Lue keskustelun säännöt.
Onko opettajia paikalla ???
15.02.2006 |
Kiinnostais opettajan työ (tosin en tiedä minkä alan).
Minkä alan opettaja olet? Työn hyvät ja huonot puolet?
Palkkaus?
(Väärä palsta, mutta täällä enemmän porukkaa)
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
minkä asteen ope olet. Itse tiedän luokanopettajien työstä ja palkkauksesta, kun olen täällä Turun seudulla noita hommia kymmenisen vuotta painanut. Palkka huono, ei kai kukaan tätä rahan takia tee - mä saan parin ikälisan yms. jälkeen reilut pari tuhatta euroa kuussa ennen veroja. Joillain pienillä paikkakunnilla tai pienissä kouluissa voi saada paremmin, jos on mahdollisuus saada paljon opetustunteja. Duuni on mukavaa, mutta jos on kauhean pedantti, huumorintajuton tai perfektionisti, ei ehkä kannata vaivautua. Aineenopettajan palkka on parempi, mutta on eri asia, viihtyykö murrosikäisten kanssa - ja koulutushan on sillon täysin eri. Plussana tietysti pitkät lomat. Varsinaiset koulupäivät ovat lyhyitä, mutta kotiin voi viedä töitä just niin paljon kuin jaksaa, varsinkin esim. kieltenopeilla voi olla tosi paljon aineenkorjausta tms. Alakoulussa taas vanhempien kanssa voi joskus olla lirissä - saattavat soitella kotiin mielikuvituksellisiin vuorokaudenaikoihin tai täysin kyseenalaistaa opettajien arvostelukyvyn. Mutta älä usko niihin " Rexi on homo ja mitä vielä" -kirjan juttihin ainakaan varauksetta - mä en oo kokenut tätö hommaa ollenkaan niin kauheana.Ei se aina se työ kivaa oo, mutta " jos työ kivaa ois, niin herrathan sen tekis" ...
Itse en vaihtaisi alaa, vaikka oon töissä seudun ehkä hankalimman alueen koulussa. Paljon on kiinni työyhteisöstä, meillä on opehuoneessa kivaa, ja se on jo paljon se!