Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelija pulassa opintolainan kanssa

Vierailija
01.02.2016 |

Kerron ensin vähän taustoja. Eli olen aikaisemminkin joutunut ottamaan opintolainaa opiskellessani ammattikoulussa. Otin lainan Pop-Pankista ja kaikki meni kuten pitikin, sillä tarvitsin opintolainaa juuri sen määrän mitä silloin sitä sainkin. Nyt opiskelen kuitenkin ammattikorkeakoulussa ja en tarvitse lainaa niin paljoa kun sitä olisi mahdollista saada, eli 400e/kk.

Jo syksyllä yritin ottaa asiasta selvää. Pop-pankin verkkosivuilla oli mahdollista tehdä opintolainan hakemus. Olin kuitenkin yhteydessä pankin virkailijaan, sillä minulle jäi parikin asiaa epäselväksi. Puhelu pankkiin kuitenkin hämmensi vielä enemmän. Virkailija kertoi, että minun ei ole mahdollista ottaa lainaa pienempää summaa, kun tuo 400e/kk. Hän ei myöskään tiennyt, pystyisinkö sitten ottamaan lainaa esim. joka toinen kuukausi tai miten mahdollisesti pystyn kesken lukuvuoden katkaisemaan lainan tulemisen. Hän antoi minun ymmärtää, että opintolaina maksetaan kelalta.

Soitin heti tämän puhelun jälkeen kelalle, missä minulle sanottiin että ei todellakaan mene noin. Lainaa ei ole kenenkään pakko ottaa enempää, kuin on tarvis ja luultavasti pankin työntekijä ei nyt ollut perillä asioista. Ja pankki maksaa lainaa, valtio takaa sen.

Nyt kun lainalle olisi todellinen painava tarve, menin jälleen katsomaan Pop-pankin opintolainan hakemusta. Missään kohdassa ei kysytä paljonko lainaa haluaisin ottaa tai monessako erässä. (Näin siis on tuttujeni lainahakemuksissa.) Hakemuksessa lukee vain omat tietoni ja lainan tiedot. Tiedoissa kuitenkin mainitaan lainan hoitoon/maksuun liittyvä toimitusmaksu 60e.

Onko täällä ketään, joka on ottanut opintolainaa Pop-Pankista? Olen pienemmän paikallispankin asiakas ja siellä siis nämä kaksi näppärää kylän tyttöä ovat näitä asiakaspalvelijoita. Voiko oikeasti muka olla näin, että tällä pankilla on tällaiset käytännöt maksaa opintolainaa vai onko virkailija ollut epäpätevä? Pystynkö vaihtamaan opintolainan pankista toiseen ja kustantaako tämä jotakin? Pankin vaihtaminen helpottaisi myös muuten elämääni, sillä joudun pienen paikallispankin asiakkaana matkustamaan aina tunnin matkan syntymäpaikkakunnalleni hoitamaan näitä asioita.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toivoisin tietysti asiallisia vastauksia mielummin, kuin "mene töihin pummi" -kommentteja. Menisin töihin, mutta ei ole tässä elämäntilanteessa mahdollista. :/

Ap

Vierailija
2/18 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole popin asiakas, vaan nordean.. mutta siellä pystyi tekemään osanostoja. Eli nostin haluamani summan silloin kuon halusin. Siitä vähennettiin 10€ käsittelykuluja, joita ei olisi mennyt jos joka kk olisi automaattisesti tullut lainarahat tilille. Luulis popin tarjoavan jtn samanlaista. Jotkuthan haluaa nostaa koko lukukauden lainan kerralla eikä erissä jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on aktiasta opintolaina. Sieltä saan nostaa ihan tarpeen mukaan. En ole tänä lukuvuonna vielä nostanut, mutta pystyn verkkopankin kautta laittamaan viestiä tyyliin "haluan nostaa opintolainaa 800e". Viime vuonna nostin 2 kertaa. Ensimmäisellä kerralla 200e ja toisella kerralla 1000e.

Vierailija
4/18 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei 3...että ihan RÖIHIN pitää opiskelijan mennä. Taisi sulla jäädä se amiskin käymättä...

Vierailija
5/18 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Danskesta saa ainakin nostaa vain sen verran kuin tarvitsee. "Lainapäätös" tulee koko summasta mutta ei sitä tarvitse nostaa siis kaikkea.

Vierailija
6/18 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun tarvitse vaihtaa vanhaa lainaa muualle, voit kyllä hakea uutta opintolainaa jostain toisesta pankista. Ei siis todellakaan tarvitse kaikkea lainaa nostaa jos ei halua, nyt on pikkuisen osaamispulaa pankin toimihenkilöillä... Vertaat muutamasta pankista toimituskuluja yms, ja ota lainasi sieltä mistä sen saat halvimmalla ja parhaalla palvelulla.

Vierailija
7/18 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun matkustaa tarvi, kun kaikki pankkiasiat hoidetaan netissä ja puhelimella. Pankkia voi vaihtaa, mutta lainan siirto toiseen pankkiin maksaa 100 euroa. Toisaalta voit hakea opintolainasi eri pankista kun missä nyt olet. Avaat vain asiakkuuden uuteen pankkiin.

Itsekin hämmästyin, kun kerralla tuli koko lukuvuoden laina, mutta ei se haitannut, kun joka tapauksessa tarvitsin kaikki lainarahat.

Vierailija
8/18 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista opiskeluista on jo vähän aikaa, mutta ainakin silloin onnistui ottaa opintolaina myöhemmin eri pankista. Minulla oli ensimmäinen opintolaina osuuspankista, mutta vaihdoin alaa ja muutin toiselle paikkakunnalle. Otin sitten seuraavan opintolainan Danske pankista. Kun opinnot päättyivät, minulla oli lyhennettävänä kaksi eri opintolainaa. Maksoin pienemmän Osuuspankista otetun lainan nopeasti pois. Eikä kahdesta lainasta sinänsä ollut mitään ongelmia.

Vierailija
9/18 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintolainaa AMIKSEEN? :D:D:D Ei jumalauta!

Minulla on sinulle yksi neuvo, mene röihin!

Idiootti järjen jättiläinen, siksi koulua käydään että voidaan mennä töihin.

Vierailija
10/18 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin danskessa voit nostaa lainaa sen minkä haluat tai olla nostamatta. Nostokerroilla on vaan (muistaakseni) 30€ palvelumaksu per kerta joten mieluummin sitä ottaa sen kerralla mitä tarvitsee kuin rupeaa makselemaan noita kerran kuussa.

Vierailija
11/18 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläkin nordeassa sai siis lainapäätöksen koko summalle ja sieltä sitten nosti aina sen verran kuin tarvitsi (oli tietysti kuukausittaiset rajat, mitä sai nostaa, mutta pakko ei ollut kaikkea ottaa ja vastaavasti myöhemmin sai enemmän jos oli ollut nostamatta).

Vierailija
12/18 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nostanut myös opintolainaa POP-pankista ja ihan itse olen saanut päättää, kuinka paljon kerralla nostan ja kuinka monesti nostan. Esimerkiksi olen nostanut 200 e/kk. Tai sitten olen voinut nostaa kerralla isomman summan lukukauden aikana. Lisäksi käytäntö on mennyt siten, että ainoastaan lukuvuoden ensimmäisestä nostosta minulta on veloitettu palvelumaksu.

Eli aika kummalliselta kuulostaa toi sulle selitetty systeemi...toivottavasti tilanne selviää!

Vierailija
13/18 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Laitoin pankille eilen viestiä vielä asiasta varmistaakseni olenko nyt oikeasti ymmärtänyt oikein. Eli en voi ottaa sen verran opintolainaa kun tarvitsen vaan minulle tipahtaa tilille se 400e kuussa? Kerroin vielä tiedustelleeni käytäntöjä muissa pankeissa ja että muualla on mahdollista nostaa haluamansa summa haluamissaan erissä.

Sain vastaukseksi vain, että heillä käytäntö on näin että opintolaina menee asiakkaan tilille kelalta tulleen päätöksen mukaan.

Huhhuh, aikamoinen apupyöräpankki sanon minä.

AP

Vierailija
14/18 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin tulee nostettavaksi koko lukukauden määrä kerralla, esim. 2000€. Miksi ei voi nostaa sen verran mitä tarvitsee, siirtää säästötilille ja sieltä nostaa kerran kuussa?

Vierailija
15/18 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopajoo1 kirjoitti:

Mulle ainakin tulee nostettavaksi koko lukukauden määrä kerralla, esim. 2000€. Miksi ei voi nostaa sen verran mitä tarvitsee, siirtää säästötilille ja sieltä nostaa kerran kuussa?

Korjaan sen verran, että näin siis Danskessa ja ilmeiseti voin nostaa pienemmänkin summan kerrallaan, mutta en näe siinä mitään järkeä, kun menee 5€/nosto? Tai voi nostaa vaikka 1/2 ja olla nostamatta loppuja. Mutta jos opiskelee pari vuotta, niin voi nostaa vaikka osan joka lukukausi ja itse sitten säästöltä siirtää minkä verran kuukausittain haluaa. Ei ole pakko nostaa koko lukukauden könttää. Mutta jos olisi, niin nostaisin ja siellähän se sitten loppukoulun aikana olisi säästötilillä, niin ei tarvitsisi viimeisinä lukukausina sitten nostaa ollenkaan.

Vierailija
16/18 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopajoo1 kirjoitti:

Sitä siis ihmettelin minäkin. Nyt kun useamman kerran olen tästä kysynyt niin kai se on pakko uskoa, että tällä tavalla he hoitavat tämän.

AP

Vierailija
17/18 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika outoa kyllä. Itselläni laina myös popista, eikä kyllä ole noin mennyt. Olen saanut nostaa ihan sen verran kuin olen halunnut (maksimi tietty määrätty), mutta joku vuosi nostin puoli vuotta kerrallaan, joku vuosi nostin sitä vain tietyn summan ehkä kolme-neljä kertaa.

Kerroppa minkä paikkakunnan pankki?

Vierailija
18/18 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Popissa myös takaisinmaksu on ihan järkyttävän huonosti sovittavissa. Älä missään tapauksessa ota POP-pankista opintolainaa, sillä itselläni korotkin ovat aivan huimat verrattuna muihin pankkeihin (1,75, kun miehelläni esim. 0,75). Ensimmäisenä ajattelin vahtaa pankkia, ja kilpailuttaa vanhan opintolainani.

Olen myös saanut ala-arvoista asiakaspalvelua Siilinjärven POP-pankista. En voi muuta suositella kuin pankin vaihtoa sinullekin!