolleita mainitaan lopputeksteissä.
Ketään kuka tietää? Otsikko ois voinu olla ehkä kertovampi, voi harmi..
Ap