Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä tuntuu supistelu?

15.02.2006 |

Esitän nyt näin tyhmän kysymyksen, kun ei ole mitään kokemusta. Voiko supistelu olla kivutonta, niin ettei sitä huomaa vai liittyykö siihen aina jotain kipua tai tuntemusta? Olen vasta rv 17+3 ja muutamana aamuna, kun olen herännyt olen huomannut että vatsani on ihan kova ja pinkeä, mutta ei kipuja. Teen kolmivuorotyötä ja olen huomannut, että yövuoroissa vatsani tulee araksi ja muutenkin olo on epämukava. Onko muilla kokemuksia yövuoroista raskausaikana ja miten pitkään niitä yleensä kannattaa jatkaa?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
15.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Supistelua on sekä kipeää että kivutonta. Peukalosääntönä: kivuttomista supistuksista ei ole haittaa. Olen kuullut kyllä poikkeuksistakin, mutta käsittääkseni on harvinaista, että kivuttomat supistukset aiheuttaisivat mitään vahinkoa.

Kivuttomat supparit ovat " harjoitussupistuksia" ja niissä tulee juuri tuota että maha menee pinkeäksi. Olo voi olla epämukava sen takia, että maha tosiaan menee kireälle, mutta jos kipua ei ole samaan aikaan eikä näitä kivuttomia suppareita olen usein, en minä niistä huolestuisi. Loppuraskaudessa supistuksiksi tuli joskus erehdyttyä sitä, kun vauva punkeaa toiselle puolelle mahaa ja maha pingottuu sen takia.

Kivuliaat supistukset ovat sitten asia erikseen, sillä tuo kipu voi johtua kohdunsuun avautumisesta, mikä tietysti ei ole hyvä juttu ennen loppuraskautta. Mutta sen kivun kyllä sitten tunnistaa, ainakin oman kokemuksen perusteella :)

Joskus olen kokenut myös sellaista, että tulee supistus ja kipu yhtaikaa, mutta tarkemmin kuulostellessa olen huomannut että kipu ei tule ollenkaan kohdunsuulta vaan muualta. Eli ennen kuin huolestuu, kannattaa vielä " kivuliaidenkin" supistusten kohdalla miettiä, mistä se kipu tulee. Esikoista odottaessa se on kyllä varmasti hankalampaa.

Yövuoroista en kyllä osaa sanoa, mutta joku muu varmasti osaa.

Coe rv 4+2 (ja " supistuksia" eli menkkakipuja :)

Vierailija
2/4 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla noita oli oikeastaan melkein koko raskauden ajan ja ne kylläkin lisääntyivät raskaiden työvuorojen aikana. Yövuoroissa mulla tuli aamulla paha olo ja armoton väsy koko yön. Oikeastaan istuin ja pidin jalkoja koholla monta tuntia yöllä.

Siinä vaiheessa kannattaa lääkärissä käydä, jos supistukset on kipeitä, tulee menkkamaista jomotusta alavatsalle tai alaselkään, ehkä reisiin, supistukset on kivuttomia, mutta säännöllisiä ja niitä tulee vähintään 10-15 min. välein tai supistukset aiheutuvat selvästi työrasituksesta ja työnteko alkaa tuntua hankalalta ja itsekidutukselta ja tarvitset sairaslomaa.

Vatsakipuja en muista yövuoroissa, mutta siinä vaiheessa, kun maha oikein alkoi näkyä ja kasvaa, niin tuntui alavatsalla arkuutta. Vatsalihaksethan antaa myöten ja iho venyy. Maha alkaa painaa pitkällä juoksulla. Kannattaa puhua yövuoroista pomolle! Työkäyttöön voit ostaa tukivyön!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivuttomatkin supistukset kannattaa ottaa tosissaan, varsinkin, jos niitä on paljon, ne eivät selvästi liity rasitukseen ja jos supistus " jää päälle" . Yleensä kivuttomasta supistelusta ei ole haittaa vaan se liittyy kohdun lihasten harjoitteluun. Mutta joskus todella voi käydä niin, että kivuttomatkin supistukset avaavat paikkoja, nimim. kokemusta on.

Jos yövuoro ei tunnu hyvältä ja olo on epämukava, on syytä kysellä vaihtoa.

Vierailija
4/4 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelinkin, että yritän tehdä vielä ne muutamat yöt jotka on jo listaan suunniteltu ja puhun työnantajan kanssa sitten jatkosta. Sairaslomaa käyn kyllä jos tilanne sitä vaatii, nyt aion vaan ajatella vauvaa ja omaa hyvinvointia!

Hyvää odotusta kaikille!:)