Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työaikana neuvolaan

15.02.2006 |

Ehtisikö joku vielä vastata tänään, jos tiedät! Eli kuulin, että äitiysneuvolassa voi käydä työaikana ja merkata käyntiaika työajaksi. Kuulemma siihen tarvitsee jonkun lapun. Oon kunnan hommissa. Kysyisinkin, että pyydetäänkö lappu neuvolasta, vai pomolta, ja täytetään neuvolassa vai miten? Ja tuleeko raskaus nyt sitten tässä tapauksessa pomon tietoon? Tietysti voi olla monia käytäntöjä kunnittain.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa voi käydä työajalla ja merkata työajaksi jos neuvolakäyntejä ei pysty järjestämään muuten. Eli jos ei voi mennä neuvolaan töiden jälkeen (harvoinpa onnistuu) tai järjestää muuten. Vuorotyöläiset on porukka jolla usein lasketaan että voi järjestää muulloin.

Neuvolasta voit pyytää lapun että olet käynyt siellä ja viet sen sitten pomolle. Käytännössä silloin sitten pomo kyllä saa tietää, mikä tahansa lappu että on käynyt terkkarilla ei luultavasti riitä vaan pitää nimenoman olla että on äitiyskäynti, kun eihän muut ole sitten palkallista.

Eli itse sitten itse harkitsee miten asian järjestää, ottaako ekat käynnit palkattomina vai miten jos ei halua kertoa. Mutta oikeastihan se on hyvä juttu kertoa ajoissa pomolle (ellei halua odottaa että km riski on pienentynyt) koska raskaus ei töihin saisi vaikuttaa kumminkaan.

Vierailija
2/10 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiysneuvola käynnit EI OLE työajalla suoritettavia.

Tämän jouduin selvittämään viime vuonna.

MUTTA työehtosopimuksessa sanotaan, että raskauden aikana tehty LÄÄKETIETEELLINENTUTKIMUS on sallittu työaikana. Tähän luetaan myös neuvola käynti, kun siellä tehdään joku koe. Esim.mitataan verenpaine,otetaan verikoe yms. Ja tästä toimittaa työnantajalle todistuksen. Meillä meni valitettavasti pomon kanssa tällaiseksi pelleilyksi,mun neuvola käynnit :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

esimerkiksi palkanlaskijalta. Mä olen kanssa kunnalla töissä (opettaja) ja koska asun toisella paikkakunnalla, kaikki neuvolakäynnit on pitänyt järkätä työajalla. Meillä " virallinen" kanta oli, että pakolliset käynnit (eka nla, lääkärineuvolat ja mahdolliset pakolliset tutkimukset) saa palkallisena, kaikki muu piti laittaa palkattomaksi virkavapaaksi. Välillä kyllä rastittelin virkavapausanomukseen neuvolakäynnit kohtaan " palkallinen" eikä kukaan koskaan mitään sanonut ja palkka tuli. Mulla tietty se, että aina piti olla sijainen niille oppitunneille, joilla en itse ollut, joten olin kunnalle " ylimääräinen menoerä" kuten pomo kauniisti asian ilmoitti :)

Anna rv 37+1

Vierailija
4/10 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnanhommissa minäkin, ja kyllä neuvolakäynnit ON olleet palkallisia!

Ompas erilaisia käytäntöjä :-/

Parhaiten selvität asian lienee soittamalla sinne palkanlaskentaan, ja jos teillä on kulunvalvonta niin kysyt miten sen suhteen toimit.

Meillä käytännössä minä pyydän neuvolantätiltä lapun tulosalueen pomon kautta palkanlaskentaan ja kirjaan itseni ulos sairaudenhoitoon.

Vierailija
5/10 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli itse jouduin tuota asiaa selvittelemään myös, ja asia oli imeinen; jos et työajan ulkopuolella ehdi, sinun on käytävä työajalla, jolloin työnantaja maksaa palkan. Asiasta on jopa annettu jonkinlainen oikeuden päätöskin. Mutta mikäli löydän linkkejä ko sivuille, laitan pikimmiten tänne.

Vierailija
6/10 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lukee työehtosopimuksessa, että palkka maksetaan vain " työntekijän käydessä äitiysrahan maksamiseen liittyvässä tarkastuksessa" .

hmm...

Vierailija
7/10 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tulee siis muutama linkki. Mutta muistakaa, että jokaisella on kuitenkin oma TES, mutta käsittääkseni työsopimuslaki on niidenkin perustana.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055 (tästä: 4. luku 8§)

Ja sitten erään toisen keskustelupalstalta samasta asiasta.sisältää otteen kvtessistä, joka taisi olla kysyjän oma tes. ko tessissä oli myös tarkempi määritelmä sille mikä on synnytystä edeltävä lääketieteellinen tutkimus..

http://perheklubi.net/index.php?showtopic=40267&hl=neuvolakäynnit

Vierailija
8/10 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työajalla saa käydä neuvolassa, jos se ei työajan ulkopuolella ole mahdollista.

Mutta mutta

Älkää hyvät ihmiset sekottako käsitteitä. Työajalla ei tarkoita samaa kuin palkallinen. Työnantaja ei ole lain mukaan velvollinen maksamaan palkkaa äitiysneuvolakäynneistä. Mutta jos alan yleissitovassa työehtosopimuksessa lukee, että maksettava on, niin sitten maksetaan.

Esimerkiksi meidän alalla lukee, että äitiyspäivärahan saamisen edellytyksenä oleva lääkärintarkastus on palkallinen käynti, muut neuvolakäynnit ei.

Terveisin palkanlaskija

Vierailija
9/10 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen saanut työajalla hoitaa neuvola ym.käynnit eikä niitä ole palkasta poistettu. Kaupungin hommissa olen ja asian olen tarkastanut esimieheltä.

Vierailija
10/10 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Tuntuu olevan vähän eri käytäntöjä. Itse sain neuvolasta nyt todistuksen, että käynyt olen, mutta jossa ei kuitenkan mainita raskaudesta sanaakaan. Katsotaan nyt, miten käy. Meinaan ainakin merkata työajaksi. Tuli palkkaa tai ei. Työkaverini sanoi, että saa merkata työajaksi, mutta enempiä en ole voinut asiasta jutella esim. pomon kanssa. Itsellä on vähän huono tilanne sen suhteen, että olen tehnyt sijaisuuksia lähes jatkuvasti vuosia samassa paikassa, ja tässä kevään aikana on tulossa vakipaikka auki. Mulla olisi tosi hyvät mahdollisuudet saada se, mutta jos raskaudesta tiedetään, niin pelkään sen vaikuttavan valintaan negatiivisesti. Eihän sen saisi, mutta vaikeapa sitä on sitten todistaa, että johtuiko valitsematta jättäminen raskaudesta vai jostakin muusta.