Uskaltaako 5 vuotiaan laittaa yksin matkustamaan linja-autossa?
Matka kestäisi 2 tuntia.
Minkä ikäisiä olette laittaneet yksin matkustamaan?
Kommentit (36)
Minulle ei tulis edes pieneen mieleenkään laittaa 5v lastani kulkemaan yksin bussiin edes yhden pysäkin väliä!!! Please, sanokaa et tää oli porvoosta?! Kohta varmaan kolme vuotiaat menee lappu kourassa reppu selässä maitokauppaan...
ja maalla-asuvilla on varmasti turvalliset koulukyydit niin ettei tartte bussikuskin vastuulla yksin matkustaa koulumatkoja.
...siis sille joka LUULI että ekaluokkalaiset rutiinisti yksin bussilla matkustelee
Vierailija:
Ja kuitenkin on vain vuosi eroa, jos lapsi täyttää vasta loppuvuodesta 7v.
joutua pakokauhuun automatkalla. Ei noin pieni tajua, että 2 tuntia on todella pitkä aika ja jos auto pysähtyy johonkin, niin kuka takaa, ettei lapsi hyppää kyydistä. Eli en usko, että kannattaa laittaa, vaikka olis kuinka reipas.
komppaan kaikkia edellä kirjoittaneita, jotka totesi ettei bussikuski ole mikään lapsenvahti.
ja koulumatka ei todellakaan kestä suomessa missään enää nykyään kahta tuntia, turha siihen verrata. ja 5- ja 7-vuotiaat on kyllä oikeasti aivan eri ikäisiä ja eri kehitystasolla!! siksi 5-vuotiaita ei laiteta kouluun.
kuin istua 5-vuotiaana kaksi tuntia yksin bussissa.
Meillä poika reissasi tunnin bussimatkan yksin 4 vuotiaana. Minä laitoin bussiin. vyöllä kiinni turvaistuimeen ja bussikuskille sanoin et vaari on vastassa sillä ja sillä pysäkillä.
Kuski oli vaarille todennut et kyllä tälläisen lapsen kanssa on mukava reissata. Poika oli katsellut alkumatkan autoja ja sit nukahtanut niinkuin autossa yleensä.
Meidän poitsu on tosi reipas ja omatoiminen. Jos olisi pistänyt hanttiin niin en olis laittanut bussilla.
Ulkomailla lapsia reissaa lentokoneellakin, niillä on lentoyhtiön puolesta joku saattaja joka huolehtii esim koneen vaihdon.
Itse olen reissannut usein alle kouluikäisenä junalla 2 tunnin matkan. Siellä ei konnari edes vahtinut et en nouse junasta...
Pelkäsin vaan et en huomaa jäädä pois. Mutta lapsesta riippuu!!!
Toisen lapseni kanssa en välttämättä voi toimia samoin tuon ikäisenä.
just oli telkkarissa juttuu että nyky ajan vanhemmat paapoo lapsia aivan liikaa. eihän ne osaa ees kolmikymppisinä elää yksin tällä menolla.
Tyttö oli 5-vuotias silloin. Matka kesti puoli tuntia. Soitin ensin matkahuoltoon, että onnistuuko sellainen. Sieltä piti hakea joku lappu, mihin täytettiin tytön tiedot, minun tietoni ja puhnro ja vastaanottajan tiedot ja puhnro. Veljeni (tyttöni kummisetä) oli vastassa! Ei mitään ongelmia! Tosi hyvin meni ja uskallan tehdä sen uudestaankin!
Vierailija:
En kyllä omaa ekaluokkalaistani laittaisi edes tunnin bussimatkalle yksin, saati sitten 5-vuotiasta.
Ajatteles vähän millasii matkoja jotkut lapset joutuu kouluun menemään bussilla???
No joo eriasia mutta kuitenkin...
Se riippuu niin paljon lapsesta, minä olisin voinut oman 5 vuotiaani laittaa linja-autoon, mikäs siinä, ei se sieltä mihinkään pääse karkaamaan ja jos kerran joku on perillä ottamassa vastaan, se on sitten eri juttu kuinka moni 5 vuoitas suostuu yksin menemään...
Ja onhan noissa linja-autoissa ne rahastajatädit...
Äiti vei pysäkille ja hoitaja oli vastassa. Matkaa joku 5km. Kerran kävi niin, että bussi ei pysähtyntytkään oikealla pysäkillä. Kuljettaja ei itkustani huolimatta suostunut pysähtymään pysäkin jälkeen, vaan käytiin päätepysäkillä ensin kääntymässä. Sitten taisi viedä kuitenkin tarhan pihaan asti. Muistan sen kammottavan tunteen kun seisoin bussissa tolpasta kiinni pitäen ja HUUSIN!!!! Eli en todellakaan suosittele tuon ikäistä yksin bussi matkalle!
Ehdottomasti ei!
Ensinnäkin on heitteillejättöä, jos jättää alle kouluikäisen yksin.
Toiseksi, kuka on vastuussa, jos jotain tapahtuu kesken matkaa? Tuskin bussikuski haluaa olla (joka on tod.näköisesti vieras henkilö).
Usein bussit pysähtyy kesken matkaa, kun ottaa jonkun sisään tai päästä ulos. Mitäs jos joku kaappaa yksin olevan pienen lapsen kainaloonsa?
Mitäs jos lapselle tulee turvaton olo (esim. koti-ikävä) ja kaipaisi jotain, joka lohduttaa?
Eli, ei missään tapauksessa lasta yksin bussiin!
Yhteystiedot lapsen mukaan ja matkaemo vahtii lasta. Hinnasta ei tietoa.
Montako lasta on kaapattu Suomessa bussista?
Voi todellakin laittaa yksin kulkemaan bussissa jos lapsi on itse siihen valmis. Eväitä, leluja, kirjoja ym. mukaan.
Ja mä olen ainakin törmännyt vaan mukaviin pikavuoron kuskeihin. Eihän heidän tarvitse vahtia lasta muuten kun huolehtia että jää oikealla pysäkillä pois ja että joku on vastassa.
Eri asia on lapsen matkustaa ruuhkasissa paikallisbussissa jossain Helsingin keskustassa missä bussi pysähtyy joka tolpalle ja jengiä on enemmän ku sisään mahtuu.
laita lapsi matkapassin kanssa express-autoon. Siellä lapsi voi istua etupenkissä, toisessa etupenkissä istuu bussiemäntä, joka myös katsoo lapsen perään -- kuuluu toimenkuvaan. Matkapassi laitetaan lapsen kaulaan -- yksi osa jää saattajalle, yksi lapselle ja yksi emännälle. Matkapassissa on saattajan ja vastaanottajan kaikki tiedot eikä lasta luovuteta kenellekään muulle kuin passiin merkitylle henkilölle määränpäässä.
Oma kummityttöni matkusti näin ensimmäistä kertaa 6-vuotiaana (reipas, fiksu, lukutaitoinen) ja nyt on 11-vuotias kokenut matkalainen. Pikkuveljensä tuli kouluun mentyään ekan kerran yksin -- ei niin reipas & omatoiminen, eli toki riippuu myös lapsesta.
Emännälliseen bussiin ilman vaihtoja ja harjoitellulle reitille uskaltaisin laittaa matkapassi kaulassa. Itse soitin ekalla kerralla emännälle autoon ja kysyin, että kaikki on hyvin kun olin niin huolissani, mutta hienosti meni ja siitä lähtien kuukausittaiset hki-tre-kummivierailut ovat sujuneet loistavan jouhevasti -- tyttö hyppää itse bussiin la aamuna ja palautamme hänet su iltana. Saamme viettää aikaa rakkaan tytön kanssa ilman raskaita ja nyt oman pienen vauvan takia mahdottomiakin noutomatkoja.
6-vuotiaani itse halusi matkustaa linja-autolla vajaan 100 km:n matkan. Linja-auton kuljettajan kanssa sovittiin, että lapselle tulee vastaanottaja määränpäähän. Lapsella oli myös kännykkä mukana johon soitin muutaman kerran matkan aikana.
Ja kuitenkin on vain vuosi eroa, jos lapsi täyttää vasta loppuvuodesta 7v.