Ulostaminen haittaa normaalia elämää :(
En tiedä mikä vaivaa. Mulla on aina ollut ongelmallinen vatsa. Joko hirvittävä ummetus tai ripuli. Nyt on alkanut todella vaivaamaan. Ennen kouluun lähtöä käyn pahimmillaan 2 kertaa vessassa. Koulumatka kestää melkein tunnin ja meinaa bussissa tulla housuun. Kun pääsen kouluun on useasti pakko käydä paskalla. Ruokailun jälkeen aina pakko. Olen käynyt lääkärillä, mutta kuulemma vain herkkä vatsa. Kavereiden kanssa ulkona syöminen on ongelmallista, koska on pakko päästä vessaan lähes joka tunti. Olen laihtunut paljon, koska usein jätän syömättä, koska en halua juosta vessassa paljoa. Muutamat ruoka-aineet (puuro, banaanit..) eivät tuota ongelmia. Tai vesi.
Mikä mahtaa olla vialla? :(
Kommentit (10)
Kuinka monipuolisesti olet kokeillut erilaisia ruokavalioita?
Kokeile laktoosittomia tuotteita. Minulla tuollaiset oireet loppui heti kun lopetin laktoosia sisältävät tuotteet. Mikä rauha mahassa.
Heti kyllä huomaa kun on laktoosia ollut vaikka jossain juhlissa.
Mene uudestaan lääkäriin, listaa oireesi paperille ja kerro että oikeasti häiritsee jo paljon elämää. Voi olla tosiaan joku suolistosairaus, jotai voidaan hoitaa ruokavaliolla tai lääkkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile laktoosittomia tuotteita. Minulla tuollaiset oireet loppui heti kun lopetin laktoosia sisältävät tuotteet. Mikä rauha mahassa.
Heti kyllä huomaa kun on laktoosia ollut vaikka jossain juhlissa.
Käytin laktoosittomia tuotteita vuosia, mutta iho-ongelmien vuoksi lopetin.
En ole hirveästi kokeillut eri ruokavalioita, lähinnä vain karsinut pois tuotteet, jotka ärsyttävät mahaa. Eli maitotuotteet, karkit ym. herkut, pavut, herneet. Ruokavalio koostuu tällä hetkellä siitä puurosta, banaaneista ja makaronista sekä porkkanasta ja perunasta + muista juureksista ja marjoista. AP
Ap, vatsaongelmaisen äitinä neuvoni : pidä viikko "kakkapäiväkirjaa" johon merkkaat myös syömiset. Varaat uudestaan lääkäriajan ja tyrkkäät ko päiväkirjan lääkärin silmien eteen. Sitten oireesi otetaan vakavasti. Mutta siihen tosiaan tarvitset " kirjalliset todisteet".
Onko sinulle tehty minkälaisia tutkimuksia asiaan liittyen? Tähystystutkimuksia? Keliakia testi?
Moni tuntuu saavan epämääräisiä oireita viljoista vaikka keliakiaa ei löydykään. Kannattaa kokeilla jättää pois vehnä ja ruis, josko saisit apua. Samoin voisi kokeilla maidotonta ruokavaliota. Mitään varmaa tietä onneen ei ole vaan on hyvin yksilöllistä, millainen ruokavalio sopii ja millainen ei. Kannattaa miettiä myös psyykkistä puolta - havaitsetko yhteyttä vaikkapa stressin ja vatsan oireilun välillä.
Suolistosairauksista löytyy netistä tietoa. Hae Googlella esim. hakusanalla IBD.
Laittamasi lastan mukaan sun ruokavaliosta puuttuu kokonaan proteiinit, joten lihaa ja kalaa kannattaa ehdottamasti lisätä ruokavalioon.
Mene sinne lääkäriin uudestaan, pidä ennen lääkäriin menoa yllä neuvottua päiväkirjaa. Ja vaadi pääsyä tutkimuksiin
Mulla on sama ongelma, mutta se on ilmeisesti tilannesidonnaista. Jos olen koko päivän kotona tai ei ole mitään arkimenoja, niin kerta-pari päivässä riittää ja olo on vessakäynnin jälkeen "tyydyttynyt". Mutta auta armias jos olen töissä, koulutuksessa tai jossain seminaarissa, niin hätä on jatkuva. Todella rasittavaa, kun joutuu keskittymään tällaiseen asiaan. Tämä on tullut minulle vasta nyt nuorena aikuisena. En ollut lukiossa mikään "vatsalla jännittäjä". Tuntuu, että kun olen päässyt henkisestä jännittämisestä eroon, on tilalle tullut fyysinen piina.
Jos paskaa riittää noin paljon, niin kannattaisi ehkä syödä vähän vähemmän.