Fyysistä työtä tekevät; miten palaudutte?
Minulla on ongelmia fyysisessä palautumisessa melko raskaasta työstä.
Vaikka hikoilen paljon ja juon paljon päivän aikana, niin elimistö on jotenkin ihan pakissa. Vatsa ei toimi, nestettä kertyy, lihakset on kipeät ja turvonneet, samoin nivelet. Vapaapäivinä sitä sitten jois kaiken maailman veden ja mehun ja juoksee vessassa. Painoa, eli turvotusta, kertyy reippaasti, ja se häviää sitten jos on pari vapaapäivää. Olo on jotenkin krapulainen ja on pakko ottaa päikkärit. Kävin hierojalla siltä varalta että päänsärky ois jotenkin lihasperäistä, ja hän sanoi että mulla on kudokset ihan täynnä nestettä.
En nyt oikein keksi, että mitä tässä vois tehdä että elimistö palautuisi nopeammin. Oikohan magnesium hyvä tähän tilanteeseen? Ja kuinka paljon sitä nestettä sitten täytyy juoda, että turvotus laskisi? Nyt sitä menee kuitenkin sen pari-kolme litraa päivässä.
Kommentit (6)
Tuota olen miettinyt, että varmaan lisää liikuntaa, jonkinlaista palauttavaa liikuntaa, mut en mä vaan jaksa. Työpäivästä on noin kuusi tuntia ripeää kävelyä ja potilaiden siirtämistä. Siihen sitten tunnin verran pyöräilyä (työmatkat) ja lisäksi tunnin verran koiran kanssa ripeää kävelyä. Venyttelen iltaisin mut ei se näytä auttavan.
Syö tarpeeksi proteiinia, hyviä hiilihydraatteja äläkä unohda rasvaa. Ei mitään mikropizzoja, vaan vaikka kunnon kanankoipi, täysjyväriisiä ja salaattia öljykastikkeella. Liikuntana vaikkapa ulkoilua tai kuntosali voi myös tehdä työpäivistä kevyempiä. Koita myös nukkua riittävästi ja vältä alkoholia myös viikonloppuisin.
Ajan oloon on tottui ettei oikein palautunut, sitten tuli vielä sairaus joka lisäsi ongelmia. Vuorotyö lisänä itsellä tekee vielä osansa, koska nukkuminen on epäsäännöllistä. Avantouinti auttaa jonkin verran ja ylipäätään ympärivuoden luonnonvesissä uiminen. Magnesiumia ja venyttelyä, kesällä rauhallisia kävelylenkkejä, tarpeeksi lepoa ja vapaapäivinä päikkärit todellakin. Aika olematonta työn ulkopuolinen elämä kun kaikki voimat menee töissä ja vapaat pitää kerätä voimia. Päivä kerrallaan ja pääasia, että työtä sentään on.
Juoksulenkillä tai puntilla.