Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kännykkä ei ole ihmisoikeus"

hyväkatja
31.01.2016 |

Katja Ståhl kirjoittaa uusimmassa Apu-lehdessä. (voi lukea myös netissä). Olipa harvinaisen piristävä ja selkojärkinen
kirjoitus. Yhdyn 100& tähän toimittajan mielipiteeseen.
Entäpä te?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaakko kirjoitti:

Olen ehdottomasti samaa mieltä. Erittäin hyvä kirjoitus!

Minua on todella paljon ihmetyttänyt tämä täysin munattomien vanhempien ja opettajien haahuilu kännykkäasiassa.

Kännykän räpeltäminen haittaa opetusta. Ratkaisu: Otetaan kännykkä pois oppilaalta tunnin ajaksi. Piste. Aiheuttaako se mitään vahinkoa oppilaalle? Ei! 

Tarvitseeko oppilaan olla tunnin aikana puhelimitse tavoitettavissa? Ei tarvitse. Jos on asiaa, laita tekstiviesti. Soita välitunnin aikana. Hätätilassa soita kansliaan ja kerro hätätilanne (tulipalo, kuolemantapaus tai vastaava). Muussa tapauksessa anna lapsesi seurata opetusta.

Tässä vaiheessa vanhemmat nyt sitten älähtävät että ei se JaniPetteri ja MaikkuLiisa tykkää että luuri otetaan pois "ku ei voi niinku chättäillä tai facettaa tai jotain muuta". Niin. Juuri siinä mitataan että kuka on oikea vanhempi ja kuka on kyvytön vanhemmaksi. 

Olen opettajana huomannut kyllä kuinka paljon kännykät häiritsevät opetuksen seuraamista. Olen joskus järjestänyt näyttäviä paraateja, kun olemme lähteneet koko ryhmän voimin viemään puhelimia käytävälle oppilaiden lukittaviin lokeroihin. En jaksaisi tätä showta joka oppitunnin aluksi järjestää. Silti joku oppilas tuo sen puhelimensa aina tunnille. Härskeimmät ovat niitä, jotka kesken opettajan puheen aloittavat soittamaan jotain musiikkikappaletta tai youtube-videota. Tämän päivän nuorissa on sen luokan sosiopaatteja, jotka eivät näe omaa napaansa pidemmälle, ettei auta edes että asiasta huomauttaa. Saatetaan tuijottaa vaan uhmakkaasti takaisin, kun pyydetään pistämään puhelin pois. Olen toisaalta ollut myös niin monen vanhemman kanssa tekemisissä koulun puolesta, etten enää ihmettele myöskään mistä näitä lapsia sikiää. Osalla on aika lailla vanhemmuus hukassa, lapset saattavat pyörittää kodin arkea ja sanella vanhemmille suurin piirtein mitä tehdään, mitä syödään, mitä katsotaan televisiosta. Tällaiset vanhemmat eivät hirveästi saa lapsiaan tekemään kotitehtäviään tai muuta vastaavaa. On aika turha olettaa, että koulussa yhtäkkiä opittaisiin kunnioittamaan muita ihmisiä, kun eväät on näin heikot.

Vierailija
22/27 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaanpa nyt itse tuohon aloitukseeni (ja korjaan muutaman näppäilyvirheenkin, piti painaa %-merkki, niin , piru vie, painoinkin &-merkin)

Toimittaja Katja Ståhl kirjoitti siis Apu-lehden kolumnissaan KOULULAISTEN KÄNNYKÄN KÄYTÖSTÄ OPPITUNNEILLA. Anteeksi huuto, mutta kun ei tunnu jutun ns. clou menevän perille.

(Kolumni on myös luettavissa netissä)

Ihmettelen miten moni vastasi aivan ohi koko aloitus-juttuni. "Kännyköitä saa halvalta kirppareilta....itse päätän milloin vastaan..jne

Eikö näillä vastaajilla ole minkäänlaista luetun ymmärtämistä?

Pari-kolme vastaajaa sentään ymmärsi tekstini ja vastasi siihen loogisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä voisin vallan hyvin pärjätä ilman kännykkää, jos osoitteeseeni saisi vielä lankapuhelimen ja jos yleisöpuhelimia olisi samalla tiheydellä kuin 90-luvulla. Nykyisin kännykättömyys on  melkoinen ongelma, sillä käytännössä olet kaikkien puhelinyhteyksien ulkopuolella.

Miten tämä liittyi siihen Ståhlin juttuun? Haluaisitko kertoa?

Vierailija
24/27 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman kännykkää sinun on mahdoton saada työpaikkaa. Lankapuhelinta ei nykyään enää käytännössä voi hankkia. Ja vaikka voisikin niin sinun pitäisi päivystää kotonasi 24h odottaen, että joku vastaa työhakemukseesi. Ei ne montaa kertaa enää nykyään soita.

Ai jaa, oot siis sitä mieltä että yläkoulu ikäiset pitävät kännykkää auki oppitunneilla josko saisivat työtarjouksia?

Vierailija
25/27 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä voisin vallan hyvin pärjätä ilman kännykkää, jos osoitteeseeni saisi vielä lankapuhelimen ja jos yleisöpuhelimia olisi samalla tiheydellä kuin 90-luvulla. Nykyisin kännykättömyys on melkoinen ongelma, sillä käytännössä olet kaikkien puhelinyhteyksien ulkopuolella.

Olet siis ylä asteelainen? Ja luit sen Katjan jutun?

Vierailija
26/27 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

lubudiluu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä voisin vallan hyvin pärjätä ilman kännykkää, jos osoitteeseeni saisi vielä lankapuhelimen ja jos yleisöpuhelimia olisi samalla tiheydellä kuin 90-luvulla. Nykyisin kännykättömyys on melkoinen ongelma, sillä käytännössä olet kaikkien puhelinyhteyksien ulkopuolella.

Olet siis ylä asteelainen? Ja luit sen Katjan jutun?

Just näin. "Minä vaan kommentoin vaikka en kyllä yhtään tiijä mistä puhutaan.

Vierailija
27/27 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukekaasekolumni kirjoitti:

Vastaanpa nyt itse tuohon aloitukseeni (ja korjaan muutaman näppäilyvirheenkin, piti painaa %-merkki, niin , piru vie, painoinkin &-merkin)

Toimittaja Katja Ståhl kirjoitti siis Apu-lehden kolumnissaan KOULULAISTEN KÄNNYKÄN KÄYTÖSTÄ OPPITUNNEILLA. Anteeksi huuto, mutta kun ei tunnu jutun ns. clou menevän perille.

(Kolumni on myös luettavissa netissä)

Ihmettelen miten moni vastasi aivan ohi koko aloitus-juttuni. "Kännyköitä saa halvalta kirppareilta....itse päätän milloin vastaan..jne

Eikö näillä vastaajilla ole minkäänlaista luetun ymmärtämistä?

Pari-kolme vastaajaa sentään ymmärsi tekstini ja vastasi siihen loogisesti.

Jos olisit jo aloitusviestissä viitsinyt mainita, että juttu koskee nimenomaan lasten kännykän käyttöä koulussa, olisit saattanut saada enemmän siihen liittyvää pohdintaa ja vähemmän juttua asian vierestä. Ne pari-kolme tekstisi ymmärtänyttä olivat kaiketi lukeneet ko blogikirjoituksen ja tiesivät siksi, mitä siinä käsitellään.

Vastaisuuden varalle sellainen vinkki, että jos haluat pohdintaa oikeasta aiheesta, linkkaa joko juttu johon viittaat, tai vaihtoehtoisesti referoi hieman sen asiasisältöä. Mainitse edes lyhyesti tarkempi aihepiiri. Nyt et aloitusviestissäsi tehnyt mitään näistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän