Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkopoli kokemuksia?

Vierailija
02.02.2016 |

Olen menossa parin päivän päästä Kätilöopiston pelkopolille, raskausviikkoja tuolloin 35. En halua sektiota vaan lähinnä käydä läpi edellisen vaikean ja vaarallisen synnytyksen ja tietää riskit jos samanlainen synnytys toistuu. Lisäksi on paljon kysyttävää muutenkin yms.

Nyt rupesin vaan miettimään kun neuvolatäti sanoi että hän laittaa lähetteen vain kätilölle, ei lääkärille ollenkaan niin mitähän näisaä nyt on sitten eroja? Onko kukaan käynyt pelkopolilla vain kätilön kanssa juttelemassa?

Sinänsä minulle ei ole väliä että kuka siellä on vastaanottamassa minut kunhan hän vain osaa minua auttaa. Neuvolatätini on vaan todella kokematon ja nuori ja hänellä tuntui olevan vain kiire päästä minusta eroon perusjutut suoritettuaan. Tuli myös olo että hän vähättelee minun sanomia asioita. Tämä neuvolatäti on ollut minulla vain kerran, n.3 viikkoa sitten. Sitä ennen minulla oli todella pätevä neuvolatäti joka viimeisellä kerrallaan sanoi jo minulle että ehdottomasti saan lähetteen pelkopolille, uusi n.täti laittaa sen sitten seuraavalla kerralla. Kirjoitti tämän myös tietoihini.

Mutta kokemukia kiitos, etenkin "pelkän" kätilön vastaanotosta pelkopolilla. Kättärille tosiaan olen menossa, tehdäänköhän siellä automaattisesti myös ultra?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Vaimo kävi pelkopolilla kun eka synnytys meni kiireelliseksi sektioksi ja jäi ikävä maku. Vaimolla oli ollut hyvä kätilö ja hommat sujui hyvin. Kätilö voi olla monella tavalla parempi näissä asioissa kuin lääkäri, lääkärithän vaan porhaltaa synnytyshuoneesta toiseen kun taas kätilöillä on tietyssä mielessä parempi kokonaistuntuma.

Toivotaan että sinulla menee yhtä hyvin kuin vaimollani.

Vierailija
2/14 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Vaimo kävi pelkopolilla kun eka synnytys meni kiireelliseksi sektioksi ja jäi ikävä maku. Vaimolla oli ollut hyvä kätilö ja hommat sujui hyvin. Kätilö voi olla monella tavalla parempi näissä asioissa kuin lääkäri, lääkärithän vaan porhaltaa synnytyshuoneesta toiseen kun taas kätilöillä on tietyssä mielessä parempi kokonaistuntuma.

Toivotaan että sinulla menee yhtä hyvin kuin vaimollani.

Kiitos vastauksesta. Muilla vielä kokemuksia? Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilö vaan käy läpi normaalisynnytykseen liityvät asiat. Yrittää saada sulle turvallisen olon synnytyksen suhteen. Käytännössähän ei voi koskaan etukäteen tietää miten se synnytys lopulta sit menee...

Vierailija
4/14 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites se ultra? Tehdäänkö siellä? Neuvolatäti ei osannut vastata, sanoi vain että miksi ei voisi tehdä siinä samalla jos kysyt. Eikai ne varaa turhaan sitä aikaa jos eivät automaattisesti sitä tee?

Olisi kiva tietää vauvan koosta..edellisessä raskaudessa loppuun asti minulle sanottiin että pienikokoinen vauva tulossa mutta lopputulos olikin 53cm ja 4200g. Vatsani oli pieni silloin ja on pieni myös nyt. Ap

Vierailija
5/14 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kätilöopistolla kätilön kanssa juttelemassa noin kuukausi sitten. Kokemus oli todella hyvä. Ilmapiiri oli kiireetön ja levollinen, kätilö todellakin oman alansa asiantuntija. Käytiin läpi ensimmäinen synnytys, joka oli aika kauhukokemus ja mietittiin toiveita tulevaa varten. Käytännössä kävin tunnin itkemässä ja lähdin kotiin lopen uupuneena. Sen jälkeen kun toivuin "elävien kirjoihin", oli olo keventynyt huomattavasti. Itselläni esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla ja nyt tämä pikkukakkonen majailee perätilassa, joten ensi viikolla on vielä lääkärin synnytystapa-arvio. Mutta nimenomaan tuo käynti kätilöllä oli se joka hälvensi pelkoja ja itsesyytöksiä. Lääkärikäyntiin suhtaudun lähinnä siten että hän arvioi vauvan kokoa ja omia fyysisiä ominaisuuksiani alatiesynnytyksen kannalta.

Kätilö oli muuten ensimmäinen ihminen tässä kolmen vuoden aikana joka on tajunnut sanoa että se ei ollut minun syyni. Vaikka järjellä olen tietysti tiennyt koko ajan että "epäonnistunut" synnytys ei johtunut minusta niin tunnetasolla syytin koko ajan itseäni siitä että olin huono synnyttäjä. En ollut itse edes tunnistanut syyllisyyttä, välttelin vaan koko aihetta. Pelkoa on hälventänyt se että uskallan antautua synnytykselle. Haluan kyllä olla enemmän "läsnsä" kuin esikoisen synnytyksessä jossa olin lähinnä piuhoissa ja letkuissa sängyssä. Toivon että saan alatiesynnytyksen ja että vauva on kääntynyt oikein päin (ainakin olen toiveikkaana tuntenut jotain kovaan tuolla alavatsalla).

Vierailija
6/14 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäyksenä vielä että ainakin minun kätilökäyntini tapahtui tiloissa joissa ei ollut ultraa. Hän voi varata lääkäriajan jos sellainen tarvitaan ja siinä sitten ultrataan.

Vierailija
7/14 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, jos oot facessa niin tuuppas sinne meidän pelkopolisten kans juttelemaan :) https://www.facebook.com/groups/sektio/

Vierailija
8/14 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen käynyt pelkopolilla Seinäjoella. Mulla oli vain kätilölle lähete, mutta synnytystapa-arvio tuli kyllä jo edellisen synnytyksen perusteella (imukuppisynnytys). Mun mielestä yleensä kyllä on niin, että pelkopolikäynti tapahtuu kätilön, ei lääkärin kanssa, mutta tietenkin eri sairaaloissa voi olla eri käytännöt. Ultra ei varmaankaan kuulu pelkopolikäyntiin, mutta mulla toisella käynnillä kätilö myös ultrasi, kun oli huone vapaana.

-

Kyllä se kätilö on ihan oikea ihminen käymään sitä synnytystä läpi!

Vierailija
9/14 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites se ultra? Tehdäänkö siellä? Neuvolatäti ei osannut vastata, sanoi vain että miksi ei voisi tehdä siinä samalla jos kysyt. Eikai ne varaa turhaan sitä aikaa jos eivät automaattisesti sitä tee?

Olisi kiva tietää vauvan koosta..edellisessä raskaudessa loppuun asti minulle sanottiin että pienikokoinen vauva tulossa mutta lopputulos olikin 53cm ja 4200g. Vatsani oli pieni silloin ja on pieni myös nyt. Ap

Kätilö voi varata jatko/seurantakäyntejä tarvittaessa. Tuon ison koon takia pyytäisin kyllä itse että pääsisi ultraan lasketun ajan tuntumassa ja että käynnistettäisiin jos uhkaa mennä yli. Syntyikö esikoinen millä viikolla? Onhan sokerirasitus tehty? Muutenkin jos on kokemus isosta vauvasta niin sokerinkulutusta kannattaa seurata ja liikkua. Itse myös kuulun sukuun jossa isoja vauvoja ja "pitkä kantoaika" eli melkein kaikilla mennyt yli. Esikoista odottaessa liikuin ja söin fiksusti, silti nelikiloinen jössikkä syntyi h41+6.

Vierailija
10/14 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kiitos ihanista vastauksista. Se juuri on mielessä kokoajan että edellisen synnytyksen epäonnistuminen oli minun syytäni kun sellainen asenne henkilökunnalla mielestäni oli. Eivät sitten kuitenkaan kertaakaan vaivautuneet kertomaan minulle että mitä voisin tehdä paremmin. Yksi kätilöistä vielä tokaisi että jatkossa minun kannattaa harkita sektiota. Kaiken tämän olin vain sivuuttanut kunnes nyt minun on mentävä tekemään se kaikki uudestaan enkä enää tiedä osaanko. Vollotan varmaan ku pikkulapsi koko pelkopolikäynnin ajan. Ap

Vierailija
11/14 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei kiitos ihanista vastauksista. Se juuri on mielessä kokoajan että edellisen synnytyksen epäonnistuminen oli minun syytäni kun sellainen asenne henkilökunnalla mielestäni oli. Eivät sitten kuitenkaan kertaakaan vaivautuneet kertomaan minulle että mitä voisin tehdä paremmin. Yksi kätilöistä vielä tokaisi että jatkossa minun kannattaa harkita sektiota. Kaiken tämän olin vain sivuuttanut kunnes nyt minun on mentävä tekemään se kaikki uudestaan enkä enää tiedä osaanko. Vollotan varmaan ku pikkulapsi koko pelkopolikäynnin ajan. Ap

Todella inhottavaa! Miten edes synnytyksen epäonnistuminen voisi olla sun syytä? Täytyy sanoa, että kyllä mun ensimmäisestä synnytyksestä paljastui paljon todella huonosti hoidettuja juttuja, kun sitä pelkopolilla sitten tarkasteltiin. Mua itseäni helpotti se, että sain käydä ammatti-ihmisen kanssa läpi kaiken tiedon, mitä synnytyksestä oli kirjattu (partogrammi).

8

Vierailija
12/14 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kätilö voi varata jatko/seurantakäyntejä tarvittaessa. Tuon ison koon takia pyytäisin kyllä itse että pääsisi ultraan lasketun ajan tuntumassa ja että käynnistettäisiin jos uhkaa mennä yli. Syntyikö esikoinen millä viikolla? Onhan sokerirasitus tehty? Muutenkin jos on kokemus isosta vauvasta niin sokerinkulutusta kannattaa seurata ja liikkua. Itse myös kuulun sukuun jossa isoja vauvoja ja "pitkä kantoaika" eli melkein kaikilla mennyt yli. Esikoista odottaessa liikuin ja söin fiksusti, silti nelikiloinen jössikkä syntyi h41+6.

Esikoinen syntyi rv 39 että ei mennyt yli. Olen normaalipainoinen ja esikoisen raskausaikana tuli vain 8kg. Nyt sama tilanne. Ja sokerit kunnossa molemmilla kerroilla. Olen pienikokoinen mutta minulla on pitkä selkä joten kai se kohtu kasvaa pituutta enemmän kun varsan koko on pieni. Mutta eikai sen pitäisi pelkästään vaikuttaa siihen että minkä kokoiseksi neuvolassa hoitaja ja lääkäri vauvan arvioivat? Nytkin minulle on sanottu että pienikokoinen vauva tulossa mutta on vaikea sitä uskoa.

Äh, ärayttäcää kun uusi neuvolatäti ei nyt ottanut tätä ollenkaan huomioon lähetettä laittaessa..on niin vaikeaa saada kotihoidossa oleva esikoinen hoitoon jos siihen ultraan varataan nyt erikseen aika. Ap

Vierailija
13/14 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli niin käsittämätön kokemus, ettei vissiin kenelläkään muulla; Sain lähetteen pelkopolille, koska menin täysin paniikkiin jo ajatuksestakin puskea lapsi ulos alapäästäni. Pelkäsin vauvan jäävän kiinni, kuristuvan napanuoraan, kärsivän hapenpuutteesta jne.

No, ensimmäisellä pelkopolilla vaan juteltiin, kuinka se alatiesynnytys vaan on niin upeaa ja luonnollista. Samoin toisella. Kolmannella kerralla kätil näytti minulle synnytysvideon.

Lapseni syntyi suunnitellulla sektiolla.

Vierailija
14/14 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ei taida olla uudempia ketjuja..

Haluan jakaa oman kokemuksen, kävin pelkopolilla käsittelemässä edellistä synnytystä. Itkin lähes koko ajan mutta silti tunnelma oli tosi hyväksyvä ja salliva. Kätilö oli todella kannustava ja sain konkreettisia apuja edellisen synnytyksen tulkitsemiseen jälkikäteen, ymmärrän miksi tapahtui kuten tapahtui, ja osaan nyt ottaa rauhallisemmin uuden edessä olevan synnytyksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi